Hij is zoveel op zijn omgeving gefocused dat is gewoon niet leuk meer, lekker rustig wandelen en een babbeltje is er niet bij.
Ik heb geen cursus gedaan omdat ik dacht dat ik hem wel zelf kon opvoeden
Moderator: moderatorteam
Ja dat is ook iets, dat ineens draaien enzo, maakt hem niet uit, hij draait en trekt weer hard in die richting, vrolijk huppen??Hij gaat dan nog maffer trekken.Ik heb best wel sommige dingen geprobeert, maar eens hou je ermee op, want dat dier raakt ook maar door de war(denk ik).yamie schreef:op de leeftijd zeg ik ja, tuurlijk kan je nog een cursus volgen....
wat doe jezelf nu buiten? er zijn in andere topics al veel tips gegeven helpen die/ maak jezelf zoo leuk als het maar kan, doe onverwachts, loop met hem en draai regelmatig om, huppel vrolijk enz....

Nou idd, op onbekend terrein is het helemaal erg, dan issie zo opgewonden, en ik heb hem als kleintje overal heen genomen, naar de stad en in de winkels, maar het maakt blijkbaar niets uit bij hem.Rossi schreef:
Vooral op onbekend terrein en als er andere honden of mensen bij zijn is het helemaal een drama.
Ik denk dat ons manko is; niet consequent genoeg.

Rossi schreef:Rossi heeft al de nodige gehoorzaamheidscursussen gevolgd. Daar op het veld gaat het prima. Hij is niet zo blond als hij eruit ziet...![]()
Naar aanleiding van het stukje van Caroline weet ik al wat wij fout doen. Ik beloon inderdaad tijdens het lopen als het goed gaat.
Dan heb ik daar de fout mee gemaakt door hem gelijk te belonen als hij het effe goed deed, ik ga dat dan maar eens oefenen, en hopelijk werkt het want ik krijg echt een conehead van dat beestStang schreef:Rossi schreef:Rossi heeft al de nodige gehoorzaamheidscursussen gevolgd. Daar op het veld gaat het prima. Hij is niet zo blond als hij eruit ziet...![]()
Naar aanleiding van het stukje van Caroline weet ik al wat wij fout doen. Ik beloon inderdaad tijdens het lopen als het goed gaat.
Als je beloont tijdens het lopen, dan heeft de hond zijn beloning en gaat verder feest vieren![]()
Tenminste, dat is mijn ervaring met Kaya die denkt 'hebbes en de groeten'.
Laat de hond maar lekker fel zijn op dat lekkers, des te mooier en langer volgt hij(eerst kleine stukjes oefenen, want hij moet natuurlijk wel snappen dat hij het uiteindelijk wel krijgt).
Succes, ik ben benieuwd!Angel-eyes schreef:Dan heb ik daar de fout mee gemaakt door hem gelijk te belonen als hij het effe goed deed, ik ga dat dan maar eens oefenen, en hopelijk werkt het want ik krijg echt een conehead van dat beestStang schreef:Rossi schreef:Rossi heeft al de nodige gehoorzaamheidscursussen gevolgd. Daar op het veld gaat het prima. Hij is niet zo blond als hij eruit ziet...![]()
Als je beloont tijdens het lopen, dan heeft de hond zijn beloning en gaat verder feest vieren![]()
Laat de hond maar lekker fel zijn op dat lekkers, des te mooier en langer volgt hij(eerst kleine stukjes oefenen, want hij moet natuurlijk wel snappen dat hij het uiteindelijk wel krijgt).
Nelson van mij kan dus ook trekken als een lier, met name op onbekend terrein. Het klinkt misschien vreemd, maar daar mag ie trekken van mij..hij is te ver afwezig om er iets mee te kunnen en ik heb er ook geen lol aan om een uur stil te blijven staan. Voer pakt hij niet en hij is op die momenten gewoon niet te bereiken.Angel-eyes schreef:Nou idd, op onbekend terrein is het helemaal erg, dan issie zo opgewonden, en ik heb hem als kleintje overal heen genomen, naar de stad en in de winkels, maar het maakt blijkbaar niets uit bij hem.

