Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp of tips

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

van de Burgt
geregistreerd lid

hulp of tips

Ongelezen bericht door van de Burgt »

Hallo

wie kan ons helpen of tips geven.

Misschien weten sommige nog wel wie wij zijn.

We hebben een hond Boike (beagle).
Het is altijd goed gegaan hij heeft altijd wel veel gepiept en gejankt maar luisterde verder goed en was gewoon erg lief.
Nu hebben we een zoontje van 9 maanden en we dachten dat het goed ging hij is lief rustig bij kris als die kruipt op de grond. en komt altijd naar hem toe. Zelfs toen kris pas geboren was en er kwam kraam visite en tot maanden later nog was hij erg beschermend tegen over kris niemand mog in de buurt komen.

Maar de laatste tijd is Boike steeds lastiger wil de hele tijd aandacht als ik met kris bezig ben betrek hem erbij met spelen en doe elke dag spelltjes met boike bv zoek spelletjes van iets lekkers.

als kris weg is op bed ligt geen kind aan boike luistert goed en is ie weer de oude.

de laatse maand jankt boike erg veel weer heeft nachten lang gejankt los in huis maar ook in de bench. nik werkt. en geen aandacht geven heft geen zin dan is het hele huishouden wakker van het gejank.

nu is het weer even iets minder.
Maar blaft en gromt ie overal tegen als ie buiten iets ziet of hoort.
dan raakt Kris helemaal overstuur.
en ik de laaste tijd ook, ben op het moment in tranen steeds omdat we het niet meer weten.

En hij kan zo lief zijn luisterde zo goed. maar is niet meer de boike wie hij was.

Het zal wel klinken als geklaag.

Maar als er iemand is die een gewoon antwoord te geven zonder ons af te vallen. Het is al moeilijk zat.

ben ik heel erg blij.

Groetjes Jenny
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoi Jenny, vervelend dat het zo loopt. Komt Boike nog wel toe aan bv voldoende beweging buiten de deur?
Het lijkt erop dat hij veel hang heeft naar aandacht en ook weet op welke momenten hij die kan krijgen..op voor jou onhandige momenten.
Verder komt hij nogal opgefokt over als ik je verhaal zo lees.
Gezien je eigen wanhopigheid raad ik je eigenlijk toch aan eens hulp te zoeken in je eigen omgeving. Ik denk je inmiddels een klein ietsje te kennen via het forum en ik denk dat je gewoon best wat steun kan gebruiken van iemand die even de lijnen voor je uitzet en even met je meekijkt en denkt. Via het forum is en blijft informatie beperkt.
Verder raad ik je aan Boike ieder geval voldoende beweging en afleiding te geven..en dus aandacht, maar niet voor niets. Ik vind het helemaal niet zo nodig om een hond overal bij te betrekken, want hij is gewoon ranglaagste en al dat ge-betrek kan alleen maar een verkeerde indruk geven naar de hond toe. De hond kan zich daardoor hoger in rang gaan voelen en dus meer praatjes krijgen dan leuk is.
Ik zou hem dus negeren als ik met de kleine bezig was en op andere momenten dat je je handen vrij hebt je tijd aan hem besteden.
Verder bevalt me het bezitterige bedrag van je hond ten opzichte van je kindje niet en daar moet je iets mee gaan doen. Je kindje wil straks ook gewoon vriendjes en vriendinnetjes te spelen kunnen hebben.
Ook daarvoor moet er iemand met je meekijken. :wink:
Succes!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

hi,

ik hou het ook gescheiden, tenminste, ik speel met mijn kind, zonder hond, ik speel met hond en kind, en ik speel alleen met de hond ( ook niet de hele dag hoor) en dat gaat goed, je moet goed de grens trekken hierbij.

verder kan ik je helaas niet helpen ( met het blaffen ect.)
groetjes
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik vraag me ook af of je hond wel genoeg beweging krijgt, net wat Eline zegt; hij komt wat gefrustreerd over.....alsof hij teveel energie e.d. heeft.

