Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt bij honden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gast

Inteelt bij honden

Ongelezen bericht door Gast »

Op de website van de rasvereniging van de Drentsche Patrijshond staat een interessante special over inteelt bij honden:

http://www.onzedrent.nl/thema/Thema%20int.htm

De artikelen en discussiebijdragen gaan niet specifiek over de Drentsche Patrijshond, maar meer algemeen over rashonden en verantwoord fokken.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Inteelt bij honden

Ongelezen bericht door marian* »

sypke schreef:Op de website van de rasvereniging van de Drentsche Patrijshond staat een interessante special over inteelt bij honden:

http://www.onzedrent.nl/thema/Thema%20int.htm

De artikelen en discussiebijdragen gaan niet specifiek over de Drentsche Patrijshond, maar meer algemeen over rashonden en verantwoord fokken.

In het clubblad van de vereniging staan al geruime tijd artikelen hierover en ik lees ze altijd met grote interesse :ok:
De Drentsche Patrijshond is doodgewoon numeriek een klein ras,net zoals de Stabij en de Wetterhoun zodat ik aanneem dat ook daar fokkers met hetzelfde probleem kampen.
Zeker als je ziet hoeveel Stabijs je op dit moment her en der ziet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

maxcola schreef:De Drentsche Patrijshond is doodgewoon numeriek een klein ras,net zoals de Stabij en de Wetterhoun zodat ik aanneem dat ook daar fokkers met hetzelfde probleem kampen.
Hoeveel Drentsche Patrijshonden met stamboom zijn er eigenlijk?
Bij de Stabij zijn het er ongeveer 4.000 (nu levende honden dus) en van de Wetterhounen ongeveer 800.

De problemen bij de Stabij zijn anders dan bij de Drent. Het fokbeleid bij de Stabij is veel strenger. Er is een beperking van 8 dekkingen per reu en er is vanuit de rasvereniging veel tegenstand tegen fokkers die buiten de vereniging om fokken. Zo'n geboortelijst als op http://www.onzedrent.nl, waarop ook de nesten buiten de vereniging op staan met ouders zonder HD keuring en zelfs oogziektes, zou de NVSW nooit publiceren. Wat niet wil zeggen dat er bij de Stabij geen problemen zijn.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

sypke schreef:
maxcola schreef:De Drentsche Patrijshond is doodgewoon numeriek een klein ras,net zoals de Stabij en de Wetterhoun zodat ik aanneem dat ook daar fokkers met hetzelfde probleem kampen.
Hoeveel Drentsche Patrijshonden met stamboom zijn er eigenlijk?
Bij de Stabij zijn het er ongeveer 4.000 (nu levende honden dus) en van de Wetterhounen ongeveer 800.

De problemen bij de Stabij zijn anders dan bij de Drent. Het fokbeleid bij de Stabij is veel strenger. Er is een beperking van 8 dekkingen per reu en er is vanuit de rasvereniging veel tegenstand tegen fokkers die buiten de vereniging om fokken. Zo'n geboortelijst als op http://www.onzedrent.nl, waarop ook de nesten buiten de vereniging op staan met ouders zonder HD keuring en zelfs oogziektes, zou de NVSW nooit publiceren. Wat niet wil zeggen dat er bij de Stabij geen problemen zijn.
Volgens mij zijn er ongeveer 5000 Drentsche Patrijshonden,maar zeker weten doe ik dat niet.Wat ik wel weet is dat de Drent buiten Nederland alleen bekend is in Denemarken waar er nu ongeveer 100-120 zijn,in Luxemburg en Belgie zijn er een aantal,en in de VS zijn er nu ongeveer 15.
Van die laatste weet ik dat ze vrijwel allemaal van 1 kennel in Nederland afkomstig zijn,maar ze willen daar dus ook een stam gaan fokken.In feite zijn alle huidige Drentsche Patrijshonden met een stamboom terug te voeren op de honden die in 1943 zijn goedgekeurd tijdens de bijeenkomst in Rolde waarover je ook e.e.a. op de site kunt vinden.
Dat de nesten zonder goedkeuring op de site staan is ook pas sinds kort hoor;volgens mij is dat gedaan naar toekomstige pupkopers toe om aan te geven dat dat weliswaar nesten zijn waarvoor een stamboom is aangevraagd(of dat ook zo is weet ik niet precies),maar dat dat buiten de club om gaat en dat je dus het risico loopt een hond uit een ongecontroleerd ouderpaar te kopen.
Als je binnen de normen van de club wilt fokken moet je aan een aantal eisen voldoen, waaronder controleren op HD en PRA-onderzoek laten doen.Dat PRA-onderzoek kun je vaak op kosten van de club laten doen tijdens clubdagen enz.
Verder is het zo dat een teef tot haar 7e jaar max.3 nesten mag hebben vanaf haar 3e jaar,en dat men graag meer verschillende reuen zou willen hebben.
Op fokdagen worden pups en hun ouders uitgenodigd en gekeurd om te bekijken of een herhaling van een combinatie wenselijk is of niet.Jammergenoeg komen veel mensen dan niet opdagen...
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

:hzz: ik zeg niks ik zeg wijs niks

mol :8):
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Mol schreef::hzz: ik zeg niks ik zeg wijs niks

:mrgreen: idd, zeg jij maar niks. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mika
Actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mika »

hehehe als je niks zegt hoe kom je dan aan 10.000 post? :denken:
[url=http://www.ofwolftemper.nl]HEE JIJ, HIER KLIKKEN!!!!!
[/url]
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Mika schreef:

hehehe als je niks zegt hoe kom je dan aan 10.000 post? :denken:
Mol vertelt het altijd even als hij nix zegt. :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Ik heb verschillende gesprekken en brief wisseling gehad met A v/d Snee, ivm dat er in de jaren 70 veel PRA voor kwam.

Het ras de Drent was er bijna aan ondergaan gegaan dmv verschrikkelijk veel bloedlijnen uit te schakelen voor de fok.

Ik weet niet hoe het er nu echt mee voor staat met alles er op en er aan, ik heb wel begrepen dat PRA nu niet veel meer voor komt.

Gr Bertus.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Martijn schreef:Ik krijg er de rillingen van als mensen hun persoonlijke meningen als wetenschappelijke feiten proberen voor te doen.
Prof. Hilde Nybom (hoogleraar Genetica en Horticultuur, University of Agricultural Sciences Zweden) is inderdaad een amateur, die simuleert wetenschapper te zijn. Martijn is de alweter...
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

mechelaar_fan schreef:
Martijn schreef:Ik krijg er de rillingen van als mensen hun persoonlijke meningen als wetenschappelijke feiten proberen voor te doen.
Prof. Hilde Nybom (hoogleraar Genetica en Horticultuur, University of Agricultural Sciences Zweden) is inderdaad een amateur, die simuleert wetenschapper te zijn. Martijn is de alweter...
tja van mijn part is hij prof. in de weet ik wat kunde dat wil nog niet zeggen dat zijn woord het evangelie is kom op zeg.

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”