Ik denk ook dat ik het allemaal teveel als belonen heb gezien en net wat je zegt:Karren maar weer.Eline* schreef:Nelson van mij kan dus ook trekken als een lier, met name op onbekend terrein. Het klinkt misschien vreemd, maar daar mag ie trekken van mij..hij is te ver afwezig om er iets mee te kunnen en ik heb er ook geen lol aan om een uur stil te blijven staan. Voer pakt hij niet en hij is op die momenten gewoon niet te bereiken.Angel-eyes schreef:Nou idd, op onbekend terrein is het helemaal erg, dan issie zo opgewonden, en ik heb hem als kleintje overal heen genomen, naar de stad en in de winkels, maar het maakt blijkbaar niets uit bij hem.
Op bekend terrein trekt hij niet (meer).
De fout die wij maken met belonen is dat we eigenlijk niet echt opbouwend bezig zijn. Braaf is koek en karren maar weer.![]()
Beloningen moet je mee spelen, het moet voor de hond een verrassing blijven en jij de gokautomaat. Het is jouw middel om situatie's te manipuleren en niet alleen maar salaris voor de hond.
Soms beloon ik dus na 1 meter en soms pas na een hele wandeling (bij een hond die weet hoe het moet dan hè?)
Trekken kan je echt afleren zonder correctie's maar het vraagt geduld en inzicht van jezelf in wat je doet.

Spelen..je moet ermee spelen Rob. Als je een verwachte beloning uitstelt zie je vaak dat de hond net een trapje harder zijn best gaat doen, wnat die snapt niet helemaal waarom hij zijn beloning niet krijgt. Dan krijg je dus een soort van "Kijk Nouuhhoouuuuu" en dat beloon je. Beloon je dat niet verliest de hond interesse. Verder moet je gewoon spelen..aanvoelen en kijken. Ik beloon in aanvang vaak echt om de seconde zo ongeveer. Dan heb je volledige aandacht en daar gaat dan razendsnel het mes is met een beloning alleen als ik het een beloning waard vind...maar dat dan wel weer afgewisseld met een hapje voor de moeite.Angel-eyes schreef:Je denkt het dan goed te doen omdat je hem beloont, maar in feite is het dat dus niet, maar ik neem aan dat er wel een grens zit aan het brokkie voorhouden?Niet dat hij na 5 minuten kompleet zijn interresse verliest in dat brokkie vlees, hij is nogal gauw, heel erg gauw afgeleidt, dan kan ik het hem toch wel af en toe geven om hem gefocused te houden, of is het beter om op te bouwen met de tijd van de oefening?

Oh oke dan, nou dan ga ik dat eens allemaal oefenen met hem, en hopelijk werkt het want soms dan zou je hem achter het behang plakken(alhoewel het eerder me eigen schuld is).....ik ga straks gelijk effe pielen met hem.Eline* schreef:Spelen..je moet ermee spelen Rob. Als je een verwachte beloning uitstelt zie je vaak dat de hond net een trapje harder zijn best gaat doen, wnat die snapt niet helemaal waarom hij zijn beloning niet krijgt. Dan krijg je dus een soort van "Kijk Nouuhhoouuuuu" en dat beloon je. Beloon je dat niet verliest de hond interesse. Verder moet je gewoon spelen..aanvoelen en kijken. Ik beloon in aanvang vaak echt om de seconde zo ongeveer. Dan heb je volledige aandacht en daar gaat dan razendsnel het mes is met een beloning alleen als ik het een beloning waard vind...maar dat dan wel weer afgewisseld met een hapje voor de moeite.Angel-eyes schreef:Je denkt het dan goed te doen omdat je hem beloont, maar in feite is het dat dus niet, maar ik neem aan dat er wel een grens zit aan het brokkie voorhouden?Niet dat hij na 5 minuten kompleet zijn interresse verliest in dat brokkie vlees, hij is nogal gauw, heel erg gauw afgeleidt, dan kan ik het hem toch wel af en toe geven om hem gefocused te houden, of is het beter om op te bouwen met de tijd van de oefening?
Als een hond ineens iets erg goeds laat zien stop ik er ook wel eens een helemaal tegelijk in en op die manier wissel ik en rommel ik wat aan.
Moeilijke situatie's doe ik weer een stap terug en werk ik dus meer met voer dan op een vast rondje. Tijdens mijn vaste rondje beloon ik nu trouwens erg weinig meer en dat hoeft ook niet meer.
Belonen met voer is iets wat je gebruikt om aan te leren en het is dus ook de bedoeling dat je dat gewoon weer grotendeels wegtraint en reduceert tot af en toe een koekje.