Hera heeft daar ook erg snel last van, die heeft bergen energie en als daar niks mee gedaan wordt kan ze de godganze tijd lopen te piepen en te zenuwen en ook constant de aandacht trekken door met van alles en nog wat aan te komen zetten. Hera moet echt elke dag haar 'ding' ff kwijt.

succes ermee!
Maron
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Maron »

Heb je al eens gekeken in de boekwinkel. Daar hebben ze echt hele goede boeken over honden en kinderen. Er zijn zelfs speciale cursussen voor. Maar ik zou eerst eens proberen de rust voor jezelf te hervinden. Want je hond reageert ook weer op de sfeer die er hangt. Ook al denk je vaak zelf dat die wel onder controle is, een hond voelt die feilloos aan.

Maar echt, er zijn hele goede boeken over dat onderwerp te vinden. Van Martin Gaus o.a. Die heeft ook het boek geschreven : Nog beter omgaan met je hond' Daar staat o.a. een heel hoofdstuk in die heet; 'kinderen en hun hond, een hoofdstuk apart'. Daar wordt van alles in uitgelegd. Het is te lang om nu allemaal op te schrijven. Maar ik denk dat je er veel aan zult hebben. En je kunt ook op zijn site kijken. Wellicht staat daar al iets meer over dat onderwerp. En als dat allemaal nog niks is, misschien dan toch echt een gedragsdeskundige voor de hond.

En, het is echt absoluut geen klagen hoor! Het is juist goed dat je wat wilt doen. Ik wens jullie dan ook heel veel succes! Even nog voor jou op een rijtje de gegevens van het boek:

(blauw boek) Martin Gaus, Nog beter omgaan met je hond
isbn 90 5210 265 1, tirion uitgevers bv, Baarn
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amstaff »

Hoi :wink: !

Je hond heeft last van een rangorde probleem. Er is een kind bij gekomen ,en dit wordt in de eerste instantie geacepteert.

Probleem is nu dat je hond niet weet wie nu hoger in rang is,en daarom abnormaal gedrag vertoont. Het piepen doet hij om aandacht te krijgen,als een hond geen positieve aandacht krijgt gaat hij over naar negatief.

Ik baseer dit op een paar feiten.

Nr 1 als je kind ligt te slapen is er geen probleem.
nr 2 hij dringt zich op als je aan het spelen bent.
nr 3 hij jankt en zoekt aandacht,als zijn roedelgenoot(u kind) jankt(huilt) wordt hier op gereageert,dus waarom niet op hem.

Hem geen aandacht geven helpt ,maar dit is makkelijker gezegt dan gedaan(hou dit maar eens een paar dagen vol :roll: )

Hij blaft en gromt nu op alles wat hij ziet,dit is in mijn ogen een frustratie die hij uitleeft.

Ik zal hier hulp bij gaan halen,je hebt mensen van een gehoorzaamheidstraining die dit gedrag komen bekijken en je tips geven.

Ook zullen deze je tips geven met het omgaan met je hond als je net een kind hebt gekregen.

Het is een moeilijke situatie ,maar er valt zeker iets aan te doen. verder zijn hier indd zeer goede stukken over geschreven ,ik zal daarom ook eens wat goede boeken lezen hierover.

En hou ook goed in de gaten dat je hem de aandacht blijft geven die hij had.

Bv als er bezoek komt laat deze de hond eerste begroeten als ze binnen komen voordat ze naar je zoontje gaan. Een hond obseveerrt de hele dag en dit kan ook een oorzaak zijn,hem ontgaat wat dat betreft niets :mrgreen: .

Succes en ik ben benieuwd hoe het afloopt :)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hoi amstaff,

Je wekt de indruk dat je de hond moet voortrekken op het kind, door bv het bezoek de hond eerst gedag te laten zeggen. Ben ik niet met je eens. :wink: Juist met kinderen is het o zo belangrijk je kind hoger in rang te zetten dan de hond. Dat kan alleen maar als jij duidelijk maakt dat jouw kind hoger in rang is wat jou betreft juist door je kindje in alles voor te trekken en te steunen..de hond zal dat dan in jouw bijzijn respecteren als de rangorde verder klopt.
Verder is het absoluut mogelijk dat het probleem van Boike is gelinkt aan rangorde, maar het is wel gewoon een beagle. Ik heb niets tegen beagle's maar ik vind het gewoon geen huishonden. Ze slopen bijna allemaal, kunnen veelal erg slecht alleen zijn en bulken van de energie. Het is een hond voor liefhebbers die leven voor hun hond en niet een gezinshond leuk om erbij te hebben. Dan kun je wachten op dit soort problemen en in mijn ogen zit de oplossing dan ook met name in het tegenmoet komen aan de behoefte's van een jacht/meutehond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi Eline :wink: .

