Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dessertje of niet ?
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dessertje of niet ?
Ja; kweet het t'is een rare titel.
Ik ben altijd van mening geweest dat mijn kids hun bord niet moeten leegeten, ze moeten wel eten maar niet volproppen.
Nu dan zei ik toch wel eens, als je niet eet, geen dessert.
Hoe zit dat met jullie honden ?
Als ze hun bak niet leeg eten, krijgen ze dan een uurtje later ook
geen koekje of een stukje wortel of zo ??
Kunnen honden een verband leggen als ze komen schooien daarna
en je wijst naar hun bak.
T'is een beetje een rare vraag, maar deze week heeft Luka een paar keer niks willen eten, maar hij komt daarna als ik Cavia zijn eten maak wel kijken voor een stukje wortel.
En dan denk ik, mag ik hem dit nu geven terwijl zen bakje nog vol ligt ?
Sanneke
Ik ben altijd van mening geweest dat mijn kids hun bord niet moeten leegeten, ze moeten wel eten maar niet volproppen.
Nu dan zei ik toch wel eens, als je niet eet, geen dessert.
Hoe zit dat met jullie honden ?
Als ze hun bak niet leeg eten, krijgen ze dan een uurtje later ook
geen koekje of een stukje wortel of zo ??
Kunnen honden een verband leggen als ze komen schooien daarna
en je wijst naar hun bak.
T'is een beetje een rare vraag, maar deze week heeft Luka een paar keer niks willen eten, maar hij komt daarna als ik Cavia zijn eten maak wel kijken voor een stukje wortel.
En dan denk ik, mag ik hem dit nu geven terwijl zen bakje nog vol ligt ?
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja ik ookM@ri@nne schreef:Ik moet de dag nog meemaken dat ze hun bak noet leeg eten.
Maar goed, ik zou denk ik niet moeilijk doen als ik de dag meemaak dat ze hun eten niet hebben en een uurtje later wel een hondenkoekje. Ik denk niet dat ze de link kunnen leggen tussen het niet krijgen van wat lekkers en hun eten niet opeten
-
Marion.
-
Baily
Als ze hun bak niet leegeten zit ik daar niet mee, tenminste als het eens een keertje is. Daar hoef ik ook verder geen controle over te hebben en ik hef er dus ook geen sanctie op, zoals geen dessertje, die krijgen ze trouwens niet.
Bij mijn kinderen trouwens ook niet. Als ze een keertje geen trek hebben, dan niet. En dan kunnen ze best nog chips eten later hoor. Zul je mij niet over horen. Het is wat anders als het iedere dag is natuurlijk.
Bij mijn kinderen trouwens ook niet. Als ze een keertje geen trek hebben, dan niet. En dan kunnen ze best nog chips eten later hoor. Zul je mij niet over horen. Het is wat anders als het iedere dag is natuurlijk.
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Hier nog zo'n zeikerd kwa eten. Ameno wenst perse Duck te eten. Nou was dat deze week uitverkocht in de dierenwinkel dus kocht ik kvv van Energique nr. 4 Ze haalt haar neus ervoor op en loopt weg, nu al 2 dagen aan een stuk.
Pech gehad dus. Ze eet dit niet omdat ze iets anders lekkerder vindt. Ze krijgt wel gewoon haar botje maar dus geen ander eten.
Pech gehad dus. Ze eet dit niet omdat ze iets anders lekkerder vindt. Ze krijgt wel gewoon haar botje maar dus geen ander eten.
-
Daan
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een hond kan de assocociatie leggen tussen zijn gedrag en wat de directe gevolgen zijn binnen een tijdsbestek van 2 seconde met een max. uitloop naar 5 seconde. Ik denk dus niet dat ie het verband kan leggen tussen het laten staan van zijn eten en het toetje later op de avond! 
