Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup heeft vraatzucht, ook eigen poep staat op het menu!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sonaya
geregistreerd lid

Pup heeft vraatzucht, ook eigen poep staat op het menu!

Ongelezen bericht door Sonaya »

Sinds 3 weken heb ik een bruine labradorpup (Rocky) van 18 weken.
Ik vind dat hij echt last van vraatzucht heeft :N: . Het enige wat hij tijdens het wandelen doet is zoeken naar dingetjes die hij kan eten; vuurwerkpapiertjes, hele kleine veertjes van vogels, voor mij onzichtbare dingen etc. Ik trek hem altijd tijdig mee maar dan protesteert hij door stokstijf te blijven staan.
Ook eet hij zijn eigen poep op (niet van anderen, hij heeft ook nog nooit los gelopen, alleen in het bos maar blijft dan vlak bij me).
Als hij eten krijgt (in zijn bench met deurtje dicht) wordt ie ook helemaal dol en als het op is en de bench gaat weer open, stormt ie naar de bak van mijn andere hond Cinna maar helaas, dat is dan al op. Hij blijft er dan wel een paar minuten aan likken.

Vanmiddag ook; heb ik hem net goed uitgelaten, kom thuis, meneer poept weer een beetje stiekem in de woonkamer en vreet het op. Ook doet ie het volgens mij 's nachts in de bench en eet het daarna op. Daar heb ik dus geen controle. De bench is trouwens niet te groot maar exact goed.

Soms kotst ie het overdag allemaal uit over de (stoffen) bank. dan is het net een halve emmer diarree, bah :jank: !

Ik heb al veel over poep eten gelezen maar hoe leer ik het hem af :denken: als ie het in de bench doet? Als ie buiten poept kijkt ie er niet naar om.

Verder zijn zijn darmen ook heel gevoelig. Toen ik hem ophaalde bij de fokker (waar hij met 16 weken is teruggekomen omdat de 1e eigenaar niet meer voor hem kon zorgen :blah: ) had hij de week daarvoor diarree gehad. De fokker gaf hem toen alleen nog maar de voeding Energique. Toen kreeg ie weer redelijk normale drollen. Toen hij bij mij kwam gaf ik eerst ook Energique en stapte toen over op Rodi Lamshart. Daarna ging ik het langzaam aan mixen met Pedigree Junior. Dat ging redelijk. Nu heeft ie weer dunne poep (af en toe als satesaus, af en toe als pindakaas). Nu vraag ik me af of dat door die Pedigree komt of door het poep eten... :N:

Ik laat Rocky om de 2 uur uit, behandel hem dus als een pup van bijv. 10 weken. Beloon hem flink als ie buiten poept of plast en dat doet ie gelukkig altijd. Toch doet ie het ook nog binnen zodra het hem uitkomt. Het kwartje schijnt niet te vallen.
Hij kan het wel inhouden, want 's nachts blijft zijn bench droog.

Weet iemand raad?
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

De eerste tip die ik je wil geven is om je hond a) te controleren of ie bijv. wormen heeft (omdat zijn ontlasting niet goed is) of e.e.a. medische reden en b) als het dat niet is zet hem dan terug op Energique of ander k.v.v.
Pedigree is gewoon geen goed voer net zoals alle blikvoer. Alles in blik bestaat voor 80% uit water en bevat amper de voedingstoffen die je pupje nodig heeft.

Het eten van zijn eigen poep kan betekenen dat hij bij zijn vorige eigenaar lang in zijn eigen derrie heeft moeten zitten en daardoor "gestoord" gedrag heeft ontwikkeld door het zelf op te eten. Of dat hij zwaar werd gestraft door binnen te poepen. Er zijn nog legio redenen maar het belangrijkste is denk ik om het af te leren.

Als je hond het 's nachts in de bench zit en je verdenkt hem van poepen en het eten daarvan...is het niet mogelijk dat je het pupje meeneemt naar je slaapkamer zodat je hem wat meer in de gaten kunt houden?

Sta je zowieso op het 's nachts (op een vast tijdstip) om hem even te laten plassen/poepen? Of is dat niet meer nodig?Hoe reageer jij als hij binnen iets heeft gedaan?

Tijdens het wandelen kun je proberen als hij naar een papiertje/veertje of wat dan ook wil gaan om hem af te leiden met iets wat veel lekkerder is (beetje Rodi worst of kaas etc) Vooral omdat hij protesteert als je aan hem "trekt" denk ik dat je hem moet lokken. Hij zal toch moeten leren dat het bij het baasje komen altijd leuk is :wink:

Oh ja je hebt de pup natuurlijk ook nog niet zo lang maar hij heeft wel al een ander baasje gehad. Voor je hondje is het allemaal erg veel om te verwerken dus ik denk dat je met veel geduld een heel eind komt. Good luck.
Sonaya
geregistreerd lid

Bedankt voor je reply.

