Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
eerste nacht
Moderator: moderatorteam
-
pollunder
- Zeer actief
eerste nacht
Vrijdag komt onze pup Duncan. Ik ben wel wat bang voor die eerste nachten. Hij heeft een speciaal kamertje (ongeveer 10m²) voor zichzelf en onze twee katten. De katten kunnen wel naar buiten via en luikje. Ik hoop dat ze 's nachts wat aan elkaar hebben. Denken jullie dat ik heel dat kamertje vol moet leggen met kranten of volstaat een hoekje?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou hem de eerste tijd eerst lekker mee naar je eigen slaapkamer nemen, doos of bench naast het bed waar de pup in kan.
De pup krijgt al zoveel nieuwe dingen te verwerken dat hij vooral behoefte heeft aan veiligheid, en wat is er veiliger als bij de baas in de buurt zijn.
Wennen aan de aparte kamer kan altijd nog als de pup wat ouder is en zich compleet op zijn gemak voelt.
De pup krijgt al zoveel nieuwe dingen te verwerken dat hij vooral behoefte heeft aan veiligheid, en wat is er veiliger als bij de baas in de buurt zijn.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
Neeltje
En ik zou hem ook nooit meteen alleen laten met de katten. Je weet niet of het meteen goed gaat. Gewoon lekker mee naar de slaapkamer in 'n bench of zo. Ik had voor 's nachts op de badkamer kranten neergelegd. Dus als Tirsa piepte, even eruit, naar de badkamer waar plasje/poepje op krant werd gedaan en na opruimen hup meteen weer terug in bench/bed en weer slapen. Het maximale dat ze 's nachts ging piepen is geloof ik maar 2 keer geweesten meestal maar 1 keer.
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou ook voor de bench in de slaapkamer kiezen. 's Avondslaat voor hij in de bench gaat nog een keertje uit laten en 's morgens ook zo vroeg mogelijk. Eventueel 's nachts als hij piept ook een keertje heel even eruit voor een plasje en direct terug gaan slapen. Zo krijg je de hond veel sneller zindelijk dan in een kamer met kranten omdat de hond in principe niet graag zijn nest bevuild. Als hij gewend is om in de bench te slapen kan je die langzaam naar de plaats verhuizen waar je ze uiteindelijk wil hebben. Elke dag een stukje opschuiven bvb.
Als hij proper is kan je 's nachts het deurtje van de bench eventueel openlaten, zodat het eigenlijk gewoon een luxe mand wordt...
Als hij proper is kan je 's nachts het deurtje van de bench eventueel openlaten, zodat het eigenlijk gewoon een luxe mand wordt...

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Da's eigenlijk een goed idée van die badkamer, maar had je dan geen problemen later met zindelijkheid ?Neeltje schreef:En ik zou hem ook nooit meteen alleen laten met de katten. Je weet niet of het meteen goed gaat. Gewoon lekker mee naar de slaapkamer in 'n bench of zo. Ik had voor 's nachts op de badkamer kranten neergelegd. Dus als Tirsa piepte, even eruit, naar de badkamer waar plasje/poepje op krant werd gedaan en na opruimen hup meteen weer terug in bench/bed en weer slapen. Het maximale dat ze 's nachts ging piepen is geloof ik maar 2 keer geweesten meestal maar 1 keer.
En ik zou pup ook niet bij de katten laten.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Re: eerste nacht
Een pup alleen wegsluiten is erg onnatuurlijk. De pup komt uit het nest waar broertjes, zusjes en moeders hem veiligheid boden en zo hoort dat. Een pup alleen overleeft niet, die gaat dood. Een pup zo jong alleen laten geeft bij een pup dus echt enorme angst en vandaar dat ze het dus vaak op een huilen zetten. Het jammere is dat je daarmee gelijk je pup leert dat alleen zijn echt heel erg verschrikkelijk is en dat dat onveiligheid betekend. Dat kan dus voor problemen zorgen als je je hondje op latere leeftijd alleen wilt laten.pollunder schreef:Vrijdag komt onze pup Duncan. Ik ben wel wat bang voor die eerste nachten. Hij heeft een speciaal kamertje (ongeveer 10m²) voor zichzelf en onze twee katten. De katten kunnen wel naar buiten via en luikje. Ik hoop dat ze 's nachts wat aan elkaar hebben. Denken jullie dat ik heel dat kamertje vol moet leggen met kranten of volstaat een hoekje?
