Mama Sanneke schreef:
Dus in de situatie Luka versus een grote hond. Loopt op hem af
en valt aan. Kan je dan tussenbeide komen, met het gevaar dat de hond zich naar jou richt.
Wat doe je best ?
Sanneke
Ik ben van mening dat echt maar een achterlijk klein percentage van de gevechten fout afloopt. Daarbij ben ik tevens van mening dat ingrijpen van de eigenaar in een groot aantal van de gevallen de boel negatief versterkt..dus aanmoedigt om te vechten.
Ik grijp zelf alleen in als ik weet dat ik win. Of de domheid heb te denken dat ik win. Ik grijp niet in als ik weet dat ik half werk ga leveren.
Ik liep een keer met Laika door het bos toen er 3 loslopende honden aankwamen hollen, een rottie en een bul, en daarachteraan een overstuur schreeuwende meneer die nog eén van zijn rottie's wist te grijpen en verder totaal overstuur probeerde zijn honden bij zich te krijgen. Lukte niet en zo kwamen die twee dus met overeindstaande haren naar Laika toehollen. Ik heb Laika losgelaten en ben weggelopen. Tegen zoveel geweld kan ik simpelweg niet op en dat is een situatie waarin ik niets kan..alleen maar hopen dat Laika zich niet laat afleiden en het spelletje slim speelt..en dat deed ze. Ze liet zich piezend op de grond zakken en toonde haar buik en bleef voor dood liggen. De honden stonden erboven te duwen en te kijken en uiteindelijk gingen ze weg.
Elk ingrijpen van mij had de boel op de spits kunnen drijven.
Ik ben absoluut voor ingrijpen, maar alleen als je iets zinnigs kan doen.
Als een grote hond een kleine hond pakt alsof het een prooi is moet je ingrijpen, want de kans dat de hond de prooi ook wil kelen is groot.
Als je er alleen wel eens voor hebt gestaan zul je merken dat dat echt niet zo simpel is. Honden zijn retesnel..probeer maar eens een konijn te redden uit de bek van een hond, dat lukt je niet.
Ik denk dat je je moet realiseren dat je voorzichtig moet zijn, maar ook reeel De kans dat jouw hond gepakt wordt is klein, erg klein en de kans dat jij op dat moment nog iets zinnigs kan is nog kleiner. Realiseer je echter dat jij ook de kans loopt platgereden te worden door een auto en toch ben je verkeersdeelnemer.