Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de beste methode volgens jullie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Wat is de beste methode volgens jullie?

Ongelezen bericht door Mit »

Hallo allemaal.
Over een kleine 3 weken krijgen wij onze duitse dog pup. Nou is het bij zo'n groot ras natuurlijk van belang dat ze niet trekken aan de lijn.
En tja...in elk hondenboek staat weer een andere methode om dat af te leren. Welke methode vinden jullie het fijnst?
En zouden jullie me misschien kunnen uitleggen hoe ik die methode dan het best toe kan passen (kortom, hoe ik het mijn pup moet afleren te trekken en aanleren naast me te lopen).
Alvast bedankt!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat dacht je ervan om een goede hondenschool te zoeken in je buurt en een cursus te gaan volgen. Dan leer je veel meer dan alleen dat je hond niet meer trekt. Er zijn heel wat methodes, maar iedere hond heeft ook weer z'n eigen aanpak. Ga gezellig een leuke cursus volgen.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Neeltje schreef:Wat dacht je ervan om een goede hondenschool te zoeken in je buurt en een cursus te gaan volgen. Dan leer je veel meer dan alleen dat je hond niet meer trekt. Er zijn heel wat methodes, maar iedere hond heeft ook weer z'n eigen aanpak. Ga gezellig een leuke cursus volgen.
Mee eens! :ok:
Daar steek je namelijk zelf ook heel wat van op.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Sietske

Re: Wat is de beste methode volgens jullie?

Ongelezen bericht door Sietske »

Jinx schreef:En tja...in elk hondenboek staat weer een andere methode om dat af te leren.
Tja, je krijgt een pup.... dus de beste manier om het hem af te leren is om te voorkomen dat hij het uberhaupt AANLEERT. :wink:

Het is misschien een beetje een dooddoener, maar zo werkt het wel. Schattige puppies als ze nog klein zijn die in een lijntje hangen vinden veel mensen niet erg. Tot ze groter worden en dan pas gaan ze trainen omdat hij zo trekt.

Ja... duuuuuhhhh.... :roll:
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Sietske schreef:
Jinx schreef:En tja...in elk hondenboek staat weer een andere methode om dat af te leren.
Tja, je krijgt een pup.... dus de beste manier om het hem af te leren is om te voorkomen dat hij het uberhaupt AANLEERT. :wink:

Het is misschien een beetje een dooddoener, maar zo werkt het wel. Schattige puppies als ze nog klein zijn die in een lijntje hangen vinden veel mensen niet erg. Tot ze groter worden en dan pas gaan ze trainen omdat hij zo trekt.

Mijn idee......
Bovendien is mijn ervaring dat bij de meeste honden het er door de baasjes zelf is ingetraind. Al weet ik dat heel wat mensen het niet met me eens zullen zijn.
Het eerste wat ik mijn hond leer is dat hij niet in de riem mag hangen en dus niet mag trekken.
Zonder straf of enig woord overigens, ik stop gewoon met lopen, dus het levert niets op. Pas als de spanning van de lijn is ga ik weer lopen.
Geen straf, geen ergernis...... niets van dat alles.
Alleen duidelijkheid naar de hond toe. Dit gedrag levert je niets op........ dat andere gedrag wel. De meeste honden hebben dit binnen een dag door. :ok:
Bij mij werkt het in ieder geval prima zo.

Groetjes,
Frederique
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Sietske schreef:

Inderdaad Sietske, iets aanleren is makkelijker dan afleren. En ongewenst gedrag hebben ze zo aangeleerd.
Verder ben ik het met de eerdere reacties eens dat een goede hondenschool vinden ook zeer nuttig is. Zeker als je zelf weinig of geen ervaring met het opvoeden hebt van een hond.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ik bedoelde inderdaad dat ik mijn pup het gewoon niet wil aanleren. Alleen aanleren om naast te lopen.
De hondenschool is een groot probleem. Ik woon in een gat, waar geen cursussen zijn. Daarvoor moet ik naar een nabijgelegen stad, waar ze een puppycursus hebben met methodes waar ik uit ervaring weet dat ze er weinig leren (vriendin is er geweest met pup). Buiten dat heb ik geen auto, vriend werkt onregelmatig, dus dat valt af. Openbaar vervoer kan, maar de hondenschool ligt 30 minuten lopen van het tramstation af, en een duitse doggenpup mag zo lang niet lopen.
Ik heb al eerder een hond heropgevoed (uit het asiel) die ook vreselijk trok. Maarja, dan leer je het AF, is toch een andere methode dan een pupje leren naast te lopen. Dus vandaar mijn vraag hier.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Jinx schreef:Ik bedoelde inderdaad dat ik mijn pup het gewoon niet wil aanleren. Alleen aanleren om naast te lopen.
De hondenschool is een groot probleem. Ik woon in een gat, waar geen cursussen zijn. Daarvoor moet ik naar een nabijgelegen stad, waar ze een puppycursus hebben met methodes waar ik uit ervaring weet dat ze er weinig leren (vriendin is er geweest met pup). Buiten dat heb ik geen auto, vriend werkt onregelmatig, dus dat valt af. Openbaar vervoer kan, maar de hondenschool ligt 30 minuten lopen van het tramstation af, en een duitse doggenpup mag zo lang niet lopen.
Ik heb al eerder een hond heropgevoed (uit het asiel) die ook vreselijk trok. Maarja, dan leer je het AF, is toch een andere methode dan een pupje leren naast te lopen. Dus vandaar mijn vraag hier.
Luka kan het nog steeds niet :jank:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

