Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kiera was doodsbang

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Kiera was doodsbang

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik moest een pakketje afhalen bij het postkantoor, dus nam Kiera mee (moest toch langs de Rietplas, kon ze gelijk haar energie kwijt) Kwam ik in het centrum aan, stopt Kiera ineens. Ze waren dus aan het lassen ofzo op de flat. Ik dus ff stoppen, wachten totdat ze verder durfde, maar nee, ze durfde niet. Ze gaf ineens een ruk aan de riem, en wou wegrennen. Ik heb maar gauw mijn fiets neergelegd, omdat ik haar anders niet meer kon houden, en toen trok ze me dus iets van 6 meter verder, de weg over. Ze wou nog verder, maar toen heb ik mijn gewicht in de strijd gegooid. Ik dus ff met haar wachten, zodat ze iets gekalmeerd was. Clicker gepakt, koekje gepakt, en toen ze een stapje zette, beloond. Maarja, ze durfde de weg absoluut niet over. Dus ik heb daar wel 10 min. gestaan, kon niet bij mijn fiets komen. Kiera ging helemaal door het lint als ik die kant op wou. Ik was gewoon bang dat de lijn knapte, zoveel kracht zette ze erop :w Ze was echt helemaal in paniek |o Na 10 min. zag ik iemand lopen die ik ken, heb haar gevraagd of ze mijn fiets ff naar me toe wou brengen, want ik kon die kant niet op, en ben toen met een hele omweg naar een andere ingang van het centrum gefietst. Wou ze niet heen, nog een grotere omweg, en heb mijn fiets toen maar bij de supermarkt geparkeerd. Eerst ging ik mar ff naar de dierenwinkel, omdat dat postkantoor dicht bij die flat staat. Daarna naar het postkantoor. Ze hoorde dat gelas niet meer, dus ging ze mee. Maar ze was wel erg rustig en nerveus. Ben toen weer richting Rietplas gefietst, en heb haar toen losgedaan, kon ze ff de stress eruit rennen. Toen was het ook weer over.
Maar is niet leuk om je hond zo bang te zien :( Zo bang is ze nog nooit geweest. Wist ook niet goed hoe te reageren :w
Afbeelding
bepbak
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bepbak »

Als je hond bang is voor iets dat je onderweg tegenkomt is het 't beste om gewoon door te lopen/fietsen alsof er niets aan de hand is. Helaas kon je haar niet goed houden en kon ze zelf de leiding nemen door te vluchten voor het enge. Waarschijnlijk reageerde jezelf ook wat stressiger door deze situatie en bevestig je, onbedoeld, op zo'n moment haar gedrag.
Afleiden met iets (koekje, clicker) was een goed idee, alleen was de adrenaline al zo gestegen dat dit niet meer werkt. Dit kost dus meer tijd dan de 10 minuten. Je had waarschijnlijk op een gegeven moment het vertrouwen wel weer kunnen winnen, maar ja hoe lang dat had geduurd is niet te voorspellen. Ook goed dat je haar hebt laten rennen (ontlading), is de stress inderdaad eruit.
Verder zou ik toch proberen de (onverhoopt) volgende keer gewoon door te lopen/fietsen tot je er voorbij bent en de hele situatie/gedrag totaal negeren.
Love all animals!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat Kiera heeft, heeft Nanni ook bij knallen, alleen wel in iets mindere mate. Wat ik laatst deed was toen ze aan het knallen waren die kant op rennen en een rondje op het veld gaan rennen. Dus niet stilstaan, maar gewoon gaan rennen. En warempel, het hielp :eek: Of het toeval was of niet, dat zou ik eens moeten onderzoeken
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”