Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reaktie op uitvallen andere hond.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dimphie
Actief

Reaktie op uitvallen andere hond.

Ongelezen bericht door dimphie »

De zoveelste vraag over uitvallen en kattekoppen naar elkaar. Daar gaat ie dan.
Een Berner Senner uit de buurt hebben Bajo en ik als pup leren kennen. Allemaal heel leuk maar nu is de BS een jaar en ook een stuk groter. Voorheen was het altijd leuk spelen los én vast aan de lijn als ze elkaar tegen komen. De BS en Bajo zijn beiden reuen. Sinds enkele keren dat ze elkaar troffen, begon de BS uit te vallen naar Bajo maar Bajo heeft er nooit op gereageerd. Gisteravond kwamen we elkaar weer tegen, aan de riem en de BS begon uit te vallen. Ik liet Bajo zitten, wat ie netjes deed en zich ondertussen wellicht afvroeg wat een drukte die BS toch allemaal maakte want het was toch altijd zo leuk. Tot ook Bajo zich op liet naaien en ook uitviel. Dit ging allemaal in de duur van ong. 10 seconden.
Ik heb Bajo terug getrokken en in zijn nek gepakt waarop Bajo naar me begon te happen. Vervolgens heb ik hem los gelaten en ben zonder te discussieren met hem doorgelopen. Hoe moet ik dit happen opvatten? Heb ik wat fout gedaan? En hoe reageer ik de volgende keer?
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Er zijn vast mensen hier die beter weten wat je al dan niet verkeerd hebt gedaan, maar als ik een hond tegenkom waarvan ik weet of merk dat hij niet vriendelijk reageert tegen andere honden, laat ik mijn honden niet zitten, maar loop met ze door en geef ze het commando op mij te letten. Dit heb ik eerst op grote afstand van andere honden getraind en langzamerhand de afstand verkleind. Meest van de keren gaat dit heel goed en vaak hoef ik niet eens meer het commando te geven, maar kijken ze al naar mij op als een hond tegen ze blaft of keft.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Ze gaan rangorde bepalen, wie is de baas. Hadden wij ook altijd in het park waar ik eerst woonde. Alle pups bij elkaar erg gezellig en leuk spelen. En dan als ze volwassen zijn afvragen waarom ze gaan vechten met elkaar. Dit is om uit te vissen wie het sterkst is, dus de baas.
Meestal als reuen vechten is dit niet een leuk gezicht, maar als eenmaal bij 1 van de twee de strijd gestreden is en ze weten wie de baas is vechten ze niet meer. Het is pure rangorde bepalen. :wink:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

danja schreef:Ze gaan rangorde bepalen, wie is de baas. Hadden wij ook altijd in het park waar ik eerst woonde. Alle pups bij elkaar erg gezellig en leuk spelen. En dan als ze volwassen zijn afvragen waarom ze gaan vechten met elkaar. Dit is om uit te vissen wie het sterkst is, dus de baas.
Meestal als reuen vechten is dit niet een leuk gezicht, maar als eenmaal bij 1 van de twee de strijd gestreden is en ze weten wie de baas is vechten ze niet meer. Het is pure rangorde bepalen. :wink:
Ik vraag me dus af of dat zo werkt bij honden die elkaar alleen af en toe tegenkomen. Ik laat het er in ieder geval niet op aankomen en ga dit soort situaties liever uit de weg.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dit is puur aftastingsgedrag en heeft niks met rangorde bepalen te maken. Ik heb dat met Whooper en een geweldenaar van een herder. Effe kijken wie een grotere macho is aan de lijn van de baas. Als ze los zijn, is er niks aan de hand. Ik laat hem alleen voor me zitten als ik weet dat de afstand groot genoeg is. Dan heb ik meestal zijn volle aandacht en focussen ze niet op elkaar. Moeten we langs elkaar heen, dan is het i.d.d. strak VOLG, voertje onder zijn neus en pas laten zitten als we voorbij zijn.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat je hem, door hem te laten zitten, juist opgefokt heb: zo kon hij juist zijn aandacht vestigen op de andere hond.
Bij zijn nekvel pakken lijkt mij ook niet al te handig.

