Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Binnen plassen
Moderator: moderatorteam
-
bianca83
- Zeer actief
Binnen plassen
Sinds een korte tijd plast de hond die we hebben 's nachts weer binnen. Hij is bijna 3 jaar en was altijd gewoon zindelijk. Hij plast altijd op dezelfde plaats. Ook maakt het niet uit hoelang we hem uitlaten 's avonds hij blijft het doen. Ik heb wel iets gelezen over protest plassen. Misschien dat dit het is. Hij sliep eerst altijd bij ons op de slaapkamer maar nu al een tijdje niet meer omdat hij ons een beetje uit het bed duwde. Als het protestplassen zou zijn, is daar dan iets aan te doen behalve hem weer mee naar boven nemen? Over ongeveer 3 weken komt onze nieuwe hond erbij die dus dan nog niet zindelijk is. Dat is een Argentino dus ik kan ze niet allebei mee naar boven nemen en 1 wel en de ander niet vind ik ook niet eerlijk. Hebben jullie een oplossing?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Protestplassen is een term die ik niet ken. Een hond kan plassen omdat hij gespannen en gestresst is , waardoor zijn spijsvertering sneller werkt (zoals wij ook extra moeten plassen voor bv een examen). Het kan dus zijn dat je hond het naar vindt alleen beneden te moeten zijn.
Verder kan een reu markeren en dus zijn poot optillen in huis om jou te kennen te geven dat hij vindt dat hij ook wel aanspraak maakt op je leidersschap. Dan heb je dus onduidelijkheid in je rangorde.
Hoe lang slaapt je hond nu al beneden? Ik zou ook even urine wegbrengen ter controle naar de dokter. Misschien heeft hij een blaasontsteking.
Verder kan een reu markeren en dus zijn poot optillen in huis om jou te kennen te geven dat hij vindt dat hij ook wel aanspraak maakt op je leidersschap. Dan heb je dus onduidelijkheid in je rangorde.
Hoe lang slaapt je hond nu al beneden? Ik zou ook even urine wegbrengen ter controle naar de dokter. Misschien heeft hij een blaasontsteking.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
bianca83
- Zeer actief
De hond slaapt al bijna een jaar weer beneden en dat binnen plassen is nu denk ik ongeveer een maand. Het is inderdaad een reu maar z'n poot optillen tijdens het plassen dat doet hij bijna nooit. Ook is het niet een klein beetje wat hij dan binnen geplast heeft maar best wel veel. Als we hem dan 's morgens weer uit gaan laten dan moet hij ook weer gewoon plassen. Heel af en toe doet hij het niet binnnen 's nachts maar daarna gaat hij weer verder.
Dat protest plassen had ik gelezen op internet en daar werd het omschreven als protest dat hij niet meer mee naar boven gaat 's nachts. Maar het lijkt mij dat hij dat nu toch wel weer een beetje vergeten is omdat het al zo lang geleden is.
Dat protest plassen had ik gelezen op internet en daar werd het omschreven als protest dat hij niet meer mee naar boven gaat 's nachts. Maar het lijkt mij dat hij dat nu toch wel weer een beetje vergeten is omdat het al zo lang geleden is.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hond plast niet uit wraak of protest dus dat kan niet.
Dat suggereert namelijk dat de hond nadenkt over welke aktie jou kwaad bloed doet zetten en dat kan ie niet.
Ik zou als ik jou was even een plasje wegbrengen naar de dokter en laten onderzoeken. Ik neem aan dat hij overdag tijdens het alleen zijn verder geen problemen geeft en dat je hem ook niet achteraf op zijn kop geeft of zo hè?