Ikzelf(maar ik kan hier nogal radicaal in zijn :mrgreen: ) ben van mening dat je een kind dat nog niet loopt niet hoger in rangorde kan laten zijn dan de hond.

Hierbij komt natuurlijk wel dat het kind op de eerste plaats staat in dit gezin. Iets wat ook mogelijk is omdat de hond het kind nog niet echt(ik kan hier natuurlijk niet goed over oordelen omdat ik de hond niet kan) als concurentie om zijn plaats zal zien. Hij zal deze nog als pup beschouwen....

Wat denk ik het probleem van Boike is is dat hij vroeger alle aandacht kreeg ,en dit nu natuurlijk met een baby minder is geworden.

Wat nu voor de hond frustererend is is dat hij zijn aandacht kwijt is,en dit terug probeert te halen door vervelend te zijn,en dit door probleem gedrag probeert terug te krijgen.

Wat ik denk is dat als hij bv door bezoek aandachtig wordt aangehaald hij de aandacht weer krijgt en dit kan hem goed doen. Hij is hier dan niet mee in concurentie met de baby ,want deze komt niet bij de deur.

De hond rangschikt een kind normaal gesproken onder hem ,net als hij bij een pup zal doen. dit is niet ten nadeele! In een gezonde roedel gaat dit heel goed omdat de hond zeer tolerant zal zijn.

Het probleem is dat je het kind wel hoger kan laten blijven ,maar geen enkele hond wil onderaan de ladder blijven vrijwillig.

Boike is dit aan het doen hij daagt uit tot spel en er wordt op in gegaan hierdoor worden de rechten van de ranghogere(eline) afgebroken en zal het probleem gedrag denk ik alen maar erger worden.

Mijn advies is daarom ook hulp inroepen van profesionals :denken:

Daarbij kan idd een grote wandeling veel helpen. :ok: laat hem op de wandeling een aantal commando's uitvoeren en laat hem goed moe worden. En hij zal zeker minder druk zijn
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Amstaff schreef: Ikzelf(maar ik kan hier nogal radicaal in zijn :mrgreen: ) ben van mening dat je een kind dat nog niet loopt niet hoger in rangorde kan laten zijn dan de hond.
loop je dan niet het risico dat de hond het kind kan corrigeren (een knauw geven bijvoorbeeld) op een voor hem volledig normale manier.........maar niet voor de mensen in zijn gezin?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Amstaff schreef:Hoi Eline :wink: .

Ikzelf(maar ik kan hier nogal radicaal in zijn :mrgreen: ) ben van mening dat je een kind dat nog niet loopt niet hoger in rangorde kan laten zijn dan de hond.
Ik wil het nog wel leuker maken..een kind van onder de 10 kan in mijn ogen bijna nooit ranghoger zijn. Alleen de hond moet het ontzag hebben voor jou als baas te weten dat hij de lul is als hij denkt iets over jouw kind te vertellen te hebben. Wij noemen dat netjes afhankelijke rang creeeren, maar in feite is het gewoon duidelijk met je hond communiceren dat jouw kind het godje is en niet hij..en dat er echt wat zwaait als hij denkt jouw kind iets te mogen doen. En dat noemen we dan dat we het kind ranghoger zetten als wij erbij zijn. :denken:
Ranghoger is het kind zelf ieder geval niet..daarom kan je een kind ook niet alleen laten met een hond, want de verhoudingen liggen dan acuut anders..de hond is namelijk niet gek!

Wat denk ik het probleem van Boike is is dat hij vroeger alle aandacht kreeg ,en dit nu natuurlijk met een baby minder is geworden.

Wat nu voor de hond frustererend is is dat hij zijn aandacht kwijt is,en dit terug probeert te halen door vervelend te zijn,en dit door probleem gedrag probeert terug te krijgen.

Wat ik denk is dat als hij bv door bezoek aandachtig wordt aangehaald hij de aandacht weer krijgt en dit kan hem goed doen. Hij is hier dan niet mee in concurentie met de baby ,want deze komt niet bij de deur.

