Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

last van darmproblemen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maron
geregistreerd lid

last van darmproblemen

Ongelezen bericht door Maron »

We hebben een Westie van bijna 3 jaar. Hij heeft heel veel last van zijn darmen/maag. Afgelopen zaterdag was het erg heftig. Zo zielig. Hij had echt pijn, dat was duidelijk. Hij is gecastreerd en heeft de aanleg om snel dik te worden, dus daar moeten we ook goed rekening mee houden met zijn voer. We hebben ooit in het begin via de dierenarts Eukeneube (ofzo) gehad en wat andere merken brokken. Wel steeds langzaam op en afgebouwd. Maar daar waren we niet tevreden over. Via onze trimster (speciaal voor Westies) kwamen we op het complte vleesvoer van Energique. Dat leek beter te gaan.

Maar hij heeft de laatste maanden last gehad van een darminfectie, van een lintworm en krampen. Zijn buik maakt continue van die waterige rommelgeluiden, hij geeft snel over, vooral als er iets verkeerd gevallen is, en hij heeft last van winderigheid.

We geven hem bij zijn vleesvoer alleen wat sperciebonen, op aanraden van de dierenarts. Soms mag hij wat rijst of gekookte kip.

Met eten heeft hij geen problemen en zijn ontlating is meestal wel goed. Als hij echter een tweede of derde keer poept is dat vaak dunner.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat de informatie nu zodanig is dat iemand misschien adviezen heeft. Je hoort zoveel verschillende dingen. Ik geef hem zelf het liefst geen 'commerciele' brokken met allerlei kunstmatige toevoegingen. Onze opzet is om zijn darmen 'sterker' maken en ik begreep dat dat niet echt gebeurt met licht verteerbare voeding zoals met kip/lam en/of rijst.
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Hoi, probeer eens de energique nr 4 Speciaal voor honden met darm/huid en maagproblemen. De sperciebonen zal ik even niet geven, geef dan maar minder Energique. Mijn malties krijgen ieder de helft van een schijfje, dus ieder 1 hele op een dag, terwijl ze volgens de verpakking ieder 2 per dag mogen, maar dan groeien ze inderdaad dicht. Wat ook erg goed is is yogurt of kwark, maar dan wel de magere. Met Energique speciaal moet je wel een beetje geduld hebben voor je resultaat ziet, maar even volhouden. Probeer ook merdere keren op een dag tevoeren kleine beetjes, dat het niet te zwaar op zijn maag ligt.

Sterkte Anneke :wink:
Afbeelding
Maron
geregistreerd lid

:ok: Bedankt voor je snelle reactie. We overwegen inderdaad zelf ook om die nr.4 te geven. Maar ik begreep dat dat juist ook van dat licht verteerbare is. Maar het is tot noch toe wel het beste alternatief. Chester krijgt van ons ook 1 schijfje per dag. Hij weegt 10 kilo. Fijn om jouw goede ervaring erover te horen, bedankt. Uiteindelijk komen we hopelijk op meer tips en informatie en kunnen we kijken wat het beste bij Chester past.

Nou las ik op deze site ook de informatie van farmfood. Zij hebben ook speciaal voer voor honden met darmproblemen. Heeft iemand daar ook ervaring mee?
ien
Erelid
Contacteer:

Re: last van darmproblemen

Ongelezen bericht door ien »

Maron schreef:We hebben een Westie van bijna 3 jaar. Hij heeft heel veel last van zijn darmen/maag. Afgelopen zaterdag was het erg heftig. Zo zielig. Hij had echt pijn, dat was duidelijk. Hij is gecastreerd en heeft de aanleg om snel dik te worden, dus daar moeten we ook goed rekening mee houden met zijn voer. .
hoi Maron.
wat ik lees is dat jouw hondje de laatste tijd wat aan het wisselen is met voer na zijn darmproblemen.
Het is toch belangrijk zijn darmen eerst tot rust te laten komen voordat je verder gaat met ander voer.
Dit kan je doen door 1 of 2 dagen eens geen vlees of brokken te geven.
Geef die dagen wel wat biogarde of probiotica [te koop bij LIDL] 4 kuipjes voor +/-60 eurocent.
veel drinken en dan langzaam weer wat voer opbouwen.
kleine beetjes en licht verteerbaar,zodra zijn ontlasting een paar dagen goed blijft kan je verder opbouwen.
succes!!
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik zou hem gewoon op de versvleesvoeding laten staan, dat is licht verteerbaar en gezond. Om de darmflora te herstellen kan je probiotica geven. Dat zit oa. in biogardeyoghourt, maar je kan ook probioticapoeder of capsules geven. Daar zit een veel hoger gehalte aan probiotica in (goede bacteriën die de darmflora bevorderen), en dat kunnen zijn darmpjes op dit moment wel gebruiken. Je kan het bij de apotheek en in reformwinkels vinden. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
sanne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sanne »