Hij is onlangs al helemaal ontwormd maar zal het voor de zekerheid nog een keer doen.

Hij krijgt geen blikvoer van Pedigree maar puppybrokken (droog). Verder niks er doorheen of wat dan ook. Ook geen tussendoortjes, alleen af en toe een pens-trainingssnoepje als beloning.

Als ie binnen poept of plast zeg ik heel hard NEE (hij weet exact wat dit betekent en luistert hier ook best goed naar als ie iets stouts doet). Daarna ga ik direct met hem naar buiten en beloon ik hem uitbundig, want daar poept/plast ie altijd verder.

Als ik hem meeneem naar mijn kamer zal ik het ook niet merken denk ik (snurk... :wink: ), maar hij is van het begin af aan al 's nachts in de bench en dat gaat wel goed. Hij werd eerder ook nooit meer 's nachts uitgelaten.

Als ie buiten stil blijft staan als ik hem meetrek lok ik hem inderdaad met wat lekkers. Dan komt ie wel maar de volgende keer doet ie het gewoon weer :denken:

Ik heb hem natuurlijk pas 3 weken maar dan zal je toch wel enige verbetering moeten zien toch? Ik ben heel consequent met hem en weet aardig hoe je een pup op moet voeden maar het lijkt of het kwartje niet valt bij hem. Blijft bijv. ook altijd trekken aan de riem terwijl ik hem leer NAAST en dan iets lekkers geef als ie eventjes goed naast loopt. Twee tellen later doet ie het weer....
Maar ZIT en BLIJF leert ie weer heel makkelijk, duurde maar 5 minuten en toen kende ie het al :wink: .

Trouwens, ik lees vaak dat het geven van een eierkoek per dag helpt tegen poep eten, maar is dat niet slecht voor hem als ie al gevoelige darmen heeft?
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Sonaya schreef: Hij krijgt geen blikvoer van Pedigree maar puppybrokken (droog).
Pedigree (ook de brokken) is zeker geen goed hondenvoer. :neenee:
Ik zou de pup terug op Energique (of een ander merk versvlees) zetten, dat is echt veel gezonder! Je zal ook snel een verbetering in de ontlasting zien, veel vaster en ook veel minder. De kans dat hij dan in huis zijn behoefte gaat doen als je 's avonds hem nog uitgelaten hebt is meteen een stuk kleiner.
Als je versvoer echt niet ziet zitten, dan toch maar een andere en betere brok zoeken waar de hond het goed op doet. Een merk waar geen kunstmatige geur-kleur-smaakstoffen en bewaarmiddelen inzitten.
Om de darmflora te versterken zou je hem probioticacapsules kunnen geven (natuurlijke goede bacteriën), is ook goed bij diarree trouwens.
Verder sluit ik me volledig aan bij Pooh. :wink:
Succes! :ok:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolein »

Als ie binnen poept of plast zeg ik heel hard NEE (hij weet exact wat dit betekent en luistert hier ook best goed naar als ie iets stouts doet). Daarna ga ik direct met hem naar buiten en beloon ik hem uitbundig, want daar poept/plast ie altijd verder
Het is aan te raden niet met een 'nee' te reageren omdat ze het dan al gedaan heeft. Correctie is heel moeilijk te timen en als de timing wel goed is zijn er teveel risico's aan verbonden. Dadelijk durft je hond zich niet meer te ontlasten waar je bij bent en gaat je stiekum een plekje zoeken en er is een kans dat ze het snel gaat opeten. De hond kan door correctie/ straffen zo angstig worden dat hij daardoor juist meer gaat plassen. Probeer veel tijd in de zindelijkheids training te stoppen, ga vaker naar buiten en beloon voor goed gedrag. Heel veel succes.
Afbeelding

Gr
Jolein.
Sonaya
geregistreerd lid

Jolein schreef:
Als ie binnen poept of plast zeg ik heel hard NEE (hij weet exact wat dit betekent en luistert hier ook best goed naar als ie iets stouts doet). Daarna ga ik direct met hem naar buiten en beloon ik hem uitbundig, want daar poept/plast ie altijd verder
Het is aan te raden niet met een 'nee' te reageren omdat ze het dan al gedaan heeft. Correctie is heel moeilijk te timen en als de timing wel goed is zijn er teveel risico's aan verbonden. Dadelijk durft je hond zich niet meer te ontlasten waar je bij bent en gaat je stiekum een plekje zoeken en er is een kans dat ze het snel gaat opeten. De hond kan door correctie/ straffen zo angstig worden dat hij daardoor juist meer gaat plassen. Probeer veel tijd in de zindelijkheids training te stoppen, ga vaker naar buiten en beloon voor goed gedrag. Heel veel succes.
Ik zeg NEE op het moment als ie aan het plassen is, dus niet daarna. Direct na het NEE zeggen zet ik hem buiten en dan plast ie direct verder en beloon ik hem uitbundig. Beter kan niet toch?

