Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bench advies inwinning!!!!!!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bubbbba

Bench advies inwinning!!!!!!!!

Ongelezen bericht door Bubbbba »

Beste mensen,

Ik heb inmiddels bijna 3 maanden een puppie labrador, Dommel!

We hebben op advies (cursus) een bench in huis gezet zodat hij daat vooral 's nachts in kan gaan zitten.

Dommel vind dit allemaal erg prima en heeft totaal geen moeite met die bench.

Probleem is echter de volgende ochtend....

......op de meest verschrikkelijke tijden gaat meneer een enorm kabaal maken.
Je zou zeggen geen aandacht geven dan stopt het wel, en dat zou ik ook zeker wel doen, mits het niet zo is dat wij in een flat wonen waar ik de buren dit niet aan kan doen.

Dus na een bepaalde periode toch afwachten ga ik toch maar even langs en vraag of hij die verhalen wat later kenbaar wil maken.
Meestal werkt dit wel, maar elke vroege ochtend is het weer bingo.

Mijn vraag, wat in deze het beste te doen ?

PS: ik hoop dat mijn post op de juiste klep staat in dit forum!!
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

waar staat de bench???

misschien mee nemen op de slaapkamer???

Krijg de indruk dat Dommel apart staat van jouw/jullie. En ja roedeldier hond vind dat niet echt prettig. Als Dommel herrie gaat maken moet ie dan misschien naar buiten??? of heb je de indruk dat het aandachtvragen is??

Sterkte en veel plezier met Dommel..........
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Bubbbba

Ongelezen bericht door Bubbbba »

droopy schreef:waar staat de bench???

misschien mee nemen op de slaapkamer???

Krijg de indruk dat Dommel apart staat van jouw/jullie. En ja roedeldier hond vind dat niet echt prettig. Als Dommel herrie gaat maken moet ie dan misschien naar buiten??? of heb je de indruk dat het aandachtvragen is??

Sterkte en veel plezier met Dommel..........
De bench staat in de woonkamer en ik lig in de slaapkamer. Ik do ehem idd wel naar buiten (balkon) om ff snel plasje ofzo te doen, paar brokjes soms en dan slaapt hij wel weer een uurtje met wat gepruttel soms.

Zou dit ivm zindelijkheid dus van tijdelijke aard zijn dat hij dit doet, of blijft dit zo?

PS: Als hij zindelijk is en de boel niet meteen sloopt mag hij natuurlijk 's nachts uit de bench!
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Gewoon eventjes uitlaten. Ik heb de indruk dat hij moet plassen of poepen en dat niet in de bench wil doen. Logisch dat hij kabaal maakt. En dat het vroeg is, daar moet je maar aan wennen met een pup. Dat wordt vanzelf steeds later als DE PUP er aan toe is.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik weet niet hoe vroeg jij vroeg noemt? Moos was als pupje tot een week of 13/14 regelmatig om 5 uur 's ochtends echt gewoon wakker, dan hielp even uitlaten, of wat lekkers geven niet. Hij was gewoon wakker, wakker :mrgreen:
En dan stond ik dus op, om 5 uur, midden winter. Dan zat ik met Moosie in de huiskamer te spelen en tutten, vond het eigenlijk wel wat knussigs hebben, zo met z'n tweetjes.
Dit werd vanzelf later, eerst 6 uur, toen 6:30 en toen al snel 7 uur, 7:30.

Dus, tja, ik ben gewoon opgestaan, maar als Dommel dit al om 3 of 4 uur heeft wordt het natuurlijk wel erg gortig.

Op de slaapkamer zetten helpt misschien ook wel. Moos werd als pup ook heel vaak om het uur wakker. Toen ik hem op de slaapkamer zette was dit meteen over, en sliep hij door tot eerst dus 5 uur, en met een maand of zes tot 8:30.
Hij is nu 2.5 en slaapt nog steeds bij mij op de slaapkamer, gezellig :ok:
Afbeelding
Valeria
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Valeria »

Hallo bubbbba,

Ik heb sinds half augustus een pup-herder-lara.
En haar meteen aan de bench gewend.
In het begin is het heel intensief, bij ons was het onmogelijk om haar in de slaapkamer te nemen zodoende was er maar 1 optie nl. de huiskamer beneden.

Bij ons begon lara te piepen als ze iets moest om zich te "ontlasten" en moesten we opletten dat we niet reageerden als ze piepte omdat ze ons bij ons wilde hebben.
Dit hoorden we aan het soort piepen op een gegeven moment.