Je hond heeft last van zijn darmen. Ik zou je zeggen stop met die spercibonen niet nodig en onnodig zwaar voor zijn darmen. Geef hem alleen energique nr4 en niets anders dus ook niets tussendoor. Vind je dit erg weinig geef het hem in een kong zodat hij er wat langer mee is en het niet hap slik weg is. Stop met het wisselen van voer want dat is ook steeds een aanslag op zijn darmen.

Sterkte ermee,

Sandra
Afbeelding
Maron
geregistreerd lid

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!
:wink:

:denken: Misschien had ik een ding niet duidelijk geschreven.
Over dat wisselen van voer. We geven hem al twee jaar hetzelfde. Helemaal in het begin was het zoeken wat het beste was, maar ook dat hebben we heel voorzichtig gedaan. Daarom snap ik niet goed waarom hij nu zo'n last heeft van zijn darmen. We zijn juist heel voorzichtig met zijn voer, wisselen nooit verder. Toen hij zo'n last had (die zaterdag), mochten we hem de volgende dag (toen het weer goed ging) alleen een beetje kip geven (uiteraard goed gaar). Maar verder wisselen we dus niet.
We willen alleen zoeken naar iets wat hem ervan kan afhelpen en dan zullen we dus wel moeten wisselen (voorzichtig). Vandaar dat ik echt zeker wil weten dat ik iets geef dat positief zal werken!

Iig geven we geen sperciebonen meer en het ziet er naar uit dat nr 4. van energique het beste is dat we hem kunnen gaan geven.

Die zuivel (soort biogarde) zeg maar, daar hoor ik veel mensen over. Ik ben best wel huiverig om dat te geven, omdat ik gehoord heb dat een hond juist daarvan aan de diarree gaat en zuivel niet kan hebben.
Maar ja, ik lees hier zoveel positiefs hierover.

Maar ik neem het zeker allemaal ter harte en ben heel blij met jullie reacties! Bedankt!!!!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Dus je hond heeft nu een week last van zijn darmen?
weg gehaald zit een virus in
danja
Actief
Contacteer:

Hoi Marion,

Probeer nu echt die energique speciaal nr 4. Van jogurt kunnen ze aan de sjees gaan, maar ik denk dat dat komt doordat er bacterien in zijn darmpjes zitten. Jogurt verhelpt dit en stabiliseert de maag weer. Ik heb eens een vrouw gesproken die twee Malties had en allebei aan de sjees was. Zij moest toen een week jogurt geven en niks anders, dat vind ik wat de drastisch, maar de darm problemen waren over. Als hij ernstig aan de sjees is kan je hem ook kip met rijst geven, daar deed ik nog wel eens een beschuitje doorheen. Hopelijk ga je de Energique proberen en knapt hij snel weer op.

Groetjes Anneke :wink:
Afbeelding
Maron
geregistreerd lid

Beste Sjiel: hij heeft er nu met tussenpozen een paar maanden last van ondertussen. Afgelopen zaterdag had hij er heel erg veel last van en deze hele week gaat het weer goed. Maar die waterige rommelgeluiden, die blijven klinken. Vooral 's nachts. Blijkbaar zijn ze dan hard aan het werk, dat kan ik me voorstellen in rust, maar die harde geluiden erbij, dat heeft hij dus ook sinds een paar maanden nu. Zonder dat wij iets veranderd hebben. Vnadaar mijn zoektocht nu.

Anneke: bedankt voor je uitleg. Je hebt me gerustgesteld wat betreft die zuivel. Ik ga het voorzichtig proberen. En die nr. 4 van energique :wink:
Nog even een vraag. Ik zag dat je vlakbij mij woont. Waar haal jij die nummer 4 vandaan? Mijn dierenwinkel verkoopt alleeen de 'regular'.
En geef jij je honden, net zoals wij dat doen, elke dag 1 schijfje per dag per hond. Het is immers toch compleet voer? Geschikt voor elke dag, zonder dat je er nog iets bij hoeft toe te voegen? Dan is dat laatste beetje twijfel ook weg!!! Haha, ja, je wilt natuurlijk het beste voor je beestje, dus dan maar gewoon jullie het hemd van het lijf vragen. Gedrag weet ik wel aardig wat van af, maar voeding blijf ik een moeilijk item vinden.

