Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee honden bij elkaar; na een jaar nog steeds strijd.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chateauneuf
Vaste gebruiker

Twee honden bij elkaar; na een jaar nog steeds strijd.

Ongelezen bericht door Chateauneuf »

Graag jullie ervaringen/tips. Ik heb een sheltie van 11 jaar (Fio) en een schipperke van 1 jaar (Norah). Beide als pup van 7 weken gekregen. Ook allebei hartstikke lief :blah:
Nu het probleem: de machtstrijd. Ik heb het idee dat ze er nog steeds niet uit zijn wie er nou de baas is. De een gaat voor de ander niet op de rug liggen. In huis gaat het over het algemeen wel aardig, maar als ze buiten los lopen word ik er af en toe helemaal gestoord van, Norah valt voortdurend Fio lastg. Ze gaat plat liggen om Fio op te wachten en op het moment dat Fio in de buurt komt, springt ze keihard bovenop Fio. Fio laat dan wel haar tanden zien en gromt zacht, maar doet verder niets terug. Ik merk nu zelfs dat ze probeert Norah te mijden, bijvoorbeeld door bescherming bij mij te zoeken of door te blijven wachten tot Norah weggaat (wat ze dus niet doet). Soms denk ik als Fio nu eens flink zou grommen en een keer uithalen...zou dat helpen. Of dat Fio op haar rug gaat liggen en zich onderdanig toont. Doet ze dus geen van beiden. Ik vind het onderhand zielig voor Fio, ze wordt duidelijk ouder en wat stram en stijf, ze ziet niet meer zo heel goed etc. En steeds dat voor haar zo irritante mormel dat haar continu lastigvalt. In huis vertonen ze dit gedrag ook, maar wel in sterk verminderde mate.
Wie heeft ervaring of tips en raad?
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Volgens mij wil de jongere hond de macht overnemen van de oudere hond. Hoe reageer jij ? Da's ook belangrijk. Bevestig je de macht van de oudere hond, of ben je meer met de nieuwe hond bezig, zodat die denkt dat die hogerop de rangordeladder kan klimmen ?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

De jonge hond wil gewoon spelen en de oude hond is daar niet van gedient. De oude hond grijpt niet al te hard in omdat jonge honden nu eenmaal vaak met een heleboel wegkomen bij ze. Ik zou je jonge hond eens wat vaker apart wat extra beweging geven. 11 jaar en 1 jaar is natuurlijk een wereld van verschil qua bewegingsbehoefte, wel zo eerlijk om daar rekening mee te houden. Je zult zien dat het een stuk beter gaat als je er voor zorgt dat de jongste haar energie beter kwijt kan.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

zoals ik het zie is dit gewoon een vorm van uitdagen om te spelen en niet om te vechten. inderdaad 11 en 1 is wel een heel verschil. zou de kleinste wat meer apart meenemen en daar zijn energie laten verspillen en dan de oudste ook apart meenemen en daarmee wat speciale dingetjes doen die hij leuk vind maar door de jonge hond geen kans wordt gegeven, zou hou je ze allebei tevreden
Chateauneuf
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het met jullie eens dat het een groot leeftijdsverschil is en dat beide honden een verschillende behoefte aan beweging hebben. Norah krijgt dan ook volop extra speeltijd in en buiten huis. Ze vindt speeltjes hartstikke leuk, maar als Fio erbij is, is Fio interessanter kennelijk, dan kan dat speeltje haar geen moer schelen, hoe enthousiast ik ook doe en hoe spannend ik het ook maak voor haar. Bij een rondje in de buurt, moeten we langs een drukke weg en laat ik Norah nog niet loslopen (Fio wel). Aan de riem valt Norah niet meer uit naar Fio, dat deed ze in het begin wel, maar dat heb ik nooit toegestaan. Aan de lijn wil ik geen getrek en moet ze gewoon goed naar me luisteren. Als ze samen loslopen, bijvoorbeeld op het strand, kan Norah lekker uitrazen en grijp ik eigenlijk niet in. Ten eerste zijn ze dan vaak wat verder van me weg, dat maakt het moeilijker om in te grijpen. Ten tweede dacht ik altijd dat honden dit soort dingen prima onderling kunnen uitmaken. Of heb ik dat mis?
Gisteren ook contact gehad met de hondenuitlaatservice, waar ze op dinsdag altijd mee gaan, omdat ik dan iets langer moet werken dan ik prettig vind voor ze. Hondenuitlaatservice zegt dat als Fio en Norah samen loslopen, Norah de andere honden negeert en alleen maar Fio in de nek zit te hijgen en grommen en bijna irritant speelgedrag naar Fio toe vertoont. Zodra ze Fio aan de lange lijn doen en Fio dus " beschermd" is, mengt Norah zich in de rest van de groep en vertoont dan volstrekt normaal gedrag. Lekker druk, maar da's raseigen dat geeft niks!
Nou jullie weer.....ik hoor het graag. Groetjes, Nathalie
*Linda*
Zeer actief

Maar laat je ze ook wel eens apart uit? De wandelingen die je nu doet zijn blijkbaar goed vol te houden voor je oudste hond en daaruit kun je eigenlijk ook direct opmaken dat het dus te weinig is voor de jongste.
Chateauneuf
Vaste gebruiker

Als ik ze meeneem naar park of strand, loopt Norah het bos 5 keer door en rent veel langer op het strand dan Fio, dus dat zal wel meevallen denk ik! En daarbij schreef ik al eerder, dat Norah volop extra speel en renmogelijkheden krijgt, maak je niet bezorgd.....
Maar zou dat dan werkelijk dit gedrag veroorzaken? Dat geloof ik niet, ik denk niet dat het probleem is dat Norah te weinig beweging krijgt, ik denk echt dat het iets anders is.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik denk ook dat het wat anders is. Ik heb namelijk dezelfde situatie alleen met honden die 1 jaar in leeftijd schelen. Op mij maakt het meer de indruk van de rangorde bevestigen en degene die dan ranglager zou moeten zijn geeft zich niet duidelijk genoeg over. Ik heb dit namelijk eerder aan de hand gehad met dezelfde hond in combinatie met een andere hond die pas bij ons was.

Nu doet een andere hond dit weer precies hetzelfde bij hem. Het is hier ook erg vervelend omdat er nogal wat verschil in grootte is waardoor het vaak veel te hard naar mijn zin gaat door de corrigerende partij. Als ik zeg dat het genoeg is dan houdt het ook wel op, maar buiten mijn gezichtsveld gaat hem soms gewoon door.

Ik laat ze nu weer per twee uit zodat het voor iedereen een prettige wandeling kan zijn. Aanlijnen is inderdaad een optie maar dat is voor mij niet de bedoeling bij een losloopwandeling want dan moeten ze lekker kunnen rennen.

Ook om de beurt aanlijnen werkt niet, want ze zien de rest rennen en willen dan meedoen en ik heb geen zin om het goede aan de lijn lopen van ze te verpesten door ze te laten trekken aan de riem in het bos.

Ik zou ook niet weten wat ik er aan moet doen. Ik laat ze alles ook zoveel mogelijk zelf uitzoeken onderling maar dit gaat gewoon soms veel te hard. En omdat ik dan voortdurend zelf moet ingrijpen wordt zo'n wandeling er ook niet leuker op en wordt ik er voor de honden ook niet leuker op. Dus voorlopig maar even weer apart, tot de verhoudingen duidelijker zijn.
*Linda*
Zeer actief

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft. Mijn Jack Russel kreeg ik als pup toen mijn oude hond 10 jaar was en er gebeurde op een gegeven moment exact hetzelfde als jij beschrijft. Ik ben Juul de jonge hond toen extra gaan uitlaten en het is tot aan de dood van Patries op 15-jarige leeftijd toen veel beter gegaan. Juul deed ook heel opdringerig en steeds in haar oor hangen en in haar gezicht springen. Ook Juul liep op een wandeling veel meer heen en weer dan Patries deed, dus ook ik dacht dat het voldoende moest zijn. Vandaar mijn reactie. Ik probeer je alleen maar te helpen met mijn reactie, het is toch een kleine moeite om het eens een week of 2 te proberen :denken:
Chateauneuf
Vaste gebruiker

Hey Sunnybunny, ik waardeer je reactie ook hoor. Ik vraag immers naar jullie ervaringen. Fijn dat het bij jou wel geholpen heeft. Hoeveel liet jij de jonge hond extra uit dan?
Ik ben Juul de jonge hond toen extra gaan uitlaten
*Linda*
Zeer actief

Gewoon 1 stevige wandeling per dag van ong. 3 kwartier/uur. Het liefst in een gebied waar ook veel andere honden zijn waarmee ze lekker uit kan razen en die haar wél corrigeren :wink:
akita
Actief

Ongelezen bericht door akita »

heb hier een beetje het zelfde mijn jongste hond doet precies het zelfde bij mijn oudste hond net als die van jou. buiten opwachten en dan een spurtnemen en dan keihard botsen en zo. buiten geeft de oudste wel een snauw maar niet echt wat indruk maakt. als ik tegen de jongste zeg nee luistert ze ook gelukkig want de oudste zoekt ook bescherming bij mij die wil alleen maar snuffelen en zo. de oudste bij mij is 5 en de jongste is 1. binnen spelen ze gewoon intensief erg leuk om te zien
IK HEB 3 ECHTE KANJERS CJ SHEILA EN KYRA
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”