Met Belle heb ik het juist andersom gedaan, wel belonen bij goed gedrag en negeren (door stil te staan en naar de lucht te kijken) als ze trok. Ik heb haar expres niet gelokt met brokjes of met gek en vrolijk doen, omdat mijn ervaring was dat je dan steeds meer uit de kast moet trekken om de aandacht te krijgen en te houden. Bovendien had ik het idee dat je dan door al die aandacht juist het ongewenste gedrag gaat belonen.Stang schreef:Rossi schreef:Rossi heeft al de nodige gehoorzaamheidscursussen gevolgd. Daar op het veld gaat het prima. Hij is niet zo blond als hij eruit ziet...![]()
Nee, je beloont de hond niet voor het zitten, omdat je het commando 'zit' niet geef namelijk. Je hebt het commando 'volg' gegeven en na een meter of 10 sta je stil, de hond gaat als het goed is automatisch zitten en er wordt beloond. Al heel snel zal de koppeling gemaakt worden met het volgen en niet met het zitten (heb ik tenminste gemerkt op cursus bij mijn eigen hond en bij andere honden).Sietske* schreef:Sorry Caroline ik ben het niet met je eens.
Als je een hond wilt belonen of straffen is één ding heel erg belangrijk om je te realiseren.... je beloont of straft dat gedrag dat de hond vertoont op het moment dat de hond de beloning of de straf krijgt.
In jouw voorbeeld beloon je de hond dus voor het gaan zitten en niet voor het hele stuk dat ie netjes mee heeft gelopen. Als je de hond wilt belonen voor het netjes meelopen zul je hem dus tijdens dat lopen moeten gaan belonen. MAAR.... je moet wel steeds je grenzen gaan verleggen. Als je iedere keer de hond beloont nadat ie twee passen netjes heeft meegelopen krijg je inderdaad een hond die een beloning komt halen en direct weer vertrekt. Als de hond eenmaal in de gaten krijgt dat ie een brokje krijgt voor twee passen netjes meelopen ga jij de lat hoger leggen..... twee passen is niet meer genoeg, je wilt vier nette passen, en vervolgens zes enz. Net zo lang totdat je de hond nog maar heel af en toe hoeft te belonen (of zelfs alleen met stem kan belonen).
Ja oke, moet je zelf weten wat voor commando je geeft. Mijn honden lopen altijd los en als ze aan de riem moeten, moeten ze dus wel volgen; dus niet snuffelen, niet plassen of poepen, gewoon netjes naast me meelopen.Sietske* schreef:Een commando er aan koppelen kan hierbij handig werken. Ik heb bij het commando "volg" echter altijd het beeld van de hond die dicht tegen het linkerbeen van de baas met de kop naar de baas gericht meeloopt (tja, ik geef nou eenmaal gehoorzaamheidscursussen en dat is bij ons volgen). Volgen in die zin is voor de hond echter geen ontspannende wandeling. Ik vind dat een hond tijdens een wandeling moet kunnen ontspannen, lekker moet kunnen snuffelen en genieten van zijn omgeving, zonder dat ik daardoor pijn in mijn armen krijg. Ik gebruik het commando "wandel" en dat commando betekent dat de hond links (of rechts, net hoe het op dat moment uitkomt) van mij loopt. De hond mag de volledige lengte van de lijn hierbij gebruiken maar mag niet naar de andere kant en de lijn mag niet strak komen. Wat de hond verder in de ruimte van de lijn doet mag ie zelf weten. Afhankelijk van de situatie pas ik de lengte van de lijn aan (bijvoorbeeld bij veel verkeer).
Links de hond aan de riem + koekje lijkt me erg moeilijk werken want dan moet je dus je hand naar voren doen waardoor de hond bijna opgehangen wordt.Sietske* schreef:Rob, wat verder het trekken betreft kun je inderdaad een brokje voor de neus houden (ik zou het overigens in mijn linkerhand houden als de hond links moet lopen, zo gaat de hond namelijk niet voor je voeten lopen om bij het brokje te komen en het loopt voor jezelf en stuk gemakkelijker). Ik zou echter wel al snel proberen dat brokje voor die neus af te bouwen want het loopt zowel voor jou als voor de hond niet echt ontspannen.
