Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Dogsfriendly

inteelt

Ongelezen bericht door Dogsfriendly »

kan iemand me eens uitleggen wat Inteelt precies is? traag en duidelijk aub :wink:

nee, kga niet fokken, das voor bekwame mensen...

vraag het me gewoon af, om zekerheid te hebben omtrent de voorouders van mijn kooikertje.

Via stambomen online kan ik zijn voorvaderen zien, vandaar... en enkele malen komt dezelfde kooiker er in voor. De ene keer als opa van de moeder van en de andere keer als de opa van de moeder...

Een deel van zijn voorouders:

de grootvader van Chucky heeft aan moederszijde B als grootvader en aan vaderszijde B als overgrootvader

de zus van de grootvader van Chucky heeft aan vaderszijde als overgrootvader ook B maar dan wel vanuit een ander nest met een andere moeder.

de grootvader van Chucky heeft aan vaderszijde C als overgrootvader

C is tevens de grootvader van de moeder van Chucky.

Dus dat snap ik niet echt goed.

B is dus zowel de overovergrootvader als de overoverovergrootvader als de overoveroverovergrootvader

en C is de overovergrootvader en tevens de overoveroverovergrootvader van Chucky

tis dat ik er niets van snap vermoedelijk dat ik dat raar vind?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Inteelt is het kruisen van directe verwanten (dus moeder-zoon, vader-dochter, broer-zus), wat jij beschrijft is lijnteelt....verder weg in de lijn kunnen dezelfde voorouders terugkomen, wordt in de fokkerij regelmatig toegepast om bepaalde eigenschappen vast te leggen of te behouden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zie PB.
Dogsfriendly

merci bij deze :wink: aan beide.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Renske schreef:Zie PB.
Geheime info uit de kooikerwereld???
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Inge O schreef:lijnteelt is ook inteelt hoor - alleen in een iets minder uitgesproken vorm. maar de negatieve bijklank die altijd rond inteelt hangt is een zeer ongenuanceerde kijk er op.
OK....maar volgens mij wordt normaal bij inteelt toch alleen het kruisen van directe verwanten bedoeld? Lijnteelt is wat verder weg toch?
Of heb ik het nou helemaal verkeerd? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Inge O schreef:lijnteelt is ook inteelt hoor - alleen in een iets minder uitgesproken vorm. maar de negatieve bijklank die altijd rond inteelt hangt is een zeer ongenuanceerde kijk er op.
lijnteelt is een eufemistische term voor een wat milde vorm van inteelt. maar het blijft inteelt om ellendige gevolgen van doorfok eruit te werken.
Renske
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Ondanks dat Chucky zonder kennelnaam is, kun je wel op de kennelnaam van de fokker zoeken op de site van de Raad van Beheer:

v.d. Ukkesteyn
Oftewel, de fokker heeft meer dan 1695 pups gefokt.

Zegt dit je genoeg?
Renske
Zeer actief

linlin schreef:
lijnteelt is een eufemistische term voor een wat milde vorm van inteelt. maar het blijft inteelt om ellendige gevolgen van doorfok eruit te werken.
In welke mate er op papier honden verwand zijn in het stamboom van Chuckey, is zeker voor een kooikerhondje een vrij normale manier van lijnteelt. Je hebt met een zeer beperkt genenpakket te maken. En als er binnen vijf of zes generaties een paar honden vaker voor komen, zie ik dat niet als (extreme) inteelt.
Megannetje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Megannetje »

Renske schreef:
Wil de hond schreef:
Ondanks dat Chucky zonder kennelnaam is, kun je wel op de kennelnaam van de fokker zoeken op de site van de Raad van Beheer:

v.d. Ukkesteyn
Oftewel, de fokker heeft meer dan 1695 pups gefokt.