Nu is lara met kerst 6 maanden en onze "dame" doet het echt prima in haar bench.
Soms piept ze s'nachts maar dan is het ook écht hoge nood en dat is dan niet erg.

Ik zou niet meer buiten onze bench willen en lara heeft haar eigen plekje waar ze zich heerlijk terug kan trekken omdat we beslist niet in haar bench komen tenzij dat niet anders kan zoals met schoonmaken bijvoorbeeld.

Dit eigenlijk in reactie ook op je opmerking.

"PS: Als hij zindelijk is en de boel niet meteen sloopt mag hij natuurlijk 's nachts uit de bench!"

Waarom zou je dit willen?
Ik vind het heel geruststellend te weten dat ze in de bench slaapt nu vooral met de kerstboom bijvoorbeeld.

Lara zoekt zelf haar bench op als het haar te druk wordt bijvoorbeeld door mijn zoontje van 5 1/2 en mijn zoon mag en kan dan niet bij haar.
Ik gebruik de bench als mand zeg maar en ben er heel blij mee :smile1:
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Re: Bench advies inwinning!!!!!!!!

Ongelezen bericht door Niekie »

Bubbbba schreef: ......op de meest verschrikkelijke tijden gaat meneer een enorm kabaal maken.
Je zou zeggen geen aandacht geven dan stopt het wel, en dat zou ik ook zeker wel doen, mits het niet zo is dat wij in een flat wonen waar ik de buren dit niet aan kan doen.
Je maakt je alleen druk om de buren en niet om je pup die zich heel duidelijk niet prettig voelt?? Lekker dan.
Het is een baby, dus ik weet niet wat jij "de meest verschrikkelijke tijden" vindt?? Een pup kan nog niet een hele nacht zonder even te mogen plassen. Dus als je bijvoorbeeld de pup om 23.00 uur voor het laatst uitlaat kun je niet verwachten dat hij tot 7.00 uur stil is.
Gewoon even 's nachts (voordat hij gaat piepen!) eruit om je pup te laten plassen....dit kun je straks steeds verder uitbouwen.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Valeria schreef:
Dit eigenlijk in reactie ook op je opmerking.

"PS: Als hij zindelijk is en de boel niet meteen sloopt mag hij natuurlijk 's nachts uit de bench!"

Waarom zou je dit willen?
Ik vind het heel geruststellend te weten dat ze in de bench slaapt nu vooral met de kerstboom bijvoorbeeld.
Omdat een bench prima is als hulpmiddel maar niet als structurele oplossing. Je hond een leven lang in een bench houden vind ik zielig. Dat is toch ook nergens voor nodig?
Groetjes Anique

Afbeelding
Valeria
geregistreerd lid

Hoi Niekie,

lara hoeft heus niet de hele dag in de bench zou ik ook niet willen.
Wat is er zielig aan?
Ze weet heel goed haar eigen plekje en zoekt die ook op.
Overdag is ze uit de bench tenzij ik eventjes weg moet, ben huisvrouw dus de hele dag thuis en omdat ze veel beweging nodig heeft loop ik zeker drie keer per dag met haar waarvan 1 keer heerlijk ravotten in het park bij ons in de buurt.

Heb haar nog niet horen klagen :wink:
Afbeelding
Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

Ik vind het al heel knap van Dommel dat hij als zo lang zonder een kik te geven in de bench is s'nachts. En zoals jij beschrijft wanneer hij "herrie"gaat maken, moet meneertje dus hoognodig een plas. Is toch hartstikke goed? Hij roept je, wil naar buiten. Ze zijn nog zo klein, let maar op, het gaat steeds beter. :ok:

Wij hebben sinds een week onze tweede golden erbij, Nanou. Jij bent echt niet jaloers op mij als ik zeg dat wij de eerste dagen 3 à 4x eruit moesten s'nachts omdat ze echt moest plassen. Nanou is nog bij ons op de slaapkamer.
Nu is dat nog 1x per nacht rond 3 uur, dus er zit vooruitgang in :wink: . Onze Beau was wat dat betreft een voorbeeldige pup, die meldde zich pas rond een uur of 5, 6 de eerste dagen.