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Da's het antwoord dat ik zocht op mijn vraag.Eline* schreef:Een hond kan de assocociatie leggen tussen zijn gedrag en wat de directe gevolgen zijn binnen een tijdsbestek van 2 seconde met een max. uitloop naar 5 seconde. Ik denk dus niet dat ie het verband kan leggen tussen het laten staan van zijn eten en het toetje later op de avond!
Of ze verband kunnen leggen.
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Af en toe eens een rauw eitje onder mengen? Eten ze hier heel graag.
Misschien heeft hij gewoon niet veel honger, of is hij een beetje verwend en wacht tot hij iets anders krijgt?
Als ik het goed begrepen heb laat je het eten ook gewoon staan als Luka het niet opgegeten heeft?
Haal liever zijn bakje na een paar minuten weg als hij niet wil eten. Geef het hem pas terug op het normale tijdstip van de volgende maaltijd.
En ja, een koekje of iets lekkers tussendoor mag nog wel hoor, als het maar niet vlak na de niet-opgegeten-maaltijd is.
Misschien heeft hij gewoon niet veel honger, of is hij een beetje verwend en wacht tot hij iets anders krijgt?
Als ik het goed begrepen heb laat je het eten ook gewoon staan als Luka het niet opgegeten heeft?
Haal liever zijn bakje na een paar minuten weg als hij niet wil eten. Geef het hem pas terug op het normale tijdstip van de volgende maaltijd.
En ja, een koekje of iets lekkers tussendoor mag nog wel hoor, als het maar niet vlak na de niet-opgegeten-maaltijd is.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als hier een van de twee niet eet dan wordt de bak weg gehaald omdat anders het eten in de verkeerde maag verdwijnt
Buiten dat zou ik sowieso de bak dan weghalen en een paar uur later weer eens proberen.
Wil het dan nog niet,dan is het jammer maar helaas.........geen eten vandaag.
Intussen wel een klein koekje ,mits dat niet vlak na het eten is.
Buiten dat zou ik sowieso de bak dan weghalen en een paar uur later weer eens proberen.
Wil het dan nog niet,dan is het jammer maar helaas.........geen eten vandaag.
Intussen wel een klein koekje ,mits dat niet vlak na het eten is.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
estelle
Hier nog 2 zeikerds met eten; Chello en Woopy.
Zijn ze na 10 minuten niet begonnen met eten dan gaat de bak met brokken weer lekker terug de voerton in.....dan vreten ze maar niet hoor.
Probleem hier is ook dat als ik de bakken laat staan Hera en Ghaya die er gerust bij op eten en das nou net niet de bedoeling.
Zijn ze na 10 minuten niet begonnen met eten dan gaat de bak met brokken weer lekker terug de voerton in.....dan vreten ze maar niet hoor.
Probleem hier is ook dat als ik de bakken laat staan Hera en Ghaya die er gerust bij op eten en das nou net niet de bedoeling.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké,Eline* schreef:Een hond kan de assocociatie leggen tussen zijn gedrag en wat de directe gevolgen zijn binnen een tijdsbestek van 2 seconde met een max. uitloop naar 5 seconde. Ik denk dus niet dat ie het verband kan leggen tussen het laten staan van zijn eten en het toetje later op de avond!
Ik ben het met je eens dat het leggen van een verband tussen het niet opeten van zijn eten en een toetje een uur later iets teveel gevraagd is voor een hond.
Maar, ik betwijfel wel of het zo is dat een hond echt geen verband kan leggen tussen zijn eigen gedrag en de gevolgen daarvan als deze plaatsvinden later dan enige seconden.
Een voorbeeldje. Hoewel ik vind dat het niet altijd juist is om honden met wolven te vergelijken.
Als een wolf honger heeft en besluit op jacht te gaan kan het wel eens een hele tijd duren voordat hij een prooi vangt en deze in zijn maag doet verdwijnen.
Het lijkt me echter stug dat hij het volle buikje niet linkt aan zijn besluit om op jacht te gaan.
