Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje
Moderator: moderatorteam
- sidi
- geregistreerd lid
vraagje
hallo allemaal
ik wil mijn pup van 18 weken graag eens wat anders dan alleen maar brokken geven. hij heeft eigenlijk nooit vers vlees gekregen. hoe pak ik dit goed aan?? en is dit ook goed om de darmen sterker te maken.
groeten chantal en sidi
ik wil mijn pup van 18 weken graag eens wat anders dan alleen maar brokken geven. hij heeft eigenlijk nooit vers vlees gekregen. hoe pak ik dit goed aan?? en is dit ook goed om de darmen sterker te maken.
groeten chantal en sidi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
-
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
het is linken naar een ander forumMarja schreef:Kijk maar op barfplaats.nl
Of is dat verboden reclame

en dit hier is ook een forum!!!

je kan wel iemand verwijzen naar een artikel waar de topic over gaat!
er zijn genoeg mensen die hier brokken met combinatie versvlees geven die antwoorden hebben.
dus laat men hier ook gewoon vraag en antwoord blijven geven!!

ik heb hier een link voor je waar je wat kan lezen over omschakelen
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... 16-124.pdf

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Re: vraagje
Het is dé manier om de darmen sterker te makensidi schreef:hallo allemaal
groeten chantal en sidi

Je kunt beginnen door een paar maaltijden peer week (of 1 per dag) te vervangen door een kompleet vers voer. Je kunt ook een aantal gehele versdagen inlasten, dit verdragen veel honden beter dan afwisselende maaltijden per dag. Een aantal kvv merken zijn in de supermarkt of DSZ te verkrijgen, voor anderen moet je een verkooppunt opzoeken. Je hond zal het ene merke beter verdragen of lusten als het andere,maar dat is dus een kwestie van uitproberen.
Je kunt ook zelf het een en ander in elkaar gaan zetten, maar dat vraagt dan wel wat kennis in wat en hoe en hoeveel te voeren
Wel simpel is om een zelfslachtende slager opscharrelen en daar vuile pens zien te scoren en daar kun je zowieso minimaal een maaltijd mee vervangen per week.
je linkt ook naar een andere forumien schreef:het is linken naar een ander forumMarja schreef:Kijk maar op barfplaats.nl
Of is dat verboden reclame![]()
en dit hier is ook een forum!!!![]()
je kan wel iemand verwijzen naar een artikel waar de topic over gaat!
er zijn genoeg mensen die hier brokken met combinatie versvlees geven die antwoorden hebben.
dus laat men hier ook gewoon vraag en antwoord blijven geven!!![]()

www.barfplaats.nl
-
- Erelid
- Contacteer:
je linkt ook naar een andere forumlupa schreef:[

[/quote]
is toch niet zo moeilijk lijkt mij verschil tussen een forum en een artikel
dit is een artikel uit een boek

dit is de link naar zijn site en daar staan zijn artikelen

http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Denk je eraan dat als je brokken blijft voeren (mijn mening zou zijn, de brokken de deur uitdoen
) er ongeveer 8 uur tussen een brokken maaltijd en een vers vlees maaltijd moet zitten?
Dit omdat beide anders verteerd moet worden, met een andere PH-waarde.
Van de brokken afstappen is mijn inziens het beste wat je kunt doen voor je hond.
Ik zou gewoon beginnen met kant en klaar versvleesvoer, dit kun je in de dierenwinkel of supermarkt krijgen, sommige merken bij bepaalde verkooppunten.
Eventueel met warm (kokend) water overgieten de eerste keren, dit steeds minderen, om de overgang een beetje te vergemakkelijken (is niet perse nodig hoor, heb ik ook niet gedaan en mijn honden hebben er ook niks van gemerkt dat ik hun liet overstappen).
En later eventueel overstappen op zelf samenstellen.
Wil je uitgebreidde informatie, kun je beter kijken op een van de 2 sites die hierboven al aangegeven werd, of op een andere site waar meer info over BARFen staat.

