Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

sirene schreef:Renske, (of iemand anders) wat is VWD ?

Sonja
Von Willebrand Diseas is een bloedstollingsziekte, waarbij de bloedcellen niet meer stollen.

Sinds een aantal jaar is DNA onderzoek bij het kooikerhondje verplicht. Vanaf dat moment mag er binnen de vereniging niet meer met dragers van deze ziekte gefokt worden. Zo'n 20-30 procent van de kooikerhondjes was in 1997 nog drager. Alle dragers zijn op dat moment uitgesloten voor de fokkerij, er is een korte overgangsperiode ingesteld. Een periode van minder dan een jaar. In die periode mocht er dus nog met dragers ggefokt worden, daarna niet meer.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dankjewel :wink:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Renske schreef:
sirene schreef:Renske, (of iemand anders) wat is VWD ?

Sonja
Von Willebrand Diseas is een bloedstollingsziekte, waarbij de bloedcellen niet meer stollen.

Sinds een aantal jaar is DNA onderzoek bij het kooikerhondje verplicht. Vanaf dat moment mag er binnen de vereniging niet meer met dragers van deze ziekte gefokt worden. Zo'n 20-30 procent van de kooikerhondjes was in 1997 nog drager. Alle dragers zijn op dat moment uitgesloten voor de fokkerij, er is een korte overgangsperiode ingesteld. Een periode van minder dan een jaar. In die periode mocht er dus nog met dragers ggefokt worden, daarna niet meer.

als ik het goed begrijp is een drager geen lijder. Waarom alle dragers dan uitsluiten van de fok? Of heeft een drager ook gerelateerde afwijkingen aan de ziekte?
Bij de Cardigan kunnen dragers van PRA dmv DNA onderzoek vastgesteld worden. Nu wordt elke pup, die binnen de club gefokt wordt aan een DNA-test onderworden als een van zijn ouders drager is. Deze mag alleen gepaard worden aan een genetisch vrije hond. Elke pupkoper weet dus al of hij een genetisch vrije hond, dan wel een drager heeft. De drager is geen lijder, dus de hond heeft er geen last van. Zo hoef je verder waardevolle fokhonden niet compleet uit te sluiten en je bestand klein maken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Renske schreef:
yamie schreef:.. en dan neem ik even mijn ras als voorbeeld, de jack, er komt geen hd voor, tuurlijk kan het zijn dat er eens een hondje is met slechte heupen , en nee als dat bekend is mag die ook niet voor de fok gebruikt worden, maar er word bij de jack bv niet op hd gekeurd.... om die reden.

:denken:

De JR wordt niet op HD onderzocht, dan kun je volgens mij niet stellen dat deze afwijking niet voorkomt.
er komen geen HD problemen voor, zo moet ik het dan zeggen, dus geen noodzaak om daar op te testen...
Renske
Zeer actief

Elmar schreef:

als ik het goed begrijp is een drager geen lijder. Waarom alle dragers dan uitsluiten van de fok? Of heeft een drager ook gerelateerde afwijkingen aan de ziekte?
Bij de Cardigan kunnen dragers van PRA dmv DNA onderzoek vastgesteld worden. Nu wordt elke pup, die binnen de club gefokt wordt aan een DNA-test onderworden als een van zijn ouders drager is. Deze mag alleen gepaard worden aan een genetisch vrije hond. Elke pupkoper weet dus al of hij een genetisch vrije hond, dan wel een drager heeft. De drager is geen lijder, dus de hond heeft er geen last van. Zo hoef je verder waardevolle fokhonden niet compleet uit te sluiten en je bestand klein maken.
Tja, vertel mij iets. Bij de kooikers hebben ze toen anders besloten, helaas voor het ras, nu maar proberen zo weinig mogelijk extra genen weg te gooien.
Renske
Zeer actief

yamie schreef:
er komen geen HD problemen voor, zo moet ik het dan zeggen, dus geen noodzaak om daar op te testen...
Geen problemen, dat is wat anders dan niet voorkomen. Dit gaf ik voor het kooikerhondje toch ook aan? Maar daar werd op dit forum erg raar op gereageerd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Renske schreef:
cloris schreef:
idorh schreef:
Gezellig Blafferke schreef:daar de kooiker niet verplicht is op onderzoek van HD kan men ook niet weten waar die HD precies is ontstaan.
Dan wordt fokken gokken :neenee:

Gr Bertus.
Bertus, fokken is altijd gokken
Natuurlijk is fokken gokken.

Een kooikerhondje hoeft niet op HD onderzocht te worden. De reden hiervoor is dat zelfs als een kooiker HD heeft, deze en de volgende generaties geen last van de heupen hebben (lees: voor zover ik weet, en het enige kooiekrhondje die ik ken met zware HD had hier geen last van! Deze is onderzocht aangezien hij in Duitsland woonde en evt. voor de fokkerij ingezet zou worden)

Bij het kooikerhondje worden daarentegen bij fokkers die wel aan de regels van de vereniging voldoen, de honden via dna onderzoek op VWD onderzocht, patella en de ogen.

Met deze afwijkingen heeft dit ras meer te maken.

dat zinnetje snap ik niet zo goed, dat het geen voorkomend probleem is en dat er niet standaard getest word snap ik, maar om te zeggen dat ook al heeft een kooiker hd en er word dus mee gefokt, er geen nakomelingen zijn en komen die ook hd hebben, want zo lees ik het....
Renske
Zeer actief

yamie schreef:
Een kooikerhondje hoeft niet op HD onderzocht te worden. De reden hiervoor is dat zelfs als een kooiker HD heeft, deze en de volgende generaties geen last van de heupen hebben (lees: voor zover ik weet, en het enige kooiekrhondje die ik ken met zware HD had hier geen last van! Deze is onderzocht aangezien hij in Duitsland woonde en evt. voor de fokkerij ingezet zou worden)

Bij het kooikerhondje worden daarentegen bij fokkers die wel aan de regels van de vereniging voldoen, de honden via dna onderzoek op VWD onderzocht, patella en de ogen.

Met deze afwijkingen heeft dit ras meer te maken.

dat zinnetje snap ik niet zo goed, dat het geen voorkomend probleem is en dat er niet standaard getest word snap ik, maar om te zeggen dat ook al heeft een kooiker hd en er word dus mee gefokt, er geen nakomelingen zijn en komen die ook hd hebben, want zo lees ik het....[/quote]

Aha, is dat het!!!!

Ik bedoelde geen last van de heupen hoeven te hebben!

Voor zo ver ik weet is er natuurlijk niet met een kooikerhondje met HD gefokt, maar aangezien er niet onderzocht wordt, weet je het niet. Ik vermoed daarentegen wel dat er in het verleden (en misschien nu ook nog wel) met kooikerhondjes met HD gefokt wordt. Als je het zou willen weten, zou je echt het gehele bestand moeten onderzoeken. En ik denk dat dit voor dit ras niet noodzakelijk is.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Als je dieren met een bepaald probleem geheel uitsluit voor de fok, kun je op je vingertjes natellen dat er zich weer een geheel nieuw probleem zal voordoen, want je versmalt je fokbasis vaak gigantisch. Rassen met zeer veel honden (bv labrador) kunnen zich wat dat betreft nu eenmaal veel meer veroorloven dan rassen met een smalle fokbasis (bv Kooikerhondjes) Daarom zijn rassen met minder honden ook minder kieskeurig. Problemen zijn er vaak niet minder om, men steekt alleen de kop in t zand. Denk dat t er voor sommige rassen gewoon wat gezondheid betreft, somber uitziet.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”