Ervanuitgaan dat dieren niet in staat zijn om verbanden te leggen tussen hun gedrag en de latere gevolgen daarvan doet voor mijn gevoel denken dat dieren in een soort luchtledige leven, en maar wat aanklooien. Op zo´n manier levend is het toch vrijwel onmogelijk om duizenden jaren te overleven, als soort?
-
jidde
- Niekie
- Zeer actief
Dit kwam ook in mij op. Natuurlijk kan een hond zich weleens niet zo lekker voelen en daardoor een keertje zijn bakje niet leegeten. Maar als dit vaak gebeurt krijgt hij misschien gewoon teveel eten? Bij Doerak was dit toen hij pup was wel het geval......sinds hij minder eten krijgt blijft hier het eten nooit meer staan en staat hij weer te springen voor zijn eten.Wil de hond schreef:Is het niet zo dat jij Luka meer eten geeft dan dat hij nodig heeft?
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

- Zoie
- Zeer actief
Ik vraag me af of je zo kunt redeneren . Neem de voortplanting zelf . Dat wordt door instincten geregeld , en niet door een bepaald besef wat waar van komt , toch ?Wil de hond schreef:Oké,Eline* schreef:Een hond kan de assocociatie leggen tussen zijn gedrag en wat de directe gevolgen zijn binnen een tijdsbestek van 2 seconde met een max. uitloop naar 5 seconde. Ik denk dus niet dat ie het verband kan leggen tussen het laten staan van zijn eten en het toetje later op de avond!
Ik ben het met je eens dat het leggen van een verband tussen het niet opeten van zijn eten en een toetje een uur later iets teveel gevraagd is voor een hond.
Maar, ik betwijfel wel of het zo is dat een hond echt geen verband kan leggen tussen zijn eigen gedrag en de gevolgen daarvan als deze plaatsvinden later dan enige seconden.
Een voorbeeldje. Hoewel ik vind dat het niet altijd juist is om honden met wolven te vergelijken.
Als een wolf honger heeft en besluit op jacht te gaan kan het wel eens een hele tijd duren voordat hij een prooi vangt en deze in zijn maag doet verdwijnen.
Het lijkt me echter stug dat hij het volle buikje niet linkt aan zijn besluit om op jacht te gaan.
Ervanuitgaan dat dieren niet in staat zijn om verbanden te leggen tussen hun gedrag en de latere gevolgen daarvan doet voor mijn gevoel denken dat dieren in een soort luchtledige leven, en maar wat aanklooien. Op zo´n manier levend is het toch vrijwel onmogelijk om duizenden jaren te overleven, als soort?

- Zoie
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Is dat zo? ..ik denk dat jij heel goed weet dat het geen enkele zin heeft je hond pas na 10 seconde te belonen voor het feit dat hij je 10 tellen terug zo braaf aankeek...of zo braaf ging zitten toen je het vroeg. Een hond legt vast wat de gevolgen zijn van zijn gedrag bij wat hij nu aan het doen is..belonen of straffen heeft zin puur op het moment zelf en niet pas 2 telen later als de hond alweer met iets anders bezig is.Wil de hond schreef:Maar, ik betwijfel wel of het zo is dat een hond echt geen verband kan leggen tussen zijn eigen gedrag en de gevolgen daarvan als deze plaatsvinden later dan enige seconden.
Vind je dat niet wat een rare vergelijking?Als een wolf honger heeft en besluit op jacht te gaan kan het wel eens een hele tijd duren voordat hij een prooi vangt en deze in zijn maag doet verdwijnen.
Jagen is op zich al een kick waarvoor de hond prikkels nodig heeft..een interne prikkel (honger) geeft de prikkel om te gaan jagen en soms is een externe prikkel voldoende om te willen jagen. De drang om te jagen heeft dus niet zo zeer te maken met verbanden leggen alswel met reactie's op prikkels.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Hele scherpe voorbeelden, je geeft heel duidelijk aan waar ik me vergis.Zoie schreef:of : waarom vertonen honden met hun verknipte wolven-instincten delen van het prooigedrag van wolven , als er op het eind helemaal geen vol buikje is ? Waarom loopt een hond achter een tennisbal aan ? Waarom blijft een staander staan ?