het trekken=stilstaan principe klinkt heel aannemelijk, maar wat ik me afvraag is hoe je dat doet met een pup die zijn behoeftes moet doen.
Als je geen geschikt uitlaatplekje vlak voor je deur hebt, moet je pup daar toch geraken, blijf je dan stilstaan als hij trekt.

Mijn hond heeft zich het trekken aangeleerd (eigenlijk heb ik hem het trekken aangeleerd) omdat hij eerst niet buiten wilde wandelen en ik dus heel blij was als er beweging in kwam. Maar een dog houd je natuurlijk niet zo makkelijk.
groetjes!Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Je moet gewoon kijken naar de hond en waar hij het beste op reageerd. dit in combinatie met het consequent zijn en je komt al een heel eind
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik wou dat ik het over kon doen met me reu, dan had ik vanaf pup gelijk op cursus gegaan, want ik heb met al die vele adviezen in het begin niet veel kunnen doen en heb een trekkend monster gecreeerd :devil: , nu ben ik alsnog op cursus gegaan en dat gaat al stukken beter, het scheelt zowiezo heel veel frustratie op straat als er wat meer duidelijkheid komt in wat te doen.
Sandracula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sandracula »

Ik vind het al een hele kunst om een doggenpup mee te laten lopen :mrgreen:
Nessa (en ook ons vorige dogje) verzette de eerste weken geen poot over de weg :roll:
Ze vond heel veel griezelig of zo interessant dat ze gewoon niet liep..
Met heel veel geduld (en koekjes) hebben we haar aan het lopen gekregen :mrgreen:
Nu zijn we zo ver dat ze keurig meeloopt naast me, maar daar heeft de cursus niet aan meegeholpen..
Daar heeft ze trouwens wel geleerd dat paarden en kleine hondjes niet eng zijn en dat je in de auto ook gewoon stil kunt zitten, dus die is niet helemaal voor niets geweest..
Al met al hebben we het meest bereikt met heel veel geduld en koekjes..
Als ze in de riem ging hangen, draaide ik om en liep ik de andere kant op..
Liep ze dan weer netjes, kreeg ze een koekje.. Er zijn dagen geweest dat ik niet verder dan het uitlaatveldje aan de overkant van de weg kwam :mrgreen:
Als je nu "goed zo" zegt loopt ze helemaal te stralen, dus het werkt heel goed :wink:
Ze heeft nu nog steeds momenten dat ze helemaal door het dolle is (met sneeuw of als ze een vriendje ziet), maar dan laat ik haar meestal los als dat mogelijk is.. Even lekker rennen en spelen doet wonderen, op de terugweg loopt ze dan ook weer keurig mee :ok:
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Herkenbaar dat doggenpup-niet-mee-willen-lopen verhaal :smile: :smile: :smile:
Ik heb ook bijna op m'n knieeën moeten smeken of hij nu toch een paar stappen van huis wilde doen.. bijna vervloekt omdat ik er van uit ging dat een hond wandelen leuk vind en ik me afvroeg waarom mijn pup helemaal niet wilde wandelen.. Met heel veel geduld en heel veel koekjes kreeg ik hem dan toch uiteindelijk zover dat hij naar het uitlaatveldje wilde lopen ( dan had hij onderweg wel al 12 keer plat op z'n kont gezeten omdat hij niet verder wilde :mrgreen: ).

Dat is nu wel anders :mrgreen:
De kunst met een dog is om te zorgen dat hij blijft denken dat het een klein hondje is! Als hij eenmaal doorheeft dat hij je met gemak over straat kan sleuren ( en geloof me, als ze er voor gaan heb je geen enkele kans :mrgreen: ) is het hek van de dam.
Ik heb de stilstaan methode gebruikt en dat werkt prima, nog steeds trouwens. Ik heb zo'n 150kg hond aan de riem als ik ga wandelen en als ze ook maar denken om te gaan trekken dan ga ik gewoon stil staan. Ze begrijpen dat prima en gaan dan ook stil staan. Ik bepaal vervolgens wanneer we weer door lopen en dan lopen ze weer een poosje keurig met een slappe lijn. het commando "Naast" snappen ze allebei wel aardig maar dat 'vervaagd' na een aantal minuten blijkbaar weer in die hersenpan :mrgreen:

Ja... soms is het vervelend als je een aantal keren achter elkaar moet gaan stilstaan maar alles beter dan 2 doggen die echt gaan trekken aan de riem. Als ze echt te dol worden geef ik ze soms ook een correctie door een serieuze ruk aan de riem ( dat moet je trouwens absoluut en zeker niet met je puppie doen!!) en dat dringt dan ook wel door!