Oh ja, die kong! Dat doen we idd ook vaak. Ook als we weg moeten, doen we het vlees erin. Dat is echt een super uitvinding. :ok:
sanne
Vaste gebruiker

Hoi Manon,

Heeft jou hond met tussenpozen last van waterdunne ontlasting ?? of Is het anders. Ik heb een hond gehad die dit had en die bleek een autoimmuunziekte te hebben vandaar Je informatie is wat weinig. Is er al eens ontlasting onderzocht?? Al sje alles al eersdere hebt neergezet pb me dan de url.

Sandra
Afbeelding
danja
Actief
Contacteer:

Ja ze krijgen ieder 1 schijfje per dag. Ik haal het bij Ranzijn tui&dier. en op de site van Energique kun je het adres ook vinden.

Je kunt altijd even bellen met de zaak of ze het hebben. Je hebt het in 600 gram 3kilo en 12 kilo 6 kilo misschien ook wel. Ik haal 3 kilo, omdat het maar een half jaar houdbaar is. Weet je ook meteen dat er geen troep in zit, want dan is het wel 3 jaar houdbaar. 3 kilo kost bij Ranzijn 9,65.

Het is voor iedere dag jaar in jaar uit. Het is compleet. Benji heb ik nr 4 ongeveer 4 maanden gegeven en Danja ook toen heb ik weer energique gewoon genomen, maar de speciaal mag je ook altijd geven.

Hier de site kun je op je gemak even doorlezen.http://www.energique.nl/ :ok: :ok: :wink:
Afbeelding
Maron
geregistreerd lid

Sandra (Sanne) in antwoord op jouw vraag:
Ches heeft meestal na een tweede of derde keer ontlasting op een dag een wat dunne ontlasting. Als hij op een dag minder poept dan ziet het er wel goed uit. Met vlagen heeft hij hele dunne ontlasting. Het is heel moeilijk, want het kan soms een hele tijd wel goed gaan en dan ineens is het weer dun. Maar jouw advies om eens zijn ontlasting te laten onderzoeken, dat vond ik een goede tip. Dat laten we zeker doen. Hopelijk voor onze geruststelling. En anders weten we wat het nog meer kan zijn. Hopelijk idd die foute bacterien en een gevoel darmstelsel...

Anneke:
Bedankt dat je het voor ons hebt opgezocht. Wel grappig, want daar kopen we altijd zijn vlees. Maar hij verkoopt niet de nr. 4. Maar ik ga maar eens vragen of hij die dan misschien kan bestellen voor ons, eh...Chester dan, hahaha. :wink:
Die Ranzijn waar jij het haalt, waar zit die precies? Dan zouden we daar ook heen kunnen.

Wederom bedankt allemaal. Ik ben heel blij dat er een forum als deze bestaat!
sanne
Vaste gebruiker

Maron schreef:Sandra (Sanne) in antwoord op jouw vraag:
Ches heeft meestal na een tweede of derde keer ontlasting op een dag een wat dunne ontlasting. Als hij op een dag minder poept dan ziet het er wel goed uit. Met vlagen heeft hij hele dunne ontlasting. Het is heel moeilijk, want het kan soms een hele tijd wel goed gaan en dan ineens is het weer dun. Maar jouw advies om eens zijn ontlasting te laten onderzoeken, dat vond ik een goede tip. Dat laten we zeker doen. Hopelijk voor onze geruststelling. En anders weten we wat het nog meer kan zijn. Hopelijk idd die foute bacterien en een gevoel darmstelsel...

Anneke:
Bedankt dat je het voor ons hebt opgezocht. Wel grappig, want daar kopen we altijd zijn vlees. Maar hij verkoopt niet de nr. 4. Maar ik ga maar eens vragen of hij die dan misschien kan bestellen voor ons, eh...Chester dan, hahaha. :wink:
Die Ranzijn waar jij het haalt, waar zit die precies? Dan zouden we daar ook heen kunnen.

Wederom bedankt allemaal. Ik ben heel blij dat er een forum als deze bestaat!
Laat ze de ontlasting (3dagen opsparen) ook testen op giardia. Dit kan ook in vlagen waterdunne ontlasting geven en veel lucht in darmen.