Wat je beter kan doen is je eigen hond afleiden zodat hij de 'rest van de wereld' even niet in de gaten heeft. Dus bij je houden, laten volgen en wat lekkers of leuks voor zijn neus houden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Zitten is volgens mij nog niet zo'n slecht idee als jouw hond de aanstichter is en je kan op dat moment niet weg lopen ofzo. Zitten is een neutrale houding voor een hond en kan zo misschien de druk een beetje weg nemen. Dat hij jouw hapt heeft gewoon te maken met de opwinding die hij kwijt moest, jij was toevallig gewoon het dichts in de buurt, maar het is niet persoonlijk hoor. :wink: Afleiden en weglopen lijkt mij ook het verstandigst. Honden bereiken op een gegeven moment een leeftijd waarbij spelen niet meer alleen maar leuk is.
dimphie
Actief

Oké, dus niet op reageren en net doen alsof die andere hond er niet is en proberen af te leiden. Maar dat afleiden is zo moeilijk. Als Bajo eenmaal is uitgevallen, krijg ik z'n aandacht niet meer naar mij. Maar goed, gelukkig kom ik niet vaak een hond tegen die niet met Bajo door één deur kan.
Het gaat er mij ook om dat ie naar mij hapte en raak hapte. Ik vatte het niet persoonlijk en had het idee dat een opgefokte reaktie was maar kan ik hem dus de volgende keer maar beter niet in z'n nek pakken?
In feite wilde ik hem dus straffen voor het feit dat hij ook naar die andere hond uitviel. Niet goed dus???
Joyce
Zeer actief

Voorkomen is meestal beter dan genezen. Als Bajo uitgevallen is ben je al te laat met afleiden. Is er niet iets waar hij helemaal gek van is?? Een balletje ofzo. Straffen kan natuurlijk, maar beter is het om te zorgen dat het niet meer gebeurt en belonen als hij goed gedrag laat zien. Als je honden tegenkomt waarvan je weet dat Bajo daar niet zo goed mee kan steek je gewoon de straat over en leidt je hem af met een snoepje/speeltje. Als hij dan rustig langs die andere hond gelopen is kan je hem belonen. Door het afleiden zal hij niet zo opgefokt zijn en hoef je ook niet meer te corrigeren en dus het risico lopen dat hij zijn spanning op jou afreageert.
dimphie
Actief

Yep, een balletje!!! Ga ik eens proberen. Zal je zien dat ik weken met een balletje in m'n zak rondloop en geen enkele "vijandige" reu tegenkom.
Wij wonen in een bos en de straten hier zijn maar smal dus even de straat oversteken heeft geen zin want dat schept een afstand van slechts 2 meter. Maar goed, het idee is natuurlijk om de confrontatie niet op te zoeken. Ik ga ermee aan de slag.
En dat happen naar mij heeft niks betekenen, toch??
Joyce
Zeer actief

Met 2 meter afstand kunnen ze in ieder geval niet bij elkaar komen. Probeer ook fixeren (staren naar elkaar) te voorkomen door je hond aan de andere kant van jou te laten lopen.

Dat happen naar jou is omdat je even op het verkeerde moment hem aanraakte. Hij was waarschijnlijk heel erg gespannen en die spanning moest er op dat moment uit.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Stang schreef:Ik denk dat je hem, door hem te laten zitten, juist opgefokt heb: zo kon hij juist zijn aandacht vestigen op de andere hond.
Dat denk ik dus ook. Zeker bij een border, die hebben er toch al vaak een handje aan om andere honden te gaan fixeren, wat dan voor de andere hond weer een reden is om nog agressiever terug te reageren. Wat ik doe met mijn borders is oogcontact proberen te voorkomen en doorlopen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Ik denk dat je hem, door hem te laten zitten, juist opgefokt heb: zo kon hij juist zijn aandacht vestigen op de andere hond.
Bij zijn nekvel pakken lijkt mij ook niet al te handig.

