Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ben jij de ideale baas voor je hond ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Kan altijd beter, ... denk dat als hij in een ander gezin was gekomen nu al tig herplaatst was of al in het asiel had gezeten....

Het is geen leuke hond in de omgang (met name voor anderen) maar wel mijn kameraad....en daarom doe ik mijn best om hem veel uitdagingen aan te bieden, het leven zo goed mogelijk voor hem te maken.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef: Wat mij misschien het meest dwars zit is dat ik geen geboren leider ben . Als ik niet oppas hobbel ik achter mijn hondje aan i.p.v. omgekeerd . Als ik niet oppas ga ik op al hun wensen in . Als ik niet oppas stel ik geen duidelijke grenzen . enz. Daar moet ik echt bewust mee om gaan . En dat doe ik ook . Meestal .
Dat is nou net het leuke van zoveel rassen met zoveel verschillende eigenschappen. Er zijn genoeg honden te noemen die niet uitgroeien tot tirannieke monsters als je ze een baas geeft die niet streng en onvermurwbaar is. Honden die niet non-stop grenzen zoeken en aftasten.
Okee, misschien kom je wel terecht op een truttenhondje, maar het kan! :mrgreen:
Daarbij Jan..een hond heeft er echt geen problemen mee als hij de baas is of denkt de baas te zijn. Het is voor ons lastig soms, maar een hond maalt er niet over..die is liever de baas dan ranglager! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef:
Zoie schreef: Wat mij misschien het meest dwars zit is dat ik geen geboren leider ben . Als ik niet oppas hobbel ik achter mijn hondje aan i.p.v. omgekeerd . Als ik niet oppas ga ik op al hun wensen in . Als ik niet oppas stel ik geen duidelijke grenzen . enz. Daar moet ik echt bewust mee om gaan . En dat doe ik ook . Meestal .
Dat is nou net het leuke van zoveel rassen met zoveel verschillende eigenschappen. Er zijn genoeg honden te noemen die niet uitgroeien tot tirannieke monsters als je ze een baas geeft die niet streng en onvermurwbaar is. Honden die niet non-stop grenzen zoeken en aftasten.
Okee, misschien kom je wel terecht op een truttenhondje, maar het kan! :mrgreen:
Daarbij Jan..een hond heeft er echt geen problemen mee als hij de baas is of denkt de baas te zijn. Het is voor ons lastig soms, maar een hond maalt er niet over..die is liever de baas dan ranglager! :wink:
"Truttenhondjes" hoeven er ook helemaal niet als truttenhondjes uit te zien. Volgens mij zijn al mijn honden tot nu toe trutjes geweest. Belle is ook weer zo verschrikkelijk makkelijk. Toch oogt ze best wel groot en stoer.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

De ideale baas zal ik niet zijn, maar wie is dat wel. Ik doe in ieder geval mijn best en we hebben het reuze gezellig en leuk met elkaar. Ik ben tevreden en volgens mij de hondjes ook wel.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef: Dat is nou net het leuke van zoveel rassen met zoveel verschillende eigenschappen. Er zijn genoeg honden te noemen die niet uitgroeien tot tirannieke monsters als je ze een baas geeft die niet streng en onvermurwbaar is. Honden die niet non-stop grenzen zoeken en aftasten.
haha , ja , misschien moet ik maar eens aan een tuttenhondje gaan denken . Alleen , die donderstenen zijn zo ontzettend leuk :ok:
Ja , of het nu met rangorde te maken heeft of niet , je moet toch dingen inschatten voor je hond en zijn gedrag sturen . Ongelukken voorkomen , onacceptabel gedrag naar andere honden en mensen .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Belle schreef: "Truttenhondjes" hoeven er ook helemaal niet als truttenhondjes uit te zien.
Nee , en die er zo uitzien hoeven het helemaal niet te zijn :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:ideale baas , nee . Het ontbreekt me aan poen om ideaal te kunnen wonen en niet te hoeven werken . Het ontbreekt me aan kennis en ervaring om geen fouten in opvoeding , training en begeleiding te maken . Wat mij misschien het meest dwars zit is dat ik geen geboren leider ben . Als ik niet oppas hobbel ik achter mijn hondje aan i.p.v. omgekeerd . Als ik niet oppas ga ik op al hun wensen in . Als ik niet oppas stel ik geen duidelijke grenzen . enz. Daar moet ik echt bewust mee om gaan . En dat doe ik ook . Meestal .