Dit omdat beide anders verteerd moet worden, met een andere PH-waarde.
Van de brokken afstappen is mijn inziens het beste wat je kunt doen voor je hond.
Ik zou gewoon beginnen met kant en klaar versvleesvoer, dit kun je in de dierenwinkel of supermarkt krijgen, sommige merken bij bepaalde verkooppunten.
Eventueel met warm (kokend) water overgieten de eerste keren, dit steeds minderen, om de overgang een beetje te vergemakkelijken (is niet perse nodig hoor, heb ik ook niet gedaan en mijn honden hebben er ook niks van gemerkt dat ik hun liet overstappen).
En later eventueel overstappen op zelf samenstellen.
Wil je uitgebreidde informatie, kun je beter kijken op een van de 2 sites die hierboven al aangegeven werd, of op een andere site waar meer info over BARFen staat.
-
- Zeer actief
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Er zijn honden die door elkaar gemengd niet goed verdragen wat zich dan vaak uit in een niet-ideale ontlasting.Marja schreef:Ik hoor dat inderdaad altijd, nooit brokken en vers mengen en een lange tijd er tussen laten als je beide geeft.
Nu snap ik best dat het op een andere manier verteert enzo, maar wat is daar nou zo erg an??
Wij eten toch ook alles door elkaar?
Veel honden kunnen we wel tegen, zelf heb ik eigenlijk ook altijd brokken met vers gemengd en ik kan niet zeggen dat ik het idee heb gehad iets fout gedaan te hebben.
Per hond verschillend dus.
Wij eten ook alles door elkaar. Inderdaad, alleen zijn wij geen honden en ziet ons gebit en spijsverteringssysteem er toch een pietsie anders uit dan dat van een carnivoor.
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Het hangt volledig af van de soort brokken of je deze kunt mengen met versvlees.Marja schreef:Ik hoor dat inderdaad altijd, nooit brokken en vers mengen en een lange tijd er tussen laten als je beide geeft.
Nu snap ik best dat het op een andere manier verteert enzo, maar wat is daar nou zo erg an??
Wij eten toch ook alles door elkaar?
Farm Food HE is heel goed te mengen met versvlees. Er zijn hele volksstammen die door iedere maaltijd Farm Food HE een beetje pens of kvv mengen. Dat dit zeer goede resultaten heeft, komt mede omdat Farm Food HE een geperste brok is.
-
- Zeer actief
Ik geef prins en op die zakken staat ook dat je het in combi met vers mag geven.
Maar........als ik naar de samenstelling van Prins kijk en die vergelijk met willekeurige andere brok dan verschilt het allemaal niet zoveel.
Ik ga steeds meer denken dat het een onwaar verzinsel is, dat je het niet zou moeten mengen
Maar........als ik naar de samenstelling van Prins kijk en die vergelijk met willekeurige andere brok dan verschilt het allemaal niet zoveel.
Ik ga steeds meer denken dat het een onwaar verzinsel is, dat je het niet zou moeten mengen

groetjes Marja Zara en Stapper

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wij mengen door elke brokkenmaaltijd (Farmfood) vlees. Dat kan een kompleet versvoer zijn of kippenhartjes en maagjes of gewoon runder- of kippengehakt of poulet. Beide honden hebben geen problemen met de maag of darmen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Dat je geen vers vlees met brok mag mengen, is n fabeltje. Mag gooit er zelf wel een lading maagzuur overheen. Verder is t goed te realiseren dat hoe saai brokken er in onze ogen ook uitzien, een hond ervaart dat vaak toch anders, en proeft de verschillende ingredienten veel beter dan wij kunnen. Maar vers is natuurlijk wel errug lekker! 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Brokken heeft een andere zuurtegraad nodig om te verteren dan vlees. Daarom zal het iets moeilijker verteren als je het allemaal onder mekaar mengt dan als je er acht uur tussen laat.annepanne schreef:Dat je geen vers vlees met brok mag mengen, is n fabeltje. Mag gooit er zelf wel een lading maagzuur overheen.
Maar het kan wel natuurlijk, en er zijn heel wat honden die er helemaal geen last van hebben.
De voorkeur voor vlees heeft ook niks te maken met hoe saai een hond brokken eventueel zou vinden. Ik vind vlees gewoon veel gezonder dan brok. Heb het verschil ook heel duidelijk bij mijn honden gemerkt.
Maar goed, iedereen zijn keuze.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Voor brokken hoeft de PH-waarde niet zo zuur te zijn om dat te verteren, namelijk rond de 5, in tegenstelling tot vers, deze heeft een PH-waarde van ongeveer 2 nodig om de boel te verteren.
Als je dus brokken en vers mengt, heb je 2 verschillende PH-waardes nodig en dat gaat een beetje moeilijk.
Nu hoor ik brok dit en brok dat, en natuurlijk, de ene brok is beter dan de andere, maar het blijft een brok.
En sinds ik het licht heb gezien
, komt er bij mij geen brok meer in huis (uitgezonderd noodgevallen dan)
.
Als je dus brokken en vers mengt, heb je 2 verschillende PH-waardes nodig en dat gaat een beetje moeilijk.
Nu hoor ik brok dit en brok dat, en natuurlijk, de ene brok is beter dan de andere, maar het blijft een brok.
En sinds ik het licht heb gezien

