Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verandering gedrag na sterilisatie??
Moderator: moderatorteam
-
chrico
- Zeer actief
Verandering gedrag na sterilisatie??
Zoals de meeste wel weten is Milkshake vorige week dinsdag geholpen.
Alles ging goed en zij gaat opknappen heen. Alleen haar gedrag!!!!
De volgende dag viel de JR van verderop in de straat niet in goede smaak. Maar omdat dit vaker is en ik de honden altijd goed kan corrigeren tilde ik er niet zo zwaar aan en het baasje van de JR ook niet. Was zijn verdiende loon waren zijn woorden. Alleen voor ons had ik zoiets van och, als dat maar geen invloed heeft op haar hechtingen en verwondingen.
Maar goed, de dame was daags erna wat mopperig en ik vond dat normaal gezien wat zij door heeft moeten maken.
Gister was Chinook zijn vriendje hier en Milk lag te mopperen. Ik waarschuuwde al een paar maal want het kind deed niets anders dan op de stoel zitten en met de playstation spelen.
Op een gegeven moment staat het kind op en wil naar de wc en Milk ging voor hem staan grommen en mopperen.
Ik heb Milk toen gewaarschuwd en naast mij neergelegd (achter de eettafel waar de comp staat)
Verder hoorde je haar af en toe mopperen maar daar bleef het bij.
Vandaag kwamen opa en oma. Honden blaffen altijd even als er iemand binnenkomt dus ook nu.
Oma is als eerste binnen en geeft de honden een aai en het is goed. Opa komt binnen geeft de honden een aai en Milk blijft mopperen.
Ik gaf haar een waarschuwing en het leek te helpen.
Opa wil langs haar lopen (op ongeveer een meter van haar plaats) en Milk springt op om in de aanval te gaan. Ik kreeg net haar neus te pakken en kon haar bek weg te trekken anders had zij hem waarschijnlijk gebeten.
Ondanks dat reageerde ze weinig op me en nadat zij van mij een slag te pakken had, had ik weer contact met haar en hield die fixatie op opa op.
Pas na een half uur kon opa zich bewegen zonder reactie van Milk haar kant.
Wat is dit voor een gedrag en vooral mijn vraag Waarom?????
Heeft ze pijn? Zit ze in de knoop met hormonen? Is dit tijdelijk? Word dit erger?
Wie heeft zoiets meegemaakt of kan met mij een discussie aangaan over wat er kan zijn want dit gaat op deze manier gevaarlijk worden.
Ze zit momenteel nog op de AB. Verder heeft ze zich een liktic aangeleerd waarmee ik al bezig ben met afleiden van dit gedrag.
Daarnaast wrijft zij vaak met haar bek over haar nagels en haalt zich daarmee open. ook daarvan probeer ik haar af te leiden en dat lukt redelijk.
Alles ging goed en zij gaat opknappen heen. Alleen haar gedrag!!!!
De volgende dag viel de JR van verderop in de straat niet in goede smaak. Maar omdat dit vaker is en ik de honden altijd goed kan corrigeren tilde ik er niet zo zwaar aan en het baasje van de JR ook niet. Was zijn verdiende loon waren zijn woorden. Alleen voor ons had ik zoiets van och, als dat maar geen invloed heeft op haar hechtingen en verwondingen.
Maar goed, de dame was daags erna wat mopperig en ik vond dat normaal gezien wat zij door heeft moeten maken.
Gister was Chinook zijn vriendje hier en Milk lag te mopperen. Ik waarschuuwde al een paar maal want het kind deed niets anders dan op de stoel zitten en met de playstation spelen.
Op een gegeven moment staat het kind op en wil naar de wc en Milk ging voor hem staan grommen en mopperen.
Ik heb Milk toen gewaarschuwd en naast mij neergelegd (achter de eettafel waar de comp staat)
Verder hoorde je haar af en toe mopperen maar daar bleef het bij.
Vandaag kwamen opa en oma. Honden blaffen altijd even als er iemand binnenkomt dus ook nu.
Oma is als eerste binnen en geeft de honden een aai en het is goed. Opa komt binnen geeft de honden een aai en Milk blijft mopperen.
Ik gaf haar een waarschuwing en het leek te helpen.