Dit weet ik ook wel, maar zoals je al wist heb ik er grote moeite mee om echt aan te nemen dat dieren/honden niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. M.a.w. dat honden geen tijdsbesef hebben.Een hond kan middels klassieke conditionering prima het verband tussen dingen leggen en zo voorspellen wat er gaat gebeuren en daarop anti-ciperen..middels operante conditionering kan hij dan ook nog leren welk effect zijn gedrag kan hebben op gebeurtenissen..maar dat werkt alleen als er een vrijwel onmiddelijke bekrachtiging plaatsvindt en anders niet.
Ik weet wel dat er nooit een hond zal zijn die een horloge-achtig voorwerp uit zal vinden, maar dit op zich vind ik nog geen bewijs voor het feit dat ze echt niet weten dat het leven voortschrijdt in plaats van dat het een eeuwige moment-opname is.
- Zoie
- Zeer actief
Ik vind het ook moeilijk voorstelbaar dat een hond geen enkel besef van tijd heeft . Een hond die je geleerd hebt 15 minuten alleen te zijn ,heb je nog niet geleerd 3 uur alleen te zijn . Ik zie niet goed in hoe je dat kunt verklaren zonder tijdsbesef .Inge O schreef:ik ben er ook eentje die er van overtuigd is dat een hond (en andere dieren) een vorm van tijdsbesef heeft. waarschijnlijk niet ónze vorm, maar is dat niet met de meeste zintuigen/waarnemingen zo?Wil de hond schreef: Ik weet wel dat er nooit een hond zal zijn die een horloge-achtig voorwerp uit zal vinden, maar dit op zich vind ik nog geen bewijs voor het feit dat ze echt niet weten dat het leven voortschrijdt in plaats van dat het een eeuwige moment-opname is.
Of dat bij de mens hetzelfde is , betwijfel ik . Mensen zonder taal kunnen b.v. wel degelijk denken , en hebben ook tijdsbesef ( in de menselijke betekenis van het woord ) , zeg ik zomaar even uit mijn hoofd .voor mij heeft een hond zijn eigen waarneming van wat er in een dag achtervolgens zou kunnen gebeuren, en anticipeert daar ook op. ze gaan er niet over zitten nadenken en piekeren en afwegingen maken enz., maar wél een tijdsbesef.
toch is dat niet hetzelfde als in het conditioneringsvoorbeeld; dat gaat om verbanden leggen, en dat is een instant-reactie.
maar dat is dan naar mijn gevoel weer nét hetzelfde voor mensen, vooropgesteld dat ze niet zouden kunnen spreken/taal begrijpen. wil je een mens iets heel banaals aanleren, en je gebruikt geen enkel woord, geen gebaar, niks van uitleg, dan zal je even snel als bij een hond het toevallige gedrag moeten bekrachtigen om hem de link te kunnen laten leggen.
tijdsbesef en conditionering/bekrachtiging staan eigenlijk toch los van elkaar?

- Zoie
- Zeer actief
Je kunt een mens op die manier een trucje leren , of leren wat de bedoeling is , maar dat is nog niet hetzelfde als conditioneren . Wat je bij de hond wel doet .Inge O schreef:nee, klopt, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt (zo zie je maar hoe ver we komen met ons denkenZoie schreef: Of dat bij de mens hetzelfde is , betwijfel ik . Mensen zonder taal kunnen b.v. wel degelijk denken , en hebben ook tijdsbesef ( in de menselijke betekenis van het woord ) , zeg ik zomaar even uit mijn hoofd .![]()
) : met iets banaals bedoelde ik net iets waar totaal geen redeneringsvermogen voor nodig is = wordt wel eens gebruikt om mensen aan te leren hoe de klickermethode werkt, dan moeten ze dus iemand een 'domme' opdracht laten uitvoeren - en diegene weet natuurlijk niet waarom het gaat.
stel zo dat je iemand omgekeerd op een stoel wil laten gaan zitten : je brengt hem de kamer in, hij loopt overal rond, kijkt naar de stoel (klick), raakt de stoel aan (klick) enz. enz.
hier moet de bekrachtiging voor ons dus net zo snel komen als bij een hond, of we zitten evengoed op het verkeerde spoor.
daarom vind ik ook dat 'snelle bekrachtiging' los staat van tijdsbesef.
