Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eigen initiatief stimuleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

eigen initiatief stimuleren

Ongelezen bericht door jelle »

Hoi

Het is niet echt een probleem, maar wel een situatie waarvan ik me afvraag hoe jullie er mee om zouden gaan.

In een grijs verleden hadden we bedacht dat de honden niet op de bank mogen. Principes zijn er om overboord te gooien dus dat hebben we twee maanden ofzo volgehouden en het mag al weer ruim 4 jaar wel :mrgreen:

Ferro mag dus ook best op de bank als er plek is.
Nu heeft hij de gewoonte ontwikkeld om het te "vragen" of het wel mag. Elke keer dus als hij op de bank wil en we in de kamer zijn (als we er niet zijn doet ie het gewoon) blijft hij voor de bank staan ons aankijken tot we zeggen (soms heeft ie wel 4 a 5 keer een aansporing nodig) dat het mag.

Van mij hoeft dat niet, laat hem toch lekker doorlopen. En aangezien er soms nog wel eens wat heen en weer geklept wordt staat ie zo drie keer in een half uur voor de bank te miepen.

Het is niet een probleem, het is niet erg, al word ik er soms wel een beetje iebel van (maar da's meer mijn aard).
Maar hoe maak ik duidelijk dat hij het niet hoéft te "vragen"?
Negeren kan, dan gaat ie dus meestal ergens anders liggen.
Zeggen dat ie er op mag kan, maar dan bevestig je dus ergens zijn gedrag, lijkt me.

Hoe zouden jullie er mee om gaan?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Herkenbaar!!!!!!
Beertje springt ook niet uit zichzelf op de bank, die vraagt het ook. En inderdaad, soms meerdere keren aansporing nodig: ga maar, ja, je bent braaf, ja ga nou maarrrrr. :boos: :mrgreen:
Overigens heb ik wel eens nee tegen hem gezegd en dan is het ook weer niet zo dat ie dan dus braaf op zijn kussen gaat liggen. Dan blijft ie toch staan vragen. :smile:

Op zich vind ik het niet erg. Ik heb het er ook nooit geprobeerd uit te krijgen.

De andere honden springen wel uit zichzelf op de bank.
Overigens zijn die er ook veel makkelijker weer af te krijgen, met 1 beweging of woord gaan ze al opzij, terwijl Beertje zijn opgeeiste plek dan ook niet meer afstaat. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hier ook herkenbaar!
Ghaya heeft er ook een handje van, dan legt ze haar kop op de plek van de bank waar ze wil gaan liggen en blijft dan doodstil staan waarop wij dan dus ook elke keer reageren met 'toe maar schat, ga maar liggen wijffie, ja mag wel, ga maar hoog, toe maar moppie' en dan ook na een aantal keren gaat ze erop liggen.

Dus ik ben erg benieuwd naar de reacties, ik vind het verder niet storend of vervelend voor mezelf maar voor Ghaya lijkt het mij ook niet prettig en ik snap ook niet goed waarom ze het doet want bij ons mogen ze al vanaf dag 1 op de bank....

:denken:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Hier mogen ze ook gewoon op de bank, maar Molli ging er nooit uit haarzelf op. Ik heb haar toen eens op de bank geroepen, maar ze voelde zich helemaal niet lekker op de bank dus dan hoeft ze er van mij ook niet meer op. Zij toonde dus geen initiatief omdat ze eigenlijk helemaal niet zo nodig op de bank hoefde.

Als je echt denkt dat ze het uit respect voor jou niet doet is er toch ook niks mis mee, ze houden gewoon netjes rekening met de wens van het baasje. Er zijn vast een heleboel mensen jaloers op je!