Daar staat dan weer tegenover dat ik m'n best heb gedaan Zoë een gelukkige oude dag te geven , en mijn uitlaathond Luna de nodige gelukkige uren per week . Met dat laatste ga ik door . En of ik ooit weer een eigen hond zal hebben ... ik weet het niet .
Hihihihi, ach Jan....... eigenlijk ben ik ook zo soft hoor :wink:
Mijn honden, met name Kaya, denken ook weleens dat ze dwars over me heen kunnen lopen en dan moet ik weer even laten merken dat dit toch niet kan.
Dit komt ook omdat ik moeilijk 'nee' kan zeggen tegen ze, ze graag vrolijk zie (dus veel inga op speeluitdagingen) en nog eens dol op knuffelen ben (van waaruit volgens mij ook veel misverstanden kunnen ontstaan).

Maar als het erop aankomt dan beseffen ze volgens mij toch wel dat het 'tot hier en niet verder' is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik ben denk ik een redelijke baas. Ze moeten wel luisteren naar hun naam en hier komen ze mogen niet vechten of kinderen bijten maar verder hoeven ze niet zoveel. Eigen initiatief vind ik ook wel wat hebben :mrgreen: als ze vindingrijk aan een stuk brood komen lach ik daarom en mogen ze dat ook houden.
Ze zijn niet overdreven dominant. Rataplan heeft nooit geprobeert om onder ons gezag uit te komen. Scooby wel maar dat was een ander type hond die nam niet zomaar iets van iemand aan. Rataplan negeert kleine kinderen maar kom je boven de 1 meter 50 dan luistert die wel. Het is geen truthondje maar een leuke actieve hond dus het kan echt wel hoor.
Mijn ervaring is niet dat elke hond het leuk vind om de baas te zijn. Veel honden die het thuis waren maar in het asiel terecht kwamen schikten zich al snel in een ondergeschikte rol en leken stukken gelukkiger hiermee.
Een leider moet ongelooflijk veel regelen bijvoorbeeld dat er niemand anders op zijn bed komt dat is veel te vermoeiend voor sommige honden.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Zoie
Zeer actief

Rataplan schreef: Het is geen truthondje maar een leuke actieve hond dus het kan echt wel hoor.
Is natuurlijk ook zo , er zijn ook zat sportieve honden met weinig potentieel probleemgedrag naar andere honden en mensen die toch niet van honderd meter afstand op hun rug gaan rollen bij het benaderen van een andere hond en je ook niet bij voortduring uitproberen .

In het bos hier bij ons liep een border terrier rond , vreselijk leuk beestje vond ik dat , grote honden uitdagend voor een spelletje , maar of ze allemaal zo zijn , en hoe ze verder zijn , geen idee eigenlijk .
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik zal vast de ideale baas niet zijn, maar mijn honden hadden het veel slechter kunnen treffen. En als ik zie hoe ze lekker vrij buiten lopen rond te rennen, altijd los op eigen terrein. Tikkertje spelen en waken en vrijwel nooit ziek zijn, ze hebben het meer dan redelijk. :pffff:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik denk dat mijn honden het wel heel erg goed bij me hebben. Ze leven in een roedel, krijgen goed te eten, krijgen veel aandacht en beweging.. er wordt dus goed voor ze gezorgd.
Als ik hier in de wijk kijk zie ik eigenlijk niemand die goed bezig is met zijn hond, dus tja.. ik vind wel dat mijn honden het getroffen hebben.
Maar ideaal zeker niet want het kan altijd beter.
Groetjes Rob
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Nou en of ik dat ben, ik heb een huis voor ze gekocht met tuin :N: en het moest dichtbij een park en bos zijn of ander natuurgebied(ja dat kan gewoon in Rotterdam :mrgreen: ), als een van de dames of heer zeg.....Spring!!..Dan vraag ik hoe hoog??Dus ik geef ze alles wat hun hartje begeert :wink:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Ben ook erg van t geef-dr-maar-dr-zin typje...Heb dus wel een beetje geselecteerd welk ras ik dan hopenlijk iets minder problemen kon vewachten. Hoor iig nog geen klachten! :mrgreen:
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Nee natuurlijk zijn wij niet d ideale baas, maar we geven ze wel veel liefde en dat is toch wel belangrijk. Ik denk dat als Ivan niet bij ons had gezeten hij allang in een asiel was beland. We hebben veel geduld met onze honden en zijn consequent, ze krijgen genoeg beweging. Ideaal is het nooit, ideaal in mijn ogen zou zijn dat we zouden wonen zoals bij mijn zus, met een mooi stuk land erbij (of zoals bij huts), maar dat gaat nou eenmaal niet. Ik denk als de honden maar genoeg aandacht en vriendschap krijgen en beweging dat ze allang gelukkig zijn.
Laten we zo zeggen, we doen ons best.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Nee, ik ben natuurlijk geen ideale baas. Maar ik probeer dat wel te zijn en dat is het belangrijkste toch?
Ik denk dat Doerak het best wel goed heeft bij mij; hij krijgt veel beweging, goed eten, komt veel in het bos, als ik moet werken is hij bij 2 lieve meiden en een leuk roedeltje honden...hij kan dus veel doen wat hij het liefste doet; spelen!
Hij is niet veel alleen en ik word niet vaak boos op hem...hij mag lekker hond zijn, behalve het commando "hier" en het commando "wacht" hoeft hij niet zoveel.
Maar ideaal is natuurlijk een groot huis met een grote lap grond en de hele dag lekker thuis zijn :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef: Maar als het erop aankomt dan beseffen ze volgens mij toch wel dat het 'tot hier en niet verder' is.
Ja Luna respecteert me ook wel hoor als het er op aankomt . Maar ik ben blijkbaar niet zo onomstreden de baas dat ze nooit eens iets probeert en het wel uit haar hoofd zou laten niet te luisteren :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: moeilijk om zoiets vanuit hondenogen beschouwd te evalueren hè :denken: .
Ja , voorlopig ben ik nog helemaal niet aan een nieuwe hond toe , dus het probleem of ik een hond voldoende te bieden heb , speelt eigenlijk niet .