Die kleine babies moeten het spelenderwijs leren, niet dwingen, maak het ze zo vertrouwd mogelijk met alles, dan heb jij en Dommel er alleen maar profijt van en groeit jullie Dommel op tot een zelfstandige blije hond.
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Valeria schreef:Hoi Niekie,

Wat is er zielig aan?
Overdag is ze uit de bench tenzij ik eventjes weg moet, ben huisvrouw dus de hele dag thuis en omdat ze veel beweging nodig heeft loop ik zeker drie keer per dag met haar waarvan 1 keer heerlijk ravotten in het park bij ons in de buurt.

Kan ze praten dan. :mrgreen: :denken:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

vinkje schreef:

Wat is er zielig aan?

Mijn gedachte ook :mrgreen:
Niekie
Zeer actief

Wat is er zielig aan?

Het hokje zit op slot. De hond kan er dus niet uit als hij dat wil. Hij kan 8 uur lang alleen maar op één plek liggen, of hij wil of niet. Ik vind dat geen prettig idee.
Overigens vind ik het nog wel heel iets anders dan je hond overdag én 's nachts in een bench doen. Dat vind ik echt gewoon dierenmishandeling.
Maar ik snap gewoon niet zo goed waarom de hond 's nachts niet los kan, waarom hij perse in die bench moet?
Groetjes Anique

Afbeelding
Valeria
geregistreerd lid

Kan lara praten dan?

Mw lara kan heel goed duidelijk maken als haar iets niet zint :mrgreen: ...

Maar even serieus, lara willen wij in de bench hebben s'nachts en tijdens ons afwezig zijn omdat ons huis niet pupveilig is nog.
Dit omdat wij nog niet klaar zijn met een verbouwing die helaas wat uitloopt.

De bench is de hele dag open en lara kan in en uit zoals zij dit wil, en s'nachts slaapt ze er heerlijk in.
Zie er verder niets zieligs in maar ok daarin kunnen we uiteraard van mening verschillen :smile1:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

vinkje schreef:

Wat is er zielig aan?

waarschijnlijk niet..

daarom kan ze ook niet reageren op het vermenselijken van sommigen hier die zeggen dat het zielig is. heeft ze ook niet gezegd toch???

ze piept omdat ze moet plassen, zou ze ook doen als ze los in huis was omdat ze naar buiten wil.
Afbeelding
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Wij hadden ook het probleem met de buren. Dus hondje op de slaapkamer. Daar waren we wel wat bang voor. Maar we hebben niet te klagen. Stipt om zeven uur wordt hij wakker (en wij dus ook). Ik heb helemaal niks tegen de bench. Maar het is een hulpmiddel. En als het niet meer handig is: buitensmijten :wink: . Zonde van het geld :mrgreen:
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

pollunder schreef: Ik heb helemaal niks tegen de bench. Maar het is een hulpmiddel. En als het niet meer handig is: buitensmijten :wink: . Zonde van het geld :mrgreen:
:idea: Al eens aan gedacht om de bench te blijven gebruiken als slaapplaats maar dan altijd met het deurtje open? (als je de bench op de groei gekocht hebt natuurlijk, anders gaat het niet...)We hebben er een doek over liggen en er planten opgezet, zo is het nog mooi ook. Onze honden liggen er liever in dan in een mand en gaan er 's avonds uit zichzelf inliggen, al jarenlang. Niks weggesmeten dus :mrgreen: ze gaan al een paar hondengeneraties mee en zijn bij ons helemaal geen zonde van het geld! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als een bench er nu zou uitzien zoals een hondehokje.
Dat zouden mensen veel aardiger vinden.
Ik zie het al voor me !
Luka's house.
:denken:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
RoMy.V
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RoMy.V »

ik heb ook een bench enkel voor als ik weg ga
hij slaapt bij ons gewoon op de slaapkamer op de grond of in bed.

Hij zit eigenlijk nooit langer in de bench als 4 uur.

ik en me vriend wisselen elkaar mooi af met het werk dus eigenlijk zit hij zelde in de bench enkel als we thuis zijn wil hij in van alles bijten. Hij is nog jong en speels. We hebben pas een huis gekocht en er zitten nog wat lossen draden in huis ivm verbouwen dus dat risico wil ik ook niet lopen dat hij daar in hangt.

