Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Te lomp speelgedrag of..?
Moderator: moderatorteam
-
Yor
- nieuw lid
Te lomp speelgedrag of..?
inmiddels veel geleerd
Laatst gewijzigd door Yor op 30 jan 2008 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
annemie
- Zeer actief
Ik wil niet dat mijn reu vecht met andere honden in het bos of park ook al begint het speels enzo, dus ik loop gewoon door als we andere honden passeren zodat hij niet de kans krijgt om zich te bewijzen. Komen we honden tegen waar hij mee mag spelen, dan loop ik een eindje mee met die mensen, maar ik ga niet stilstaan op een veldje.
groetjes!

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als eerste even een misverstandje ophelderen. Er valt niets te bepalen tussen twee honden die elkaar op een veldje ontmoeten. Rangorde is iets wat bestaat in tussen honden die met elkaar in roedelverband leven en niet iets van twee honden die elkaar even snel terloops ontmoeten. Wel zie je of de hond zelfverzekerd of onzeker is met vreemde honden en er zijn honden die graag overheersen en dat dus ook doen.
Hier op doorgaand..er valt dus ook niets uit te zoeken tussen vreemde honden. Mijn honden mogen niet vechten met vreemde honden en ik doe er dus ook erg veel aan dat te voorkomen. Mijn reu roep ik weg bij volle andere reuen en wacht verder niets af, laat staan dat ik iets uit laat vechten.
Tussen niet-roedelgenoeten bestaat er namelijk ook niet altijd een bijtrem. Als er dus gevochten wordt bestaat de kans dat er doorgevochten wordt als de ander zich overgeeft. Daarbij zie ik er werkelijk niet eén voordeel van om vreemde honden, die niets met elkaar hoeven, iets te laten uitvechten.
Als jouw hond niet leuk kan spelen, maar wild en lomp speelt moet je hem bij je houden. Ik hekel het ook als lompe honden mijn honden komen bezeren. Jij loopt leuk verder en ik heb een hond met auw. Ter wille van wat?
Vreemde honden spelen maar zeer zelden echt leuk met elkaar.
Hier op doorgaand..er valt dus ook niets uit te zoeken tussen vreemde honden. Mijn honden mogen niet vechten met vreemde honden en ik doe er dus ook erg veel aan dat te voorkomen. Mijn reu roep ik weg bij volle andere reuen en wacht verder niets af, laat staan dat ik iets uit laat vechten.
Tussen niet-roedelgenoeten bestaat er namelijk ook niet altijd een bijtrem. Als er dus gevochten wordt bestaat de kans dat er doorgevochten wordt als de ander zich overgeeft. Daarbij zie ik er werkelijk niet eén voordeel van om vreemde honden, die niets met elkaar hoeven, iets te laten uitvechten.
Als jouw hond niet leuk kan spelen, maar wild en lomp speelt moet je hem bij je houden. Ik hekel het ook als lompe honden mijn honden komen bezeren. Jij loopt leuk verder en ik heb een hond met auw. Ter wille van wat?
Vreemde honden spelen maar zeer zelden echt leuk met elkaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Te lomp speelgedrag of..?
Hier maak je een kleine redenatie fout en ik zal je uitleggen waarom. Je denkt dat je hond er niks aan kan doen en gewoon een beetje lomp is maar dat is niet zo. Hij weet prima wat hij doet en elke hap die hij maakt is bewust en precies zo hard gezet als hij dat wil.Yor schreef:Spelen gaat er nou eenmaal wat lomper aan toe als je een gigantische weimaraner bent, die dat niet zo goed door heeft, dat er 'gewonden' vallen heeft in dat geval toch niks met agressieviteit te maken?
Kan me voorstellen dat je dat niet kan geloven maar het is wel zo. Als hij een teefje was en hij kreeg pups dan zou hij de navelstreng door kunnen bijten met 2 voortanden om vervolgens 8 weken lang die pups met de grootste voorzichtigheid te behandelen.
Dudek hoort niet te vechten met kleine honden die hij ruimschoots de baas kan als hij echt zelfverzekerd is, waarom zou hij? Er is geen rangorde tussen twee honden die elkaar niet kennen, wel kick en thrillsEn het is toch normaal dat reuen rangorde willen bepalen, en dat kan er best hard aan toegaan soms, toch? Het feit dat het een grote weimaraner tegen een kleine bastaard was.. Dat heeft misschien indruk gemaakt. Maar ik merk toch vaak dat mensen het als 'agressief' zien wanneer Dudek de boel probeert te imponeren en de rangorde uitvecht.
Niet meer toestaan want het gaat nergens over
Dan is hij niet dominant, dat combineert niet met onderdanig bij dezelfde hond. Kent hij een hond goed dan zal er sprake zijn van een rangorde, dan kan hij of dominant of onderdanig zijn.Omdat Dudek best een dominante hond is, gebeurt dit vaker. Vaak reageren andere baasjes net als ik en is er niks aan de hand, en vaak is dudek ook degene die uiteindelijk onderdanig is..
