Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitleg aub!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Uitleg aub!

Ongelezen bericht door sirene »

Morgen heb ik examen AV hond.
Ik haal nu echt alles door elkaar!!! :jank:

Kan iemand mij dit uitleggen? (zonder me nog verder in de war te brengen!)

Is er een verschil in lichaamshouding tussen een dominante en een zelfverzekerde hond ?
Is dit goed ? : Een zelfverzekerde hond laat tov een andere hond zien dmv een hoge houding dat hij zelfverzekerd is. Een dominante hond hoeft niet altijd een zelfverzekerde/dominante houding te hebben. Hij kan ook een onderdanige houding aannemen maar blijft de dominant (in een roedel).

Zijn dominant gedrag en een dominant of zelfverzekerde houding altijd aan elkaar gekoppeld ? (verklaar)
Goed ? Dominant gedrag en een zelfverzekerde houding zijn niet altijd aan elkaar gekoppeld. Een hond kan een zelfverzekerde houding aannemen om te testen, zonder dominant te zijn.

Ik dacht dat ik het verschil tussen rangorde (meer dan 2 honden) en dominantieverhouding ( 2 honden) goed begreep maar nu ga ik toch steeds twijfelen.
Is een rangorde niet altijd iets tussen voor elkaar bekende honden en de andere tussen onbekende honden ?

Pfff, ik word er helemaal gek van, ga nu echt aan alles twijfelen en alles fout doen!

Groetjes Sonja
sirene
Zeer actief
Contacteer:

ff up hoor. Anders word ik straks vergeten :wink:

Sonja
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

sirene schreef:ff up hoor. Anders word ik straks vergeten :wink:

Sonja
Nog een keer UP!!!!! :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Haha, dat moet je pas over een uur weer doen hoor slimmerd! :wink:
Rob*
Zeer actief

sirene schreef:Haha, dat moet je pas over een uur weer doen hoor slimmerd! :wink:
Niet :pffff:
Hij moet constant hoog staan :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Blijf jij dat doen dan ? :mann:
Rob*
Zeer actief

sirene schreef:Blijf jij dat doen dan ? :mann:
Ja :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Sonja,

Volgens mij bestaan er geen dominante honden. Wel zelfverzekerde honden en/of honden met dominant gedrag.
(Ik weet niet of dit een antwoord is op je eerste vraag of dat je nu nog meer in verwarring wordt gebracht...?)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Uitleg aub!

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik heb av niet gedaan maar ethologie hond..ik weet niet in hoeverre de visie van Doreen planta weer anders is dan wat jij hebt moeten leren, maar dit zouden mijn antwoorden zijn op je vragen.
sirene schreef: Is er een verschil in lichaamshouding tussen een dominante en een zelfverzekerde hond ?
Nee. De situatie en interaktie bepaalt wat de hond communiceert. Ten opzichte van roedelgenoten kan je een hoge houyding interpreteren als dominant en tegenover vreemde niet-roedelgenoten laat de hond alleen zien of hij zeker of onzeker is.
Er is dan immers geen sprake van een rangorde, dus die hoeft ook niet gecommuniceert te worden.
Zijn dominant gedrag en een dominant of zelfverzekerde houding altijd aan elkaar gekoppeld ? (verklaar)
Goed ? Dominant gedrag en een zelfverzekerde houding zijn niet altijd aan elkaar gekoppeld. Een hond kan een zelfverzekerde houding aannemen om te testen, zonder dominant te zijn.
Fout. Dominant gedrag kan een hond vertonen zonder ook de dominant te zijn. Een ranglagere hond die dominant gedrag vertoont ten opzichte van een ranghogere hond heeft dan dus een lage houding. (en jouw antwoord klopt niet..houding en gedrag zijn twee dingen..een hond kan geen houding aanmeten om te testen.)

Is een rangorde niet altijd iets tussen voor elkaar bekende honden en de andere tussen onbekende honden ?
Een rangorde geeft de veelal vaste verhoudingen aan in een roedel.
Een rangorde bstaat dus niet tussen honden die elkaar niet kennen.
Pfff, ik word er helemaal gek van, ga nu echt aan alles twijfelen en alles fout doen!

Groetjes Sonja
Ik heb ook het gevoel dat je hem niet helemaal in de vingers hebt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kan je helaas geen zinnig antwoord op je vragen geven Sonja, maar ik wil je wel heeeeeeeeeeel veel succes wensen bij het examen morgen! :ok:
Ik zal voor je duimen dat je het gaat redden, ik zou mezelf niet teveel blind gaan staren zo op het laatste moment. Daar word je alleen maar meer onzeker van, terwijl je nu toch niet meer veel kunt doen.

Nogmaals, zet hem op morgen, succes, je kunt het! :ok:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline, heel erg bedankt voor je antwoord :ok: Ik snap het.
Ik ben idd alles door elkaar aan het halen, dat doe ik eigenlijk altijd op het laatste moment (ben een echte zenuwpees :wink: )

De rest ook bedankt hoor. Het zal vast wel gaan lukken, heb wel goed geleerd. Moet alleen nu ff mijn hoofd rustig krijgen.