En ik ga al elke 2 uur naar buiten, dat lijkt me voldoende voor een pup van 5 maanden, toch? :denken:
Sonaya
geregistreerd lid

binno schreef:
Sonaya schreef: Hij krijgt geen blikvoer van Pedigree maar puppybrokken (droog).
Pedigree (ook de brokken) is zeker geen goed hondenvoer. :neenee:
Ik zou de pup terug op Energique (of een ander merk versvlees) zetten, dat is echt veel gezonder! Je zal ook snel een verbetering in de ontlasting zien, veel vaster en ook veel minder. De kans dat hij dan in huis zijn behoefte gaat doen als je 's avonds hem nog uitgelaten hebt is meteen een stuk kleiner.
Als je versvoer echt niet ziet zitten, dan toch maar een andere en betere brok zoeken waar de hond het goed op doet. Een merk waar geen kunstmatige geur-kleur-smaakstoffen en bewaarmiddelen inzitten.
Om de darmflora te versterken zou je hem probioticacapsules kunnen geven (natuurlijke goede bacteriën), is ook goed bij diarree trouwens.
Verder sluit ik me volledig aan bij Pooh. :wink:
Succes! :ok:

Wat zijn probioticacapsules :roll: ? Haal je die bij de DA of bij de dierenwinkel? Is er een merk voer die je adviseert? Energique lijkt me ook prima maar ik heb geen vriezer (alleen klein vriesvakje :wink: ) en dan wordt het wat lastiger :blah: .
Heb ook een tijdje Rodi Lamshart gegeven, wat vind je van dat merk?
En Rodi Compleet? Want in alleen dat lamshart blijkt niet alles voldoende te zitten. Maar goed, da's ook diepvries.

Jee, ik dacht dat pedigree een goed merk was, maar hoor inderdaad steeds vaker slechte ervaringen erover :denken: .
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolein »

Ik zeg NEE op het moment als ie aan het plassen is, dus niet daarna
Ik noemde dit als voorbeeld en beschreef ook voor 'als de timing wel goed is' Jij stelt een vraag en daarop reageer ik zo goed mogelijk. Als hij is huis plast ( en het niet medisch is) is elke 2 uur waarschijnlijk te lang , beloon met iets heel lekkers als hij het buiten doet . Gedrag wat een hond iets oplevert ,zal hij herhalen. Succes
Afbeelding

Gr
Jolein.
Sonaya
geregistreerd lid

Jolein schreef:
Correctie is heel moeilijk te timen en als de timing wel goed is zijn er teveel risico's aan verbonden.
Ik bedoelde het ook niet rot hoor... :wink: ben heel blij met alle reacties!

Maar lees even de quote van jouw berichtje, dat stukje heb ik even verkeerd opgevat. Ik dacht dat je bedoelde "ook al is de timing wel goed, dan nog zijn er teveel risico's aan verbonden". Begrijp je?

Maar dus als de timing wel goed is, vind ik, Rocky kennende, NEE zeggen wel goed ipv het plassen te negeren. Bij de ene hond werkt het één het beste, bij de andere hond het andere. Hij wordt er ook niet angstig van. Hij kijkt alleen lullig op dat moment, haha :blah:

Ik hoorde van een aantal mensen dat je de waterbak rustig, na het avondeten, vanaf 19.00 's avonds weg kan halen. Maar is dat niet slecht? Ik vind 19.00 best vroeg namelijk. Het valt me nl. op dat ie het binnen plassen bijna altijd 's avonds doet, heel af en toe overdag :denken: .
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het kan heel goed zijn dat zodra je op ander voer bent overgestapt het binnen poepen/plassen snel over is doordat het anders werkt op het lichaam van je hond.
Pedigree,Bonzo en Frolic moet je echt laten staan!Op Frolic zijn de meeste honden erg gek;kun je goed als beloning geven(in heel kleine stukjes).Zoals Marjolijn al zei kan het best zijn dat 2 uur te lang voor hem is;probeer het eens met kortere tussenpozen.
De waterbak zou ik lekker laten staan,tenslotte drink jij ook graag iets als je dorst hebt toch? :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Poep eten kan ook een vorm zijn van opruimen omdat hij hiervoor op z'n kop krijgt.
Je kunt niet weten wat er bij z'n vorige baasje is gebeurd.
Als optie zou ik hem gewoon niet meer straffen als hij in huis iets doet maar belonen als hij 't buiten doet.(brokje).
Het duurd soms iets langer maar als 't kwartje valt lukt dit prima :ok:
En kwa voer, een goede voeding is nu zeer belangrijk omdat hij al problemen met z'n ontlasting heeft.
Niet te veel wisselen maar eerst een tijd op 't zelfde voer laten staan zodat z'n darmen daaraan kunnen wennen.