Opa wil langs haar lopen (op ongeveer een meter van haar plaats) en Milk springt op om in de aanval te gaan. Ik kreeg net haar neus te pakken en kon haar bek weg te trekken anders had zij hem waarschijnlijk gebeten.
Ondanks dat reageerde ze weinig op me en nadat zij van mij een slag te pakken had, had ik weer contact met haar en hield die fixatie op opa op.
Pas na een half uur kon opa zich bewegen zonder reactie van Milk haar kant.
Wat is dit voor een gedrag en vooral mijn vraag Waarom?????
Heeft ze pijn? Zit ze in de knoop met hormonen? Is dit tijdelijk? Word dit erger?
Wie heeft zoiets meegemaakt of kan met mij een discussie aangaan over wat er kan zijn want dit gaat op deze manier gevaarlijk worden.
Ze zit momenteel nog op de AB. Verder heeft ze zich een liktic aangeleerd waarmee ik al bezig ben met afleiden van dit gedrag.
Daarnaast wrijft zij vaak met haar bek over haar nagels en haalt zich daarmee open. ook daarvan probeer ik haar af te leiden en dat lukt redelijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
linlin
als eerste kan ik me bedenken dat ze niet lekker in d'r vel zit. ze is herstellende van de operatie en de hele toestand. dan is ze gewoon wat kattiger.
verder worden teefjes die al wat bazig zijn, doordat de vrouwelijke hormoonproduktie wegvalt, over het algemeen baziger. maar of je een verandering in gedrag dat dat als achterliggende oorzaak heeft al zo snel ziet, dat weet ik niet. zou kunnen.
ik gooi het dus op chagrijn vanwege zich niet lekker voelen en dus maar alvast in de verdediging gaan.
hoe is ze verder?
verder worden teefjes die al wat bazig zijn, doordat de vrouwelijke hormoonproduktie wegvalt, over het algemeen baziger. maar of je een verandering in gedrag dat dat als achterliggende oorzaak heeft al zo snel ziet, dat weet ik niet. zou kunnen.
ik gooi het dus op chagrijn vanwege zich niet lekker voelen en dus maar alvast in de verdediging gaan.
hoe is ze verder?
-
chrico
- Zeer actief
Op zich is zij wel vrolijk, wil veel te veel al en we moeten haar echt afremmen. In huis is zij naar ons toe gewoon weer de oude, ietwat knuffeliger maar verder gewoon.
Aan pijn is weinig te merken maar tja, het is een dog en zoals de meeste zal zij niet snel toegeven dat zij pijn heeft. Ik heb wel het idee dat dit allemaal een behoorlijke inpact op haar heeft al wil zij dat niet echt laten zien. Ze zoekt me vaak op, wil bij me liggen en als ik beweeg beweegt zij ook.
Ik vind het best moeilijk om in te schatten wat zij nu denkt of voelt
Aan pijn is weinig te merken maar tja, het is een dog en zoals de meeste zal zij niet snel toegeven dat zij pijn heeft. Ik heb wel het idee dat dit allemaal een behoorlijke inpact op haar heeft al wil zij dat niet echt laten zien. Ze zoekt me vaak op, wil bij me liggen en als ik beweeg beweegt zij ook.
Ik vind het best moeilijk om in te schatten wat zij nu denkt of voelt
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Zet haar even op de resque Whera! Ik zou alles even een weekje aankijken en tot die tijd het conflict even omzeilen en ontwijken.
Ik zit op mijn werk dus hou het even kort!
Ik zit op mijn werk dus hou het even kort!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Neeltje
De eerste 4 weken na de castratie was Tirsa echt anders als ervoor, ze was heel sloom geworden en ik dacht, jezus, dat zal toch niet waar zijn, maar op 'n dag ,alsof er 'n knopje werd omgedraaid was ze weer m'n vrolijk energieke huppeltje.
Ik denk dat ze toch last hebben van de operatie, de hormonenhuishouding is even helemaal in de war en dat moet allemaal weer op z'n plekkie vallen en dat heeft z'n tijd nodig.
Ik denk dat ze toch last hebben van de operatie, de hormonenhuishouding is even helemaal in de war en dat moet allemaal weer op z'n plekkie vallen en dat heeft z'n tijd nodig.