Ik zou als ik jou was even een plasje wegbrengen naar de dokter en laten onderzoeken. Ik neem aan dat hij overdag tijdens het alleen zijn verder geen problemen geeft en dat je hem ook niet achteraf op zijn kop geeft of zo hè?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
bianca83
- Zeer actief
Nee op z'n kop krijgt hij nooit want ik zie het ook pas veel later dus dan heeft dat geen zin meer. Mee drinken doet hij niet. We hebben dit een tijdje geleden getest en volgens de dierenarts was het niet te veel wat hij dronk maar gewoon normaal. Een blaasontsteking kan het volgens mij ook niet zijn want overdag is er niets aan de hand. Het is echt alleen 's nachts. Ook als we in het weekend overdag weg gaan en we zijn pas laat terug en de hond dus veel later uitgelaten wordt dan normaal is er niets aan de hand. Het zit hem echt in de nacht alleen.
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Ik weet eigenlijk bijna zeker dat sommige dat misschien wel kunnen,bv mijn dog is weleens bij kennissen van mij en doordat het weleens wat druk is moet hij effe appart(sommige mensen zijn beetje bang) en dan is hij daarvoor dus ook flink uitgelaten.Eerst protesteert hij dat hij erbij wil zijn doormiddel van tegen deur springen en dergelijke en daarna hoor je hem effe niet en als je dan gaat kijken heeft ie vaak geplast en geloof me dit doet hij express uit protest.Eline* schreef:Een hond plast niet uit wraak of protest dus dat kan niet.Dat suggereert namelijk dat de hond nadenkt over welke aktie jou kwaad bloed doet zetten en dat kan ie niet.

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk nou eens na wat je zegt!greatdane schreef:Ik weet eigenlijk bijna zeker dat sommige dat misschien wel kunnen,bv mijn dog is weleens bij kennissen van mij en doordat het weleens wat druk is moet hij effe appart(sommige mensen zijn beetje bang) en dan is hij daarvoor dus ook flink uitgelaten.Eerst protesteert hij dat hij erbij wil zijn doormiddel van tegen deur springen en dergelijke en daarna hoor je hem effe niet en als je dan gaat kijken heeft ie vaak geplast en geloof me dit doet hij express uit protest.Eline* schreef:Een hond plast niet uit wraak of protest dus dat kan niet.Dat suggereert namelijk dat de hond nadenkt over welke aktie jou kwaad bloed doet zetten en dat kan ie niet.
Nou, dat kan ie niet.
Bij stress versnelt de stofwisseling en moeten dieren en mensen eerder plassen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Misschien is dat springen tegen de deur geen protest maar een noodkreet om hulp? Dan stressed hij zo uit dat hij moet plassen, net als een mens die in nood is snel moet plassen. Examenplasje, schrikplas, en als je aangevallen wordt en heel bang dan plassen veel mensen ook in hun broek. Ik zou je hond dus niet meer wegsperren aangezien hij er enorm gestressed van raakt.greatdane schreef:Ik weet eigenlijk bijna zeker dat sommige dat misschien wel kunnen,bv mijn dog is weleens bij kennissen van mij en doordat het weleens wat druk is moet hij effe appart(sommige mensen zijn beetje bang) en dan is hij daarvoor dus ook flink uitgelaten.Eerst protesteert hij dat hij erbij wil zijn doormiddel van tegen deur springen en dergelijke en daarna hoor je hem effe niet en als je dan gaat kijken heeft ie vaak geplast en geloof me dit doet hij express uit protest.Eline* schreef:Een hond plast niet uit wraak of protest dus dat kan niet.Dat suggereert namelijk dat de hond nadenkt over welke aktie jou kwaad bloed doet zetten en dat kan ie niet.