Groetjes Sonja
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Succes!! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

sirene schreef:Eline, heel erg bedankt voor je antwoord :ok: Ik snap het.
Ik ben idd alles door elkaar aan het halen, dat doe ik eigenlijk altijd op het laatste moment (ben een echte zenuwpees :wink: )

De rest ook bedankt hoor. Het zal vast wel gaan lukken, heb wel goed geleerd. Moet alleen nu ff mijn hoofd rustig krijgen.

Groetjes Sonja
Succes morgen :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Joh Son,

Morgen ga jij op je gemakkie vertellen wat je weet, en je zult zien dat je er met een mooie voldoende uitkomt. Je weet het allemaal wel, maar je maakt er nu een beetje een wirwarretje van, morgen als je de vragen voor je hebt heb je het allemaal vast voldoende op een rijtje staan hoor. :ok:

Maak je vooral niet druk, probeer je een beetje af te leiden met andere zaken, kijk een leuk filmpie of zo. :wink:

Succes!

Adios, Willy.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Fout. Dominant gedrag kan een hond vertonen zonder ook de dominant te zijn. Een ranglagere hond die dominant gedrag vertoont ten opzichte van een ranghogere hond heeft dan dus een lage houding. (en jouw antwoord klopt niet..houding en gedrag zijn twee dingen..een hond kan geen houding aanmeten om te testen.)
FF hoor, daarna doe ik echt niks meer.
Bedoel je hiermee dat hij wel dominant gedrag kan vertonen om te testen maar geen dominante houding of dat hij helemaal niks dominants doet om te testen ? Een houding is natuurlijk iets anders dan gedrag, dat had ik idd door elkaar gehaald.

In mijn aantekingen staat nl. :dominant gedrag hoeft niet persé uit een hoge houding voort te komen. Een hond kan net zo goed vanuit een lage houding dominant gedrag vertonen gewoon om uit te testen.

Er staat ook dat een hond vaak dominant gedrag vertoont om te testen, hoever kan ik gaan ?

Sonja
Laatst gewijzigd door sirene op 17 dec 2004 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor je lieve woorden Willy!
Ik moet inderdaad ff lekker iets ontspannends gaan doen. Ga ik zo doen, en dan vroeg naar bed.

Tot gauw,

Sonja
Rob*
Zeer actief

sirene schreef:Bedankt voor je lieve woorden Willy!
Ik moet inderdaad ff lekker iets ontspannends gaan doen. Ga ik zo doen, en dan vroeg naar bed.

Tot gauw,

Sonja

Nu al naar bed????????????????????????? :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Haha, wat wil jij horen ?
Dat ik daar iets ontspannends ga doen ? :neenee:

Groetjes Sonja
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sirene schreef:Haha, wat wil jij horen ?

Groetjes Sonja
Woehahaha, het is maar wat je ontspannend noemt! :smile:
Rob*
Zeer actief

sirene schreef:Haha, wat wil jij horen ?

Groetjes Sonja
Nou zeg, dat dacht ik helemaal niet, maar het was half tien ofzo dat je zei ik ga slapen.....
Is toch vroeg?Lekker saai zeg :cheer: :cheer:
Heb speciaal wat te drinken voor je gehaald en dan ga je slapen..... :boos: :boos: :boos: :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:FF hoor, daarna doe ik echt niks meer.
Bedoel je hiermee dat hij wel dominant gedrag kan vertonen om te testen maar geen dominante houding of dat hij helemaal niks dominants doet om te testen ? Een houding is natuurlijk iets anders dan gedrag, dat had ik idd door elkaar gehaald.

In mijn aantekingen staat nl. :dominant gedrag hoeft niet persé uit een hoge houding voort te komen. Een hond kan net zo goed vanuit een lage houding dominant gedrag vertonen gewoon om uit te testen.

Er staat ook dat een hond vaak dominant gedrag vertoont om te testen, hoever kan ik gaan ?

Sonja
In principe kan je rangorde enkel en alleen aflezen aan houdingen en niet aan gedrag..prent dat als eerste goed in je hoofd. Hoe de verhoudingen in een roedel liggen zie je dus aan de houdingen van de honden ten opzichte van elkaar en dan nog is dat soms ingewikkeld te zien. :denken:
Gedrag kan dus vertoond worden los van welke verhoudingen de honden met elkaar hebben. Een ranglagere hond die hgerop wil komen kan dominant gedrag vertonen ten opzichte van een ranghogere hond..dan is hij dus aan het testen en zal hij in principe een lagere hoduing hebben dan de hond ten opzichte waarvan hij dominant gedrag vertoond.
Diezelfde hond kan ook dominant gedrag vertonen om zijn rang te bevestigen ten opzichte van een ranglagere hond..dan heeft hij dus wel een hogere houding dan de hond die hij domineert.
Laatst gewijzigd door Eline* op 17 dec 2004 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Kop op Sonja, maak jezelf niet al te druk. Ik vond het AV-examen vreselijk meevallen.
Als je er nu nog dingen in moet stampen is het toch te laat, dus ga jeelf nou niet meer gek maken. Je kent het gewoon. Vanavond lekker relaxen en morgen doe je dat examen gewoon effe.