Als alles weg gewerkt is en hij kan zonder aan de bank te bijten alleen blijven hoef ik geen bench meer. Ik wil hem dat ook zeker leren
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Een hond opsluiten in een bench (gewoon mooi woord voor kooi) zou ik dus echt niet doen, zo'n ding komt er bij mij echt niet in. De bench is geleidelijk aan bekend gemaakt en is geweldig voor mensen die willen dat hun meubeltjes heel blijven. Een hond alleen thuis leren blijven en zodat hij of zij niet jankt of sloopt vereist gewoon veel geduld, niets meer en niets minder. Hoe leert een hond dat hij niet mag slopen als hij altijd als hij alleen zit in de bench wordt gedaan? Pups zindelijk maken in een bench is ook al zoiets :denken: beestje houdt het zolang mogelijk op want anders moet hij in zijn eigen uitwerpselen liggen maar op een gegeven moment (hij kan het gewoon écht nog niet ophouden) moeten ze toch, tja, daar lig je dan.....
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Hond leert vanzelf wel t wat langer ophouden, tot die tijd gewoon eruit als ie piept, effe plassen en weer terug! (als t nog midden in de nacht is, natuurlijk...) snap trouwens al die commotie over een bench niet zo, ieder moet voor zich weten of ie t gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat je geen hond in mde slaapkamer wilt hebben (ivm vuiligheid/opwekken allergie/wat-dan-ook) en een pup een hele dag in de woonkoamer is wat mij betreft geeneens een optie! Een ieder die verstandig een bench aanschaft en gebruikt snapt dat t geen verblijf voor lange tijd is. Mits nodig, prima hulpmiddel in mijn ogen.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Gewoon lekker zonder bench....als ze op cursus zeggen dat je hond 2x daags door de koeiepoep gerold moet worden doe je het toch ook niet?
Een hond oplsuiten is gewoon hartstikke zielig. Als ik het goed begrijp doe je hem in de bench omdat men dat op cursus zegt... :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Iedereen heeft hier blijkbaar het geld voor of een extra kamer, die compleet puppy-proof te maken is, of een hele hoop centen om de aangevroten schade dagelijks te vergoeden.Verbazingwekkend. Maar ik als armoedzaaier, zou gewoon mn pupje leren in een bench te gaan slapen als ik effe een halfuurtje boodschapjes moest doen. Niks zieligs aan.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

annepanne schreef:Iedereen heeft hier blijkbaar het geld voor of een extra kamer, die compleet puppy-proof te maken is, of een hele hoop centen om de aangevroten schade dagelijks te vergoeden.Verbazingwekkend. Maar ik als armoedzaaier, zou gewoon mn pupje leren in een bench te gaan slapen als ik effe een halfuurtje boodschapjes moest doen. Niks zieligs aan.
Ik ben niet fel anti-bench, maar ook niet voor. Moos heb ik als pupje in een bench gehad (er weken van te voren aan laten wennen, eten in de bench, speeltjes, eerst deurtje open etc.) en hij werd letterlijk gillend gek in dat ding. Ik heb me nog even laten (mis)leiden door de 'experts' maar na een aantal weken heb ik mijn eigen gevoel gevolgd en dat ding de deur uit gekieperd. Moos was toen zo'n 4 maanden, en net aan het wisselen. Ik ben ook maar een arme student, en heb ook geen kamer over, maar ik ruimde dus alles uit de weg wat maar kapot kon voordat ik wegging.
Dat betekende dus dat ik 15. minuten voordat ik weg moest al bezig was met wegzetten van schoenen, bloemen, stekkers uit stopcontacten trekken, boeken hoog opbergen etc. Ik zette dan alles bijv. op het aanrecht of boven op de kasten zodat Moos er niet bij kon.

Ik ben me er wel van bewust dat een Maltezer van 4 maanden beduidend minder KAN slopen dan een Duitse Dog van 4 maanden. Het bankstel dat was voor Moos gewoon veel te hoog gegrepen :mrgreen:
Maar er valt heel veel op te lossen door alles goed op te ruimen. En ja, hier zijn ook weleens kussentjes van de bank vernield, of een paar schoenen ( af en toe liet ik een aantal dingen weer staan om te kijken hoe dat ging), maar goed, daar kan ik me echt niet lang druk over maken. Waar ik me wel druk over kon maken was of mijn hondje zich prettig voelde als ik weg was, en zich vrij kon bewegen!
Sinds Moos een jaar is kan ik alles laten staan als ik weg ben, hij sloopt niks, eet lekker zijn Kong leeg en gaat dan uitgebreid op de bank liggen slapen.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

