Hier kan ik me prima in vinden!Inge schreef:In de aanleerfase van een training werk ik alleen met beloning, de hond moet eerst leren wat er van hem verwacht wordt. Is het kwartje gevallen en snapt de hond wat een commando betekent, dan ga ik meer eisen stellen, de beloning wordt alleen nog verdiend bij een betere prestatie, dus niet zitten 2 seconden na het commando maar direct. Weet ik absoluut zeker dat de hond het commando begrijpt en beheerst en hij weigert, dan straf ik! Zodra de hond dan alsnog het commando opvolgt wordt ie direct beloond!
In de opvoeding (de dagelijkse dingetjes) straf ik gedrag wat gevaarlijk kan zijn voor de hond zelf direct. Het najagen van auto's en fietsers bv. wat Marouck als pup aan de lijn deed heb ik direct vrij hard gecorrigeerd omdat ik dat gevaarlijk vind. Ik moest er niet aan denken dat ze dat deed als ze groter was en de riem bv. zou knappen. Hetzelfde gold voor het eten van straat. In andere situaties leid ik af en bied een alternatief, het kauwen op een tafelpoot bv, afleiden en als alternatief een flosje of een bijtrolletje geven en even spelen. Goed gedrag wordt altijd beloond!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Andere opvoedingsmethode.
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Anna*
Nou ik heb niet alle reacties gelezen dus ik zal waarschijnlijk iets gaan zeggen wat al iemand anders heeft gezegd, maar ik word ook helemaal niet goed van wat die meneer rondbazuint. Zelfs kwam ik niet helemaal door zijn stuk heen. Ik heb al mijn drie hondjes opgevoed met de zgn. 'positieve trainingsmethode', maar op de (goede) scholen waar ik ben geweest deden ze zo nodig ook best aan 'straffen' hoor. Een hond die uitvalt aan een hek vastbinden en alleen laten, werd indien van toepassing bijvoorbeeld op mijn clickertraining-school ook toegepast.
Voor mij niets nieuws, eerder misbruik van de term positieve training. Erg weinig diepgang ook. Leuk berichtje om klanten te werven.
Voor mij niets nieuws, eerder misbruik van de term positieve training. Erg weinig diepgang ook. Leuk berichtje om klanten te werven.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Als het goed is ziet Molli mij wel als haar 'ranghogere' (hoop ik
), maar als mevrouw ergens iets zit wat veeeeeel interessanter is dan ik, dan ben ik toch echt even lucht. Ik zie dat niet meteen als een teken dat de rangen niet duidelijk zijn, maar dat ik gewoon niet interessant genoeg geweest ben.
Het feit dat Molli mij vertrouwt en respecteert zie ik meer in situaties waarin Molli zich onzeker voelt. Op die momenten richt ze haarzelf naar mij en dan mag ik het gaan oplossen. Ook als ze zich niet lekker voelt, honger of dorst heeft dan komt ze naar mij toe. Als ze gaat zitten als ik dat zeg dan doen ze dat omdat ze weet dat er een kans is dat er een beloning komt, niet omdat ik de baas ben.
Molli's balletje is haar alles, dus als ik die bal ergens zou laten vallen dan kan ik er de donder op zeggen dat mevrouw daar achteraan gaat zodra ze daar de kans voor krijgt. Trekt ze dan mijn positie in twijfel??? Ik denk dat op dat moment maar 1 ding in haar hoofd zit en dat is: IK WIL MIJN BAAAAAAAAAAALLLL EN IK WIL HEM NU!!!! Heb ik geluk, dan kan ik tot haar doordringen door maar genoeg lawaai te maken, maar waarschijnlijk moet ze eerst haar balletje hebben voordat ik weer in beeld kom.
Het feit dat Molli mij vertrouwt en respecteert zie ik meer in situaties waarin Molli zich onzeker voelt. Op die momenten richt ze haarzelf naar mij en dan mag ik het gaan oplossen. Ook als ze zich niet lekker voelt, honger of dorst heeft dan komt ze naar mij toe. Als ze gaat zitten als ik dat zeg dan doen ze dat omdat ze weet dat er een kans is dat er een beloning komt, niet omdat ik de baas ben.
