Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chiva doet vreemd bij het wandelen
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Chiva doet vreemd bij het wandelen
Chiva is oud (15) en begint een beetje dement te worden denk ik. Al een tijdje haalt ze af en toe de commando's door elkaar, als ik zeg "zit" blijft ze stokstijf stil staan, als ik "hier" roep gaat ze zitten. De laatste tijd blijft ze, als ze losloopt regelmatig gewoon midden op het pad staan. Sinds vorige week is dit erger geworden en moet ik haar regelmatig aansporen of zelfs ophalen om verder te gaan. Nu is het van de week ook al twee keer gebeurd dat ze , op het moment dat ze los mag in het bos, een spurt neemt terug, richting auto. Nu vraag ik me af of ze er nog wel lol in heeft om te lopen in het bos. Ze lijkt altijd heel enthousiast als we weggaan, maar door dat stil blijven staan en teruglopen begon ik me af te vragen of ze het echt nog wel leuk vindt. Nu lijkt het me ook niet goed voor haar conditie om haar helemaal niet meer mee te nemen op de lange wandelingen, maar misschien moet het voor haar toch wat minder lang en dan Belle maar apart nog een keertje.
Wat denken jullie dat het beste voor haar is?
Wat denken jullie dat het beste voor haar is?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Gast
Het lijkt me heel naar om je hond zo te zien aftakelen! Is het misschien een idee om haar voortaan aan de riem mee te nemen? Dan heeft ze wat meer steun van jou. Nu lijkt ze verloren in de wijde wereld. Of het verstandig is om haar nog op lange wandelingen mee te nemen weet ik niet. Als ze onzeker buiten is niet, denk ik.
-
tineke
Ja ik denk dat je haar beter op een oud tuttenrondje mee kunt nemen doen wij hier ook met ons oudje en daar voelt ze zich prima bij.
Mijn vorige oudje (dwergkeesje) die droeg ik in en draagzak mee en die vond dat heerlijk niet te ver lopen maar toch mee.
Moet je wel een klein hondje hebben natuurlijk.
Mijn vorige oudje (dwergkeesje) die droeg ik in en draagzak mee en die vond dat heerlijk niet te ver lopen maar toch mee.
Moet je wel een klein hondje hebben natuurlijk.
- Belle
- Zeer actief
Ik heb haar inderdaad nu al een paar keer aan de riem meegenomen. Ze loopt er op zich niet zielig bij, staart vrolijk omhoog, overal even snuffelen, alleen lijkt het alsof ze af en toe ineens niet meer weet waar ze is en wat de bedoeling is. Een draagzak zou qua gewicht nog wel kunnen, maar ik geloof niet dat ze moeite met het lopen zelf heeft.
-
tineke
Nee dat had Kees ook niet echt hoor maar de hele lange wandelingen waren hem gewoon te veel (hij is een week voor zijn achttiende verjaardag overleden) en zo kon hij overal aan deelnemen zonder te veel van hem te vragen.Belle schreef:Ik heb haar inderdaad nu al een paar keer aan de riem meegenomen. Ze loopt er op zich niet zielig bij, staart vrolijk omhoog, overal even snuffelen, alleen lijkt het alsof ze af en toe ineens niet meer weet waar ze is en wat de bedoeling is. Een draagzak zou qua gewicht nog wel kunnen, maar ik geloof niet dat ze moeite met het lopen zelf heeft.
Hij was ook wat in de war op het laatst maar de draagzak heeft hij tot de laatste dag aan toe ingezeten met veel plezier en hij voelde zich er ook erg veilig in.
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wuilus is ineens doof. Zomaar van de een op de andere week hoort ze heel slecht. Ook zij doet nu ineens raar. Als ik loop en haar roep dan komt ze helemaal niet en loopt soms gewoon de andere kant op.
Ik moet haar dan halen en meenemen. Soms kijkt ze me ineens aan "oh, ben je daar?"
Verder is ze veel stouter geworden en doet eigenlijk helemaal waar ze zelf zin in heeft. Net een eigenwijze oma
Ik merk dus ook allemaal rare dingen tijdens wandelen met een stokoude hond
Verder is ze veel stouter geworden en doet eigenlijk helemaal waar ze zelf zin in heeft. Net een eigenwijze oma
- Belle
- Zeer actief
Heel herkenbaar. Chiva hoort nog wel goed en haar gezichtsvermogen is volgens mij ook nog niet echt slecht.MARC_S schreef:Wuilus is ineens doof. Zomaar van de een op de andere week hoort ze heel slecht. Ook zij doet nu ineens raar. Als ik loop en haar roep dan komt ze helemaal niet en loopt soms gewoon de andere kant op.Ik moet haar dan halen en meenemen. Soms kijkt ze me ineens aan "oh, ben je daar?"
Verder is ze veel stouter geworden en doet eigenlijk helemaal waar ze zelf zin in heeft. Net een eigenwijze oma![]()
Neem jij Wuilus nog wel mee op lange wandelingen en laat je haar dan los?
- Roelfien
- Zeer actief
Ik herken dat ook van in het verleden met Jackie en nu met Beertje.
Ik neem ze dan ook meer aan de lijn mee, ze voelen zich dan veiliger.
Overigens loopt Beertje gewoon nog een uurtje mee zonder problemen. Maar meer aan de lijn dan los en dan gaat het goed.
Een combinatie van factoren zorgt, denk ik, dat een hond zich op oudere leeftijd onzekerder gaat voelen: inderdaad achteruit gaan van zicht en gehoor, daarnaast soms het niet meer maken van de "klik" richting baas als je hem roept of verdwaasd rond blijven kijken. Die onzekerheid haal je ietsje weg als je de hond aan de lijn houdt. En dan is zijn lichamelijke gestel bepalend hoe lang die wandeling is.