annepanne schreef:Iedereen heeft hier blijkbaar het geld voor of een extra kamer, die compleet puppy-proof te maken is, of een hele hoop centen om de aangevroten schade dagelijks te vergoeden.Verbazingwekkend. Maar ik als armoedzaaier, zou gewoon mn pupje leren in een bench te gaan slapen als ik effe een halfuurtje boodschapjes moest doen. Niks zieligs aan.
Waarom heb je daar geld voor nodig ??
Gewoon een plaatsje in de veranda of de keuken en zorgen dat je spullen uit de weg staan of omhoog. Een lekkere mand of een dekentje en hondje slaapt zacht.
Niks moeilijk aan en wij hebbe ook geen ezeltje in de tuin staan.
:ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Als je een bench gebruikt moet je er wel zelf achter staan en niet omdat de hondenschool het zegt. Het is een fijn hulpmiddel maar zeker geen vereiste.
Als hij 's nachts piept zou ik er even uit gaan en even naar buiten laten. Zonder al te veel poespas en daarna weer in de bench. Misschien zal ie even piepen maar waarschijnlijk slaapt hij daarna wel verder. Als hij echt heel angstig is zou ik de bench naast je bed zetten en zodra dat goed gaat de bench steeds verder weg zetten tot dat hij in de huiskamer staat.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Nicole84
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nicole84 »

nou ik gebruik dus ook al vanaf dag 1 de bench. We zijn nu bijna 2,5e week verder en het gaat al steeds beter. ´s nachts slaapt hij lekker naast mijn bed in de bench en als hij een plas moet doen piept hij wel even hoor. Dan laat ik hem eruit en gaan we even naar buiten. Verder is het heel handig voor als je weg moet en meneer is nog aan het wisselen. Ze bijten en knagen dan aan van alles, en de schade is misschien nog niet eens het ergst, stel je voor dat er iets in zijn keel blijft hangen of dat hij een electriciteitsdraad doorbijt... Ik moet er niet aan denken! Dus die bench i voor mij (en voor Jamie) een hele goede oplossing!
Groetjes Nicole en een pootje van Jamie

Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb nu een opvangertje in huis die nooit heeft geleerd dat spulletjes in een huis niet zijn om op te bijten. Omdat ik nogal verwend ben met 2 honden die dit al wisten toen ze hier kwamen wonen kan je je een beetje voorstellen hoe het er thuis uit zag toen ik de eerste dag weer thuis kwam. :N:

Mevrouw had besloten dat de planten nodig gekapt moesten worden, verder heeft ze geholpen met het opruiimen van de schone was die in de wasmand lag die op de grond stond. :pffff: De sportschoenen waarvan ik al een tijdje wist dat ze aan vervanging toe waren zijn nu dus eindelijk echt vervangen, ook een aantal kaarsjes hebben het niet overleefd en in mijn sokken heb ik nu mooie zweetgaten. Maar daarom zit ze nu echt niet ineens de hele dag in een bench. Ik heb er nog een extra kong bij gekocht, wat flostouwen, ze heeft 1 sok mogen houden :wink: en alles wat maar enigzins kauwbaar is staat nu buiten bereik. Ik kan dus ook gewoon weer veilig thuis komen nu zonder me zorgen te maken over hoe ik het aantref.

Ik kan best geloven dat een hond de bench als een veilige slaapplek zit, maar datzelfde geldt ook voor een mand en je hond urenlang opsluiten in een bench omdat je de moeite niet wil nemen om je huis 'puppy proof' te maken vind ik geen goed excuus. Een half uurtje (als hij er uit zich zelf) in gaat omdat hij moe is vind ik natuurlijk wel heel wat anders dan 4 uur lang.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

ik heb mijn pup in de bench op de slaapkamer gedaan, als ie piepte, direct eruit en naar buiten.
Iedere paar uur mocht ik eruit....
dit werd allengs minder vaak en zo heb ik het afgebouwd.
langzaam aan de bench naar de gang en toen was ie beneden al zo gewend van overdag dat ie zonder problemen daar 's nachts kon slapen (alleen dus)

als ie piept en je hoort het niet zal ie steeds meer kabaal gaan maken
reageer door hem buiten te laten.
een pup kan niet zo lang ophouden

ik had de kleine met 1, 5 week zindelijk,
de grootste ellende voor een hondje is dat ie zijn eigen nest bevuild!!!!!!!!!!!

na 2 weken stond ie beneden
geen probleem een blije hond (en baas, want ik was wel tamelijk moe na een week 's nachts iedere paar uur eruit) maar dat had ik er goed voor over. De kleine is zó weer pup-af

succes ermee :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”