Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plassen in huis waar ik op bezoek ben!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

plassen in huis waar ik op bezoek ben!

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn reu van 3 jaar (intact) probeerde een plasje te doen tegen de gordijnen toen ik op bezoek was vanavond :roll:

Er was daar een hond geweest, en dat rook hij.

Ik vind dit wel erg onaanvaardbaar gedrag.

Ik heb hem nu met een 'Nee' en afleiding ervan af kunnen houden.

Het zal vast te doen hebben met territoriumafzetting?

Toen ik een tijd terug bij anderen was die ook een teefje er hadden lopen (niet loops uiteraard) ging ie erg veel plasjes overal neerleggen..

1. Waar komt dit vandaan? (oorzaak-oorzaken?)
2. Hoe kan ik dit afleren? Ik kan moeilijk altijd steeds volledig op mijn hond letten en alleen maar met hem bezig zijn.
3. Zou castratie kunnen helpen?

gaarne tips! :denken:
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik heb er hier ook zo een.

Tja, markeren inderdaad. Territorium afbakenen....reuen met een wat dominantere aanleg doen het vaak.

Castreren helpt hier tegen, maar ik zou dit niet adviseren. Het is natuurlijk een vervelend probleem, maar castratie heeft een dusdanige invloed op je reu dat het nogal een rigoreus middel is. Het is lastig, maar geen wereldprobleem. Laat je reu dus alsjeblieft gewoon reu blijven....

Hoe ik het bij mijn hond doe;
Bij mensen waarvan ik weet dat ik vaker ga komen laat ik Doerak de eerste tijd (de eerste paar keren) aan de riem rondlopen. Hij mag gewoon rondlopen, zodat ik ook zie of hij wil gaan markeren. Als hij dit wil gaan doen ben ik op tijd om hem te corrigeren. Door middel van een rukje aan de riem en een "nee" corrigeer ik hem op het moment dat ik zie dat hij zijn poot op wil tillen. Je moet wel opletten, want anders ben je te laat...
Bij mensen waar ik maar heel af en toe kom neem ik Doerak niet mee. Het is dan niet echt de moeite waard om er een heleboel energie in te steken. De keren dat het niet anders kan leg ik Doerak naast mijn stoel, aan een riempje.

Ik had het ook liever anders gezien en ik vind het soms ook echt wel heel vervelend, maar castratie vind ik persoonlijk toch een te grof middel voor dit probleem.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Castratie zou ik niet enkel tegen dit probleem doen
Echter hij heeft ook 1 niet ingedaalde bal
en hij spuit af en toe de vloer onder

Hij is nu 3 en intact en ik wilde het zo laten, castratie kan echter soms wel voordelen hebben
maar ik heb ook liever een reu die gewoon echt reu is en blijft
verder is het een lieve hond
Niekie
Zeer actief

Als hij ook een niet-ingedaalde bal heeft zou ik toch even met je dierenarts overleggen. Kijken wat hij adviseert.

Voor het markeren binnen (bij visite) snap ik wel dat het lastig is, hoor. Het beperkt mij ook wel een beetje.
Groetjes Anique

Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Ja wat is beter voor de hond?
Als ie vaak alleen thuis moet blijven omdat ie markeert, is dat ook niet leuk
en wat betreft castratie: hij mag toch niet dekken dus wat heeft ie aan al die hormonen

honden zijn tegenwoordig zo gedomesticeerd dat er weinig natuurlijks aan over is hoor

maar ja :denken:
Niekie
Zeer actief

Dat hij vaak (alleen) thuis moet blijven is bij mij niet het geval, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Dat hij niet mag dekken klopt, maar dat is niet het belangrijkste dat er verandert na castratie. Zijn hele gedrag wordt anders, en vooral ook gedrag van andere reuen ten opzichte van hem. Hij is eigenlijk gewoon geen reu meer... Dat wil ik niet.
Persoonlijk zou ik alleen castratie overwegen als er een medische noodzaak is.

Mijn advies zou je ook eens kunnen proberen, bij mij werkt het wel. Na enige tijd valt het kwartje echt en markeert hij niet meer binnen. Het kost wel wat energie en tijd, maar dan heb je ook wat.
Groetjes Anique

Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Denk maar niet dat een gecastreerde hond dat soort dingen niet doet, hoor. Toby heeft het ook wel eens gedaan en ik hou hem, als ik net ergens binnen ben, altijd even goed in de gaten, voordat ie stiekum zijn poot op tilt. Vooral in huizen waar andere reutjes (meestal ongecastreerd) rondlopen.

En mijn oude Beertje heeft het vroeger ook vaak geneigd te doen.
Nog erger zelfs, gewoon honden in huis en buitenshuis over hun kop piesen. :N:

En beiden heren zijn gecastreerd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
AnneMarie
Zeer actief

Tja :denken:

enkel dit zou ook zeker geen reden tot castratie kunnen zijn hoor.

Met opvoeding kom ik er nu wel, ik ben direct duidelijk en hij heeft het niet meer geprobeerd. Maar het blijft vervelend want je wil niet voortdurend achter je hond aanlopen als je op visite bent

overigens, castratie info hier is wat genuanceerder:
http://home.tvd.be/ws35554/akela/castratie.html
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”