Normaal gesproken wordt een puppy zelfstandiger als het een week of 11, 12 is. Dan zoekt het vaak een slaapplekje iets verder bij het nest vandaan en het puppy wordt zelfstandiger. Dat is ook de tijd waarop je kan gaan oefenen met alleen zijn en ook dan kan je de pup leren de nachten alleen te blijven. Voor die tijd behoort een pup zich veilig te wanen..lekker naast je bed in een doos of in een mandje. Dat helpt je ook met de zindelijkheidstraining, omdat de pup zal aangeven als hij iets moet doen. Het is onzin dat de pup dan dus nooit meer ergens anders kan leren slapen..integendeel. Een pup die zich veilig waant zal geen problemen geven met het alleen zijn en alleen slapen, in tegenstelling tot een pup die angst daarvoor gekregen heeft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
pollunder
- Zeer actief
Ok, ik neem hem mee naar de kamer. Maar hij zal natuurlijk wel af en toe alleen moeten zijn en dan moet hij wel in zijn kamertje. Ik denk wel dat hij het alleen zijn al wat gewoon is. Hij is de laatste om het nest te verlaten en heeft al afscheid moeten nemen van al zijn zusjes. Hij is nu negen weken.
Wat de katten betreft zal ik het een tijdje in de gaten moeten houden. Het zijn wel hele lieve. Hebben nog nooit iets kwaad gedaan, maar je weet nooit natuurlijk
Al bedankt voor de informatie!
Wat de katten betreft zal ik het een tijdje in de gaten moeten houden. Het zijn wel hele lieve. Hebben nog nooit iets kwaad gedaan, maar je weet nooit natuurlijk
Al bedankt voor de informatie!
-
tineke
Sterker nog ik heb Micron(mijn pupje van 10 weken) de eerste nachten bij me genomen ,ik slaap heel licht dus kon gelijk naar buiten als hij dat aangaf.
Na drie nachten ging hij zelf naar het voeteneind toe en sinds twee nachten slaapt hij nu in een mandje naast bed en is tot nu toe elke nacht droog geweest( maar wel een keertje buiten geweest elke nacht)
Na drie nachten ging hij zelf naar het voeteneind toe en sinds twee nachten slaapt hij nu in een mandje naast bed en is tot nu toe elke nacht droog geweest( maar wel een keertje buiten geweest elke nacht)
- stefanie
- Zeer actief
Zo heb ik het ook bij alletwee de pups gedaan. 's Nachts opstaan om naar buiten te gaan was niet fijn maar je moet er wat voor over hebben.tineke schreef:Sterker nog ik heb Micron(mijn pupje van 10 weken) de eerste nachten bij me genomen ,ik slaap heel licht dus kon gelijk naar buiten als hij dat aangaf.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als eerste even iets recht zetten. EIgenlijk vind ik dat je nooit kan zeggen dat een hond alleen kan zijn. Wel of niet alleen kunnen zijn is van heel veel factoren afhankelijk. Hoe veilig beshouwt de hond zijn omgeving ? Hoe prikkelgevoelig is de omgeving en dus ook de hond? Mijn honden kunnen prima alleen zijn, maar als ik ze meeneem op vakantie hoef ik ze in een vreemd huis niet alleen te laten want ze slopen de gehele inboedel.pollunder schreef:Maar hij zal natuurlijk wel af en toe alleen moeten zijn en dan moet hij wel in zijn kamertje.
Mijn honden kunnen prima alleen zijn los in de huiskamer, maar sluit ik ze op in de slaapkamer gillen ze de boel bijeen.