- greatdane
- Zeer actief
Gestressed raakt hij niet,want een deur heeft hij zo open hoorMARC_S schreef:Misschien is dat springen tegen de deur geen protest maar een noodkreet om hulp? Dan stressed hij zo uit dat hij moet plassen, net als een mens die in nood is snel moet plassen. Examenplasje, schrikplas, en als je aangevallen wordt en heel bang dan plassen veel mensen ook in hun broek. Ik zou je hond dus niet meer wegsperren aangezien hij er enorm gestressed van raakt.greatdane schreef:Ik weet eigenlijk bijna zeker dat sommige dat misschien wel kunnen,bv mijn dog is weleens bij kennissen van mij en doordat het weleens wat druk is moet hij effe appart(sommige mensen zijn beetje bang) en dan is hij daarvoor dus ook flink uitgelaten.Eerst protesteert hij dat hij erbij wil zijn doormiddel van tegen deur springen en dergelijke en daarna hoor je hem effe niet en als je dan gaat kijken heeft ie vaak geplast en geloof me dit doet hij express uit protest.Eline* schreef:Een hond plast niet uit wraak of protest dus dat kan niet.Dat suggereert namelijk dat de hond nadenkt over welke aktie jou kwaad bloed doet zetten en dat kan ie niet.

-
laeken
- Zeer actief
Re: Binnen plassen
Ik denk dat je hond niet zo goed alleen kan zijn snachts. Honden maken een zeer duidelijk onderscheid tussen dag en nacht. Snachts is alles stil en wordt elk geluidje onraadt. Daar kan een hond behoorlijk van stressen alleen beneden.bianca83 schreef:Sinds een korte tijd plast de hond die we hebben 's nachts weer binnen. Hij is bijna 3 jaar en was altijd gewoon zindelijk. Hij plast altijd op dezelfde plaats. Ook maakt het niet uit hoelang we hem uitlaten 's avonds hij blijft het doen. Ik heb wel iets gelezen over protest plassen. Misschien dat dit het is. Hij sliep eerst altijd bij ons op de slaapkamer maar nu al een tijdje niet meer omdat hij ons een beetje uit het bed duwde. Als het protestplassen zou zijn, is daar dan iets aan te doen behalve hem weer mee naar boven nemen? Over ongeveer 3 weken komt onze nieuwe hond erbij die dus dan nog niet zindelijk is. Dat is een Argentino dus ik kan ze niet allebei mee naar boven nemen en 1 wel en de ander niet vind ik ook niet eerlijk. Hebben jullie een oplossing?
Wuilus kan prima alleen zijn, ook sávonds, maar toch merk ik dat ze overdag gelatener reageert dan snachts. Kom ik snachts thuis dan lijkt ze blijer. Ook is ze snachts eerder incontinent omdat haar stofwisseling toch wat versneld als ze alleen is geweest.
Soms ligt ze ook in diepe slaap en is er niks aan de hand. Misschien is je hond snachts bezig met op het huis letten en dus vrij druk en actief? Ik weet van Wuilus dat ze snachts patrouilleerde in het bedrijf van mijn vader waar ze de waakhond was in haar jonge jaren. De hele nacht liep ze haar rondes door de winkel, het magazijn en de binnenplaats. Het was een heel groot pand en dus duurde iedere ronde wel een half uur, en dat een keer of 6 per nacht
Nu slaapt ze naast mijn bed en gaat ze er vanuit dat ik op haar let, gevolg 100% rust en geen stress meer
Ik zou de hond weer overal laten lopen en een stretcher of ander bed in de slaapkamer zetten, hem verbieden op het bed te gaan en dan lekker op de stretcher laten slapen. De pup moet de eerste nachten nl wel naast het bed en dat trekt je oudere hond misschien helemaal niet.
-
laeken
- Zeer actief
Ikzelf dicht een hond ook geen menselijke wraakgevoeles toe. Ik geloof domweg niet dat een hond kan bedenken dat wij zuur zijn als hij plast omdat we dan lekker puh! moeten dweilen. Dat inzicht kan hij niet hebben. Wel kan hij leren dat plassen aandacht oplevert maar dan praten we weer over iets heel anders.
Protestplassen, nee, kan niet wat mij betreft. Maargoed, wie ben ik?
Verder zeg je dat je dog de deur zo open kan maken, neem aan dat hem dat dan ten strengste verboden is (meer stress) anders deed hij dat wel. Hij kan dus nog steeds stressen ook al kan hij de deur open maken.