Zegt dit je genoeg?
Zo! :eek: :N:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

En als je even zoekt op lijnteeld hier op het forum met de zoekfunctie kom je nog veel meer topics tegen hierover, en daar kan je (buiten de andere reacties om die daarin staan) ook informatie en uitleg over lijnteeld vinden :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

je moet er eens de landbouwwereld op gadeslaan. Er heerst lichte paniek, omdat het wereldvermaarde Friesian holstein rund op de rand van de instorting staat. Allerlei fokprogramma's worden op touw gezet, om de noodlottige gevolgen van het gebruik van maar enkele dekstieren terug te dringen.
Mij verbaast het niet dat Chucky HD heeft...
cloris
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:je moet er eens de landbouwwereld op gadeslaan. Er heerst lichte paniek, omdat het wereldvermaarde Friesian holstein rund op de rand van de instorting staat. Allerlei fokprogramma's worden op touw gezet, om de noodlottige gevolgen van het gebruik van maar enkele dekstieren terug te dringen.
Lijnteelt met groot vee is niet te vergelijken met lijnteelt in de hondenfok, omdat je dan met maar 1 nakomeling per keer te maken hebt. De kans dat je niet het gewenste reseltaat haalt is dus zeer groot.
Bij honden heb je over het algemeen te maken met meerdere nakomelingen per keer zodat je de keuze hebt om de beste te selecteren om weer mee verder te gaan.

HD is 40% erfelijk en 60% voeding en omgeving
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

mechelaar_fan schreef:je moet er eens de landbouwwereld op gadeslaan. Er heerst lichte paniek, omdat het wereldvermaarde Friesian holstein rund op de rand van de instorting staat. Allerlei fokprogramma's worden op touw gezet, om de noodlottige gevolgen van het gebruik van maar enkele dekstieren terug te dringen.
Je hebt in zekere zin gelijk, er zijn honden rassen waar wel zoveel keren de zelfde dek reu is gebruikt en dat later uit kwam dat hij een erfelijk gebrek had dat het ras letterlijk naar de knoppen is gegaan.

Maar ik denk met de fokstier iets anders is, want die had duizenden kinderen over de hele wereld dmv KI.

Gr Bertus.
Dogsfriendly

daar de kooiker niet verplicht is op onderzoek van HD kan men ook niet weten waar die HD precies is ontstaan.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Gezellig Blafferke schreef:daar de kooiker niet verplicht is op onderzoek van HD kan men ook niet weten waar die HD precies is ontstaan.
Dan wordt fokken gokken :neenee:

Gr Bertus.
cloris
Zeer actief

idorh schreef:
Gezellig Blafferke schreef:daar de kooiker niet verplicht is op onderzoek van HD kan men ook niet weten waar die HD precies is ontstaan.

Gr Bertus.
Bertus, fokken is altijd gokken
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
Lieve schat, nu niet de punjes op de i zetten he.

Als je de straat over steekt kan je overreden worden.
We houden de middenweg aan ivm fokken.
Als fokker is het natuurlijk zeer belangrijk de voeding van ouders en pups plus opvoeding en natuurlijk onderezoek of de fokdieren HD vrij zijn.

En dan kan er toch nog altijd iets mis gaan, het is dan meer pech hebben, maar met die basis vind ik het fokken niet direct gokken.

Gr Bertus.
Renske
Zeer actief

cloris schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
Natuurlijk is fokken gokken.

Een kooikerhondje hoeft niet op HD onderzocht te worden. De reden hiervoor is dat zelfs als een kooiker HD heeft, deze en de volgende generaties geen last van de heupen hebben (lees: voor zover ik weet, en het enige kooiekrhondje die ik ken met zware HD had hier geen last van! Deze is onderzocht aangezien hij in Duitsland woonde en evt. voor de fokkerij ingezet zou worden)

Bij het kooikerhondje worden daarentegen bij fokkers die wel aan de regels van de vereniging voldoen, de honden via dna onderzoek op VWD onderzocht, patella en de ogen.

Met deze afwijkingen heeft dit ras meer te maken.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
cloris schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
Natuurlijk is fokken gokken.