De hond rangschikt een kind normaal gesproken onder hem ,net als hij bij een pup zal doen. dit is niet ten nadeele! In een gezonde roedel gaat dit heel goed omdat de hond zeer tolerant zal zijn.

Het probleem is dat je het kind wel hoger kan laten blijven ,maar geen enkele hond wil onderaan de ladder blijven vrijwillig.

Boike is dit aan het doen hij daagt uit tot spel en er wordt op in gegaan hierdoor worden de rechten van de ranghogere(eline) afgebroken en zal het probleem gedrag denk ik alen maar erger worden.

Mijn advies is daarom ook hulp inroepen van profesionals :denken:

Daarbij kan idd een grote wandeling veel helpen. :ok: laat hem op de wandeling een aantal commando's uitvoeren en laat hem goed moe worden. En hij zal zeker minder druk zijn
Je verhaal houdt geen stand wat mij betreft..een hond zet jij als baas wel degelijk onder je kind in de rangorde en de hond zal dat moeten accepteren, anders heeft hij namelijk ook de vrijheid je kind te mogen corrigeren...en dat heeft ie nou net niet! Die rangorde communiceer je door je hond als ranglaagste te behandelen en ook laten behandelen door andere mensen.

Wel ben ik met je eens dat de hond beloond is voor gedrag wat niet lonend zou moeten zijn als ik het verhaal van Jenny zo lees. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Amstaff
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ linlin
loop je dan niet het risico dat de hond het kind kan corrigeren (een knauw geven bijvoorbeeld) op een voor hem volledig normale manier.........maar niet voor de mensen in zijn gezin?
Wat ik met het verhaal probeer te vertellen is dat er zo gedacht wordt door de hond :smile1: . Mijn standpunt is dat je de hond wel kan wijsmaken dat hij lager in rang is ,maar hijzelf anders denkt als hij alleen is.

Eigenlijk precies zoals Eline het ook nerzet in de na jouw komende reply
Ik wil het nog wel leuker maken..een kind van onder de 10 kan in mijn ogen bijna nooit ranghoger zijn. Alleen de hond moet het ontzag hebben voor jou als baas te weten dat hij de lul is als hij denkt iets over jouw kind te vertellen te hebben. Wij noemen dat netjes afhankelijke rang creeeren, maar in feite is het gewoon duidelijk met je hond communiceren dat jouw kind het godje is en niet hij..en dat er echt wat zwaait als hij denkt jouw kind iets te mogen doen. En dat noemen we dan dat we het kind ranghoger zetten als wij erbij zijn. :denken: Ranghoger is het kind zelf ieder geval niet..daarom kan je een kind ook niet alleen laten met een hond, want de verhoudingen liggen dan acuut anders..de hond is namelijk niet gek!
Precies wat ik iegenlijk wil zeggen met mijn reply's :smile1: .

Natuurlijk komt het kind op de eerste plaats ,maar laat ze dan aub ook nooit alleen . Dit kan gevaarlijk zijn. De hond doet niet anders dan zijn instinkt hem ingeeft,en zeker bij kinderen ligt dit onderwerp gevoelig omdat hier al veel fatsoenregels voor toenadering en afwachting niet van toepassing zijn

Daarom is mijn advies naar jenny ook om er hulp of boeken bij te pakken. of om oefeningen met hem te doen zodat haar dominantie weer wordt geaccepteerd dit kunne simpele oefeningen zijn zoals als eerste door een deur gaan,niet over de hond heen stappen deze moet weg gaan voor jouw, Niet spelen als hij er zin in heeft/jij moet de hond opdringen om te spelen,de hond elke dag kammen,en elke dag als hij iets krijgt hem er daadwerkelijk ook voor laten werken.

Ik denk dat als haar dominantie weer beter is ?of als er dominantie komt de problemen minder worden. Daarbij komt dan natuurlijk dat de Beagle een hond is die veel energie heeft ,en beweging nodig heeft :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Okee, we snappen elkaar weer! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
van de Burgt
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door van de Burgt »

Hoi

bedankt voor de tips en hulp.

ik heb er wel veel aan maar zal erg moeilijk zijn ben ik bang voor.
omdat we weinig tijd hebben nu met Kris die ook veel aandacht vraagt.

Mijn man werkt. en ik moet voor het geld ook gaan werken wel partime maar ben dan wel vaker weg dan nu.