Wel of niet alleen kunnen zijn is dus niet iets wat een standaard gegeven is , maar iets wat van allerlei factoren afhangt en je kan ervan uitgaan dat als de situatie verandert de hond weer even opnieuw moet leren alleen zijn.
Na dit verhaal snap je denk ik ook wat ik er tegen heb je hond weg te sluiten in een aparte kamer. Die kamer is niet veilig want hij komt er anders nooit als ik het goed begrijp. Ook al zou je pup dus alleen kunnen zijn in de huiskamer, als je hem ineens in een vreemde kamer opsluit is de kans erg groot dat pupje dat niet trekt en bang wordt..met weer alle gevolgen van dien.
Ik zou je dus willen adviseren naar een andere oplossing te kijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
linlin
keurig gezegd, eline.Eline* schreef:Als eerste even iets recht zetten. EIgenlijk vind ik dat je nooit kan zeggen dat een hond alleen kan zijn. Wel of niet alleen kunnen zijn is van heel veel factoren afhankelijk. Hoe veilig beshouwt de hond zijn omgeving ? Hoe prikkelgevoelig is de omgeving en dus ook de hond? Mijn honden kunnen prima alleen zijn, maar als ik ze meeneem op vakantie hoef ik ze in een vreemd huis niet alleen te laten want ze slopen de gehele inboedel.pollunder schreef:Maar hij zal natuurlijk wel af en toe alleen moeten zijn en dan moet hij wel in zijn kamertje.
Mijn honden kunnen prima alleen zijn los in de huiskamer, maar sluit ik ze op in de slaapkamer gillen ze de boel bijeen.
Wel of niet alleen kunnen zijn is dus niet iets wat een standaard gegeven is , maar iets wat van allerlei factoren afhangt en je kan ervan uitgaan dat als de situatie verandert de hond weer even opnieuw moet leren alleen zijn.
Na dit verhaal snap je denk ik ook wat ik er tegen heb je hond weg te sluiten in een aparte kamer. Die kamer is niet veilig want hij komt er anders nooit als ik het goed begrijp. Ook al zou je pup dus alleen kunnen zijn in de huiskamer, als je hem ineens in een vreemde kamer opsluit is de kans erg groot dat pupje dat niet trekt en bang wordt..met weer alle gevolgen van dien.
Ik zou je dus willen adviseren naar een andere oplossing te kijken.
even nog een toevoeging - een pup kan eigenlijk nooit alleen zijn. ga er maar van uit dat je zeker de eerste maand met handen en voeten gebonden bent. alleen zijn is iets dat je heel geleidelijk op moet bouwen, wil je er geen grote problemen mee krijgen, nu en later.
-
Marja
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad zeg, wat een rare gewoonte toch om honden en katten ´s nachts ergens op te sluiten.Marja schreef:Waarom moet ie appart in een kamertje??
Mogen je katten en je hondje niet gewoon in de woonkamer dan??
Waar is dat nou toch goed voor?
Je moest eens weten hoe fijn het is om in een slaapkamer vol beessies te slapen, voor de beessies ook hoor.
- Maureen en de meiden
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Beau heeft de eerste periode ook gewoon in de bench naast bed geslapen,lekker veilig en zo kon ik haar meteen mee naar buiten nemen als ze s'nachts begon te piepen en een plas moest doen. Eenmaal gewend hebben we langzaam de bench verzet en uiteindelijk naar de huiskamer verhuist. 
Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
-
Neeltje
Nee, ik heb daar verder geen problemen van ondervonden. Maar ik heb misschien ook het geluk gehad dat ik d'r in de zomer heb gekregen dus de achterdeur stond altijd open. Maar ze was met 3 maanden zo goed als zindelijk.Mama Sanneke schreef:Da's eigenlijk een goed idée van die badkamer, maar had je dan geen problemen later met zindelijkheid ?Neeltje schreef:En ik zou hem ook nooit meteen alleen laten met de katten. Je weet niet of het meteen goed gaat. Gewoon lekker mee naar de slaapkamer in 'n bench of zo. Ik had voor 's nachts op de badkamer kranten neergelegd. Dus als Tirsa piepte, even eruit, naar de badkamer waar plasje/poepje op krant werd gedaan en na opruimen hup meteen weer terug in bench/bed en weer slapen. Het maximale dat ze 's nachts ging piepen is geloof ik maar 2 keer geweesten meestal maar 1 keer.
Sanneke
-
pollunder
- Zeer actief
ok. Ik zit hier ook maar om te leren. Dan zal ik nog wat inkopen moeten doen. Ik weet dat er verschillende maten zijn van benches. De allergrootste nemen lijkt me geen goed idee. Ik denk dat een golden retriever beter een bench heeft die een maatje kleiner is. Die zal ik wel kunnen indelen, geloof ik.
Wat betreft de katten. Die zitten 's nachts helemaal niet opgesloten. Ze lopen buiten. Ze kunnen ook binnen via een kattenluikje. Ik heb ook de katten nog op de slaapkamer gehad en dat vond ik echt niet fijn. Midden in de nacht kregen ze hun kuren en begonnen ze wild op mij te springen. Tegen de ochtend begonnen ze ons haar te wassen met hun scherpe tandjes en die harde tong.
Wat betreft de katten. Die zitten 's nachts helemaal niet opgesloten. Ze lopen buiten. Ze kunnen ook binnen via een kattenluikje. Ik heb ook de katten nog op de slaapkamer gehad en dat vond ik echt niet fijn. Midden in de nacht kregen ze hun kuren en begonnen ze wild op mij te springen. Tegen de ochtend begonnen ze ons haar te wassen met hun scherpe tandjes en die harde tong.
- Maureen en de meiden
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik heb Beau eerst in een kleiner formaat bench gehad ( omdat het slaapplekje anders te groot was ) en later een formaat golden retriever gekocht , 2e hands via marktplaats, de kleinere heb ik toen weer verkocht, niet wetende dat we nog een pup erbij zouden nemen.pollunder schreef:ok. Ik zit hier ook maar om te leren. Dan zal ik nog wat inkopen moeten doen. Ik weet dat er verschillende maten zijn van benches. De allergrootste nemen lijkt me geen goed idee. Ik denk dat een golden retriever beter een bench heeft die een maatje kleiner is. Die zal ik wel kunnen indelen, geloof ik.
Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
-
Neeltje
Een bench kan nooit groot genoeg zijn als deze voor binnen wordt gebruikt. Als je een goede koopt zijn ze behoorlijk prijzig en zou ik meteen een grote nemen, want misschien heb je hem best wel lang nodig. Ik heb hem gebruikt tot Tirsa 'n jaar was. Nu zijn Franse Bulldoggen met 'n jaar nog niet zo groot, maar een retriever wel, dus ik zou gewoon een grote nemen.
-
pollunder
- Zeer actief
harnasje vs halsband
Nog een vraagje, ik heb gehoord dat je de eerste drie maanden de hond een soort van harnasje moet aandoen als je gaat wandelen. Klopt dat? Een gewone halsband zou slecht zijn voor zijn groei. Zou dat zo een invloed hebben? Je gaat met een puppy toch niet zo lang wandelen dat hij verkeerd begint te groeien, dacht ik.
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: harnasje vs halsband
pollunder schreef: ik heb gehoord dat je de eerste drie maanden de hond een soort van harnasje moet aandoen als je gaat wandelen. Klopt dat? Een gewone halsband zou slecht zijn voor zijn groei.
Er is niks mis met een gewone halsband, als je hem maar laat 'meegroeien' met je hond, dus telkens aanpast aan de omtrek van zijn nek.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
pollunder schreef:Nog een vraagje, ik heb gehoord dat je de eerste drie maanden de hond een soort van harnasje moet aandoen als je gaat wandelen. Klopt dat? Een gewone halsband zou slecht zijn voor zijn groei. Zou dat zo een invloed hebben? Je gaat met een puppy toch niet zo lang wandelen dat hij verkeerd begint te groeien, dacht ik.