Ben het overigens met je eens dat snelle bekrachtiging los staat van tijdsbesef . Conditionering is een manier van leren die er als het ware juist voor is om niet na te hoeven denken over de langetermijn gevolgen van je gedrag . Dat is , denk ik zomaar , bij de mens hetzelfde .

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Hij krijgt nu 300 gr Duck per dag.Wil de hond schreef:Is het niet zo dat jij Luka meer eten geeft dan dat hij nodig heeft?
Hij weegt 6kg700.
Hij lijkt wel aan de magere kant.
Sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 29 nov 2004 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
En dan toch 300 gram Duck naar binnen werken, vind je het niet knap?Inge O schreef:ja, dat moet wel.....een poedel die 6 gram 700 milligram weegt, dát is pas echt magerMama Sanneke schreef:Hij krijgt nu 300 gr Duck per dag.Wil de hond schreef:Is het niet zo dat jij Luka meer eten geeft dan dat hij nodig heeft?
Hij weegt 6g700.
Sanneke![]()
![]()
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:ja, dat moet wel.....een poedel die 6 gram 700 milligram weegt, dát is pas echt magerMama Sanneke schreef:Hij krijgt nu 300 gr Duck per dag.Wil de hond schreef:Is het niet zo dat jij Luka meer eten geeft dan dat hij nodig heeft?
Hij weegt 6g700.
Sanneke![]()
![]()
De aangegeven hoeveelheid Duck voor een hond van 6 Ã 7 kg is ongeveer 230gr. per dag. Als je hem 300gr geeft en af en toe een tussendoortje, dan heeft hij volgens mij meer dan genoeg binnen! Het zou dus best kunnen dat hij gewoon een keertje geen honger heeft.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Oeps, heb het al verbeterd.Inge O schreef:er zijn gelukkig nog mensen die gewoon serieus zijn hoor sannekebinno schreef:Inge O schreef:ja, dat moet wel.....een poedel die 6 gram 700 milligram weegt, dát is pas echt magerMama Sanneke schreef: Hij krijgt nu 300 gr Duck per dag.
Hij weegt 6g700.
Sanneke![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De aangegeven hoeveelheid Duck voor een hond van 6 Ã 7 kg is ongeveer 230gr. per dag. Als je hem 300gr geeft en af en toe een tussendoortje, dan heeft hij volgens mij meer dan genoeg binnen! Het zou dus best kunnen dat hij gewoon een keertje geen honger heeft.![]()
!
Op de site van Duck staat dat hij tot 350 gr mag hebbe.
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe oud is Luka? Volgens mij moet je voor een volwassen hond in het tweede kolommetje kijken ipv in het derde hoor! http://www.ducknatuurvoeding.com/Voedingstabel.phpMama Sanneke schreef:Op de site van Duck staat dat hij tot 350 gr mag hebbe.
Sanneke

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Hij is 1j1/2.binno schreef:Hoe oud is Luka? Volgens mij moet je voor een volwassen hond in het tweede kolommetje kijken ipv in het derde hoor! http://www.ducknatuurvoeding.com/Voedingstabel.phpMama Sanneke schreef:Op de site van Duck staat dat hij tot 350 gr mag hebbe.
Sanneke
dus dan is het rond 250 gr + 10% als het Duck Rund compleet en RLK compleet is.
Dus max 275 gr.
Ik zal er op lettten, kweet niet meer hoe ik aan die 350 kom, misschien bij de tabel jong volwassen gekeken.
Mag je ook de ene dag wat meer geven en de andere wat minder.
Duck is moeilijk om te breken.
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer: