Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan me helpen met deze begrippen? Het is voor een examen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wie kan me helpen met deze begrippen? Het is voor een examen

Ongelezen bericht door EvitaP »

Ik ben nu biologie aan het leren. Maar bepaalde begrippen zijn mij niet helemaal duidelijk. De leraar kan het niet goed uitleggen en in het boek staat het ook niet erg duidelijk. Aangezien deze begrippen ook bij honden van toepassing zijn, hoopte ik dat jullie me verder kunnen helpen met definities.
Dit zijn de definities die ik uit het boek heb afgeleid:
Conflictgedrag = wanneer twee of meer gedragssystemen met elkaar in conflict zijn. Vormen van conflictgedrag zijn ambivalent gedrag, oversprong gedrag en omgericht gedrag.
Ambivalent gedrag = twijfel tussen twee gedragssystemen.
Oversprong gedrag = wanneer een dier een vreemde gedragseenheid vertoont binnen een heersend gedragssysteem.
Omrichtings gedrag = Het gedrag is omgericht van het oorspronkelijke doel, het is tegen de verkeerde persoon gericht.

Omrichtings gedrag is me wel duidelijk. Overspronggedrag is me op zich ook wel duidelijk (als je een beter definitie weet mag je het altijd zeggen). Maar het verschil tussen conflict gedrag en ambivalent gedrag snap ik dus niet helemaal..... Het onderstreepte betekent hetzelfde lijkt me. Dus wanneer spreek je van conflict gedrag en wanneer van ambivalent?
Of is het zoiets als de rechthoek en de vierkant :denken:
Ambivalent gedrag is altijd conflict gedrag maar conflict gedrag is niet altijd ambivalent gedrag.

Alle hulp is welkom in elkgeval!
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

oversprong gedrag is als een hond weet wat er gevraagd wordt maar overlegd wat hij er mee zal gaan doen. Dit uit zich in krabben, gapen of bek likken
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik ben wel geen bioloog, maar ik denk wel dat ik je kan helpen.

Overspronggedrag : bv een hond weet dat hij iets moet doen van zijn baasje, maar hij heeft er geen zin in. Dan doet hij alsof hij moet geeuwen of plassen of iets anders, om de aandacht af te leiden.

Omrichtingsgedrag : zie je bij bv rottweilers. Hij wil de straat oversteken naar een andere hond, om hem aan te vallen, maar dat mag niet van het baasje. Dan keert hij zijn agressie maar tegen zijn eigen baasje.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

johan1969 schreef:Omrichtingsgedrag : zie je bij bv rottweilers. Hij wil de straat oversteken naar een andere hond, om hem aan te vallen, maar dat mag niet van het baasje. Dan keert hij zijn agressie maar tegen zijn eigen baasje.
Hela hela, waarom nu weer juist rottweilers?! :neenee: :mrgreen: Onze rottie doet het niet, (de vorige trouwens ook niet) maar onze maltezer wel. Die probeert dan het eerste te 'pakken' waar hij bij kan, onze andere honden of mijn benen. Is gelukkig bij hem geen echte agressie, maar meer om zijn 'frustratie' af te reageren omdat hij niet bij die andere hond kan...
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Wie kan me helpen met deze begrippen? Het is voor een ex

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

EvitaP schreef:Ik ben nu biologie aan het leren. Maar bepaalde begrippen zijn mij niet helemaal duidelijk. De leraar kan het niet goed uitleggen en in het boek staat het ook niet erg duidelijk. Aangezien deze begrippen ook bij honden van toepassing zijn, hoopte ik dat jullie me verder kunnen helpen met definities.
Dit zijn de definities die ik uit het boek heb afgeleid:
Conflictgedrag = wanneer twee of meer gedragssystemen met elkaar in conflict zijn. Vormen van conflictgedrag zijn ambivalent gedrag, oversprong gedrag en omgericht gedrag.
Ambivalent gedrag = twijfel tussen twee gedragssystemen.
Oversprong gedrag = wanneer een dier een vreemde gedragseenheid vertoont binnen een heersend gedragssysteem.
Omrichtings gedrag = Het gedrag is omgericht van het oorspronkelijke doel, het is tegen de verkeerde persoon gericht.

Omrichtings gedrag is me wel duidelijk. Overspronggedrag is me op zich ook wel duidelijk (als je een beter definitie weet mag je het altijd zeggen). Maar het verschil tussen conflict gedrag en ambivalent gedrag snap ik dus niet helemaal..... Het onderstreepte betekent hetzelfde lijkt me. Dus wanneer spreek je van conflict gedrag en wanneer van ambivalent?
Of is het zoiets als de rechthoek en de vierkant :denken:
Ambivalent gedrag is altijd conflict gedrag maar conflict gedrag is niet altijd ambivalent gedrag.
Alle hulp is welkom in elkgeval!

Dit klopt als een bus. Ik denk dat je het in principe wel gebrepen hebt hoor. Ik zal een poging doen.

Conflict gedrag kan zich uiten in: overspronggedrag, ambivalentgedrag en omrichtingsgedrag. Het verschil tussen overspronggedrag en ambivalent gedrag is dat oversprong gedrag een conflict tussen gedragssystemen is waardoor er een ander soort gedrag onstaat zoals bijvoorbeeld het krabbelen aan het oor. Een Ambivalent gedrag is een conflict tussen 2 gedragssystemen waarvan van elk gedragssysteem kenmerken zichtbaar zijn. Zoals hoog geheven oren en een lage staart.

Helpt dit?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Bedankt voor jullie hulp!
Heeft zeker geholpen. :ok:
Kan ik weer verder leren. Super! (Alhoewel...)
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”