Mijn hond stressed heel erg als ik blijf zeg en ze moet alleen blijven zitten buiten. Ze kan meelopen maar mag dat niet. Ze blijft dus zitten maar stressed zichzelf enorm want ze gaat hijgen, piepen en raakt helemaal overstuur
Protestplassen, nee, kan niet wat mij betreft. Maargoed, wie ben ik?
Verder zeg je dat je dog de deur zo open kan maken, neem aan dat hem dat dan ten strengste verboden is (meer stress) anders deed hij dat wel. Hij kan dus nog steeds stressen ook al kan hij de deur open maken.
Mijn hond stressed heel erg als ik blijf zeg en ze moet alleen blijven zitten buiten. Ze kan meelopen maar mag dat niet. Ze blijft dus zitten maar stressed zichzelf enorm want ze gaat hijgen, piepen en raakt helemaal overstuur
Laatst gewijzigd door laeken op 20 nov 2004 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- greatdane
- Zeer actief
Ik ga er verder ook maar niet op in,omdat het erg onduidelijk is allemaal,hij doet het eigenlijk ook niet meer,ik praat over ongeveer een jaartje geleden,maar ik dacht echt dat het uit protest was,want thuis deed hij het nooit en bij andere waar hij het duidelijk naar zijn zin had met de anderen honden en hij moest dan effe weg,werd hij er duidelijk wat boos om en plaste dan vaak een plasje neer(soms zelfs zonder iets te laten merken verder bv.tegen deur krabben)maar gezien zijn leeftijd toen 1½ heb ik weinig argumenten om hierop in tegaan en is het misschien toch stress geweestInge O schreef:ik heb uit nieuwsgierigheid dus ook maar even gegoogled, en inderdaad, het wóórd wordt vaker gebruikt. naar mijn idee dus in een compleet verkeerde context - overal waar er protestplassen staat zou je gewoon stressplassen in kunnen vullen.greatdane schreef:Ik heb net effe lopen googlen en ik vind eigenlijk wel vrij veel over protestplassen,dus het bestaat dus wel.
een voorbeeld, protestplassen bij een kat; reden : vuile kattenbak!? wat in godsnaam heeft dit met protest te maken? denk je nu echt dat die kat denkt 'we zullen het baasje eens léren, mijn kattenbak niet verschonen, wat denkt hij wel
'.
beestje is gewoon (terecht) vies van haar eigen uitwerpselen, en bedenkt zich wel voor ze daar in gaat zitten!

-
laeken
- Zeer actief
Zie het niet als aanval maar leg mij dan eens uit wat de bedoeling was van die protestplassen? Protest is ergens tegenin gaan. Hij protesteerd tegen alleen gezet worden.
Daar moet dus over nagedacht zijn door de hond anders kan hij niet in protest. Hoe en wat denkt de hond dan om tot de conclusie te komen dat een plas toch wel het minste is wat hij tegen het bevel in de andere kamer te zijn moet doen? Straf voor de baas die dan moet opruimen? Volgens mij kan dat niet in het hoofd van een hond. Een hond kan uberhaubt niet bedenken dat wij dweilen stom vinden.
Ga je echter mopperen en tieren, dan leert de hond dat hij aandacht krijgt op het moment dat hij plast, dat is geen protest maar een dwingend verzoek om aandacht
Juist andere honden in de kamer waar hij niet in mag is enorm stresserend. Stress is niet altijd angst natuurlijk. Opwinding om bij de andere honden te mogen kan ook stress geven
Stress is een verhoogde concentratie stresshormonen in een toestand van lichamelijke paraatheid, het vrijmaken van al die energie in combi met stresshormonen zorgt ervoor dat de blaas in een zeer rap tempo vult. Dat in combinatie met gespannen spieren geeft een snelle druk waardoor er geplast moet worden 
Daar moet dus over nagedacht zijn door de hond anders kan hij niet in protest. Hoe en wat denkt de hond dan om tot de conclusie te komen dat een plas toch wel het minste is wat hij tegen het bevel in de andere kamer te zijn moet doen? Straf voor de baas die dan moet opruimen? Volgens mij kan dat niet in het hoofd van een hond. Een hond kan uberhaubt niet bedenken dat wij dweilen stom vinden.
