Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

volgorde van kennismaken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

volgorde van kennismaken

Ongelezen bericht door jelle »

Hoi

zaterdag gaan we kijken bij een hondendame die als alles goed gaat hopelijk bij ons komt wonen. (zie ook http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=53783 )

Natuurlijk gaan Ferro en Nora ook mee om te zien of het klikt.

Wat is een verstandige volgorde van kennis laten maken (op neutraal terrein natuurlijk bij voorkeur)? Eerst Ferro, eerst Nora of tegelijk?

Ik kan diverse argumenten verzinnen die niet allemaal tot de zelfde conclusie voeren, dus wat extra input is welkom :mrgreen:

Wat ik verwacht:
de hond in kwestie is redelijk stevig, naar verluidt soms wat lomp, maar heeft geen agressie vertoond naar andere honden.

Ferro zal ongetwijfeld een grote bek op zetten in eerste instantie, gecombineerd met wat wild gespring en gehupseflups. Dat doet ie altijd namelijk :roll: maar de ervaring heeft geleerd dat hij voor dames van formaat meestal nog wel aardig respect kan opbrengen. Zeker met een hond van deze maat heb ik geen enkele angst dat hij zal bijten oid.

Nora zal het waarschijnlijk laten bij even snuffelen en eventueel een korte even-laten-weten-dat-je-er-bent snauw, zoals vrijwel altijd als ze met andere honden kennis maakt.
Van onze twee honden is Nora de ranghoogste.

Als Ferro eerst gaat hebben we dan waarschijnlijk de meeste spanning en herrie gelijk gehad.
Als Nora eerst gaat kan wellicht het feit dat zij de andere hond wel oke vindt helpen om Ferro ook iets rustiger te laten reageren.

Tegelijk lijkt mij eigenlijk te onoverzichtelijk en niet helemaal fair tegenover de "nieuweling". Heeft wel het hoogste "ze zoeken het zelf allemaal wel uit" gehalte.

Ik wil sowieso niet al te lang dralen en de honden heel lang op een speelweide samen laten staan oid, naar ervaring werkt het met Ferro het beste om snel lekker te gaan wandelen met z'n allen om weer normaal te doen. Uiteindelijk went hij er makkelijk aan en gaat ie het wel leuk vinden hoor, alleen hij is niet zo goed in eerste indrukken :wink:

Wie heeft zinnige ideeën?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Megannetje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Megannetje »

Wat een schat die chihuahua! En die naam ook :smile: !
Ik zou ze inderdaad apart even kennis laten maken! Anders kun je ook niet goed meer zien wat voor gedrag ze allemaal hebben.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

ik zou de hoogst in rang als eerst kennis laten maken

althans zo gaat het hier ik laat altijd monky (mijn eigen hond) altijd als eerste kennis maken en als viva (pleeghond) erbij is haar als 2 de zo gaat het altijd goed want als monky de hond accepteerd doet viva dat ook accepteerd monky de hond niet doet viva het ook niet
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

monky555 schreef:ik zou de hoogst in rang als eerst kennis laten maken

althans zo gaat het hier ik laat altijd monky (mijn eigen hond) altijd als eerste kennis maken en als viva (pleeghond) erbij is haar als 2 de zo gaat het altijd goed want als monky de hond accepteerd doet viva dat ook accepteerd monky de hond niet doet viva het ook niet

Zo zou ik het ook doen :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ikzelf zou hoogste in rang doen, dus Nora in dit geval. Honden snappen elkaar meer en beter dan dat wij dat doen. Ranghoogste bepaald of het oke is. Succes! Ik heb mijn derde hond laten kennis maken bij mij thuis, dus op niet neutraal terrein. Dus nieuwe hond (ex-pup, maar dan opeens 9 maanden, dus geen herkenning). Toen hebben mij 2 reeds aanwezige doggies tegelijk kennis gemaakt en dat ging ook goed, maar ik denk toch dat ranghoogste eerst laten kennis maken beter is.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou Nora doen en dan Ferro erbij zetten als Nora en de St rustig samen zijn. Ferro wordt dan misschien kalmer door Nora die kalm is in die situatie.
Toch kan andersom ook zinvol zijn omdat dan het wilde deel over is als Nora komt.

