Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar andere honden rennen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jidde

Naar andere honden rennen

Ongelezen bericht door jidde »

Donderdag liep ik met Nanni op de straat. Er liep een goldenreu los en bleef netjes bij zijn baasje. Opeens neemt ie een speurt en rent naar Nanni toe. Bij Nanni aangekomen maakt hij zich klein en doet (opdringerig) onderdanig.

Is dit niet heel tegenstrijdig gedrag?? :denken: Ik maak dit vaker mee, vooral met goldens en labjes. Ze zien Nanni, oren gaan naar voren, staart halfstok en huppa op Nanni afgerent. Volgens mij is dat in hondse-ogen redelijk dominant gedrag. Vervolgens bij Nanni aangekomen maken ze zich zo klein mogelijk en doen ontzettend onderdanig, maar toch ook weer op een opdringerige manier.

Wie kan mij dit verklaren? :mrgreen:
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

niet alleen labjes en goldens dus.....
mijn kruising DHXMH doet dit dus ook bij mijn oudste reu (tevens ranghoogste in de hondenroedel).

Wordt door Nick (ranghoogste) ook als buitengewoon irritant bechouwd en ook als zodanig afgehandeld. :mrgreen:

Ik denk zelf dat de hond die dit gedrag vertoont, een beetje overmoedig is en probeert de grenzen af te tasten. Zo van kijk: "kijk mij, kijk mij, ik ben groot en sterk"....................offuhh......toch maar niet :mrgreen: sorryyyyyy, ikke ben lief. Doe mij niks, foutje van de zaak. Zoiets?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

die golden was gewoon opgewonden van blijdschap dat hij een andere hond zag. toen hij dichterbij kwam, bleek het een duitse-herderteef die misschien uitstraalde dat ze er niet erg van gediend was. vandaar dat hij dan maar wat onderdanig deed.
Megannetje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Megannetje »

linlin schreef:die golden was gewoon opgewonden van blijdschap dat hij een andere hond zag. toen hij dichterbij kwam, bleek het een duitse-herderteef die misschien uitstraalde dat ze er niet erg van gediend was. vandaar dat hij dan maar wat onderdanig deed.
Zoiets denk ik dus ook!
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik loop altijd bij nogal drukke wegen, en heb Beau daarom aan de riem.
Beau maakt zich juist groot als hij bij een andere hond staat, ik kan de houding van Beau moeilijk uitleggen, Hij staat dan met een erg opgeheven koppie bij de andere hond, zijn nek heel strak, staart recht omhoog, maar hij maakt geen ruzie. Toch ben ik altijd voorzichtig, het is dan net of hij klaar staat om te happen, maar hij is nog nooit uitgevallen.
Misschien voelt hij zich wel baas boven baas omdat ik alleen Beau heb en hij altijd alle aandacht voor zich alleen heeft. :denken:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Doet mijn hond ook. Ik vind t altijd gewoon blij-enthousiast, maar door onderdanig te doen niet als imponerend proberen over te komen, zodat de andere hond t ook als zodanig opvat. Doet mijn hond ook als hond wel aangeeft dat ie wil spelen, dus niet alleen als de hond er afkeurend tegenover staat. Denk dat t een beetje beleefdheid is: je kan niet zomaar op jan en alleman afstormen zonder goedkeuring.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Maar is het opzich niet tegenstrijdig gedrag?
Want op een andere hond afrennen vind ik persoonlijk niet 1 van de sociaalste gedragingen.
nanni raakt er ook zichtbaar door in de war. Eerst maakt zij zich heel groot en als ze dan merkt dat de hond onwijs onderdanig doet, maar wel opdringerig, dan zie je een moment van twijfelen. Ze kijkt mij aan van wat is dit :denken: Ik sleur haar dan mee, omdat ze anders gaat snauwen en dat wil ik niet, dan krijgt ze alleen maar winnaarservaring.

Het valt mij op dat het vooral goldens/labjes zijn, en jonge honden uiteraard
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Mij is dit gedrag ook opgevallen, toevallig bij 2 goldens.
Bikkel reageert een beetje, van huh wat is dit, Hij schrikt en verstard heel even, hij moet even nadenken en daarna gaan ze spelen. Volgens mij is dit ook tegenstrijdig gedrag en volgens mij best wel lastig want er zijn ook honden die uit hun eerste ingeving reageren en de ander op zijn plaats zetten voordat die ander zich uit onderdanigheid op zijn rug laat storten.
Geluk voor mij dat Bikkel ook niet zo bikkelig is en aan deze types een leuk speelmaatje heeft :wink: Maar als eigenaar van zo'n hond lijkt het me wel lastig

groetjes majelle
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Yuta is dus ook zo'n labje die op iedere hond af zou vliegen (als ze de kans heeft)
En dan inderdaad tijdens het rennen een zekere houding (dominant niet)
en dan op het laatste moment remmen en onderdanig verder gaan :roll: .
Sommige honden hebben inderdaad zoiets van wat moet ik hiermee en de ene keer is het een snauw de andere keer wordt het spelen :wink: .
Valeria
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Valeria »

Hallo,

onze hond lara (pup van bijna 6 maanden) gaat ook zo op honden af.
Wat mij opvalt is dat er voor die tijd al een heel hondentaalspel vooraf is gegaan.
lara kijkt naar de hond en kijkt weg idem dito doet de andere hond.
Dan gaat lara op haar buik liggen en komt telkens stukje op de andere hond af en dan rennen ernaartoe.
Daar aangekomen weer onderdanig zijn en likken aan de hond zijn/haar bek.

Soms krijgt ze een snauw maar vaak moeten andere honden er weinig van hebben of gaan ze met haar spelen.
Een volgende keer als we dan diezelfde hond tegenkomen dan gaat het vaak al anders en dan is het vrijer of juist voorzichtiger.

Pups kunnen nog veel "uitvreten" denk ik/zie ik.
Tot een bepaalde leeftijd en dan is het einde oefening en wordt het onderdanig maar toch wel uitprobeerderig gedrag niet meer getollereerd.

Vind het altijd grappig om te zien hoe honden met elkaar omgaan en hoe ze hun hele lichaam gebruiken om met elkaar te "praten".
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”