Luna is vast wel tevreden met me als uitlaatbaas . Maar dat is niet genoeg , je moet zoveel dingen beter weten dan je hond , en dat geeft een hoop verantwoordelijkheid . Ik besef het meer dan ooit .
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Luna is vast wel tevreden met me als uitlaatbaas . Maar dat is niet genoeg , je moet zoveel dingen beter weten dan je hond , en dat geeft een hoop verantwoordelijkheid . Ik besef het meer dan ooit .
Hé Jan, heb je al een supermanpak gekocht? :denken: Ik weet niet waar jij het latje voor jezelf legt, maar ik vind dat je erg ver doordraaft.
En dat terwijl ik weet dat mijn eigen latje al zo hoog ligt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Zoie schreef:Luna is vast wel tevreden met me als uitlaatbaas . Maar dat is niet genoeg , je moet zoveel dingen beter weten dan je hond , en dat geeft een hoop verantwoordelijkheid . Ik besef het meer dan ooit .
Hé Jan, heb je al een supermanpak gekocht? :denken: Ik weet niet waar jij het latje voor jezelf legt, maar ik vind dat je erg ver doordraaft.
En dat terwijl ik weet dat mijn eigen latje al zo hoog ligt. :wink:
Ik denk dat het de schok is over wat er is gebeurd. Je bent ineens doordrongen van de enorme verantwoordelijkheid die je hebt en in je eigen ogen ben je daarin gefaald: jij bent degene die het beestje in leven moet houden en dat is niet gelukt.

Zo heb ik dat tenminste gevoeld en ervaren na de dood van Tara. En een ieder kan zeggen dat het niet zo is en dat ongelukken nu eenmaal in een klein hoekje zitten (en dat is volkomen waar), maar je eigen gevoel schakel je niet uit.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

klopt Caroline , maar je moet er niet in doordraven , daar heeft Eline ook weer gelijk in . Alleen soms lukt dat even niet .
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik ben gelukkig geen ideale baas ook geen ideale moeder of schoondochter
nee ik ben maar een dood gewoon mens die niet perfect is dus ook niet ideale ik doe mijn best en meer kan ik niet
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik denk dat het de schok is over wat er is gebeurd. Je bent ineens doordrongen van de enorme verantwoordelijkheid die je hebt en in je eigen ogen ben je daarin gefaald: jij bent degene die het beestje in leven moet houden en dat is niet gelukt.

Zo heb ik dat tenminste gevoeld en ervaren na de dood van Tara. En een ieder kan zeggen dat het niet zo is en dat ongelukken nu eenmaal in een klein hoekje zitten (en dat is volkomen waar), maar je eigen gevoel schakel je niet uit.
Dat weet ik, maar daarom ga ik het nog niet voeden door erin mee te gaan. :wink: Zo zit ik dan weer niet in elkaar. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Nou denk niet dat ik de 'ideale' baas ben voor Nieve. Maar ik vraag me dan ook af wat is ideaal. Ik probeer haar zoveel mogelijk te geven qua aandacht en verzorging, dus ik doe veel voor d'r. En zij lijkt best gelukkig te zijn als ik het zo kan beoordelen. Ze is echt m'n maatje, ben niet super streng voor d'r maar wel consequent en voor zover ik dat kan beoordelen heeft ze dat nodig.