Het geheim zit hem dus in het feit dat ze het niet aanleren en dat je zorgt dat ze nooit een overwinning boeken.. als je puppie ergens heen wil omdat hij dat boeiend vind en daardoor gaat trekken moet je dat voorkomen. Jij bepaalt waar ze heen gaan. Als ze door hebben dat ze door te trekken ergens wel bij kunnen is dat voor je pup een overwinning en dat is zelf belonend.. dat moet je voorkomen. Zorg ervoor dat als je hond volwassen is hij nog steeds denkt dat jij veel sterker bent!
Mit
Zeer actief

Hmmm...Ben benieuwd of Jinx ook zo'n probleem maakt van het lopen dan. Ik zie het wel. Ik denk dat ik haar 'naast' maar aanleer door haar kort te houden en regelmatig het commando erbij te geven, en dan belonen met mijn stem. Lijkt mij persoonlijk, na wat research, toch de beste methode.
bedankt!
Afbeelding
Sietske

Jinx schreef:Hmmm...Ben benieuwd of Jinx ook zo'n probleem maakt van het lopen dan. Ik zie het wel. Ik denk dat ik haar 'naast' maar aanleer door haar kort te houden en regelmatig het commando erbij te geven, en dan belonen met mijn stem. Lijkt mij persoonlijk, na wat research, toch de beste methode.
bedankt!
Niet noodzakelijkerwijs kort houden, maar haar gewoon ontzettend belonen als ze "toevallig" op de juiste plek loopt!!!

Dus niet via dwang, maar de hond zelf laten uitvogelen dat die plek naast jouw been een prettig plekje is om te lopen omdat de baas dan zo blij met mij is.... :wink:

Heb je wel eens wat gedaan met clickertraining? Niet om de clickertraining zelf overigens, maar meer over het gedachtengoed erachter. Heel leuk en leerzaam!!!
Overigens zijn er ook een boel hondenscholen die met de clicker trainen.
Mit
Zeer actief

Ik ken het principe van de clicker wel ja, zelf nog nooit toegepast. Is misschien wel een idee om bij Jinx te gaan gebruiken.
Afbeelding
Sietske

Jinx schreef:Ik ken het principe van de clicker wel ja, zelf nog nooit toegepast. Is misschien wel een idee om bij Jinx te gaan gebruiken.
Je hoeft niet eens echt te gaan clickeren, alhoewel ik het persoonlijk (als je het goed toepast!) echt geweldig vindt.

Het gaat meer om de filesofie erachter, een bepaalde manier van denken die erg goed is.
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Boris heeft 2 weken terug zn ketting kapot getrokken...hij zag t baasje aan t eind van de straat fietsen, Boris begint te trekken en PATS ketting kapot en t vrouwtje een zere arm....
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Sietske schreef:
Jinx schreef:Hmmm...Ben benieuwd of Jinx ook zo'n probleem maakt van het lopen dan. Ik zie het wel. Ik denk dat ik haar 'naast' maar aanleer door haar kort te houden en regelmatig het commando erbij te geven, en dan belonen met mijn stem. Lijkt mij persoonlijk, na wat research, toch de beste methode.
bedankt!
Niet noodzakelijkerwijs kort houden, maar haar gewoon ontzettend belonen als ze "toevallig" op de juiste plek loopt!!!

Dus niet via dwang, maar de hond zelf laten uitvogelen dat die plek naast jouw been een prettig plekje is om te lopen omdat de baas dan zo blij met mij is.... :wink:

Heb je wel eens wat gedaan met clickertraining? Niet om de clickertraining zelf overigens, maar meer over het gedachtengoed erachter. Heel leuk en leerzaam!!!
Overigens zijn er ook een boel hondenscholen die met de clicker trainen.
Ik zou zeker de riem niet kort houden. Bij Belle (geen dog, maar toch ook geen kleintje) werkte dit echt averrechts. Een strakke riem zorgt voor een tegenreactie van de hond: de andere kant op trekken. Probeer juist altijd met een slappe riem te lopen.
Bij mij heeft clickertraining echt fantastisch gewerkt. Netjes naast lopen is een click (+ beloning), trekken is stilstaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”