MARC_S schreef:Ik zou Nora doen en dan Ferro erbij zetten als Nora en de St rustig samen zijn. Ferro wordt dan misschien kalmer door Nora die kalm is in die situatie.
Toch kan andersom ook zinvol zijn omdat dan het wilde deel over is als Nora komt.
Tegelijk zou ik zowiezo niet doen omdat je dan de meeste kans loopt dat Nora in het tumult raakt. Misschien trekt ze dat niet en snauwt ze de nieuwe hond daardoor harder weg.
dat waren mijn ideeen ook, vandaar nog een beetje mijn twijfel. Het kan ook nog alletwee apart van elkaar, dus eerst Nora, dan haar een stukje bij ons halen en dan Ferro. Of haar in ieder geval beschermen voor het gespring (want ook Ferro is natuurlijk groter en zwaarder).
Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat en hoop dat je een faire open blik houdt over de situatie. Zo schat ik je zeker in, begrijp me niet verkeerd
Ik ga echt m'n best doen om het zo objectief mogelijk te bekijken. Natuurlijk wil ik het zelf heel graag maar het moet voor Fer en Noor wel eerlijk zijn.
Ik probeer ook heel erg bewust (al kost het wel wat moeite

) nog geen spullen te kopen etc. (halsband, kussen, voer e.d.) zodat het zo "open" mogelijk blijft.
Als je denkt dat er rare zaken gebeuren in de kennismaking zoals Nora die omver gelopen wordt etc zou ik heel goed onthouden dat ontstuimig gedrag niet getuigd van beheersing en 100% vriendelijkheid. Een Sint Bernhard weet prima waar zijn kont zit en kan dus heel goed rustig en beheerst zijn. Binnen gooien ze ook geen meubels om dus onbeheerst beuken tegen Ferro en Nora is niet gewoon alleen lekker ontstuimig, daar zit wel degelijk een gedachte achter bij een hond

Wuilus was vroeger ook zgn gezellig ontstuimig en rende ook vaak tegen andere honden op die dan omvielen. Ik dacht wat een lomp beest heb ik genomen. Achteraf leerde ik daar de intentie pas van kennen, en het waren geen ongelukjes aangezien ze precies wist wie ontstuimig en speels tegen de vlakte werden gewerkt. Dat waren nooit de honden waar ze goed mee om kon gaan en ontzag voor had, dat waren de honden waar ze uiteindelijk niks van pikte en ook mee gevochten heeft.
Kijk ook naar de houding van de St Bernhard, staat haar staart hoog en kwispeld ze druk dan vind ik dat minder. Drukt ze haar kop wild tegen je aan en is zeer onbehouwen vind ik dat ook minder. Is ze te bereiken als je wat van haar vraagt. Is ze te remmen in haar gedrag.
Dat laatste vind ik ook belangrijk. Bij Ferro en Nora kan ik heel veel bijsturen met mijn stem en een incidentele vuile blik

Ze zal ongetwijfeld niet direct luisteren maar of ze bereikbaar is wil ik wel proberen te testen.
Bijzonder lomp naar mensen is ze niet voor zover ik weet. In eerste instantie was ze in haar hok heel blafferig (ik ken dat bij honden uit ons asiel, het is vaak een pure angst/vertrouwenskwestie) maar zoals dan vaak gebeurt is er buiten het hok ineens veel minder spanning en is er niks aan de hand.
Ze hebben haar daar als "proef" ook een paar keer achter de balie neergelegd om te kijken hoe ze reageerde op bezoekers. Allemaal even naartoe wandelen, snuffelen/begroeten en weer terug naar haar plekkie.
Het rastype kan nl erg dominant zijn en dan ook tegen mensen, iets dat pas na een aantal weken naar boven komt maar wel in te schatten is aan de hand van gedragingen in de eerste ontmoetingen.
Ook erg belangrijk is het kunnen betasten van haar lichaam. Misschien jullie niet meteen maar in ieder geval haar vertrouwenspersoon in het asiel moet haar kunnen borstelen in haar nek en schouder, haar poten mogen betasten etc.
Dat laatste gaat heel goed. Ze gebruiken haar inmiddels voor de hondentraining die ze zelf geven aan stagiaires en nieuwe medewerkers en ze kunnen haar overal aanraken.
Woont ze samen met een andere hond in het asiel, ook belangrijk. Wuilus kan bv prima omgaan met reuen. Toch zal je van een koude kermis thuiskomen als je haar bij een reu in huis neemt en ze haar bazen gaat claimen, de etenshoek gaat claimen, het speelgoed gaat claimen en op een gegeven moment claimt ze het huis en mag de andere hond niet meer bewegen. Alleen buiten wil ze dan weer spelen met haar huisgenoot.

Dat dat voorkomt weet ik. We hebben als asiel ooit wel eens een hond (xmech-hh teef) geplaatst bij mensen met een andere hond (een stevige labreu) en de eerste dag al mocht de reu des huizes de hele woonkamer niet meer in...
Ik denk niet dat ze daar samen zit in een hok met een andere hond, dat doen we bij ons in het asiel ook niet standaard, daarvoor zijn ze veel te veel zonder toezicht. Hooguit als er twee al samen horen. Dat punt zal dus meer inschatwerk en afwachten zijn.