Een kooikerhondje hoeft niet op HD onderzocht te worden. De reden hiervoor is dat zelfs als een kooiker HD heeft, deze en de volgende generaties geen last van de heupen hebben (lees: voor zover ik weet, en het enige kooiekrhondje die ik ken met zware HD had hier geen last van! Deze is onderzocht aangezien hij in Duitsland woonde en evt. voor de fokkerij ingezet zou worden)

Bij het kooikerhondje worden daarentegen bij fokkers die wel aan de regels van de vereniging voldoen, de honden via dna onderzoek op VWD onderzocht, patella en de ogen.

Met deze afwijkingen heeft dit ras meer te maken.
Dit is nu natuurlijk de grootste kolder die er bestaat.
Niet onderzoeken ivm de honden hebben er geen last van, dit is echt onvoorstelbaar wat ik nu leest.

Hoe weet je nou of de hond er geen weet van heeft, het is gewoon niet goed honden fokken met honden met aan getaste heupen en het bewust deze aandoening vermeerderen.
Men moet gewoon eerlijk zijn, er is al jaren en jaren problemen met vele aan doeningen bij de kooikers, er zijn gewoon weg geen nieuwe lijnen.
Dat komt door het kleine bestand, teveel lijn en inteelt plus hele eigenwijze fokkers enz enz .

Gr Bertus.
Renske
Zeer actief

idorh schreef:
Niet onderzoeken ivm de honden hebben er geen last van, dit is echt onvoorstelbaar wat ik nu leest.

Hoe weet je nou of de hond er geen weet van heeft, het is gewoon niet goed honden fokken met honden met aan getaste heupen en het bewust deze aandoening vermeerderen.
Men moet gewoon eerlijk zijn, er is al jaren en jaren problemen met vele aan doeningen bij de kooikers, er zijn gewoon weg geen nieuwe lijnen.
Dat komt door het kleine bestand, teveel lijn en inteelt plus hele eigenwijze fokkers enz enz .

Gr Bertus.
Misschien is het handig om je eerst eens te verdiepen in het ras en in de fokkers.

Hierbij geef ik aan dat zeker 40% van de gefokte kooikerhondjes in Nederland helemaal nergens onderzocht worden en nooit op een show komen.

Van de andere 60% zijn wel onderzoeken bekend. Tien jaar geleden hoefde een kooiker nergens op onderzocht te worden, wat dat betreft is er bij het kooikerhondje een goede trend.

In het verleden zijn er al eens door een nieuw verplicht onderzoek (alle VWD dragers uitsluiten) te veel honden uitgesloten voor de fokkerij. Zoals je al aangaf, de genenpoel is smal, maar niet te smal. In de afgelopen 60 jaar is er vrij veel aan dit ras gedaan en verbeterd.

Heupaandoeningen worden niet bewust vermeerderd zoals jij aangeeft. Dat is echt onzin! Er wordt alleen gekeken naar het verminderen van andere afwijkingen. Afwijkingen waar het hondje en de eigenaar direct last van hebben en waarvan de erfelijke belasting voor het ras ernstige en grote gevolgen kan hebben. Nu denk ik bijvoorbeeld aan kooikerverlamming en epilepsie.

Tevens wordt de laatste jaren veel meer aandacht aan het karakter, het formaat en het type besteed. De doorsnee kwaliteit vind ik de afgelopen tien jaar dan ook zeker toegenomen.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
Misschien is het handig om je eerst eens te verdiepen in het ras en in de fokkers.

Hierbij geef ik aan dat zeker 40% van de gefokte kooikerhondjes in Nederland helemaal nergens onderzocht worden en nooit op een show komen.

Van de andere 60% zijn wel onderzoeken bekend. Tien jaar geleden hoefde een kooiker nergens op onderzocht te worden, wat dat betreft is er bij het kooikerhondje een goede trend.

In het verleden zijn er al eens door een nieuw verplicht onderzoek (alle VWD dragers uitsluiten) te veel honden uitgesloten voor de fokkerij. Zoals je al aangaf, de genenpoel is smal, maar niet te smal. In de afgelopen 60 jaar is er vrij veel aan dit ras gedaan en verbeterd.