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een brok volledig op vleesbasis, de eerste moet nog uitgevonden wordenPrinceberners schreef:Ik voer mijn Berners 6 dagen per week brokken van Canidae ( deze zijn volledig op vleesbasis)
Our greatest moments are... when not much happened

-
- Zeer actief
Tja..........het is maar net wat je onder het licht verstaat he!MarijeJoanne schreef:Voor brokken hoeft de PH-waarde niet zo zuur te zijn om dat te verteren, namelijk rond de 5, in tegenstelling tot vers, deze heeft een PH-waarde van ongeveer 2 nodig om de boel te verteren.
En sinds ik het licht heb gezien![]()
, komt er bij mij geen brok meer in huis (uitgezonderd noodgevallen dan)
![]()
.
groetjes Marja Zara en Stapper

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Jij bent wel heel voorbarig met je conclusie hoor, maar een brok op alleen Vleesbasis bestaat wel degelijk, kijk maar eens op www.canidae-eu.com.Rosita schreef:Een brok volledig op vleesbasis, de eerste moet nog uitgevonden wordenPrinceberners schreef:Ik voer mijn Berners 6 dagen per week brokken van Canidae ( deze zijn volledig op vleesbasis).Nee, helaas bestaan brokken merendeels uit graan, anders kunnen fabrikanten geen brokken maken en valt het hele zootje uit elkaar (zoals een KVV).
En voor het persen van brok heb je géén granen nodig, misschien zou het verstandig zijn als jij je beter informeert voor je hier iets beweert

Groetjes van Marion en de Bernerbende.
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Wat ik bedoel, is dat Canidae bijna 40% koolhydraten bevat afkomstig van rijst. Met andere woorden er zit bijna 52% rijst in. Merendeels is dus graan, zoals gewoonlijk. Ze gebruiken zowel bruine als witte rijst. Tel dat nou eens bij elkaar op en het staat gelijk als nr. 1 ingrediënt.Princeberners schreef: Jij bent wel heel voorbarig met je conclusie hoor, maar een brok op alleen Vleesbasis bestaat wel degelijk, kijk maar eens op www.canidae-eu.com.
En voor het persen van brok heb je géén granen nodig, misschien zou het verstandig zijn als jij je beter informeert voor je hier iets beweert
Graan levert natuurlijk een hoop (goedkoop) energie, maar ik zie het ook als een vulmiddel (het blijft immers veel langer in de maag voordat het is verteerd, en geëxpandeerde brokken zetten ook nog eens uit). Het eerste wat je merkt wanneer je een hond vers vlees geeft is dat ze minder ontlasting produceren, m.a.w. geen enkele brok verteerd zo goed als vers vlees. Graan en andere vul- en bindmiddelen is wel degelijk nodig om een brok te maken. Probeer jij maar eens iets te bakken (pannenkoeken of zoiets) zonder al te veel koolhydraten, dat is een regelrechte ramp (ik spreek uit ervaring

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Waar jij die berekening over de hoeveelheid rijst vandaan haalt weet ik niet, maar dat is niet terug te vinden op de site van Canidae en ook niet op de zakken.
Naar mijn mening is alléén vlees voeren ook niet goed, bij het barfen wordt er ook vanalles toegevoegd aan het vlees en dat is om voldoende vezels in het voer te krijgen, de uitspraak dat Canidae de droge vorm van Barfen is komt niet van mijzelf maar van fokkers die zichzelf bezig houden met Barfen
Voor koolhydraten heb je ook niet persé granen nodig hoor, dat kan ook uit een andere bron gehaald worden, zetmeel is een koolhydraat maar andersom hoeft niet altijd
en volgens mij is een pannekoek bakken toch echt iets anders dan een brok persen
Ik denk dat het niet veel zin heeft om hierover in dicussie te gaan, jij zweert blijkbaar bij vlees, moet jij weten.
Ik spreek ook uit ervaring als ik zeg dat mijn honden en katten erg goed voer krijgen met de Canidae en Felidae brokken, ook zij hebben veel minder ontlasting en zitten allemaal super in hun vel

Naar mijn mening is alléén vlees voeren ook niet goed, bij het barfen wordt er ook vanalles toegevoegd aan het vlees en dat is om voldoende vezels in het voer te krijgen, de uitspraak dat Canidae de droge vorm van Barfen is komt niet van mijzelf maar van fokkers die zichzelf bezig houden met Barfen

Voor koolhydraten heb je ook niet persé granen nodig hoor, dat kan ook uit een andere bron gehaald worden, zetmeel is een koolhydraat maar andersom hoeft niet altijd

Ik denk dat het niet veel zin heeft om hierover in dicussie te gaan, jij zweert blijkbaar bij vlees, moet jij weten.
Ik spreek ook uit ervaring als ik zeg dat mijn honden en katten erg goed voer krijgen met de Canidae en Felidae brokken, ook zij hebben veel minder ontlasting en zitten allemaal super in hun vel

-
- Erelid
- Contacteer:
nee..alleen vlees is slecht voor honden!!Princeberners schreef:\.
Naar mijn mening is alléén vlees voeren ook niet goed, ,
en dit is een fabeltjede uitspraak dat Canidae de droge vorm van Barfen is komt niet van mijzelf maar van fokkers die zichzelf bezig houden met Barfen![]()

barfen is niet te verglijken met droge brokken en kvv voer,hoe verzinnen ze het

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heel simpel. Op de site staat dat er bijna 40% koolhydraten in zitten. Ook kan je lezen dat ze uitsluitend rijst als graan soort gebruiken. Rijst levert per 100 gram ongeveer 78 gram koolhydraten. Verder zitten er geen andere grote koolhydraat bronnen in, dus kan je gerust stellen dat 40% koolhydraten overeenkomt met 52% rijst (graan dus).Princeberners schreef:Waar jij die berekening over de hoeveelheid rijst vandaan haalt weet ik niet, maar dat is niet terug te vinden op de site van Canidae en ook niet op de zakken.
Ik denk dat je het principe van barf niet helemaal goed begrijpt. De meeste barfers geven juist geen brokken, omdat alles wordt verhit en je nooit zeker weet wat er in zit. Bovendien zijn de meeste barfers niet veel duurder uit dan met brokken, maar betaal je bij het kopen van een 15 kg zak wel erg veel voor bijna 8 kg graan. Het hele principe van KVV en barf is juist dat alles onbewerkt wordt gegeten. Buiten het verschil in vocht om zijn brokken op en top bewerkt. Een droge vorm is er dus niet, en een ieder die dat wil beweren lult uit zijn of haar nek. Naar mijn mening is Canidae DE gezondste brok van dit moment, maar barf en brok zullen nooit iets gemeenschappelijk hebben, anders dan dat het beide door honden gegeten kan worden, hoe graag men dat ook wil beweren.Princeberners schreef:Naar mijn mening is alléén vlees voeren ook niet goed, bij het barfen wordt er ook vanalles toegevoegd aan het vlees en dat is om voldoende vezels in het voer te krijgen, de uitspraak dat Canidae de droge vorm van Barfen is komt niet van mijzelf maar van fokkers die zichzelf bezig houden met Barfen
Dat klopt, groente kunnen ook best wel veel koolhydraten bevatten, kikkererwten bevatten per 100 gram iets van 26 gram koolhydraten, maar dat is toch wel het maximum. Het is daarom ook heel jammer dat brokken naast graan geen groente gebruiken (b.v. 25% rijst en 25% groente). Gezien alles om winst draait zullen deze brokken wel heel erg prijzig worden. Dat terwijl ik vroeger mijn honden dagelijks 20% groente gaf en niet eens veel meer kwijt was dan een zak pro plan. Dat zegt dus erg veel over de prijs-kwaliteit verhouding van een zak brokken.Princeberners schreef:Voor koolhydraten heb je ook niet persé granen nodig hoor, dat kan ook uit een andere bron gehaald worden, zetmeel is een koolhydraat maar andersom hoeft niet altijden volgens mij is een pannekoek bakken toch echt iets anders dan een brok persen
![]()
En ja, een pannenkoek is geen brok (bevat meer vocht), een beter voorbeeld zou een koekje geweest zijn. Probeer dat maar eens met 70% vlees, dan worden het een soort frolix brokjes, je weet wel waar je nog in kan knijpen (dit zegt overigens niet dat frolix veel vlees bevat, denk namelijk eerder dat het geen vlees bevat