-
Amstaff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hoi
Verandering kan gebeuren na sterilisatie! Ik heb een teefje dat redelijk dominant en af en toe aggresief kan zijn als ik niet consequent kan zijn.
Ik heb op jonge leeftijd haar baarmoeder en dergelijke weg moeten laten halen omdat er iets niet goed was. Nu is mij bekend dat het risico op agresiever gedrag meer aanwezig is als je dit op jonge leeftijd doet ,maar dat het ook op oudere leeftijd gebeurt.
Dus de kans is aanwezig.
Maar ik denk dat het nog te vroeg is om hier over te oordelen,ik denk dat het nu door de opperatie komt,dus ik zal nog even afwachten voordat ik een conclusie ga nemen. Ze heeft wat megemaakt en kan goed nog redelijk gestrest zijn van de opperatie en ook nog wat last hebben :smile1:
Verandering kan gebeuren na sterilisatie! Ik heb een teefje dat redelijk dominant en af en toe aggresief kan zijn als ik niet consequent kan zijn.
Ik heb op jonge leeftijd haar baarmoeder en dergelijke weg moeten laten halen omdat er iets niet goed was. Nu is mij bekend dat het risico op agresiever gedrag meer aanwezig is als je dit op jonge leeftijd doet ,maar dat het ook op oudere leeftijd gebeurt.
Dus de kans is aanwezig.
Maar ik denk dat het nog te vroeg is om hier over te oordelen,ik denk dat het nu door de opperatie komt,dus ik zal nog even afwachten voordat ik een conclusie ga nemen. Ze heeft wat megemaakt en kan goed nog redelijk gestrest zijn van de opperatie en ook nog wat last hebben :smile1:
-
chrico
- Zeer actief
Okee, resque zit er in. Stom dat ik er zelf niet aan gedacht heb
Ik hoop niet dat haar gedrag versterkt word nu ze geholpen is want het was al een aardige terrorist. Madam wil het liefst overal haar zin in krijgen en als dat niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks. Normaal was dit gedrag redelijk binnen de perken te houden dus ik hoop dat niet dit gedrag juist versterkt word anders hebben wij een aardige dobber aan deze troel.
Ik hoop niet dat haar gedrag versterkt word nu ze geholpen is want het was al een aardige terrorist. Madam wil het liefst overal haar zin in krijgen en als dat niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks. Normaal was dit gedrag redelijk binnen de perken te houden dus ik hoop dat niet dit gedrag juist versterkt word anders hebben wij een aardige dobber aan deze troel.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Sjiel
- Zeer actief
-
Marja
- Zeer actief
Zara is gister ook gesteriliseerd, maar daar merk ik niet veel van, niet wat jij beschrijft.
Gister heeft ze de hele dag geslapen en vandaag slaapt ze wat meer dan normaal maar verder is ze heel normaal.
Als jou hond nu nog steeds niet lekker in haar vel zit dan zou ik zeker even naar de da gaan.
Stel dat ze nog steeds pijn heeft, lijkt me niet fijn!
Gister heeft ze de hele dag geslapen en vandaag slaapt ze wat meer dan normaal maar verder is ze heel normaal.
Als jou hond nu nog steeds niet lekker in haar vel zit dan zou ik zeker even naar de da gaan.
Stel dat ze nog steeds pijn heeft, lijkt me niet fijn!
groetjes Marja Zara en Stapper

-
chrico
- Zeer actief
Zij krijgt Sulfatrim. Het gedrag is niet veranderd na het stoppen van de pijnstiller want de eerste dag greep ze de JR al. Verder merk je nagenoeg weinig aan haar.Sjiel schreef:Heb je Synulox voor Milk? Daar zou ze buikpijn van kunnen hebben. Ze moet binnenkort op controle, kan de da haar ff nakijken.