Eten buiten, veel afleiden en belonen voor goed gedrag. Hij snap 't duidelijk helemaal niet :denken:
Als hij op jou gefocusd is heeft hij geen tijd om elders te eten en te snaaien.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Rea schreef:Poep eten kan ook een vorm zijn van opruimen omdat hij hiervoor op z'n kop krijgt.
Als optie zou ik hem gewoon niet meer straffen als hij in huis iets doet maar belonen als hij 't buiten doet.(brokje).
En kwa voer, een goede voeding is nu zeer belangrijk omdat hij al problemen met z'n ontlasting heeft.
Niet te veel wisselen maar eerst een tijd op 't zelfde voer laten staan zodat z'n darmen daaraan kunnen wennen.

Eten buiten, veel afleiden en belonen voor goed gedrag. Hij snap 't duidelijk helemaal niet :denken:
Het is een Labrador :mrgreen:
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:
Rea schreef:Poep eten kan ook een vorm zijn van opruimen omdat hij hiervoor op z'n kop krijgt.

M'n kwartje valt niet :denken: Zijn die dan zo speciaal. :mrgreen:
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Sonaya schreef: Wat zijn probioticacapsules :roll: ? Haal je die bij de DA of bij de dierenwinkel? Is er een merk voer die je adviseert? Energique lijkt me ook prima maar ik heb geen vriezer (alleen klein vriesvakje :wink: ) en dan wordt het wat lastiger :blah: .
Heb ook een tijdje Rodi Lamshart gegeven, wat vind je van dat merk?
En Rodi Compleet? Want in alleen dat lamshart blijkt niet alles voldoende te zitten. Maar goed, da's ook diepvries.

Jee, ik dacht dat pedigree een goed merk was, maar hoor inderdaad steeds vaker slechte ervaringen erover :denken: .
Probiotica zijn goede bacteriën die de darmflora herstellen en ondersteunen (zit ook in kleine hoeveelheden in bvb Biogarde en bifidus-yoghourt, Yakult, Actimel...) De capsules of het poeder bevatten veel meer probiotica.
Je kan het bij de apotheek halen, bij de drogist of bij een goede reformwinkel. Bij de drogist/reformwinkel heet probiotica ook wel eens acidophilus of lactobacillus. Orthica en Arkopharma hebben het ook. Sommige dierenartsen hebben het ook in huis of anders kan je het wel laten bestellen.
Als ik zou moeten kiezen tussen Rodi en brokken, dan kies ik zeker voor Rodi. Maar zorg er wel voor dat je dan een kompleet versie geeft. Bij een betere brok denk ik dan bvb aan Nutro en Henne, maar ik lees ook wel goede dingen over Farmfood. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
marian*
Erelid
Contacteer:

Rea schreef:
maxcola schreef:

Als het op eten aankomt wel :mrgreen:
Max is een halve Labrador en die at als pup zijnde zelfs cement dat hier voor de deur geknoeid was door bouwvakkers die een flatgalerij aan het renoveren waren.Mijn zus zei toen dat ik hem dan maar genoeg te eten moest geven omdat eters werden geboren en vreters gemaakt.
Tot ik haar liet zien wat Max in zijn bakje kreeg en wat ie vlak daarna op straat opat :mrgreen: toen wist ze dat sommige honden als vreter geboren worden.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:
Rea schreef:
maxcola schreef:

Als het op eten aankomt wel :mrgreen:
Max is een halve Labrador en die at als pup zijnde zelfs cement dat hier voor de deur geknoeid was door bouwvakkers die een flatgalerij aan het renoveren waren.Mijn zus zei toen dat ik hem dan maar genoeg te eten moest geven omdat eters werden geboren en vreters gemaakt.
Tot ik haar liet zien wat Max in zijn bakje kreeg en wat ie vlak daarna op straat opat :mrgreen: toen wist ze dat sommige honden als vreter geboren worden.
Het zit in de gene :denken: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”