Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge reu gebruiken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Jonge reu gebruiken

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk er over na, om een nog jonge reu (ten tijde van de dekking 2 jaar) te gaan gebruiken voor de dekking van Sjefke volgend voorjaar.
Deze reu heeft nog niet eerder gedekt en wordt onderzocht op de bij het ras voorkomende erfelijke gebreken, conform de eisen van de rasvereniging.

Nu vraag ik me af, of er nog zaken zijn waar ik aan moet denken bij het gebruiken van een jonge reu. Ik denk dat ik aan de eigenaar van de reu ga verzoeken om in ieder geval het sperma te laten controleren, zodat ik op voorhand weet of dat goed is.

Sjefke heeft inmiddels natuurlijk al "ervaring" met een dekking, en de fokkers van de reu zullen zo goed als zeker bij de dekking aanwezig zijn, zij hebben ook ervaring met dekreuen.

Zijn er dan nog zaken die ik vergeet? Alle advies is welkom.

De reden trouwens waarom ik deze reu denk te gaan gebruiken en geen meer ervaren reu, is dat deze reu uit een andere lijn komt dan de meeste meer ervaren reuen, hij heeft positieve punten die ik bij Sjefke mis, en is nog niet door anderen gebruikt.

Ik heb op mijn lijst ook nog enkele reuen staan die al meer gebruikt zijn, maar voor mijn gevoel kun je daar niet ver mee de toekomst in, omdat de pups dan al aan veel leeftijdgenoten gerelateerd zullen zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het gewoon doen, niks mis mee en de voordelen zijn legio zoals je schrijft.
Wel zou ik niet vragen om zijn sperma te laten testen aangezien je er vanuit mag gaan dat dat goed is en de hond anders eerst onderzocht moet worden. Ik snap dat je liever zekerheid hebt omdat je anders een loopsheid mist maar als de reu van mij was kreeg je graag of niet op je request :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik heb dat 1 keer gedaan en zal het niet snel weerdoen, tenzij ik veel van de familie ken, dus broertjes, zussen, ouders, voorouders ed. Je weet niet hoe hij vererft, maar 1 keer moet de eerste zijn. Je kan heel makkelijk een spermaonderzoek laten doen, even ondr de microscoop en je weet het. Ik zou me niet zo drukmaken om de kwaliteit op die leeftijd.
Afbeelding
Westside Kennel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Westside Kennel »

Gewoon doen.
En ja je zou ook het zaad kunnen testen, als de reu eigenaar dat ook zou willen. Zelf zou ik daar ook geen bezwaar tegen hebben, dan weet je als reu eigenaar ook gelijk of het goed is of niet :wink:

En voor elke dekreu zal het een keer de eerste keer zijn.

:wink:
groeten
Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou

Mortero (Crom) de Almallutx por siempre
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben altijd voor uitbreiding voor de genenpoel. Ik weet weinig van jouw ras en de daarin voorkomende ziektes af. Ik zou zoveel mogelijk informatie verzamelen over de gezondheid van zijn nestgenoten (misschien zijn er al die geroentgend zijn?) en andere familie.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Als je er een flinke reis voor moet maken zou ik zeker om een zaadtestje vragen. Je zult de eerste (en de laatste) niet zijn die een wereldreis maken naar achteraf gezien een steriele reu. De meeste reu-eigenaren hebben hier wel begrip voor. Zoveel kosten en/of moeite is het namelijk ook niet.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Bedankt voor jullie snelle reacties! :ok:
Er zitten goede opmerkingen bij waar ik wat mee kan! :wink:
De reu zit in Duitsland, een half uur over de grens bij Venlo. De afstand valt dit keer dus wel mee (ten opzichte van Denemarken dit jaar).
Ik ken van de reu 7 broers en zussen, heb deze allemaal al gevolgd vanaf hun geboorte, het is namelijk een nest van vrienden van mij, die ook Laekense Herders fokken. Zowel de moederhond als de vaderhond ken ik, de vaderhond heeft bewezen goede nakomelingen te fokken, voor de teef was dit haar eerste nest. De teef is mij zeer goed bekend, gezien het feit dat zij dus van vrienden is.

Zelf denk ik ook dat ik gewoon de gok moet wagen, en wel zie of het sperma van goede kwaliteit is als Sjefke drachtig blijkt te zijn.
Ik zou het door zo'n spermatest niet willen laten verpesten dat de hond niet meer wil dekken. Dat zou zonde zijn natuurlijk.
Zelf denk ik niet dat de eigenaren van de reuen geen sperma-test zouden willen laten doen, ze zijn enorm vereerd met mijn verzoek.
Maar als zo'n test in kan houden dat een natuurlijke dekking hierna niet meer gaat lukken, dan neem ik liever de gok.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:nog even een toelichting bij die eventuele nadelen van de sperma-afname :wink: . als een reu voor de eerste keer moet (mag :mrgreen: ) dekken, wil hij nog wel eens denken dat het een fluitje (.... :smile: ) van een cent is, en staat daar zo op ongeveer een halve meter bij de vulva vandaan heel erg zijn best te doen - tja, maar zó uitschuifbaar is het zaakje ook weer niet natuurlijk! hij moet (ook fysiek) echt moeite doen om het gaatje te passen, en bij de sperma-afname ging het (voor zijn gevoel dan) toch ook zomaar vanzelf??! je maakt ze als het ware een beetje lui, én zet ze op het verkeerde been dus. is niet zo erg als een reu wel weet hoe de vork aan de steel zit, maar eventueel wel bij een groentje.