Lekker loslopen is ook heel leuk hoor. Niet gaan rukken en trekken aan de riem, puppen hebben niets aan vliegervaring, dan kan een halsbandje geen kwaad. Lekker praten en zeggen wat mag en wat niet mag werkt prima, je kunt ook een beloning in de vorm van een iets eetbaars overwegen, waar je voorkeur maar ligt.
En rustigjes aan, jij bent nieuw, de omgeving is nieuw, het hele leven is voor je pup zo'n beetje nieuw. Dat vraagt om rust en kalmte, geknuffel en aandacht.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Helemaal mee eens. Toen wij Tagor gingen ophalen als pupje van 8 weken vroeg de fokker hoofdschuddend waarom we al een halsbandje en riem hadden. Was helemaal niet nodig volgens hem omdat het pupje ons beter in de gaten hield dan wij hem.bram en thijs schreef:pollunder schreef:Nog een vraagje, ik heb gehoord dat je de eerste drie maanden de hond een soort van harnasje moet aandoen als je gaat wandelen. Klopt dat? Een gewone halsband zou slecht zijn voor zijn groei. Zou dat zo een invloed hebben? Je gaat met een puppy toch niet zo lang wandelen dat hij verkeerd begint te groeien, dacht ik.
Lekker loslopen is ook heel leuk hoor. Niet gaan rukken en trekken aan de riem, puppen hebben niets aan vliegervaring, dan kan een halsbandje geen kwaad. Lekker praten en zeggen wat mag en wat niet mag werkt prima, je kunt ook een beloning in de vorm van een iets eetbaars overwegen, waar je voorkeur maar ligt.
En rustigjes aan, jij bent nieuw, de omgeving is nieuw, het hele leven is voor je pup zo'n beetje nieuw. Dat vraagt om rust en kalmte, geknuffel en aandacht.
Dat klopte dus, want bij de 1e tussenstop plakte hij bijna aan onze hielen vast terwijl ie los liep.
-
pollunder
- Zeer actief
-
Neeltje
Dat klopt inderdaad, maar ik zou het in een woonwijk toch echt niet durven, want stel toch dat het puppy iets heel interessants aan de andere kant van de weg ziet en er op af schiet?? Of achter de fietser aan gaat?? Ik vind dan 'n losse lange lijn veiliger.Branka schreef:Helemaal mee eens. Toen wij Tagor gingen ophalen als pupje van 8 weken vroeg de fokker hoofdschuddend waarom we al een halsbandje en riem hadden. Was helemaal niet nodig volgens hem omdat het pupje ons beter in de gaten hield dan wij hem.bram en thijs schreef:pollunder schreef:Nog een vraagje, ik heb gehoord dat je de eerste drie maanden de hond een soort van harnasje moet aandoen als je gaat wandelen. Klopt dat? Een gewone halsband zou slecht zijn voor zijn groei. Zou dat zo een invloed hebben? Je gaat met een puppy toch niet zo lang wandelen dat hij verkeerd begint te groeien, dacht ik.
Dat klopte dus, want bij de 1e tussenstop plakte hij bijna aan onze hielen vast terwijl ie los liep.![]()
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt hoor, hoe eerder je een pup leert los te lopen hoe betrouwbaarder de hond over het algemeen op latere leeftijd is met hierkomen en hoe minder de neiging tot weglopen. Immers; als je niet beter weet als hierkomen en loslopen is er niets bijzonders aan en is er dus ook niet ineens een Jippieajéegevoel als de hond wel los mag.
Pups lopen toch niet ver bij je vandaan, dus zo snel mogelijk los van de lijn op veilige plekken en lekkers mee om iedere keer als je je pupje roept of als je pupje contact met je maakt te belonen met knuffels, speelgoed of een hapje!