Tegelijk zou ik zowiezo niet doen omdat je dan de meeste kans loopt dat Nora in het tumult raakt. Misschien trekt ze dat niet en snauwt ze de nieuwe hond daardoor harder weg.

Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat en hoop dat je een faire open blik houdt over de situatie. Zo schat ik je zeker in, begrijp me niet verkeerd :wink: Als je denkt dat er rare zaken gebeuren in de kennismaking zoals Nora die omver gelopen wordt etc zou ik heel goed onthouden dat ontstuimig gedrag niet getuigd van beheersing en 100% vriendelijkheid. Een Sint Bernhard weet prima waar zijn kont zit en kan dus heel goed rustig en beheerst zijn. Binnen gooien ze ook geen meubels om dus onbeheerst beuken tegen Ferro en Nora is niet gewoon alleen lekker ontstuimig, daar zit wel degelijk een gedachte achter bij een hond :wink: Wuilus was vroeger ook zgn gezellig ontstuimig en rende ook vaak tegen andere honden op die dan omvielen. Ik dacht wat een lomp beest heb ik genomen. Achteraf leerde ik daar de intentie pas van kennen, en het waren geen ongelukjes aangezien ze precies wist wie ontstuimig en speels tegen de vlakte werden gewerkt. Dat waren nooit de honden waar ze goed mee om kon gaan en ontzag voor had, dat waren de honden waar ze uiteindelijk niks van pikte en ook mee gevochten heeft.

Kijk ook naar de houding van de St Bernhard, staat haar staart hoog en kwispeld ze druk dan vind ik dat minder. Drukt ze haar kop wild tegen je aan en is zeer onbehouwen vind ik dat ook minder. Is ze te bereiken als je wat van haar vraagt. Is ze te remmen in haar gedrag.

Het rastype kan nl erg dominant zijn en dan ook tegen mensen, iets dat pas na een aantal weken naar boven komt maar wel in te schatten is aan de hand van gedragingen in de eerste ontmoetingen.

Ook erg belangrijk is het kunnen betasten van haar lichaam. Misschien jullie niet meteen maar in ieder geval haar vertrouwenspersoon in het asiel moet haar kunnen borstelen in haar nek en schouder, haar poten mogen betasten etc.

Woont ze samen met een andere hond in het asiel, ook belangrijk. Wuilus kan bv prima omgaan met reuen. Toch zal je van een koude kermis thuiskomen als je haar bij een reu in huis neemt en ze haar bazen gaat claimen, de etenshoek gaat claimen, het speelgoed gaat claimen en op een gegeven moment claimt ze het huis en mag de andere hond niet meer bewegen. Alleen buiten wil ze dan weer spelen met haar huisgenoot. :19:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

MARC_S schreef:Ik zou Nora doen en dan Ferro erbij zetten als Nora en de St rustig samen zijn. Ferro wordt dan misschien kalmer door Nora die kalm is in die situatie.
Toch kan andersom ook zinvol zijn omdat dan het wilde deel over is als Nora komt.

Tegelijk zou ik zowiezo niet doen omdat je dan de meeste kans loopt dat Nora in het tumult raakt. Misschien trekt ze dat niet en snauwt ze de nieuwe hond daardoor harder weg.
dat waren mijn ideeen ook, vandaar nog een beetje mijn twijfel. Het kan ook nog alletwee apart van elkaar, dus eerst Nora, dan haar een stukje bij ons halen en dan Ferro. Of haar in ieder geval beschermen voor het gespring (want ook Ferro is natuurlijk groter en zwaarder).

Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat en hoop dat je een faire open blik houdt over de situatie. Zo schat ik je zeker in, begrijp me niet verkeerd :wink:
Ik ga echt m'n best doen om het zo objectief mogelijk te bekijken. Natuurlijk wil ik het zelf heel graag maar het moet voor Fer en Noor wel eerlijk zijn.
Ik probeer ook heel erg bewust (al kost het wel wat moeite :mrgreen: ) nog geen spullen te kopen etc. (halsband, kussen, voer e.d.) zodat het zo "open" mogelijk blijft.
Als je denkt dat er rare zaken gebeuren in de kennismaking zoals Nora die omver gelopen wordt etc zou ik heel goed onthouden dat ontstuimig gedrag niet getuigd van beheersing en 100% vriendelijkheid. Een Sint Bernhard weet prima waar zijn kont zit en kan dus heel goed rustig en beheerst zijn. Binnen gooien ze ook geen meubels om dus onbeheerst beuken tegen Ferro en Nora is niet gewoon alleen lekker ontstuimig, daar zit wel degelijk een gedachte achter bij een hond :wink: Wuilus was vroeger ook zgn gezellig ontstuimig en rende ook vaak tegen andere honden op die dan omvielen. Ik dacht wat een lomp beest heb ik genomen. Achteraf leerde ik daar de intentie pas van kennen, en het waren geen ongelukjes aangezien ze precies wist wie ontstuimig en speels tegen de vlakte werden gewerkt. Dat waren nooit de honden waar ze goed mee om kon gaan en ontzag voor had, dat waren de honden waar ze uiteindelijk niks van pikte en ook mee gevochten heeft.

Kijk ook naar de houding van de St Bernhard, staat haar staart hoog en kwispeld ze druk dan vind ik dat minder. Drukt ze haar kop wild tegen je aan en is zeer onbehouwen vind ik dat ook minder. Is ze te bereiken als je wat van haar vraagt. Is ze te remmen in haar gedrag.
Dat laatste vind ik ook belangrijk. Bij Ferro en Nora kan ik heel veel bijsturen met mijn stem en een incidentele vuile blik :wink:
Ze zal ongetwijfeld niet direct luisteren maar of ze bereikbaar is wil ik wel proberen te testen.
Bijzonder lomp naar mensen is ze niet voor zover ik weet. In eerste instantie was ze in haar hok heel blafferig (ik ken dat bij honden uit ons asiel, het is vaak een pure angst/vertrouwenskwestie) maar zoals dan vaak gebeurt is er buiten het hok ineens veel minder spanning en is er niks aan de hand.
Ze hebben haar daar als "proef" ook een paar keer achter de balie neergelegd om te kijken hoe ze reageerde op bezoekers. Allemaal even naartoe wandelen, snuffelen/begroeten en weer terug naar haar plekkie.
Het rastype kan nl erg dominant zijn en dan ook tegen mensen, iets dat pas na een aantal weken naar boven komt maar wel in te schatten is aan de hand van gedragingen in de eerste ontmoetingen.

Ook erg belangrijk is het kunnen betasten van haar lichaam. Misschien jullie niet meteen maar in ieder geval haar vertrouwenspersoon in het asiel moet haar kunnen borstelen in haar nek en schouder, haar poten mogen betasten etc.
Dat laatste gaat heel goed. Ze gebruiken haar inmiddels voor de hondentraining die ze zelf geven aan stagiaires en nieuwe medewerkers en ze kunnen haar overal aanraken.
Woont ze samen met een andere hond in het asiel, ook belangrijk. Wuilus kan bv prima omgaan met reuen. Toch zal je van een koude kermis thuiskomen als je haar bij een reu in huis neemt en ze haar bazen gaat claimen, de etenshoek gaat claimen, het speelgoed gaat claimen en op een gegeven moment claimt ze het huis en mag de andere hond niet meer bewegen. Alleen buiten wil ze dan weer spelen met haar huisgenoot. :19:
Dat dat voorkomt weet ik. We hebben als asiel ooit wel eens een hond (xmech-hh teef) geplaatst bij mensen met een andere hond (een stevige labreu) en de eerste dag al mocht de reu des huizes de hele woonkamer niet meer in...

Ik denk niet dat ze daar samen zit in een hok met een andere hond, dat doen we bij ons in het asiel ook niet standaard, daarvoor zijn ze veel te veel zonder toezicht. Hooguit als er twee al samen horen. Dat punt zal dus meer inschatwerk en afwachten zijn.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hokken zijn aan de kleine kant om meerdere honden te houden.
Veel succes zaterdag Jelle :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Succes..en wat kennismaken betreft..ze moeten toch, dus op zich kan je dat niet verkeerd doen in mijn ogen. Gaat het niet goed weet je dat ook weer. Er zal in mijn ogen toch een klik moeten zijn.
Ik sluit me verder aan bij Marc..Ik hoop echt dat je je hoofd erbij houd! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”