Het klopt inderdaad dat Boike altijd alle aandacht heeft gehad voordat Kris er was. en veel meer beweging kreeg als nu.
Dat is gewoon ook zo en toch is het zo als je het bekijkt en geef ik de mensen nu gelijk die zeggen als er een kind komt is de hond meestal de duppe en heb je er geen tijd meer voor.

En gaat je allereerste zorg altijd naar je kind.
Ik vind het moeilijk om toe te geven en doet me veel pijn maar het is waar.

Ik weet nu als ik nog kon kiezen dat ik pas en hond zou nemen als Kris ouder was.
Maar dat gaat hellaas niet we hebben nu een hond.
Maar is het nog wel erg moeilijk om de tijd nu te vinden. Kris slaapt nog twee keer en dan ga ik met boike naar buiten. en Als kris wakker is gaan we nog 1 keer maar dan groot stuk wandelen.

Ik hoop echt dat het ons lukt.
Anders moet er een andere oplossing komen.

allemaal bedankt,

groetjes Jenny
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tja Jenny, eerlijk gezegd..ik vind dat er dingen zijn die nou eenmaal moeten. Het is in mijn ogen, in mijn beleving niet een kwestie van proberen tijd vrij te maken..je maakt tijd vrij, klaar. Je bent met z'n tweeen en dat betekent dat je gewoon een moment op de dag of in de avond vrij kan maken om met je hond iets te doen. Of je zet Kris lekker op de fiets en je gaat een uurtje fietsen 2 of 3 keer per week.
Proberen is geen voornemen, proberen werkt niet. Dingen moet je doen, simpelweg omdat je hond van jou afhankelijk is. Ik kan heel erg goed snappen dat de verantwoordelijkheid en drukte je misschien veel is, maar er tegenop zien en je irritatie's aan je hond kosten je waarschijnlijk meer dan het uurtje per dag je hond beweging geven. :19: Ik denk dat het je alleen maar een fijn gevoel geeft als je weet dat je hond ieder geval niet te kort komt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

Eline* schreef:niet een kwestie van proberen tijd vrij te maken..je maakt tijd vrij, klaar. Je bent met z'n tweeen en dat betekent dat je gewoon een moment op de dag of in de avond vrij kan maken om met je hond iets te doen. Of je zet Kris lekker op de fiets en je gaat een uurtje fietsen 2 of 3 keer per week.
Proberen is geen voornemen, proberen werkt niet. Dingen moet je doen, simpelweg omdat je hond van jou afhankelijk is. Ik kan heel erg goed snappen dat de verantwoordelijkheid en drukte je misschien veel is, maar er tegenop zien en je irritatie's aan je hond kosten je waarschijnlijk meer dan het uurtje per dag je hond beweging geven. :19: Ik denk dat het je alleen maar een fijn gevoel geeft als je weet dat je hond ieder geval niet te kort komt. :wink:

klopt helemaal, je maakt tijd vrij voor je hond en kind, je heb nl. voor beide gekozen (in de meeste gevallen).
ik weet best dat het zwaar is met kind en hond, maar je krijg er veel voor terug, probeer een zo goed mogelijk schema en rimte te krijgen, dat is het belangrijkste, hoe ouder je kind wordt hoe makkelijker dat het wordt, straks slaapt hij nog maar 1 keer op de dag en nog later helemaal niet meer, mijn kleine sliep met 13 maanden nog maar 1 keer, dus 's morgens een lekkere wandeling van 1 /1,5 uur en 's middags lagen ze allebei nok.

het is inderdaad zo dat als je werk je nog minder tijd heb hiervoor, maar probeer op deze dagen zo veel mogelijk samen te doen, hier is de standaard regel (wordt soms ook van afgewken) de een doet het bad met de kleine en de ander de hond, na goed 1,5 uur kan je dan lekker op de bank zitten met een kopje koffie ( als je kleine tenminste om normale kindertijd naar bed gaat.)

succes en probeer toch te genieten.
groetjes
Ushi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ushi »

Ik heb geen kinderen dus dat is makkelijk praten, en zelf zou ik het dus niet doen maar kun je je hond niet 2x in de week of zo met een uitlaat me laten gaan. Dan kan ie z'n energie kwijt dat is heel erg belangerijk denk ik.
Irma
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”