Sterkte

sandra
Afbeelding
danja
Actief
Contacteer:

Hoi Maron, in Benningbroek zit ook een winkel die het verkoopt. en de ranzijn zit hier in Bovenkarspel. Ik moest het ook bestellen hoor want ja niet alle honden hebben probleempjes. Waar jij het koopt zouden ze het kunnen bestellen via de leverancier. :wink:
Afbeelding
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

Kijk anders eens op www.barfplaats.nl , hier kunnen ze je veel meer informatie geven.

Je schreef dat de kip uiteraard goed gaar was, waarom is dat uiteraard?
Ik vind dat nl juist niet uiteraard, in tegenstelling zelfs.
Ik vind vers en rauw het beste, zolang je maar geen rauw varkensvlees of bot geeft.
Verder alles rauw, niks verhit (dus niet gekookt, gebraden of hoe dan ook).

Ik zou gewoon doorgaan met het vers voer, Energique is compleet, je hoeft hier dus niet extra's wat bij te doen ofzo.
De meeste kant en klaar merken vers zijn compleet, kijk anders goed op de verpakking of er compleet opstaat of aanvullend.
Pro-biotica er extra bijvoeren kan wel een goed idee zijn, ik zelf geef dan meestal Huttenkase.
Een botje erbij voeren kan ook een leuke afwisseling zijn (krijgt de hond vaak ook een wat hardere ontlasting van).

Je geeft verder geen brokken meer he?
Ook geen botjes en snoepjes uit de dierenwinkel?
Probeer alle granen zoveel mogelijk uit te sluiten (en in ongeveer alles wat uit de dierenwinkel komt, zit granen, uitgezonderd de vvv producten).

Voer niet teveel veranderingen in een keer door, maar doe dit stap voor stap, als er dan wat mis gaat, weet je ook waar dit door komt.
Je zou ook zelf samen stellen kunnen uit proberen.
Princeberners
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Princeberners »

Hoi, ik kom hier net kijken en wil toch al even reageren.
Wij hebben een jonge Berner gehad met soortgelijke klachten, ze bleek een luie dikke darm te hebben en daarvoor moesten we iedere dag sperziebonen bij het eten geven, dit om de reden dat de sperziebonen de dikke darm juist aan het werk zetten en zodoende wordt de ontlasting ook beter ingedikt, ons beviel het best goed maar waren nog niet helemaal tevreden, we zijn toen overgestapt op de Canidae brokken, die zijn volledig op vleesbasis en 100% natuurlijk, ik kan je zeggen dat Crissy al na 3 weken een goede darmflora had en nog heeft, nu zonder de sperziebonen :wink: .
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar in elk geval veel succes :ok: .
Groetjes van Marion en de Bernerbende.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

MarijeJoanne schreef:Kijk anders eens op www.barfplaats hier kunnen ze je veel meer informatie geven.

.
halloooooooooooooooo..hier kan je ook genoeg info krijgen..waarom toch steeds een link naar een ander forum??????????????? :roll:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Princeberners schreef:Hoi, ik kom hier net kijken en wil toch al even reageren.
Wij hebben een jonge Berner gehad met soortgelijke klachten, ze bleek een luie dikke darm te hebben en daarvoor moesten we iedere dag sperziebonen bij het eten geven, dit om de reden dat de sperziebonen de dikke darm juist aan het werk zetten en zodoende wordt de ontlasting ook beter ingedikt, ons beviel het best goed maar waren nog niet helemaal tevreden, we zijn toen overgestapt op de Canidae brokken, die zijn volledig op vleesbasis en 100% natuurlijk, ik kan je zeggen dat Crissy al na 3 weken een goede darmflora had en nog heeft, nu zonder de sperziebonen :wink: .
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar in elk geval veel succes :ok: .
Volledig op vleesbasis????
Lees de verpakking nog maar eens goed na dan.
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

ien schreef:
MarijeJoanne schreef:Kijk anders eens op www.barfplaats hier kunnen ze je veel meer informatie geven.

.
halloooooooooooooooo..hier kan je ook genoeg info krijgen..waarom toch steeds een link naar een ander forum??????????????? :roll:
Misschien omdat daar mensen zitten die er nog meer van afweten?
Omdat daar een boel informatie bij elkaar staat?

Waarschijnlijk dezelfde reden als waarom jij een link in je onderschrift hebt staan...?
Dat men daar je verder kan helpen?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”