Heupaandoeningen worden niet bewust vermeerderd zoals jij aangeeft. Dat is echt onzin! Er wordt alleen gekeken naar het verminderen van andere afwijkingen. Afwijkingen waar het hondje en de eigenaar direct last van hebben en waarvan de erfelijke belasting voor het ras ernstige en grote gevolgen kan hebben. Nu denk ik bijvoorbeeld aan kooikerverlamming en epilepsie.

Tevens wordt de laatste jaren veel meer aandacht aan het karakter, het formaat en het type besteed. De doorsnee kwaliteit vind ik de afgelopen tien jaar dan ook zeker toegenomen.
Ik volg de kooiker al jaren, omdat het een klein bestand is plus net als mijn SWH's een NL ras, en 25 jaar geleden had een goede kennis van ons een kooiker,

Een jaar of wat geleden was ik op een avond georganiseerd door de RvB, het was een heel pakket over fokken rassen en erfelijke afwijkingen.
Er was een fokker van de kooiker bij hij had thuis 36 stuks zitten, nou nou
wat deze man klaar maakte, hij was letterlijk de redder van het ras, ik weet niet meer hoe hoe hij heet, ze hebben deze man er bijna moeten uit zetten want niemand kwam meer aan bod.

Maar goed wat ik al schreef met vele afwijkingen klopt het toch wat ik vermelde.

Ik ben met je eens je kan niet alle dieren uit schakelen, want dan is het nog erger dan de kwaal .

Maar verder is het een rashond en natuurlijk gaat het om karakter en uiterlijk, maar ook om de drommel om een goed botten gestel, er klopt geen barst van om er van uit te gaan oh de hond heeft HD maar heeft er geen last van hup er maar mee fokken en als het even kan geen heup foto's laten maken.

Nee dat valt niet goed te praten, dat systeem is een zeer slechte basis.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

aan alle mensen die denken dat fokken geen gokken is en dat honden niet op hd hoeven gecontroleerd te worden zijn alle mensen die heg nog steg weten over fokken die hun bek een dauw geven in de richting die hun het beste bevalt verders ga ik hier niet meer op in dus reageer maar een eind weg.
leer eerst maar eens fokken voor dat je deze uitspraken doet.

mol :8):
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:aan alle mensen die denken dat fokken geen gokken is en dat honden niet op hd hoeven gecontroleerd te worden zijn alle mensen die heg nog steg weten over fokken die hun bek een dauw geven in de richting die hun het beste bevalt verders ga ik hier niet meer op in dus reageer maar een eind weg.

mol :8):
ben het met je eens mol, wat betreft de uitspraken van renske, nee die volg ik niet, maar... en dan neem ik even mijn ras als voorbeeld, de jack, er komt geen hd voor, tuurlijk kan het zijn dat er eens een hondje is met slechte heupen , en nee als dat bekend is mag die ook niet voor de fok gebruikt worden, maar er word bij de jack bv niet op hd gekeurd.... om die reden. wel word er getest op patella luxatie en oogafwijkingen, hoewel, de correcte fokkers doen dat, via de RV is alleen een patella keuring verplicht maar dat mag dan ook bij iedere DA, tja dat werkt niet, ook Pl is een specialisme, in gradaties, dat kan alleen een specialist...
shiba
Actief
Contacteer:

Re: inteelt

Ongelezen bericht door shiba »

Gezellig Blafferke schreef: Via stambomen online kan ik zijn voorvaderen zien, vandaar... en enkele malen komt dezelfde kooiker er in voor. De ene keer als opa van de moeder van en de andere keer als de opa van de moeder...
Nou is stamboomonline nog niet echt betrouwbaar. Mijn oudste hond heeft plotseling ook dezelfde grootouders aan beide kanten. En de voorouders van mijn 2de Shiba zijn Malamutes....

Je hebt toch een stamboom van je hond neem ik aan? Anders staat hij niet op rashonden online natuurlijk. Was het daar dan nog niet op opgevallen? Vergelijk het maar eens, misschien klopt er geen bal van.

Aan de andere kant, een fokker die 1700??????honden heeft gefokt....En dat in 15 jaar! Want ik geloof dat het maar zoveel terug gaat :roll:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Renske, (of iemand anders) wat is VWD ?

Sonja
Dogsfriendly

stamboom laat je maar genieten tot en met de derde graad... via stambomenonline kan dat tot de zesde graad.
Aan de andere kant, een fokker die 1700??????honden heeft gefokt....En dat in 15 jaar! Want ik geloof dat het maar zoveel terug gaat
als je weet dat ze ca 5 teven zitten heeft om te kweken?

toen wij om Chucky gingen, zaten er vijf apart... mijn ma zei er iets van, waarop de fokster zei: "dat zijn er voor mij"

nou kan je me niet doen geloven dat ze die niet ging houden om mee te fokken. Ik heb geen enkele hond in huis gezien... behalve Chucky dan die ze uit de stallen ging halen om aan ons te presenteren.
Renske
Zeer actief

yamie schreef:.. en dan neem ik even mijn ras als voorbeeld, de jack, er komt geen hd voor, tuurlijk kan het zijn dat er eens een hondje is met slechte heupen , en nee als dat bekend is mag die ook niet voor de fok gebruikt worden, maar er word bij de jack bv niet op hd gekeurd.... om die reden.

:denken:

De JR wordt niet op HD onderzocht, dan kun je volgens mij niet stellen dat deze afwijking niet voorkomt.
Renske
Zeer actief

idorh schreef: Een jaar of wat geleden was ik op een avond georganiseerd door de RvB, het was een heel pakket over fokken rassen en erfelijke afwijkingen.
Er was een fokker van de kooiker bij hij had thuis 36 stuks zitten, nou nou
wat deze man klaar maakte, hij was letterlijk de redder van het ras, ik weet niet meer hoe hoe hij heet, ze hebben deze man er bijna moeten uit zetten want niemand kwam meer aan bod.

Maar goed wat ik al schreef met vele afwijkingen klopt het toch wat ik vermelde.

Ik ben met je eens je kan niet alle dieren uit schakelen, want dan is het nog erger dan de kwaal .

Maar verder is het een rashond en natuurlijk gaat het om karakter en uiterlijk, maar ook om de drommel om een goed botten gestel, er klopt geen barst van om er van uit te gaan oh de hond heeft HD maar heeft er geen last van hup er maar mee fokken en als het even kan geen heup foto's laten maken.

Nee dat valt niet goed te praten, dat systeem is een zeer slechte basis.

Gr Bertus.
Misschien was die fokker met 36 kooikerhondjes wel een van de commerciele fokkers die dit ras kent. Die kans acht ik erg groot, bij de rasvereniging is slechts 1 fokker aangesloten met zo'n 20 kooikerhondjes. De andere fokkers zijn veel kleiner.

Natuurlijk kan het voor een ras beter zijn om de heupen te onderzoeken., dat zal ik niet ontkennen. Maar kennen jullie andere kleine rassen waarbij de heupen verplicht onderzocht worden? Ik zou dit graag willen weten, ook voor de eventuele resultaten.
Renske
Zeer actief

Mol schreef:aan alle mensen die denken dat fokken geen gokken is en dat honden niet op hd hoeven gecontroleerd te worden zijn alle mensen die heg nog steg weten over fokken die hun bek een dauw geven in de richting die hun het beste bevalt verders ga ik hier niet meer op in dus reageer maar een eind weg.
Wat bedoel je hier mee? Vermoedelijk slaat het op mij. Dan zou ik graag willen weten wat jij precies bedoeld.

Wat ik al aangaf, ken jij soms kleine rassen die op HD onderzocht worden, denk bijv. aan de chihuahua, shi tzu, maltezer? Oftewel, fokkers van deze rassen weten per definitie niets van fokken?

Graag antwoord, ik houd van discussieren :mrgreen:

Kan ik namelijk wat van leren.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”