idorh schreef:Is de hond dan voor de NL wet fout?
Gaan zij er van uit dat de hond op straat los of aan riem nooit en ten nimmer mag bijten al wordt het uit gelokt op deze manier.
Gr Bertus.
En een hond aaien is geen uitlokking..Het is normaal gesproken aannemelijk dat je een hond kan aaien zonder dat je arm eraf ligt. In principe vind ik ook dat je een hond moet muilkorven als je een bijtende hond hebt. Ik doe het zelf ook niet, maar ik vind het wel reeel.
Wettelijk ben je inderdaad volgens mij het haasje als iemand een aanklacht indiend. Een muilkorfverplichting en aanlijnverplichting heb je vrij snel te pakken volgens mij bij gevaarlijk gedrag. En nogmaals terecht..
Hier in de flat wonen verstandelijk gehandicapte mensen en ik welke bochten in me ook wring, het is me nog niet gelukt het lieve meisje met het syndroom van down duidelijk te maken dat ze Laika niet moet aaien.
Ze heeft altijd prachtige witte handschoentjes aan en een stralende lach. Zodra ze me ziet komt ze aanhollen om de hond te aaien..mijn god! :N:
Laika kent haar inmiddels en probeert zich achter mijn benen te verstoppen, want die is echt heel erg bang..vooral voor de witte handschoentjes en de vreemde manier van doen van het meisje.
Ik heb een soort van deal met het meisje dat ze billetjes mag aaien van Laika en dan hou ik d'r kop vast. Ja, zielig voor Laika..hahahah, maar ze pikt het en het is okee.
Je hebt ook met dit soort mensen te maken, of met kinderen. Als je niet kan voorkomen dat je hond bijt ben je een slechte baas.
Ongelukken kunnen helaas altijd gebeuren, maar je uitgangspunt moet zuiver zijn ten opzichte van je hond en andere mensen.