Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier lezen denk ik meer mensen mijn vraag over fokken:)
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Hier lezen denk ik meer mensen mijn vraag over fokken:)
Geplaatst: Do Dec 23, 2004 6:31 pm Onderwerp: Een nieuw ras fokken, mag dat zomaar??
--------------------------------------------------------------------------------
Vanmiddag kwam ik een geweldig mooi hond tegen, kruising mastif buldog en nog wat, waanzinnig beest.
Zegt die eigenaar dat ie de hond heel bewust zo gefokt heeft. Hij wil een nieuw ras gaan fokken, met een eigen nieuwe rasnaam helemaal officieel dus.
Mag en kan iedereen zomaar een nieuw ras fokken en op de wereld zeten?
Zegt die eigenaar dat ie de hond heel bewust zo gefokt heeft. Hij wil een nieuw ras gaan fokken, met een eigen nieuwe rasnaam helemaal officieel dus.
Mag en kan iedereen zomaar een nieuw ras fokken en op de wereld zeten?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij produceert zo´n enthousiasteling een ongelooflijk aantal honden waar hij niets aan heeft bij zijn kreatie van zijn droomras, omdat ze op de één of andere manier defekten vertonen.
Zeg maar dat de kreatie van een ras een flinke stroom afval-honden oplevert.
Lijkt mij persoonlijk wat minder, het vooruitzicht dat er over enkele jaren een enorme berg vuilnisbakken rondlopen die jij hebt gefokt, in je drang om een nieuw ras te kreëeren.
Allemaal leuk en aardig hoor, een nieuw ras, maar zijn er dan nog niet genoeg rassen?
Zeg maar dat de kreatie van een ras een flinke stroom afval-honden oplevert.
Lijkt mij persoonlijk wat minder, het vooruitzicht dat er over enkele jaren een enorme berg vuilnisbakken rondlopen die jij hebt gefokt, in je drang om een nieuw ras te kreëeren.
Allemaal leuk en aardig hoor, een nieuw ras, maar zijn er dan nog niet genoeg rassen?
-
- Zeer actief
Ja zeker zijn er genoeg rassen!
Maar neem nou 1 van mijn honden, de landseer, is een zelfstandig ras gefokt uit st bernard pyr berghond en newfoundlander. Dat is toch ook goed gelukt:))
Ik vraag me gewoon ook af waar al die rassen die we nu hebben vandaan komen!
Die zijn toch ook ooit eens "verzonnen"door mensen?
Maar neem nou 1 van mijn honden, de landseer, is een zelfstandig ras gefokt uit st bernard pyr berghond en newfoundlander. Dat is toch ook goed gelukt:))
groetjes Marja Zara en Stapper

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij zijn veel rassen ontstaan voor een specifiek doel.
Het is ook niet zo dat iemand zomaar een nieuw ras kan gaan creëren. Volgens mij is de voorwaarde voor een voorlopige erkenning van een ras dat er een groep liefhebbers bezig is om dat ras te fokken, dat er een standaard opgezet is.
Het is ook niet zo dat iemand zomaar een nieuw ras kan gaan creëren. Volgens mij is de voorwaarde voor een voorlopige erkenning van een ras dat er een groep liefhebbers bezig is om dat ras te fokken, dat er een standaard opgezet is.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Actief
- Contacteer:
Hoi Allemaal
ik kan me wel vinden in iedereen voor of tegen eerder kwam op animal planet een programma dat was breed all about it dat ging dus over het ontstaan van de hondenrassen in een hlf uur tijd kwam je dan alles te weten over bv de bouvier ik weet niet of ze het programma nu nog steeds herhalen maar na 3 x verschillende rassen te hebben gezien ben ik gestopt met kijken
groetjes en fijne feestdagen Dierenfreek en Duco

ik kan me wel vinden in iedereen voor of tegen eerder kwam op animal planet een programma dat was breed all about it dat ging dus over het ontstaan van de hondenrassen in een hlf uur tijd kwam je dan alles te weten over bv de bouvier ik weet niet of ze het programma nu nog steeds herhalen maar na 3 x verschillende rassen te hebben gezien ben ik gestopt met kijken
groetjes en fijne feestdagen Dierenfreek en Duco

Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat het verschil inderdaad is of iemand gewoon fokt omdat ie het zelf zo'n mooie hond vindt of omdat er vraag naar is. Een bepaalde kruising valt in goede aarde vanwege zijn uiterlijk en karakter en specifieke eigenschappen, om mee te werken of omdat het mensen er gewoon verliefd op raken. Dan gaan er meerdere decenia overheen van gericht fokken en steeds meer vraag waarna die mensen zich gaan verenigen en druk uit oefenen op een organisatie als raad van beheer om er een ras van te maken.
Deze meneer fokt (wat ik uit het verhaal begrijp) puur omdat hij het zo'n mooie hond vindt. Dan kan ie zijn hele leven er aan wijden, maar het blijven gewoon kruisingen. Tenzij hij een grote groep mensen om zich heen heeft die allemaal voor die specifieke hond gaan.
Maar vaak is dat niet zo.
Deze meneer fokt (wat ik uit het verhaal begrijp) puur omdat hij het zo'n mooie hond vindt. Dan kan ie zijn hele leven er aan wijden, maar het blijven gewoon kruisingen. Tenzij hij een grote groep mensen om zich heen heeft die allemaal voor die specifieke hond gaan.
Maar vaak is dat niet zo.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
En dan moet er maar nog een ras komen?Net wat Wil zegt, hoeveel ellende krijg je als eerste om misschien een leuk rashondje erbij te krijgen?Marja schreef:Ja zeker zijn er genoeg rassen!
De Landseer zal wel uit die rassen zijn ontstaan, maar weet jij hoeveel er, omdat ze niet goed waren, werden afgemaakt?
- willemien
- Actief
Ach; voor mij hoeven mensen niet zo te experimenteren maar ik was laatst wel blij verrast door een heel grappig hondje van 5 maanden dat ik in het bos tegenkwam; het was een renaissancebulldog als ik het goed onthouden heb.
In amerika is dat blijkbaar al een tijdje een erkend ras maar hier was het nieuw. Wat ik er zo positief aan vond was dat het ras bewust gefokt is op minder platte snuitjes, minder kromme pootjes en overdreven grote borstkas etc. Gewoon een gezondere afleiding van een bulldog dus. Dat had in mijn ogen wel degelijk nut omdat bulletjes door hun bouw best wat gezondheidsproblemen hebben.
In amerika is dat blijkbaar al een tijdje een erkend ras maar hier was het nieuw. Wat ik er zo positief aan vond was dat het ras bewust gefokt is op minder platte snuitjes, minder kromme pootjes en overdreven grote borstkas etc. Gewoon een gezondere afleiding van een bulldog dus. Dat had in mijn ogen wel degelijk nut omdat bulletjes door hun bouw best wat gezondheidsproblemen hebben.
- the dude
- Vaste gebruiker
zo is ook de dobermann ontstaan:
This is a breed of relatively recent origin. It was developed in Germany in the 1860's, presumably by crossing among German Pinschers with Rottweilers, Beauceron, Pinschers, Greyhounds and English Greyhound to create the sleek and highly intelligent Doberman Pinscher. The creator of this mixture was a German tax collector named Louis Dobermann. Dobermann had to travel frequently through bandit-infested areas, and decided to "construct" a watchdog and bodyguard capable of handling any situation that might arise. Bearing the name of its originator (shortened by one n), the Doberman was first presented at a dog show in 1876. It was immediately a big success.
paco + the dude = 

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Dat zal wel voor alle rassen gelden, denk je ook niet?Angel-eyes schreef:En dan moet er maar nog een ras komen?Net wat Wil zegt, hoeveel ellende krijg je als eerste om misschien een leuk rashondje erbij te krijgen?Marja schreef:Ja zeker zijn er genoeg rassen!
De Landseer zal wel uit die rassen zijn ontstaan, maar weet jij hoeveel er, omdat ze niet goed waren, werden afgemaakt?
Ff voor de duidelijkheid, het is niet mijn idee hoor. Ik ben er al op tegen om voor de leuk een nestje te fokken!!
groetjes Marja Zara en Stapper