dan nog iets : naar schijnt kan een reu soms plots heel negatief (agressief) reageren bij de 'handjob' - waarom weet men niet, maar iéts moet er dan toch niet zo leuk verlopen naar hun gevoel. hier ook weer : als dit zijn eerste ervaring wordt, kan dat de pret voor 'in het ecchie' behoorlijk drukken. ook weer veel belangrijker in het geval van een onervaren reu.
Bedankt voor de info Inge. Als ik dit lees ben ik meer geneigd om gewoon de dekking af te wachten en dan achteraf er vanzelf achter te komen of de sperma wel van goede kwaliteit is.
laeken
Zeer actief

Komt het vaak voor dat leakense herders steriel zijn? In mijn beleving is een hond vrijwel nooit steriel :denken: Het kan natuurlijk wel, maargoed, alles kan.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:Komt het vaak voor dat leakense herders steriel zijn? In mijn beleving is een hond vrijwel nooit steriel :denken: Het kan natuurlijk wel, maargoed, alles kan.
Volgens mij niet hoor Marc. Ik ken er zelf geen in ieder geval.
laeken
Zeer actief

Suzanne de Lange schreef:
MARC_S schreef:Komt het vaak voor dat leakense herders steriel zijn? In mijn beleving is een hond vrijwel nooit steriel :denken: Het kan natuurlijk wel, maargoed, alles kan.
Volgens mij niet hoor Marc. Ik ken er zelf geen in ieder geval.
Precies :ok: Het komt mij helemaal niet over als een steriel doorgefokt ras. :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

over de kwaliteit van het sperma zou ik me niet druk maken of het moet een kwaal binnen het ras zijn. En inderdaad eens moet de eerste keer zijn voor een reu, als je naar zijn lijn kijkt en of het een vast type heeft e.d. en het vergelijkt met Sjefkes lijn moet je toch wel een aardig idee krijgen van hoe de pups er straks uit gaan zien, Als ze elkaars minpunten opheffen en daarbij ook kijken naar de ouders, enzo en bovenal dat het een gezonde lijn is dan zou ik zeggen gewoon doen.fokken blijft gokken wordt wel eens gezegt, de geweldigste combinatie op papier kan soms resulteren in pups van mindere kwaliteit en een mindere combinatie kan de mooiste en gezondste pups opleveren. En som smoet je wat van type inleveren om vers bloed terug in het ras te krijgen, allemaal dingen die je zelf moet overwegen waar jij je prioriteit legt bij het fokken van je ras. :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Een jonge reu moet toch x de kans krijgen zich te gaan bewijzen, lijkt mij.
Maar de keus voor een ervaren reu vind ik zeker veel logischer. Toeval wil dat onze reu vorige week z'n eerste dekking heeft gedaan (leeftijd 15 mnd). Hij is in perfecte gezondheid, HD-A, mooi rastypisch en goed karakter (ik vind hem natuurlijk geweldig, maar laten we reëel blijven). Er is geen sperma onderzoek geweest of wat dan ook. Sterker, ik had zelf het idee dat onze reu met z'n eerste dekking nog wel 's wat maanden kon wachten. Het verzoek om onze reu te gebruiken kwam van zijn fokster af die dus precies weet over voorouders en nestgenoten. De teef was niet alleen al ervaren, maar dit zou haar laatste nest zijn. Nu is het dus afwachten of het gepakt heeft. Ze doen bij de CC eigenlijk nooit sperma onderzoeken of echo's. Maar de CC is dan ook best makkelijk te fokken als je het vergelijk met bv de Mastief (keizersnede is daar geen uitzondering toch?) De natuur wordt nu dus op z'n beloop gelaten....
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Marc,

Elk ras kent steriele reuen. Dat is toch helemaal niet ras-afhankelijk?
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Scooby schreef:
Hoi Marc,

Elk ras kent steriele reuen. Dat is toch helemaal niet ras-afhankelijk?
1 bij de CC's, maar die zit in Italië... in Nederland zijn alle dekkingen 'mislukt'... in Italië 'schijnt' hij wel te dekken.. ... Er is dus wat twijfel over bij de Nederlandse fokkers of de Italiaanen wel de waarheid spreken. Ik trek de conclusie: steriel!
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”