Wat je beter kan doen is je eigen hond afleiden zodat hij de 'rest van de wereld' even niet in de gaten heeft. Dus bij je houden, laten volgen en wat lekkers of leuks voor zijn neus houden.
:ok: Niets aan toe te voegen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

danja schreef:vechten ze niet meer.
dat is niet helemaal waar... tijdelijk vechten ze niet meer... totdat de lagere vind dat hij het best nog eens kan proberen... en rangorde is er niet tussen vreemde honden.. dat is alleen als ze elkaar vaak zien en omgaan met elkaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

dimphie schreef:Yep, een balletje!!! Ga ik eens proberen. Zal je zien dat ik weken met een balletje in m'n zak rondloop en geen enkele "vijandige" reu tegenkom.
Wij wonen in een bos en de straten hier zijn maar smal dus even de straat oversteken heeft geen zin want dat schept een afstand van slechts 2 meter. Maar goed, het idee is natuurlijk om de confrontatie niet op te zoeken. Ik ga ermee aan de slag.
En dat happen naar mij heeft niks betekenen, toch??
Ja een baletje werkt heel goed, heb zelf dus een probleem geval die niet zelf begint maar het voor de andere reu opknapt, hij is nu na een paar keer oefenen en bepaalde situaties echt opzoeken meer naar mij(of bal :mrgreen: ) gericht als ik maar ze bal laat zien, en die is een beloning dus als hij de andere reu negeert en we lopen lekker door dan even lekker met die bal spelen, bal is zijn beloning geworden voor het niet reageren naar die reu.Ik heb wel alleen alle balletjes in huis weggehaalt want anders ziet ze bal als iets vanzelfsprekends.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je hond kan er niks aan doen dat hij naar jou beet. Hij staat stijf van de adrenaline en dat moet hij kwijt. Als ik Wuilus die, wel vaker uitvalt, laat zitten en tegen hou dan gaat ze tegen mij tekeer, redirectie van de agressie op de baas.
Ze zal me nooit wat doen of echt boos op me worden, alleen als ik haar tijdens het uitvallen ga pakken of rukken geef aan de riem loop ik kans op een beet. Dat staat dus los van de relatie met je hond. :ok:
Afbeelding
dimphie
Actief

MARC_S schreef:Je hond kan er niks aan doen dat hij naar jou beet. Hij staat stijf van de adrenaline en dat moet hij kwijt. Als ik Wuilus die, wel vaker uitvalt, laat zitten en tegen hou dan gaat ze tegen mij tekeer, redirectie van de agressie op de baas.
Ze zal me nooit wat doen of echt boos op me worden, alleen als ik haar tijdens het uitvallen ga pakken of rukken geef aan de riem loop ik kans op een beet. Dat staat dus los van de relatie met je hond. :ok:
Gelukkig!! Ik kon me al niet voorstellen dat er wat kwaads achter schuilde, eeeh school, eeeeh achter zat. Ik kon er ook niet boos om worden, heb het gewoon genegeerd. Maar ondertussen had ie wel op een zenuw in mijn hand gebeten en ik maar op m'n tanden bijten om zo weinig mogelijk een hele toestand te maken van zoiets "normaals".
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

MARC_S schreef:Je hond kan er niks aan doen dat hij naar jou beet. Hij staat stijf van de adrenaline en dat moet hij kwijt. Als ik Wuilus die, wel vaker uitvalt, laat zitten en tegen hou dan gaat ze tegen mij tekeer, redirectie van de agressie op de baas.
Dus als jij aan je hond een ruk geeft terwijl hij uitvalt dan krijg jij een beet van hem??
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Denk ook dat t happen naar jouw meer een soort afreageren was, heeft wrs niet eens doorgehad dat jij t was. Heeft het schapedoesje van mn ouders ook wel eens. Zou dat zeker gewoon negeren, was niet voor jou bedoeld. Zou wel eerst op een wat grotere afstand oefenen met aandacht, niet meteen onder zn grootste vijand zn neus, om t zo maar te zeggen...en dan langzaam opbouwen. Balletje werkt bij mijn hond ook t best, of een sok met in t uiteinde een bal.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”