Ik hoop dat je dan wel weet dat katten die brokken eten gemiddeld 50% minder vocht per dag binnen krijgen dan katten die een voer eten waar minstens 60% vocht inzit. Anders dan honden (en wij mensen) laten katten hun vocht inname afhangen van de hoeveelheid droge stof en niet de hoeveelheid vocht in hun voeding. Hun lichaam is dus vrij ongevoelig voor dorst en uitdroging. Na een maaltijd met brokjes (30 gram, waarvan 10% vocht, dus 27 gram droge stof) drinkt een kat niet meer bij dan zijn soortgenoot die net 68 gram blikvoeding op heeft (waarvan 60% vocht, dus ook 27% droge stof). Dit is wetenschappelijk onderzocht, en ik moet zeggen ook niet heel vreemd gezien katten een verleden hebben van woestijndieren (ze zijn dus gewend om merendeels van hun vocht binnen te krijgen via hun prooi). Erg vreemd vind ik het ook niet dat tegenwoordig nierfalen bij katten doodsoorzaak nr.1 is.Princeberners schreef:Ik denk dat het niet veel zin heeft om hierover in dicussie te gaan, jij zweert blijkbaar bij vlees, moet jij weten.
Ik spreek ook uit ervaring als ik zeg dat mijn honden en katten erg goed voer krijgen met de Canidae en Felidae brokken, ook zij hebben veel minder ontlasting en zitten allemaal super in hun vel![]()
Groetjes Rosita

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ohohohoh wat wordt ik hier moe van:
Het is dus overduidelijk dat de barfers niet op 1 lijn zitten met hun meningen
, hoe moet een ander daar dan wijs uit kunnen
.
Ik heb een kat van bijna
15 jaar rondlopen en die heeft altijd brokken gegeten en nóg steeds prima functionerende nieren
en water drinkt ze dus echt wel als ze daar behoefte aan heeft, bovendien vangt ze zo nu en dan een muis en eet die dan ook op, of is dat ook niet goed.
Oh ja, misschien is het verstandig om GOED te lezen
Het is dus overduidelijk dat de barfers niet op 1 lijn zitten met hun meningen

Ik heb een kat van bijna

Oh ja, misschien is het verstandig om GOED te lezen

-
- Erelid
- Contacteer:
omdat BARF niet 1potnat is??Princeberners schreef:Ohohohoh wat wordt ik hier moe van:
Het is dus overduidelijk dat de barfers niet op 1 lijn zitten met hun meningen, hoe moet een ander daar dan wijs uit kunnen
.
:

en om wat wijzer te worden er wat over te lezen om zelf een mening te krijgen over hoe/wat en BARF???

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Princeberners schreef:Ik heb een kat van bijna15 jaar rondlopen en die heeft altijd brokken gegeten en nóg steeds prima functionerende nieren
en water drinkt ze dus echt wel als ze daar behoefte aan heeft, bovendien vangt ze zo nu en dan een muis en eet die dan ook op, of is dat ook niet goed.
Dan is jouw kat gelukkig een uitzondering

Groetjes Rosita

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Waar ze het toch wel allemaal mee eens zijn is dat vers (of je het nu wel of niet zelf klaarmaakt) beter is dan blik of brok. En vanuit deze mening lijkt het mij dan ook erg sterk dat deze fokker een bepaalde brok opeens wel goed genoeg vindt en het de ‘droge vorm van barf’ noemt, maar het toch zelf niet (uitsluitend) aan haar eigen honden voert (ze barft immers). Nee, ik denk eerder dat deze opmerking van die fokker bedoeld is voor aankomende eigenaren, want nog steeds zijn te weinig mensen bereid om vers vlees te voeren, en dan is Canidae altijd nog beter dan voer uit de supermarkt, en je wil toch het beste (wat haalbaar is) voor je honden.Princeberners schreef:Ohohohoh wat wordt ik hier moe van:
Het is dus overduidelijk dat de barfers niet op 1 lijn zitten met hun meningen, hoe moet een ander daar dan wijs uit kunnen
Groetjes Rosita

- sidi
- geregistreerd lid
nou de meningen zijn verdeeld krijg ik in de gaten.
maar toch bedankt voor jullie reactie.
nou had ik gister een lezing van de hondeclub en daar zeiden ze dat een vlees maaltijd sneller verteerd dan een brokken maaltijd
nu weet ik het ook niet meer.
ik heb een bakje vers vlees gehaald en ga het gewoon uitproberen wat sidi hierop doet want ik wil toch gewoon een vleesdag inlassen omdat hij toch al zo'n gevoelige darmen heeft

maar toch bedankt voor jullie reactie.
nou had ik gister een lezing van de hondeclub en daar zeiden ze dat een vlees maaltijd sneller verteerd dan een brokken maaltijd

nu weet ik het ook niet meer.
ik heb een bakje vers vlees gehaald en ga het gewoon uitproberen wat sidi hierop doet want ik wil toch gewoon een vleesdag inlassen omdat hij toch al zo'n gevoelige darmen heeft

groeten chantal en sidi