Ga je echter mopperen en tieren, dan leert de hond dat hij aandacht krijgt op het moment dat hij plast, dat is geen protest maar een dwingend verzoek om aandacht
Juist andere honden in de kamer waar hij niet in mag is enorm stresserend. Stress is niet altijd angst natuurlijk. Opwinding om bij de andere honden te mogen kan ook stress geven
-
linlin
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met de hond gaat!bianca83 schreef:Nee op z'n kop krijgt hij nooit want ik zie het ook pas veel later dus dan heeft dat geen zin meer. Mee drinken doet hij niet. We hebben dit een tijdje geleden getest en volgens de dierenarts was het niet te veel wat hij dronk maar gewoon normaal. Een blaasontsteking kan het volgens mij ook niet zijn want overdag is er niets aan de hand. Het is echt alleen 's nachts. Ook als we in het weekend overdag weg gaan en we zijn pas laat terug en de hond dus veel later uitgelaten wordt dan normaal is er niets aan de hand. Het zit hem echt in de nacht alleen.
- greatdane
- Zeer actief
Probeer hier maar eens tegenin te gaanMARC_S schreef:Zie het niet als aanval maar leg mij dan eens uit wat de bedoeling was van die protestplassen? Protest is ergens tegenin gaan. Hij protesteerd tegen alleen gezet worden.
Ga je echter mopperen en tieren, dan leert de hond dat hij aandacht krijgt op het moment dat hij plast, dat is geen protest maar een dwingend verzoek om aandacht![]()
Juist andere honden in de kamer waar hij niet in mag is enorm stresserend. Stress is niet altijd angst natuurlijk. Opwinding om bij de andere honden te mogen kan ook stress gevenStress is een verhoogde concentratie stresshormonen in een toestand van lichamelijke paraatheid, het vrijmaken van al die energie in combi met stresshormonen zorgt ervoor dat de blaas in een zeer rap tempo vult. Dat in combinatie met gespannen spieren geeft een snelle druk waardoor er geplast moet worden

-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat hij het niet meer doet omdat hij gewend is aan het feit wel eens apart gezet te worden. Hij wacht nu gelaten op het moment dat de deur weer open gaat en dus heeft hij geen stress in welke vorm dan ook
Dus houdt hij zijn plasjes prima op en is hij tevreden met de situatie.
Veel honden die slopen en onzindelijk zijn moeten gewoon leren dat even apart of even alleen de normaalste zaak van de wereld is. Gaat een hond rustig eten en drinken zonder dat er iemand is dan is het gelukt en kan je hond goed alleen zijn zonder in de stress te schieten. Slopen en onzindelijkheid bij alleen zijn zijn vaak gewoon een indicator voor hetzelfde probleem. Er zijn zelfs mensen die beweren dat hun hond sloopt omdat hij boos op ze is dat hij alleen moet zijn, kapotte meubels zijn de straf voor de baas
. Als een hond zo kon denken dan hoefde ik er geen

Veel honden die slopen en onzindelijk zijn moeten gewoon leren dat even apart of even alleen de normaalste zaak van de wereld is. Gaat een hond rustig eten en drinken zonder dat er iemand is dan is het gelukt en kan je hond goed alleen zijn zonder in de stress te schieten. Slopen en onzindelijkheid bij alleen zijn zijn vaak gewoon een indicator voor hetzelfde probleem. Er zijn zelfs mensen die beweren dat hun hond sloopt omdat hij boos op ze is dat hij alleen moet zijn, kapotte meubels zijn de straf voor de baas