Ik ga in ieder geval voor je duimen :ok:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
In principe kan je rangorde enkel en alleen aflezen aan houdingen en niet aan gedrag..prent dat als eerste goed in je hoofd. Hoe de verhoudingen in een roedel liggen zie je dus aan de houdingen van de honden ten opzichte van elkaar en dan nog is dat soms ingewikkeld te zien. :denken:
Gedrag kan dus vertoond worden los van welke verhoudingen de honden met elkaar hebben. Een ranglagere hond die hgerop wil komen kan dominant gedrag vertonen ten opzichte van een ranghogere hond..dan is hij dus aan het testen en zal hij in principe een lagere hoduing hebben dan de hond ten opzichte waarvan hij dominant gedrag vertoond.
Diezelfde hond kan ook dominant gedrag vertonen om zijn rang te bevestigen ten opzichte van een ranglagere hond..dan heeft hij dus wel een hogere houding dan de hond die hij domineert.
Ik snap het! :cheer:
Bedankt voor alle succeswensingen, ik ga mijn best doen.

Groetjes Sonja
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef: Een ranglagere hond die hgerop wil komen kan dominant gedrag vertonen ten opzichte van een ranghogere hond..dan is hij dus aan het testen en zal hij in principe een lagere hoduing hebben dan de hond ten opzichte waarvan hij dominant gedrag vertoond.
Kan je daar voor de duidelijkheid een voorbeeld van geven ?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Eline* schreef: Een ranglagere hond die hgerop wil komen kan dominant gedrag vertonen ten opzichte van een ranghogere hond..dan is hij dus aan het testen en zal hij in principe een lagere hoduing hebben dan de hond ten opzichte waarvan hij dominant gedrag vertoond.
Kan je daar voor de duidelijkheid een voorbeeld van geven ?
Als Bello ranghoger is in verhouding tot Fikkie heeft Fikkie dus een lagere houding dan Bello als ze in interaktie zijn met elkaar. Dat is niet helemaal waar, maar voor het gemak even, want anders snap je er helemaal geen jota meer van. Als een ranglagere hond dominant gedrag vertoont, bv rijgedrag kan het zijn dat hij daarbij de staart en oren gewoon in een lage stand heeft (hij is immers nog steeds ranglaagste) maar hij gaat wel het conflict aan met de ranghogere door dominant gedrag te vertonen.
Snap je?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef: Snap je?
Ja, ik geloof het wel. Ik neem aan dat dat ook voor de hond/mens-relatie geldt, en dat het dus niet genoeg is om naar de houding van de hond te kijken om zijn gedrag te interpreteren . Fikkie kan bet een onderdanige houding hebben en dominant gedrag vertonen. Goed ?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Ja, ik geloof het wel. Ik neem aan dat dat ook voor de hond/mens-relatie geldt, en dat het dus niet genoeg is om naar de houding van de hond te kijken om zijn gedrag te interpreteren . Fikkie kan bet een onderdanige houding hebben en dominant gedrag vertonen. Goed ?
Juist. En als Fikkie maar vaak genoeg dominant gedrag mag vertonen en daar soms ook nog voor beloond wordt (denk aan bv dwingend poten geven of de kop op de been drukken, waarna de baas gaat aaien) zal de hond ook stijgen in rang. Zo kunnen heel subtiel soms rangwisselingen plaatsvinden of conflicten ontstaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Juist. En als Fikkie maar vaak genoeg dominant gedrag mag vertonen en daar soms ook nog voor beloond wordt (denk aan bv dwingend poten geven of de kop op de been drukken, waarna de baas gaat aaien) zal de hond ook stijgen in rang. Zo kunnen heel subtiel soms rangwisselingen plaatsvinden of conflicten ontstaan.
Oke, bedankt. Volgens mij is Luna zo'n hond. Ze weet wie de baas is, maar zal toch telkens weer proberen de touwtjes in handen te nemen. We gaan de puntjes maar weer eens op de i zetten :wink:

(Ze krijgt tegenwoordig van mij te eten na het wandelen - hoe komt een mens daarbij ? - en ik moet zeggen dat ik in staat ben een cracker boven haar voerbak te eten. hahaha. )
Afbeelding
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolein »

Morgen heb ik examen AV hond
Hoe is het gegaan vandaag? en wanneer krijg je de uitslag? Hoe is je gevoel erover? Ben heel benieuwd naar je ervaring.
Afbeelding

Gr
Jolein.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou volgens mij ging het goed. Het examen viel me heel erg mee.Ik had maar een paar een vragen die ik echt niet zeker wist. Ik weet er één die ik echt helemaal fout heb, maar de rest ging wel.
Over mijn vraag hier op het forum werd helemaal niets gesteld! Snapte ik het eindelijk weer :roll:
Ze gingen meteen vandaag nakijken dus als het meezit heb ik dinsdag al de uitslag (en ik hoop mijn diploma!).

Groetjes Sonja
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”