Ik zou hem leren te komen als je roept, gelijk roepen zodra er imponeren en duwen bij komt. Komt hij de verkeerde tegen dan leert hij zelf een lesje en daar zit jij ook niet op te wachten, net zo min als andere mensen op een hond zitten te wachten die hun kleine, oude of bange hond even flink komt vegen. Zie het als kinderen, jou hond is een pestkop die graag vechtspelletjes doet. Sommige kinderen zijn doodsbang voor die types, andere laten het zich gevallen en weer een ander slaat hem flink op zijn gezicht. Geen van die zaken is leuk voor de andere hond.Is het goed om het te laten gaan wanneer twee reuen iets uitvechten of is het beter om ze allebei de stuipen op het lijf te jagen door boos te worden/er een riem tussen te gooien o.i.d.? Klopt het dat dit ook te maken kan hebben met de aanwezige teven?
Ik ben heel benieuwd wat de mening van jullie hierover is!
Groetjes
Yorica
Zodra spelen geen spelen meer is zou ik het afbreken
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk overigens dat het wel een raskwaaltje is dat wilde "spel". Mijn hond is twee keer volledig geringeloord door twee weimeraner reuen. De eerste keer dat ik ze tegen kwam hebben ze haar gedwongen op haar rug te liggen en ook gebeten. De tweede keer wilden ze haar samen mollen en hebben we in moeten grijpen. Samen renden die twee op alle honden af om ze een lesje te leren 
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
met elkaar mogen ze hier zo onbenullig spelen als ze willen.. ze lossen het zelf wel op...
Maar met andere honden niet... of het moeten bekende honden zijn (meestal van hetzelfde ras)...
Ik laat ze meestal niet met onbekende honden spelen.. loop gewoon door als ik honden tegenkom.. ze snuffelen wat en lopen met me mee...
Maar met andere honden niet... of het moeten bekende honden zijn (meestal van hetzelfde ras)...
Ik laat ze meestal niet met onbekende honden spelen.. loop gewoon door als ik honden tegenkom.. ze snuffelen wat en lopen met me mee...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Rob*
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Angel-eyes schreef:![]()
.......ze is nog wakker
![]()
![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Rob*
- Zeer actief
-
tineke
Re: Te lomp speelgedrag of..?
[Hier maak je een kleine redenatie fout en ik zal je uitleggen waarom. Je denkt dat je hond er niks aan kan doen en gewoon een beetje lomp is maar dat is niet zo. Hij weet prima wat hij doet en elke hap die hij maakt is bewust en precies zo hard gezet als hij dat wil.
Kan me voorstellen dat je dat niet kan geloven maar het is wel zo. Als hij een teefje was en hij kreeg pups dan zou hij de navelstreng door kunnen bijten met 2 voortanden om vervolgens 8 weken lang die pups met de grootste voorzichtigheid te behandelen.
Als hij er baat bij heeft kan hij net zo voorzichtig zijn als hij zelf wil. Alleen dat wil hij niet want hij test honden op kracht en weerstand.[quote marc s]
Hier ben ik het volkomen met Marc eens Orson zou,als hij de kans krijgt,ook zo lomp ''spelen'' met andere honden die hij tegenkomt. .Maar moet je hier thuis eens kijken als hij met de kleine Micron speelt,wat hij sinds kort doet, nog geen piepje geeft hoor je.
Maar buiten walst hij iedere hond plat als hij de kans krijgt en ik weet bijna wel zeker dat dit niet per ongeluk gaat.
Als je hond op deze wijze speelt zou ik het hem niet toestaan en alleen met wat vaste maatjes laten spelen die wel tegen hem opgewassen zijn en niet zo snel onder de voet worden gelopen.
Hier ben ik het volkomen met Marc eens Orson zou,als hij de kans krijgt,ook zo lomp ''spelen'' met andere honden die hij tegenkomt. .Maar moet je hier thuis eens kijken als hij met de kleine Micron speelt,wat hij sinds kort doet, nog geen piepje geeft hoor je.
Maar buiten walst hij iedere hond plat als hij de kans krijgt en ik weet bijna wel zeker dat dit niet per ongeluk gaat.
Als je hond op deze wijze speelt zou ik het hem niet toestaan en alleen met wat vaste maatjes laten spelen die wel tegen hem opgewassen zijn en niet zo snel onder de voet worden gelopen.
-
Golden Stanley
Ik zou het ook zeker niet afwachten als 2 reuen aan het focussen zijn. Gewoon doorlopen, valt toch niks uit te vechten en jouw hond is geen succeservaring rijker. Is alleen maar machogevecht en je koopt er niks voor. Ik kijk wel goed met welke honden ze samen kunnen. Als er ook maar even te lomp wordt gedold, is het feest afgelopen want dan is het aftasten geworden en dat draait altijd uit op vechten. Vooral met kleinere honden vinden eigenaren het niet prettig en terecht.
-
Yor
- nieuw lid
Bedankt voor deze reacties, ze maken een hoop duidelijk voor mij!
1 ding voor de duidelijkheid: als ik doorloop (en eventueel roep) dan komen mijn honden, en is het gedonder afgelopen. Maar zulke dingen gebeuren meestal wanneer je op een veldje o.i.d. staat, wat te kleppen met andere hondeigenaren bijvoorbeeld. Meestal loop ik dan ook wel door, maar soms dus ook niet..
1 ding voor de duidelijkheid: als ik doorloop (en eventueel roep) dan komen mijn honden, en is het gedonder afgelopen. Maar zulke dingen gebeuren meestal wanneer je op een veldje o.i.d. staat, wat te kleppen met andere hondeigenaren bijvoorbeeld. Meestal loop ik dan ook wel door, maar soms dus ook niet..