Maar goed, zo hoor je maar; ieder heeft zijn eigen methode. Bij de 1 werkt dit, bij de ander dat.Sietske* schreef:Wat je verder kunt doen is stoppen en sterretjes kijken zodra de hond trekt. Het omdraaien werkt bij jouw hond niet omdat hij niet naar een speciaal doel trekt (hij wil bijvoorbeeld graag naar het park en trekt om er sneller te komen), maar jouw hond trekt om te trekken. Dat blijkt uit het feit dat je zegt dat hij even hard trekt wanneer je bent omgedraaid. Hij wil dus duidelijk in beweging blijven, ongeacht welke richting je opgaat. Dus de correctie die hij krijgt is dat de beweging totaal ophoudt zodra hij trekt. Zodra hij druk op de lijn legt ga jij stilstaan en bestudeert de hemel. Pas als hij de spanning van de lijn haalt door minstens een pas in jouw richting te zetten kom je weer in beweging. Je hoeft de hond hiervoor niet perse te belonen, het feit dat je weer gaat lopen is al volop beloning voor jouw hond. Wel kun je het commando herhalen op het moment dat je weer in beweging komt.
Je zult er rekening mee moeten houden dat het heel wat geduld zal vergen om je hond het trekken af te leren. Hij komt er namelijk al 4,5 jaar mee weg en het is dus echt ingesleten gedrag. Kijk maar naar jezelf hoe moeilijk het is om een bepaalde gewoonte af te leren.
Kies een bepaalde methode en blijf die een tijd volhouden, ook al lijkt de methode in eerste instantie niet te werken. Pas als je na een hele poos de methode hebt gehanteerd (en dan bedoel ik wel consequent, dus ALTIJD) en er nog steeds geen verbetering is kun je overstappen op een andere methode. Welke methode je ook kiest het zal gewoon een tijdje duren voordat je hond doorheeft dat trekken aan de lijn echt not-done is.
Heel veel succes. Wandelen zonder trekken is verreweg de allermoeilijkste oefening die je de hond aan moet leren, maar zeker bij de wat grotere honden zoals ook de Boxer loont het wel om het ze te leren.
Oh ja, 4,5 is zeker niet te oud om nog met cursus te starten hoor.
Maar dat klopt dus niet. De hond legt niet de link tussen het brokje dat hij krijgt en het feit dat hij daarvoor netjes heeft meegelopen. Hetzelfde geldt voor het straffen van de pup als hij in afwezigheid van de baas iets heeft gesloopt. Dat werkt ook niet omdat hij geen link meer legt tussen het slopen en de straf.Stang schreef:Nee, je beloont de hond niet voor het zitten, omdat je het commando 'zit' niet geef namelijk. Je hebt het commando 'volg' gegeven en na een meter of 10 sta je stil, de hond gaat als het goed is automatisch zitten en er wordt beloond. Al heel snel zal de koppeling gemaakt worden met het volgen en niet met het zitten (heb ik tenminste gemerkt op cursus bij mijn eigen hond en bij andere honden).
Als je wel het commando 'zit' moeten geven, maakt dat ook niet zoveel uit, want de hond wordt voor de hele oefening beloond en heeft dat ook heel snel door.
Het is natuurlijk net wat je het gemakkelijkst vindt. Als ik bij op de hondenschool kijk zie ik dus ook cursisten die bij het volgen het brokje rechts hebben en de hond rechts.Je moet dan erg veel moeite doen om het brokje met je rechterhand goed voor je door te houden. Als je je hand iets te veel naar rechts haalt komt de hond dus voor je voeten lopen. Als je de lijn in je rechterhand houdt en het brokje in jke linkerhand kun je je hond overal heen manouvreren met het brokje. Maar goed, dit is net wat je zelf het makkelijkste vindt.Stang schreef:Links de hond aan de riem + koekje lijkt me erg moeilijk werken want dan moet je dus je hand naar voren doen waardoor de hond bijna opgehangen wordt.
De rechterhand voor de buik langs en iets naar voren, dan loopt de hond exact goed: kop ietsjes naar rechts waardoor hij dus verder juist ook helemaal niet afgeleid kan worden.
Hier ben ik het volledig mee eensStang schreef:Maar goed, zo hoor je maar; ieder heeft zijn eigen methode. Bij de 1 werkt dit, bij de ander dat.