Tja, en als je het wel wil aanleren. Toch een keer wachten tot hij het uit zichzelf doet en dan uitgebreidt belonen. Of hem elke keer bij je roepen als je zelf gaat zitten en dat dan langzaam afbouwen, maar ik weet niet of het wenselijk is als hij er bij komt zitten elke keer als je zelf gaat zitten...
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

Boris 'vroeg' ook altijd of hij op de bank mocht. Ik gebruikte dan het woord 'op'. eerst deed hij het enkel als ik ook op de bank zat, maar nu kan ik het al vanop afstand gebruiken bv als ik aan tafel zit. Bij hem vroeg het gewoon tijd (een jaar of drie) maar nu gaat hij al eens uit zichzelf op de bank.
groetjes!Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

hier springen ze gewoon overal en nergens op als ze er zin in hebben. ze zijn vreselijk brutaal, maar dat mag van ons. als we er geen zin in hebben, sturen we ze weg.

het lijkt wel een beetje op bedelen - aandachttrekkerij om op de bank te mogen zitten en tegelijkertijd in het middelpunt van de belangstelling staan. uiteindelijk gaat het bijna niet meer om het wel of niet op de bank mogen of willen, maar meer om het hele ritueel. lekker veel aadacht.

ik zou de hond eenmaal zeer uitgebreid melden dat hij er lekker bij mag en als er dan nog gedreuteld wordt negeren en/of wegsturen en dan negeren.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Niets aan veranderen, de beleefdheidsregels van je hond zijn in orde en dat moet je zo laten. Het is een rangordegerelateerd grapje..jouw bank, hoge plek, mag ik daar wel liggen? En zo hoort het ook.
Het is namelijk ook jouw bank en het is eigenlijk wat ongehoord dat de hond daar ligt..en zolang hij dat zo ziet is het okee. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:Niets aan veranderen, de beleefdheidsregels van je hond zijn in orde en dat moet je zo laten. Het is een rangordegerelateerd grapje..jouw bank, hoge plek, mag ik daar wel liggen? En zo hoort het ook.
Het is namelijk ook jouw bank en het is eigenlijk wat ongehoord dat de hond daar ligt..en zolang hij dat zo ziet is het okee. :wink:
en wat dan met dat blijven vragen of ze erop mogen? is het handig om dat op een gegeven moment af te kappen?
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Anne gaat, ondanks aansporingen, nooit op de bank. Heb dr er al eens op getilt, maar dan kijkt ze uitermaate ongelukkig...Dan maar op n kleedje.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tash ''vraagt''ook altijd of ze er op mag en kan dan ook zeuren als je haar dan blijft negeren

Zij heeft ons in dat opzicht nu goed opgevoed want als ze het vraagt,en ik wil het,geef ik haar uitgebreid een aanmoediging :mrgreen:
Wil ik het niet zeg ik nee en gaat ze weer weg.
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Bikkel vraagt het ook uit een soort beleefdheid, mag ik naast je liggen.
Dan zeg ik ja en klop op de bank. Twijfelt ie dan dan zeg ik nog een keer het is goed maar daarna ga ik gewoon weer breeduit liggen. Dan gaat ie weer zuchtend naar zijn eigen plek. Meestal probeert ie het later nog een keer en als ik dan zeg ja dan bedenkt ie zich niet meer :mrgreen:
Ik kap dat gevraag dus idd af, anders blijft dat gemuts. Op een gegeven moment wil ie het zo graag dat ie gelijk komt als je ja zegt. Te lang twijfelen is hier pech gehad, mmmm klinkt eigenlijk best gemeen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar moeten we ook expliciet zeggen dat het ècht wel mag. Een half uur wachten op antwoord doet ze overigens niet, dan vlijdt ze zich diep zuchtend gewoon op de grond voor de bank neer.

Ik ervaar het bij haar echt niet als aandacht eisen. Ze vrààgt gewoon of het mag. En geen antwoord, betekent dus nee.
Ik geef dus altijd 'antwoord', dat het mag. Ook al zit ik in een gesprek met iemand, ik geef Saar wel antwoord. Ook omdat ik er iebel van wordt als een hond me steeds aan staart in afwachting van een antwoord :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”