Pups lopen toch niet ver bij je vandaan, dus zo snel mogelijk los van de lijn op veilige plekken en lekkers mee om iedere keer als je je pupje roept of als je pupje contact met je maakt te belonen met knuffels, speelgoed of een hapje!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb ze hier allemaal vanaf pup losgelaten in de woonwijk, en ik heb ze nog allemaal, ook heeft geen van allen een trap gekregen van een fietser als pup, want daar gingen ze niet achteraan.Neeltje schreef: Dat klopt inderdaad, maar ik zou het in een woonwijk toch echt niet durven, want stel toch dat het puppy iets heel interessants aan de andere kant van de weg ziet en er op af schiet?? Of achter de fietser aan gaat?? Ik vind dan 'n losse lange lijn veiliger.
Ik kon ze rennend bijhouden, laat staan als ze dan een fietser na moeten jagen
Groetjes Sylvia

- Joy C
- Zeer actief
Nu heb ik erfhonden, dus wat ik ga zeggen is misschien wat minder spannend, maar het is iig. zaak dat je je pup veel traint met geheel los lopen, zoals Eline al aangaf.
Nick en Terry heb ik beiden pas gekregen toen ze al volwassen waren en zijn beiden (ieder afzonderlijk, want Nick had ik een half jaar eerder al) 1 keer het erf afgelopen/weggelopen om te kijken hoe spannend het leven daarbuiten was. Blijkbaar beviel dat niet. Hebben dat beiden ook maar 1 keer gedaan. Ik ontdek dus dat hond weg is, dus ik roepen en fluiten. Op het moment dat ze terugkwamen beloond.
Nick en Terry heb ik beiden pas gekregen toen ze al volwassen waren en zijn beiden (ieder afzonderlijk, want Nick had ik een half jaar eerder al) 1 keer het erf afgelopen/weggelopen om te kijken hoe spannend het leven daarbuiten was. Blijkbaar beviel dat niet. Hebben dat beiden ook maar 1 keer gedaan. Ik ontdek dus dat hond weg is, dus ik roepen en fluiten. Op het moment dat ze terugkwamen beloond.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Ik ga wel van gezond verstand uit en bedoel dat je je pup zoveel mogelijk los laat lopen op de plekken waar dat kan en waar het veilig is. Zo slim was ikzelf zelfs nog.Neeltje schreef:Dat klopt inderdaad, maar ik zou het in een woonwijk toch echt niet durven, want stel toch dat het puppy iets heel interessants aan de andere kant van de weg ziet en er op af schiet?? Of achter de fietser aan gaat?? Ik vind dan 'n losse lange lijn veiliger.

-
Sjiel
- Zeer actief
Ik heb Sheila geleerd dat ze in de douche mocht poepen en plassen toen ze een puppie was. Door mijn rooster moest ze 1 keer per week wat langer alleen zijn. Op een gegeven moment maakte ze daar geen gebruik meer van. In de laatste jaren ging ze weer gebruik maken van de douche om te poepen en plassen.Mama Sanneke schreef:Da's eigenlijk een goed idée van die badkamer, maar had je dan geen problemen later met zindelijkheid ?Neeltje schreef:En ik zou hem ook nooit meteen alleen laten met de katten. Je weet niet of het meteen goed gaat. Gewoon lekker mee naar de slaapkamer in 'n bench of zo. Ik had voor 's nachts op de badkamer kranten neergelegd. Dus als Tirsa piepte, even eruit, naar de badkamer waar plasje/poepje op krant werd gedaan en na opruimen hup meteen weer terug in bench/bed en weer slapen. Het maximale dat ze 's nachts ging piepen is geloof ik maar 2 keer geweesten meestal maar 1 keer.
Sanneke
Mijn vriend riep dan 's ochtend heel blij: Dank je wel Sheila, wat een mooi kadootje!
Ik vond het ideaal en de douche is zo weer schoon.
weg gehaald zit een virus in