Maar hoe langer je de hond nog lekker kunt afleiden en mee nemen, des te beter, want zo houd je de hond fit, zowel geestelijk als lichamelijk. En vooral geestelijk is ook belangrijk voor een oudere hond.
Ik neem ze dan ook meer aan de lijn mee, ze voelen zich dan veiliger.
Overigens loopt Beertje gewoon nog een uurtje mee zonder problemen. Maar meer aan de lijn dan los en dan gaat het goed.
Een combinatie van factoren zorgt, denk ik, dat een hond zich op oudere leeftijd onzekerder gaat voelen: inderdaad achteruit gaan van zicht en gehoor, daarnaast soms het niet meer maken van de "klik" richting baas als je hem roept of verdwaasd rond blijven kijken. Die onzekerheid haal je ietsje weg als je de hond aan de lijn houdt. En dan is zijn lichamelijke gestel bepalend hoe lang die wandeling is.
Maar hoe langer je de hond nog lekker kunt afleiden en mee nemen, des te beter, want zo houd je de hond fit, zowel geestelijk als lichamelijk. En vooral geestelijk is ook belangrijk voor een oudere hond.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
laeken
- Zeer actief
Nee ik neem Wuilus niet meer mee op lange wandelingen. Ze heeft artrose en dus loopt ze zolang ze wil, dat moet dichter bij huis.
Waar ik nu woon kan ik zo ver lopen als ik wil en op haar tempo. Dat komt meestal neer op 4 keer per dag tussen de 10 en 30 minuten en tussendoor een paar keer lekker scharrelen in de tuin.
Gaan we ergens heen dan hou ik het helemaal kort om haar te sparen en niet te vermoeien.
Waar ik nu woon kan ik zo ver lopen als ik wil en op haar tempo. Dat komt meestal neer op 4 keer per dag tussen de 10 en 30 minuten en tussendoor een paar keer lekker scharrelen in de tuin.
Gaan we ergens heen dan hou ik het helemaal kort om haar te sparen en niet te vermoeien.
- Belle
- Zeer actief
Fysiek is Chiva nog wel in goede conditie. Het zal vooral geestelijk zijn. Het rare gedrag doet zich ook meer voor op onbekend terrein. In het park hier in de buurt, dat ze heel goed kent, doet ze niet zo. De keren dat ze terugliep naar de auto, was in vrij onbekend gebied. In huis merk ik ook niets aan haar.
Dus voorlopig denk ik dat het in het park nog wel los laat, maar als we ergens anders heen gaan maar even aan de lijn.
Zolang ze nog hevig staat te kwispelen als ik mijn wandelshoenen aantrek en ook vrolijk naast me loopt aan de riem, denk ik dat ze er nog wel lol in heeft. Als ik ga merken dat dat minder wordt, ga ik maar apart met Belle wat langer lopen.
Best moeilijk om je hond zo achteruit te zien gaan. Maar ja, 15 is natuurlijk ook best oud.
Dus voorlopig denk ik dat het in het park nog wel los laat, maar als we ergens anders heen gaan maar even aan de lijn.
Zolang ze nog hevig staat te kwispelen als ik mijn wandelshoenen aantrek en ook vrolijk naast me loopt aan de riem, denk ik dat ze er nog wel lol in heeft. Als ik ga merken dat dat minder wordt, ga ik maar apart met Belle wat langer lopen.
Best moeilijk om je hond zo achteruit te zien gaan. Maar ja, 15 is natuurlijk ook best oud.
-
Sjiel
- Zeer actief
Als je het de verkeerde kant uitlopen bij roepen herkend, is je hond zeker slechthorend. Ze kunnen de richting niet meer bepalenb van het roepen. Ik heb voor mijn ouwetjes toen een flexilijn gebruikt, ruimte met richting. En een ouwe/dovige/blindige hond doe je meestal geen plezier met nieuwe routes.
En Alzheimer bij honden komt voor, gewone hersenveroudering zou vertragen bij het gebruik van braindiet van Hills (ze willen alleen niet meedoen aan het onderzoek dat nu loopt naar honden en Alzheimer). Ook moet je je ouwetje geestlijk stimuleren met spelletjes en dergelijke.
Ik heb een poster over honden en Alzheimer, als ik de goeie kabel heb zal ik hem scannen.
En Alzheimer bij honden komt voor, gewone hersenveroudering zou vertragen bij het gebruik van braindiet van Hills (ze willen alleen niet meedoen aan het onderzoek dat nu loopt naar honden en Alzheimer). Ook moet je je ouwetje geestlijk stimuleren met spelletjes en dergelijke.
Ik heb een poster over honden en Alzheimer, als ik de goeie kabel heb zal ik hem scannen.
weg gehaald zit een virus in
- Belle
- Zeer actief
Volgens mij is Chiva echt niet doof, ze hoort me nog als ik heel zacht roep. Als ik haar buiten roep, kijkt ze me ook aan, maar komt vervolgens niet (terwijl ze de laatste 10 jaar juist super gehoorzaam was).Sjiel schreef:Als je het de verkeerde kant uitlopen bij roepen herkend, is je hond zeker slechthorend. Ze kunnen de richting niet meer bepalenb van het roepen. Ik heb voor mijn ouwetjes toen een flexilijn gebruikt, ruimte met richting. En een ouwe/dovige/blindige hond doe je meestal geen plezier met nieuwe routes.
Een flexlijn zat ik ook al aan te denken, kan ze toch nog lekker rondsnuffelen, maar niet afdwalen.
Die poster wil ik wel graag zien, dus ik wacht het wel even af. Bedankt vast.