De kennelhoudster waar Nieve d'r vader van was, kent Nieve ook heel goed. Nieve logeerd daar regelmatig als ik weg moet. En zij zegt altijd Nieve zou niet zonder jou kunnen leven...nou dat vind ik een beetje overdreven...maar ik weet wel dat ik een bijzondere band heb met mijn hondje.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Laura W
Actief

Ongelezen bericht door Laura W »

Ideaal ben ik vast niet, maar ik doe wel mijn best om mijn honden een goed leven te geven. De hele dag thuis zijn gaat gewoon niet, want de schoorsteen moet ook roken, maar ik werk wel part-time. Daar hebben de honden uiteindelijk ook voordeel van want hun eten moet ook betaald worden. :wink: Bovendien zijn ze nooit echt alleen, maar altijd nog samen met elkaar. De auto is helemaal voor de honden ingericht met de achterbank eruit en een grote matras met deken erin. In deze auto worden ze iedere dag naar het bos gereden voor een lange wandeling. Twee maal daags krijgen ze een bak vol lekker eten en tussendoor worden ze ook nog met allerlei lekkers verwend. Er wordt heel veel van ze gehouden en ze krijgen veel liefde en aandacht. Ik denk dat ze het best goed hebben vergeleken met sommige andere honden. Wij hebben ons leven grotendeels aangepast aan onze dieren, maar dat zien we zeker niet als een opoffering. Wij zouden absoluut niet meer zonder ze willen.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik denk toch niet dat onze honden ons zouden willen ruilen. Andersom zouden wij onze honden voor geen goud willen ruilen.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik probeer heel erg de ideale baas te zijn. Als ik mezelf vergelijk met de andere hondenbazen uit de straat dan denk ik dat die van mij de enigen zijn die vrijwel elke dag bos of strand zien. En toch ben ik niet tevreden over mezelf als baas.

Ik kan nog steeds niet met alle vijf tegelijk naar het bos, dus ga in twee keer. Dat betekent dat je iedere keer een paar honden teleur moet stellen die moeten wachten tot ik terug ben en dan pas mee kunnen. Dan maak ik dus de keuze voor het tweetal wat er het laatst is bijgekomen om die als eerste mee te nemen, omdat zij nog niet zo heel goed alleen kunnen blijven en het scheelt als ze eerst uitgeraast zijn.

Dat betekent dan dus ook dat Balou moet wachten. En Balou is gewoon echt mijn hond, zo eentje die je altijd bij je kunt hebben, ze kan overal mee naar toe want ze luistert perfect.

Maar die laat ik dan thuis omdat Beer anders alleen zit. Ik ben me de hele dag rot aan het lopen en regelen zodat er niemand wat te kort komt. dus als ik ze allemaal tegelijk mee zou kunnen nemen zou erg fijn zijn en mij weer van een schuldgevoel af helpen.

Maar dan zie ik de collie van een paar huizen verderop, die vrijwel de hele dag alleen is, drie keer per dag een rondje om de sloot, en eht is een geweldig beest, zo blij met zijn baasje. En dan snap ik het even niet meer.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Baily schreef: Maar dan zie ik de collie van een paar huizen verderop, die vrijwel de hele dag alleen is, drie keer per dag een rondje om de sloot, en eht is een geweldig beest, zo blij met zijn baasje. En dan snap ik het even niet meer.
Volgens mij varen veel honden wel bij weinig aandacht. (Weinig beweging ben ik tegen.) Weinig aandacht betekent dat de baas bijzonder is.
Zoie
Zeer actief

sypke schreef:
Baily schreef: Maar dan zie ik de collie van een paar huizen verderop, die vrijwel de hele dag alleen is, drie keer per dag een rondje om de sloot, en eht is een geweldig beest, zo blij met zijn baasje. En dan snap ik het even niet meer.
Volgens mij varen veel honden wel bij weinig aandacht. (Weinig beweging ben ik tegen.) Weinig aandacht betekent dat de baas bijzonder is.
Een hond vrijwel de hele dag alleen laten , is dat goed ? En ik maar denken dat honden roedeldieren zijn die i.h.a. niet graag alleen zijn .
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik ben absoluut niet de ideale baas. Overdag moet ik werken (tussen de middag kom ik wel thuis om ze uit te laten), ik kan heel onredelijk zijn als ik eens een slechte bui heb. Soms begrijpen mijn honden mij helemaal niet. Ik heb maar een kleine tuin en ik kan lang niet voldoen aan alles wat een hond eigenlijk nodig heeft.

En denkt een hond eigenlijk wel in gelukkig en ongelukkig? Honden leggen zich altijd gewoon neer bij de situatie waar ze in zitten, ze zullen nooit denken dat de buurhond het beter heeft dan zij. Ik zie honden in de buurt waarvan ik denk dat ze het veel beter kunnen hebben en toch komen ze op mij echt niet ongelukkig over. Dus waar meet je dan aan af hoe gelukkig ze zijn?
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ideaal, is een relatief begrip. Ik zie wel altijd blije koppies als ze naar ons kijken en ik denk dat we voldoende voldoen aan de wensen van de honden.
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:
sypke schreef:
Een hond vrijwel de hele dag alleen laten , is dat goed ? En ik maar denken dat honden roedeldieren zijn die i.h.a. niet graag alleen zijn .
sypke heeft het over aandacht... niet alleen laten als ik het goed lees....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”