yamie schreef:
Een kooikerhondje hoeft niet op HD onderzocht te worden. De reden hiervoor is dat zelfs als een kooiker HD heeft, deze en de volgende generaties geen last van de heupen hebben (lees: voor zover ik weet, en het enige kooiekrhondje die ik ken met zware HD had hier geen last van! Deze is onderzocht aangezien hij in Duitsland woonde en evt. voor de fokkerij ingezet zou worden)
Bij het kooikerhondje worden daarentegen bij fokkers die wel aan de regels van de vereniging voldoen, de honden via dna onderzoek op VWD onderzocht, patella en de ogen.
Met deze afwijkingen heeft dit ras meer te maken.
dat zinnetje snap ik niet zo goed, dat het geen voorkomend probleem is en dat er niet standaard getest word snap ik, maar om te zeggen dat ook al heeft een kooiker hd en er word dus mee gefokt, er geen nakomelingen zijn en komen die ook hd hebben, want zo lees ik het....[/quote]
Aha, is dat het!!!!
Ik bedoelde
geen last van de heupen hoeven te hebben!
Voor zo ver ik weet is er natuurlijk niet met een kooikerhondje met HD gefokt, maar aangezien er niet onderzocht wordt, weet je het niet. Ik
vermoed daarentegen wel dat er in het verleden (en misschien nu ook nog wel) met kooikerhondjes met HD gefokt wordt. Als je het zou willen weten, zou je echt het gehele bestand moeten onderzoeken. En ik denk dat dit voor dit ras niet noodzakelijk is.