Alles draait in ieder geval om aandacht, volledige aandacht van de hond. En die aandacht moet je zien te krijgen met je stem, met gek doen, met een balletje, koekje of van mijn part biefstuk

Het klinkt logisch wat je zegt, absoluut! Alleen is het dus niet waar (sorry, dat ik het zegSietske* schreef:Maar dat klopt dus niet. De hond legt niet de link tussen het brokje dat hij krijgt en het feit dat hij daarvoor netjes heeft meegelopen. Hetzelfde geldt voor het straffen van de pup als hij in afwezigheid van de baas iets heeft gesloopt. Dat werkt ook niet omdat hij geen link meer legt tussen het slopen en de straf.Stang schreef:Nee, je beloont de hond niet voor het zitten, omdat je het commando 'zit' niet geef namelijk. Je hebt het commando 'volg' gegeven en na een meter of 10 sta je stil, de hond gaat als het goed is automatisch zitten en er wordt beloond. Al heel snel zal de koppeling gemaakt worden met het volgen en niet met het zitten (heb ik tenminste gemerkt op cursus bij mijn eigen hond en bij andere honden).
Als je wel het commando 'zit' moeten geven, maakt dat ook niet zoveel uit, want de hond wordt voor de hele oefening beloond en heeft dat ook heel snel door.
In het voorbeeld van het volgen ligt het gewenste gedrag en de beloning dichter bij elkaar maar door de hond te laten zitten plaats je er ander gedrag tussen waardoor de hond zich daarvoor beloond zal voelen.
Tja, dan hebben we dus andere ervaringenStang schreef:Het klinkt logisch wat je zegt, absoluut! Alleen is het dus niet waar (sorry, dat ik het zeg)
Ik heb het zo aangeleerd op training (Rottweilerwerkgroep) bij Kaya en iedereen leerde zijn/haar hond dit zo aan en het werkt dus echt.
Kaya kan prima volgen, ook los, ook als er afleiding is, enz. enz. en het is op die manier aangeleerd.
Als ik het niet zelf gezien had dat het werkt, zou ik je op je woord geloven want het klinkt gewoon logisch.
Hetzelfde trouwens met 'voet' : eerst voorroepen, hond gaat voor zitten (nog niet belonen), dan is het 'voet' en dan wordt er beloond..... voor de hele oefening dus. En Kaya komt ook apart voor en gaat zitten

Jaaaaa, het is zeker zo dat je (zeker in het begin) de aandacht van de hond vasthoudt dmv je stem, en het lekkers natuurlijk.Sietske* schreef:Tja, dan hebben we dus andere ervaringenStang schreef:Het klinkt logisch wat je zegt, absoluut! Alleen is het dus niet waar (sorry, dat ik het zeg)
Ik heb het zo aangeleerd op training (Rottweilerwerkgroep) bij Kaya en iedereen leerde zijn/haar hond dit zo aan en het werkt dus echt.
Kaya kan prima volgen, ook los, ook als er afleiding is, enz. enz. en het is op die manier aangeleerd.
Als ik het niet zelf gezien had dat het werkt, zou ik je op je woord geloven want het klinkt gewoon logisch.
Hetzelfde trouwens met 'voet' : eerst voorroepen, hond gaat voor zitten (nog niet belonen), dan is het 'voet' en dan wordt er beloond..... voor de hele oefening dus. En Kaya komt ook apart voor en gaat zitten. Op elke instructeursopleiding en alle opleidingen die ingaan op gedrag is het eerste wat je leert de timing van beloning (en straf). En dus hetgeen ik hierover heb beschreven.
Het is natuurlijk onmogelijk om van hieruit te analyseren waarom het bij jou wel werkt maar ik vermoed dus dat je ook tijdens het volgen al bevestiging geeft aan je hond (door stem of zelfs non-verbaal zonder dat je het zelf merkt). Sommige honden zijn daar erg gevoelig voor en pikken het zo toch goed op. Honden die minder gevoelig zijn voor de subtiele beloningen die je (onbewust) geeft tijdens het volgen, leren met jouw manier van belonen dus niet dat ze netjes mee moeten lopen / volgen. Ik denk dat in het voorbeeld van Rob, zijn Boxer dus onvoldoende open staat voor die subtiele beloningen. Hij is namelijk veel te veel afgeleid door zijn omgeving. Zaak dus om het juiste gedrag op het juiste moment te belonen, dus terwijl de hond netjes meeloopt. Maar wel zoals ik al eerder beschreef de beloning gaan uitstellen zodat de hond meer gewenst gedrag moet gaan vertonen voordat hij zijn beloning krijgt. En inderdaad zoals Eline ook aangeeft de beloning vervolgens onvoorspelbaar gaan maken.