Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit nieuw ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Is dit nieuw ?

Ongelezen bericht door sirene »

En zo ja, werkt het ???

Op een ander forum (Amerikaans) vertelde iemand dat haar gedragstherapeut haar had aanbevolen om de schutting waar haar hond steeds overheen klom de gaan bestraffen. Als ze de hond betrapte moest ze de schutting gaan bestraffen.
Gewoon iets van "foei schutting!, Laat mijn Fikkie met rust!" :roll: :smile:

Ook met andere dingen, slopen of verzamelen van spulletjes moest ze dit gaan doen. En het werkt heel goed zegt ze. Na drie keer is hij nooit meer over die schutting gegaan.

Ik heb het thuis geprobeerd met een kussen waar Mullu steeds aan zat. Zo'n hele leuke met kwastjes van oma's antieke stoel.
Hij heeft hem na die ene keer dus niet meer aangeraakt. Zelfde met mijn joggingbroek. Verder heb ik het nog niet getest.
Je staat wel erg voor l*l als je visite hebt natuurlijk als je het meubilair gaat bestraffen voor wat de hond doet. Maarja, als het werkt ?

Heeft er al wel eens iemand van gehoord ? Werkt het echt ? En hoe werkt dat dan ?(waarom ?)

Groetjes Sonja
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik had er nog niet van gehoord,
lijkt me inderdaad grappig als je bezoek hebt
die gaan dan :denken:
We doen dat met kinderen ook hé, heeft die staute ... je pijn gedaan, weg staute ..., en dat zijn ze gerustgesteld.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

En als hij buiten naar honden en mensen uitvalt...
Kan ik dit dan ook toepassen? :mrgreen:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Leanne schreef:En als hij buiten naar honden en mensen uitvalt...
Ik zie het zo voor me.
:mrgreen:
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Leanne schreef:En als hij buiten naar honden en mensen uitvalt...
:N: Komt niet goed vrees ik... :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Denk het ook niet :mrgreen:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Haha, dat wilde ik ook al gaan proberen :wink:
Als een hond steeds mensen tè enthousiast begroet, gewoon wildvreemde mensen gaan uitschelden. Ik zie het al voor me!

Maarre, npg niemand die er al eens van gehoord heeft ?

Sonja
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

sirene schreef:Haha, dat wilde ik ook al gaan proberen :wink:
Als een hond steeds mensen tè enthousiast begroet, gewoon wildvreemde mensen gaan uitschelden. Ik zie het al voor me!

Maarre, npg niemand die er al eens van gehoord heeft ?

Sonja
Ik ken de manier niet zoals je het beschrijft. Ik denk dat het gebaseerd is op het feit dat een hond de stemming overneemt van de baas en de associatie dan dus legt met het ding.
Ik wete namelijk wel dat je het principe omgekeerd vaak toepast bij bv bange honden. Laika bijvoorbeeld reageert prettiger op vreemde mensen als ik ze doodknuffel, dan als ik op afstand blijf van ze. Als ik het goede voorbeeld geef doet dat volgen omdat ze mijn stemming overneemt.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat dat andersom dus ook zo werkt.

Het verbaast me alleen wel dat de lonendheid van het gespring over de schutting het blijkbaar verliest van de baas die de schutting negatief benadert.
Ik ga maar eens konijnen uitschelden! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Of de vuilnisbak! :mrgreen:

Het verbaaste mij ook dat het hielp. Maar als het zo is, is het wel een makkelijke en vriendelijke manier.

Sonja
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Of de vuilnisbak! :mrgreen:

Het verbaaste mij ook dat het hielp. Maar als het zo is, is het wel een makkelijke en vriendelijke manier.

Sonja
Nou ja..dat valt te bezien hoor!!! Elke manier waarmee je je hond angstig of vermijdend maakt ten opzichte van een object is niet vriendelijk. Je leert je hond namelijk aan dat iets niet okee is en dat is nooit vriendelijk.
Als je dit hanteert omdat je hond bv bezoek bespringt en overenthousiast benadert en je doet boos op je bezoek creeer je bij honden dus agressie en antipathie tegen bezoek.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
sirene schreef:Of de vuilnisbak! :mrgreen:

Sonja
Nou ja..dat valt te bezien hoor!!! Elke manier waarmee je je hond angstig of vermijdend maakt ten opzichte van een object is niet vriendelijk. Je leert je hond namelijk aan dat iets niet okee is en dat is nooit vriendelijk.
Als je dit hanteert omdat je hond bv bezoek bespringt en overenthousiast benadert en je doet boos op je bezoek creeer je bij honden dus agressie en antipathie tegen bezoek.
Ja, daar heb je gelijk in. Naar mensen of honden toe werd het niet aangeraden hoor. Dat lijkt me ook niet zo'n goed plan.
Denk je wel dat het een goede methode kan zijn ?
Net als bij mij met dat kussentje ? Het werkte wel beter en iig sneller dan iedere keer "nee" zeggen en hem iets anders aan bieden moet ik zeggen.

Sonja
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ja, daar heb je gelijk in. Naar mensen of honden toe werd het niet aangeraden hoor. Dat lijkt me ook niet zo'n goed plan.
Nee, maar ik denk ik zeg het maar even..je weet nooit wat mensen met dingen doen die ze lezen. :wink: Dan is het namelijk een gevaarlijke manier, omdat je je hond opfokt en agressief kan maken.
Ik vind een waarschuwing dan ook op zijn plaats.
Denk je wel dat het een goede methode kan zijn ?
Net als bij mij met dat kussentje ? Het werkte wel beter en iig sneller dan iedere keer "nee" zeggen en hem iets anders aan bieden moet ik zeggen.

Sonja
Ik ben zelf dus een tegenstander van het bangmaken van honden voor objecten. Jij noemde net mijn vuilnisbak..Mijn hond eet naast de vuilnisbak, hij moet er langs lopen en ik wil dus niet dat hij attent is op dat ding omdat de vuilnisbak "eng" is. Gedrag bestraffen vind ik iets geheel anders dan een hond bang maken voor een object.
Gedrag daar heeft een hond invloed op, op een eng ding niet en daar kan hij alleen maar bij uit de buurt blijven. :wink:
Dat maakt dat de hond objecten uit zijn omgeving als onveilig kan beschouwen en dat vind ik dus niet okee. Ik vind het zelf echt ontzettend belangrijk dat een hond zich veilig voelt.
Daarbij moet je de impact niet onderschatten van wat er gebeurd. Er zijn maar weinig manieren om een hond ergens echt vermijdend voor te krijgen als het lonend is..de stroomband is er eén van en verder allerlei andere dingen die echt schrik veroorzaken. Als een manier zoveel impact heeft op een hond dan moet je er dus echt heel voorzichtig mee omgaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Okee, bedankt voor je mening. Ben blij dat ik het gevraagt heb. Zo had ik er dus niet over nagedacht.

Groetjes Sonja
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”