Is haar gedrag verergerd sinds de pijnstillers op zijn?(ik neem aan dat ze die gehad heeft)
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Ik hoop het. Het is op zich een hele lieve hond maar ik denk zelf dat zij te sterk geleerd heeft voor zichzelf op te komen voor ze hier kwam.Inge O schreef:
dit hoeft niet hoor, hoewel het theoretisch wel voor de hand ligt.
maar attack hier was (en is) een aardig kattige tante, en was dit voor haar sterilisatie véél erger dan nu. zij had hormonale problemen, die juist verdwenen met de sterilisatie, waardoor ze véél zachter en meegaander en vriendelijker werd, voorál naar andere honden toe.
wat jij nou vertelt gebeurt zo snel na de operatie dat dit amper iets met haar toekomstige gedrag kan te maken hebben. ze voelt zich duidelijk (nog) slecht in haar vel, en reageert zich af.
als er echt karakterveranderingen plaats vinden, gaat daar toch wat meer tijd overheen hoor, niet zo plots van dag op dag.
In het begin vielen we van de ene vechtpartij in de andere en dat is nu wel zo goed als verdwenen omdat zij de kans niet krijgt.
Dat het niet zo snel kan gaan had ik ook wel maar ik begon me toch ietwat zorgen te maken omdat dit zou inhouden dat we haar apart moeten houden als er mensen komen. Dat hoeft op zich niet zo een drama te zijn maar ze is echt een gezelschapshond. Daarbij hebben mijn schoonouders de sleutel en moeten ook als ik er niet ben naar binnen kunnen.
Als zij zo blijft tegen mijn schoonvader dan zal ik haar op moeten sluiten zodra ik weg ga of in elk geval andere afspraken moeten maken alleen is dat wat moeilijker in te passen.
Dat zijn de dingen die een beetje door mijn kop spoken, van hoe gaan we dit aanpakken.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Baily
ik weet niet of zoiets al zo snel te merken is maar een teef kan inderdaad feller woren door sterilisatie. Balou van mij is dat ook wel geworden, ik weet alleen niet meer na hoe lang.
Maar ik heb ook gelezen dat ze na de operatie dingen mocht die ze normaal gesproken niet mag, zoals op de bank liggen enzo. Zou het daar mee te maken kunnen hebben, dat ze zich ranghoger is gaan voelen?Het lijkt me een pittige tante die zoiets misschien gelijk aangrijpt als ze de kans krijgt.
Hoewel ik het heel begrijpelijk en logisch vind hoor dat zoiets mag als ze zo ziek zijn, dat zou ik zelf ook doen. Ze liggen hier trouwens ook altijd op de bank, maar het zijn er de honden niet naar om hier niet tegen te kunnen op eentje na.
Maar ik heb ook gelezen dat ze na de operatie dingen mocht die ze normaal gesproken niet mag, zoals op de bank liggen enzo. Zou het daar mee te maken kunnen hebben, dat ze zich ranghoger is gaan voelen?Het lijkt me een pittige tante die zoiets misschien gelijk aangrijpt als ze de kans krijgt.
Hoewel ik het heel begrijpelijk en logisch vind hoor dat zoiets mag als ze zo ziek zijn, dat zou ik zelf ook doen. Ze liggen hier trouwens ook altijd op de bank, maar het zijn er de honden niet naar om hier niet tegen te kunnen op eentje na.
-
estelle
Re: Verandering gedrag na sterilisatie??
Dit zijn toch 'kenmerken' van stress?? of zit ik nu helemaal fout?chrico schreef: Verder heeft ze zich een liktic aangeleerd waarmee ik al bezig ben met afleiden van dit gedrag.
Vraag is dan natuurlijk alleen, waarvan kan ze zo gestressed zijn?? wat is er verder veranderd??
Ik denk ook niet dat je nu al zo'n gedragsverandering zou kunnen zien , zo kort na de operatie.....??
Kan me voorstellen dat je je wat zorgen maakt hoor, zeker als ze zo gaat doen tegen vriendjes van je kinderen en ander bezoek.....
Hoop dat het wegtrekt of dat je de oorzaak kunt vinden.
succes!
-
chrico
- Zeer actief
-
annepanne
-
Baily
O, dat wist ik niet, maar het is dus wel zo dat als ze privileges krijgt dat ze dit gedrag gaat vertonen of niet?En ik denk dat je een hond die ziek is toch zachter aanpakt en misschien vertroeteld en dingen toestaat die je anders niet goed vind? Ik doe maar een gok om mee te denken.chrico schreef:Zij is ook eigenlijk vlak erna weer meteen van de bank af gegaan want zij viel Scar aan en de katten konden ook niet meer langslopen. Die privilege werd dus meteen weggehaald want ze kan daar niet mee omgaan
-
chrico
- Zeer actief
Dat is ook zo. Ik ben een stuk milder tegen haar geweest en het kan best zijn dat dat er ook mee te maken heeft.