Molli's balletje is haar alles, dus als ik die bal ergens zou laten vallen dan kan ik er de donder op zeggen dat mevrouw daar achteraan gaat zodra ze daar de kans voor krijgt. Trekt ze dan mijn positie in twijfel??? Ik denk dat op dat moment maar 1 ding in haar hoofd zit en dat is: IK WIL MIJN BAAAAAAAAAAALLLL EN IK WIL HEM NU!!!! Heb ik geluk, dan kan ik tot haar doordringen door maar genoeg lawaai te maken, maar waarschijnlijk moet ze eerst haar balletje hebben voordat ik weer in beeld kom.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus niet met straf..ik vind dat dus inderdaad onder begeleiden vallen en begeleiden creeert in mijn ogen ook geen vermijdingsgedrag. Ik denk echter dat Cuppen dit niet bedoeld in zijn stukje!Inge O schreef: exáct!! dát bedoel ik dus! l-e-t-t-e-r-l-i-j-k!!![]()
en ik denk dat het in deze toepassing helemaal geen probleem hoeft te zijn dat die 'nee' (in al zijn aan de situatie aangepaste varianten) duidelijk genoeg overkomt; en dat 'duidelijk' is voor mij echt geen eufemisme voor zware druk op de hond. absoluut niet, want ja, daar heb je gelijk in, dan schiet hij in de negatieve stress en heb je een bevroren standbeeld ipv. een hond met aandacht.
de 'nee-intro' gebruik ik dus niét bij training, maar wel bij opvoeding. en dan kan je nog iet of wat gaan schuiven met wat voor wie onder het eerste en onder het tweede valt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Joy C
- Zeer actief
-
Golden Stanley
Dit is wel verwarrend, hoor. Inge, hoe kun je Nee nou niet gebruiken tijdens training en alleen bij opvoeding? Bij training corrigeer je toch naar positief en werkt iig bij mijn hond errrrug goed als hij ongehoorzaam is.Eline* schreef:Dat bedoel ik dus niet met straf..ik vind dat dus inderdaad onder begeleiden vallen en begeleiden creeert in mijn ogen ook geen vermijdingsgedrag. Ik denk echter dat Cuppen dit niet bedoeld in zijn stukje!Inge O schreef: exáct!! dát bedoel ik dus! l-e-t-t-e-r-l-i-j-k!!![]()
en ik denk dat het in deze toepassing helemaal geen probleem hoeft te zijn dat die 'nee' (in al zijn aan de situatie aangepaste varianten) duidelijk genoeg overkomt; en dat 'duidelijk' is voor mij echt geen eufemisme voor zware druk op de hond. absoluut niet, want ja, daar heb je gelijk in, dan schiet hij in de negatieve stress en heb je een bevroren standbeeld ipv. een hond met aandacht.
de 'nee-intro' gebruik ik dus niét bij training, maar wel bij opvoeding. en dan kan je nog iet of wat gaan schuiven met wat voor wie onder het eerste en onder het tweede valt.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bij training zal ik zeer, zeer zelden gebruik maken van 'nee', terwijl bij opvoeden dat woord bijna vaste prik is.Golden Stanley schreef:Dit is wel verwarrend, hoor. Inge, hoe kun je Nee nou niet gebruiken tijdens training en alleen bij opvoeding? Bij training corrigeer je toch naar positief en werkt iig bij mijn hond errrrug goed als hij ongehoorzaam is.Eline* schreef:Dat bedoel ik dus niet met straf..ik vind dat dus inderdaad onder begeleiden vallen en begeleiden creeert in mijn ogen ook geen vermijdingsgedrag. Ik denk echter dat Cuppen dit niet bedoeld in zijn stukje!Inge O schreef: exáct!! dát bedoel ik dus! l-e-t-t-e-r-l-i-j-k!!![]()
Ik corrigeer ook niet naar positief, zeker niet bij het begin van een training wel als de hond weet wat er moet gebeuren maar hij dat even verrot.
-
Golden Stanley
Ja, dat bedoel ik ook eigenlijk, Stang. Formuleer het verkeerd. Bij aanlering niet, maar herhalen en hij verrot het dan gebruik ik Nee, een ander makkelijk commando er overheen en bij goed uitgevoerd een positieve bekrachtiging en opnieuw het commando waar hij op weigerde. Dan doet hij het automatisch wel goed.Stang schreef:Bij training zal ik zeer, zeer zelden gebruik maken van 'nee', terwijl bij opvoeden dat woord bijna vaste prik is.Golden Stanley schreef:Dit is wel verwarrend, hoor. Inge, hoe kun je Nee nou niet gebruiken tijdens training en alleen bij opvoeding? Bij training corrigeer je toch naar positief en werkt iig bij mijn hond errrrug goed als hij ongehoorzaam is.Eline* schreef:Dat bedoel ik dus niet met straf..ik vind dat dus inderdaad onder begeleiden vallen en begeleiden creeert in mijn ogen ook geen vermijdingsgedrag. Ik denk echter dat Cuppen dit niet bedoeld in zijn stukje!Inge O schreef: exáct!! dát bedoel ik dus! l-e-t-t-e-r-l-i-j-k!!![]()
Ik corrigeer ook niet naar positief, zeker niet bij het begin van een training wel als de hond weet wat er moet gebeuren maar hij dat even verrot.
-
Golden Stanley
Ik train nu nog steeds met 'm maar niet meer in clubverband. Je wilt niet weten wat hij al allemaal kan, mijn blonde dolly. Ik zie wel aan Whooper dat hij het goeie gedrag wat Stan (gelukkig WEL vaak) laat zien aan het overnemen is. Daar hoort toch ook heel vaak het Hier komen bij.Inge O schreef:ben ik het ook mee eensStang schreef:Bij training zal ik zeer, zeer zelden gebruik maken van 'nee', terwijl bij opvoeden dat woord bijna vaste prik is.Golden Stanley schreef:Dit is wel verwarrend, hoor. Inge, hoe kun je Nee nou niet gebruiken tijdens training en alleen bij opvoeding? Bij training corrigeer je toch naar positief en werkt iig bij mijn hond errrrug goed als hij ongehoorzaam is.Eline* schreef: Dat bedoel ik dus niet met straf..ik vind dat dus inderdaad onder begeleiden vallen en begeleiden creeert in mijn ogen ook geen vermijdingsgedrag. Ik denk echter dat Cuppen dit niet bedoeld in zijn stukje!
Ik corrigeer ook niet naar positief, zeker niet bij het begin van een training wel als de hond weet wat er moet gebeuren maar hij dat even verrot..
golden stanley : ik denk eigenlijk dat jij dit ook doet, maar dat je misschien de twee begrippen door elkaar laat lopen.
met trainen bedoel ik : iets compléét nieuw aanleren, waarbij de hond eigenlijk niet weet dat hij aan het leren/gehoorzamen is. van zodra hij goéd snapt wat de bedoeling is, en het geleerde moet toegepast worden in de dagdagelijkse praktijk, verhuist de oefening bij mij naar de map opvoeding. de hond mag van dan af niet meer kiezen of hij wel of niet naar het door training aangeleerde bevel luistert : hij moét er naar luisteren - en dan komt de 'nee' (en alles wat daar onder valt) wél weer in gebruik!
Dat doe ik op dit moment vooral met Whooper, want dat is nog echt een groentje. Bepaalde aanleringen zijn inmiddels doorgeschoven naar de map opvoeding.Bij Whoop gebruik ik vooral het Nee en zelfs het gooien van een slipketting vlak daarna als hij niet meteen reageert bij het Hier komen en besluit om eerst nog effe een geurvlag uit te zetten. Als hij dan Hier komt, beloon ik hem uitbundig geef hem vrij en herhaal het Hier komen een paar keer, zodat hij leert 'actief' hier te komen.
jij ervaart het misschien ook als training als je je hond aan het bijbrengen bent te luisteren als hij geroepen wordt, ook al heeft hij geen zin? maakt op zich niet uit hoor, maar voor mij hoort dat al bij opvoeding : de hond hééft voordien al geleerd wat hierkomen betekent, en moet nu leren dat overal in de praktijk uit te voeren, ook als hij geen zin heeft.
Ik train op heeeeele drastische punten vooral mezelf. En het werkt!!! Heb enorm veel zelfvertrouwen gekregen en breng de rust en duidelijkheid over op mijn hondje in voor hem moeilijke situaties (hihi, is 'officieel bevestigd' toen mijn evaluatie van de opleiding Therapiehond werd doorgenomen). Daar ben ik enorm trots op. Het hondje Stanley kent alles al, liep niet voor niks GG..... het ettertje.
![]()
(het trainen in een gehoorzaamheidsprogramma om hoge punten te behalen loopt hier niet helemaal parallel mee : daar blÃjf je eigenlijk trainen, omdat je een steeds perfectere uitvoering gaat vragen).
-
Golden Stanley
Inge O schreef:hahaGolden Stanley schreef:
Ik train op heeeeele drastische punten vooral mezelf. En het werkt!!! Heb enorm veel zelfvertrouwen gekregen en breng de rust en duidelijkheid over op mijn hondje in voor hem moeilijke situaties- waar is de golden stanley van het rond-de-plas-crossende-monster gebleven
?
Maar wat ik vergeet te zeggen, is dat ik zolang ik op een KC zat altijd maar heb moeten negeren, maar een hond met een dergelijk probleem is er niet mee geholpen. Aan het hoe en waarom van zijn stressblaffen werd ook totaal geen aandacht geschonken, omdat het ze aan kennis ontbrak (dat weet ik nu, omdat ik sinds 2 jaar wel goed zit bij een trainer die puur met hondengedrag en het lezen van hondentaal bezig is). Nu weet ik dat hij ontzettend weinig zelfvertrouwen had en moeite had met het functioneren in een grote groep honden. De hoeveelheid prikkels daar nog is overheen en vooral de manier van trainen waarbij toch behoorlijk veel druk op de hond werd gelegd en weinig aan ontstressen werd gedaan, maakte het cirkeltje compleet. Je hond met plezier trainen vereist een andere trainingstechniek dan die de KC hanteert en omdat iedere hond een ander karakter heeft, ziet zij ook precies wat bij de ene hond wel en bij de andere hond niet werkt.