Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zwemmer

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

zwemmer

Ongelezen bericht door Podenji »

ik wil graag meer weten pver het zwemmerssyndroom maar op internet kan ik er bijzonder weinig over vinden, naar aanleiding van wat ik op internet heb gevonden heb ik wat vragen die hopelijk door een of meerdern van jullie beantwoor dkunnen worden.

1. allereerst vraag ik me af of iemand van jullie foto's voor mijheeft van deze "zwemmers"
2. in de theorie lees ik dat het te maken heeft met een platte borst en dat de voorpoten naast het lichaam liggen en de achterpoten er als lijkend verlamt achter de kont liggen. Is dit in alle gevallen zo of zijn er ook pups die hun achterpoten gewoon kunnen bewegen of wel rechtop kunne zitten maar hun achterpoten niet onder hun lijf krijgen? of heeft dat laatste met iets anders te maken en zo ja wat?
3. heeft het zwemmersyndroom altijd met een te platte borst te maken?
4. op welke leeftijd kan men zien dat men met een zwemmer te maken heeft? en wat doe je eraan?
5. kanhet ook vanzelf goedkomen?
6. hebben "zwemmers"op latere leeftijdmeer kans op HD e.d. dan "gewone"pups?

alvast bedankt voor eventuele antwoorden :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

1. Nee sorry geen foto voor je.

2 en 3 laat ik open

3.ja het zwemmerssyndroom heeft altijd met een platte borstkas te maken.. Het wordt dus veroorzaakt door oa een platte borstkas.

4. In de eerst 2 a 3 weken merk je al aan de borstkas of het een zwemmer is. Daar kan je verbetering in krijgen door de pup in een werpkist te laten verblijven waar onder andere een dik vetbed en obstakels in liggen (knuffels opgestopte sokken etc) Als de pup meer moet werken is dat alleen ten goede van de bouw van de borstkas.

5. Voor zover ik weet niet. behalve als het een lichte afwijking betreft.

6. Geen idee om eerlijk te zijn.

Maar kijk eens op deze pagina. Staat handige informatie over het zwemmerssyndroom

http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/D ... iatrie.htm
Afbeelding
biba
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door biba »

1. allereerst vraag ik me af of iemand van jullie foto's voor mijheeft van deze "zwemmers"

Nee, ik heb geen foto.
Een zwemmer ziet eruit als een plat puppie.
Een beetje overdreven maar je kunt ze vergelijken met zo'n sjaal die van een vos of zo gemaakt die is stoffige oude dames wel eens om hun nek hebben.

2. in de theorie lees ik dat het te maken heeft met een platte borst en dat de voorpoten naast het lichaam liggen en de achterpoten er als lijkend verlamt achter de kont liggen. Is dit in alle gevallen zo of zijn er ook pups die hun achterpoten gewoon kunnen bewegen of wel rechtop kunne zitten maar hun achterpoten niet onder hun lijf krijgen? of heeft dat laatste met iets anders te maken en zo ja wat?

Het is een platte borst die ook duidelijk te voelen is.
Aan de zijkant kun je een duidelijke hoek in plaats van een rond borstkastje voelen.
Je kunt het ook goed zien als de pup beweegt, normaal horen ze te tijgeren en een zwemmer zwemt.
Ze slaan de voorpoten zijwaarts, dat van die achterpoten als verlamt heb ik nog nooit gezien.

3. heeft het zwemmersyndroom altijd met een te platte borst te maken?

Ja

4. op welke leeftijd kan men zien dat men met een zwemmer te maken heeft? en wat doe je eraan?

Vaak zie je al na een dag of 5.
Je probeert zoveel mogelijk de pup op de zij te leggen als ze slapen om zo de druk op de borstkas te verminderen.
Je kan ook een jasje maken van een sok en op het borstkastje een halve tennisbal.
Het klinkt zielig maar de pup kan dan niet op zijn buik liggen en slaapt dan op de zij.

5. kanhet ook vanzelf goedkomen?

Ja, zeker met een beetje hulp.
Het komt in de meeste gevallen als je er vroeg bij bent ook snel weer goed.
Het borstkastje is nog erg soepel.

6. hebben "zwemmers"op latere leeftijdmeer kans op HD e.d. dan "gewone"pups?

Ik ken een zwemmer die perfekte heupen heeft.
groetjes biba
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jamme dat jullie ook geen foto´s hebben, maar heel erg bedankt voor de info in elk geval!! stukej bij beetje wordt je zo weer wijzer gemaakt :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

http://www.zuiddorpe.net/ritalaheijne/N ... blemen.htm

hier staat ook nog een mooi stuk over "zwemmers" tussen....
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:http://www.zuiddorpe.net/ritalaheijne/N ... blemen.htm

hier staat ook nog een mooi stuk over "zwemmers" tussen....
bedankt Noor, maar dat was een van de stukken die ik zelf ook gevonden had,
en dat maakt het zo lekker ingewikkelt omdat hier in gesproken wordt over dat het mogelijk is dat ze ook een platte borst hebben en dat het meestal de achterpoten zijn die de zijwaartse bewegingen maken, terwijlik in alle theorie, voornamelijk engels, die ik verder heb gevonden en de twe andere reacties in dit topic, daarin wordt gezegt dat het juist komt door een platyte borst en dat het meestal de voorpoten zijn die die zijwaartse bewegingen maken terwijl de achterpoten er havenloos bijliggen.
das dus wel anders dan wat in dat stuk staat. lekker vaag weer
Zanyah
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zanyah »

Wij hebben zelf ook een zwemmer in het nest gehad. We hebben dit ontdekt toen hij een week of drie was. De rest deed verwoede pogingen tot lopen en die ene pup lukte het maar niet. De borstkast was niet echt plat maar toch net iets meer dan van de andere pups. Wij hebben de achterpootjes getaped en oefeningetjes gedaan met de pootjes. Ook lieten we hem lopen op een stroeve rubberen mat. Na enkele dagen zag je al vooruitgang. De pup is nu een half jaar en je ziet er niks meer van. Hij loopt als de beste! Hoe het met zijn heupen is durf ik nog niet te zeggen maar dat houden we goed in de gaten.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”