De regels zijn alweer aangescherpt op het moment dat ik merkte dat zij mijn hele hand nam.
Nu heeft zij weer gewoon de oude regels en toch doet zij dit.
Voor een hormonaal probleem vond ik het zelf ook al veel te vroeg want haar lijf is alleen nog maar aan het herstellen.
De regels zijn alweer aangescherpt op het moment dat ik merkte dat zij mijn hele hand nam.
Voor een hormonaal probleem vond ik het zelf ook al veel te vroeg want haar lijf is alleen nog maar aan het herstellen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Baily
Begrijpelijk, want ik heb dat dus ook met Dino gehad toen hij geopereerd was aan zijn pootje. Maar toen de regeltjes weer duidelijk waren was het ook wel weer normaal, maar hij is gewoon een hond die dat soort dingen niet aankan. Dus vandaar dat ik daaraan dacht. Ik hoop het dat dat het is, want dat is nog het snelst weer onder controle te krijgen denk ik.chrico schreef:Dat is ook zo. Ik ben een stuk milder tegen haar geweest en het kan best zijn dat dat er ook mee te maken heeft.
Akelig dat ze het naar mensen ook heeft. Ik denk dat dat nog het grootste probleem is, en rot voor je vader.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik denk wel dat je ervan uit mag gaan dat je haar kort moet gaan houden. Ze zal zoals alle teven toch zelfverzekerder worden en als ze al neigt tot agressie zul je dus vreselijk alert moeten zijn.
Verder zie je na operatie's vaker terugvallen in gedrag.
Laika is na 1 jaar bij ons gesteriliseerd en is toen ook gewoon teruggevallen in gedrag wat ze vertoonde toen we haar net hadden. Ik heb haar zelfs in huis gewoon niet kunnen benaderen, zo bang was ze. Ik heb haar halsband en lijn om moeten laten om haar te benaderen en mee uit te nemen, alwaar ze echt weer volop uitviel naar alles en iedereen, terwijl dat gedrag voor de operatie eigenlijk bijna weg was. Met een week zat ze overigens weer redelijk op niveau, maar door dit soort dingen vallen ze soms wel enorm terug.
Verder zie je na operatie's vaker terugvallen in gedrag.
Laika is na 1 jaar bij ons gesteriliseerd en is toen ook gewoon teruggevallen in gedrag wat ze vertoonde toen we haar net hadden. Ik heb haar zelfs in huis gewoon niet kunnen benaderen, zo bang was ze. Ik heb haar halsband en lijn om moeten laten om haar te benaderen en mee uit te nemen, alwaar ze echt weer volop uitviel naar alles en iedereen, terwijl dat gedrag voor de operatie eigenlijk bijna weg was. Met een week zat ze overigens weer redelijk op niveau, maar door dit soort dingen vallen ze soms wel enorm terug.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
chrico
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Yis is ook zelfverzekerder geworden door de castratie. Ze bijt veel sneller van zich af. Maar bij haar mocht dit wel, ze was ook een echt trutje.
Bij honden die voor de castratie al heel zelfzeker waren hoor je wel eens dat het vergergert.
Bij honden die voor de castratie al heel zelfzeker waren hoor je wel eens dat het vergergert.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat ze misschien wel wat zal veranderen, maar niet na een week al.
Baloe is na haar sterrilisatie veel zelfverzekerder geworden en meer bitcherig
Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven.
In haar geval is dat eigenlijk wel goed als ik dat zo achteraf bekijk, voor de sterrilisatie was ze heel onzeker en vond veel dingen eng.
Baloe is na haar sterrilisatie veel zelfverzekerder geworden en meer bitcherig
In haar geval is dat eigenlijk wel goed als ik dat zo achteraf bekijk, voor de sterrilisatie was ze heel onzeker en vond veel dingen eng.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer