Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Baloe krijgt als voer Nutro, afgewisseld met Duck. Nu ga ik vanmiddag naar de islamitische slager en wil een lekker knaagbot voor hem meenemen. Is een lamsrib hier geschikt voor? Hij heeft natuurlijk nog nooit een 'echt' bot gehad, behalve een keer een kippevleugeltje (maar dat geef je dan toch eigenlijk meer als voer dan als recreatiebot?)... Of hebben jullie betere ideeën? En geef je na een bot altijd ontbijtkoek of is dat niet nodig als hij er niet veel vanaf heeft gegeten?
Lees in ieder geval het bottendocument hier bovenin de voedingsrubriek goed door.
Lamsribben kan je prima geven als je hond gewend is aan botten, hou er wel rekening mee dat de honden lamsribben gewoon opeten, dus niet als recreatiebot. Is ook heel goed voor ze, hoor, maar dat je niet schrikt dat je hond het bot gewoon opeet. Laat je hond niet langer dan een minuut of 20 knagen. Is er nog bot over, in een plastic zakje in de koelkast is het nog best een paar dagen te bewaren en kan je de rest nog een keer geven. Geef je hond daarna geen water!!! Eerste 1,5 uur geen water.
Daarna mag je hond best weer wat water drinken.
Ik geef mijn honden vaak een combinatie van een stuk lekker vlees en een bot, als maaltijd.
Ontbijtkoek is in principe niet nodig, als je maar zorgt dat je hond niet zijn bak water leegdrinkt vlak na het botje eten, want dan kan het te snel de maag uitgespoeld worden zonder goed te verteren en dat is niet goed.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad al het bottendocument gelezen en ook op andere sites rondgelezen. Ik vond het moeilijk om te beslissen wat ik de eerste keer ging geven.
Ik ben dus naar de slager gegaan en heb lamsribben gekocht, verder kreeg ik een zak met mergpijpen (groot genoeg om er niet in vast te komen zitten) en kalfsknie van hem mee, aardig he!! Ik mag vrijdag weer komen om wat te halen.
Gisteren heb ik Baloe dus de lamsribben gegeven (twee van die botten met vlees, niet heel veel, maar ik had bedacht dat we rustig aan zouden beginnen). Eerst ging hij er een beetje aan likken, vond het vreemd, toen begon hij aan het vlees te trekken met zijn voortandjes (ik hield het nog vast) en toen ik het losliet nam hij het mee naar zijn mand en ging ermee aan de slag. Toen was zo verdwenen! Volgens mij lag hij er bij te lachen.... (ik had niet eens tijd om een foto te maken)
Het viel me trouwens op dat hij ook na de twee uur dat ik zijn bak weg had gezet (had ik voor de zekerheid maar iets langer gedaan), niet erg veel behoefte aan water had.
Hij heeft niet overgegeven of aan de dunne gegaan en vond het duidelijk een succes, dus we hebben nu besloten dat Baloe overgaat op vers in combinatie met zelfgemaakt (hij is gek op groente en fruit, dus ga vanavond maar wat groenteprutje maken en invriezen).
Bij mij krijgt Poncho na het eten van lamsrib oid altijd zo'n dorst dat het niet te doen is het water weg te zetten. Ze blijft dan blaffen bij de plek waar de waterbak normaal staat en dan zwicht ik weer. Nu geef ik maar geen eetbare botten meer, het zit me niet lekker dat ik haar weer snel haar drinken geef en om nou anderhalf uur haar dwingende blaf aan te moeten horen... want ze weet van geen ophouden.
Das ook inderdaad heel lastig lijkt mij, ik zou het zielig vinden als ze zo'n dorst hebben.
Ik vond het dus juist opvallend hoe weinig dorst Baloe kreeg ervan, misschien scheelt het ook wat voor soort bot/vlees het is? Heeft ze het ook na het eten van bv. kip?
baloe2004 schreef:Das ook inderdaad heel lastig lijkt mij, ik zou het zielig vinden als ze zo'n dorst hebben.
Ik vond het dus juist opvallend hoe weinig dorst Baloe kreeg ervan, misschien scheelt het ook wat voor soort bot/vlees het is? Heeft ze het ook na het eten van bv. kip?
Ik geef wel kippennekken en kipvleugels maar dat zie ik als maaltijd en niet als bot. En dan laat ik ze gewoon drinken daarna.
Na de rauw vleesmaaltijd krijgen ze hier zeker een half uur niks te drinken. Vooral niet als ze daarna hun botten ophebben, want dat kan darmproblemen geven. Gelukkig hebben ze nooit zo'n dorst erna. Hier zijn ze ook gek op lamsribben en lamsschouderbladen.
Hoi, even een vraagje, ik lees dat je je honden kippen vleugeltjes geeft, maar mij is altijd verteld dat je gen kippen botjes mag geven omdat die hol zijn van binnen en dus scherp. zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat dan precies zit?
Kippennek en kipkarbo's, dat is waar je geen problemen mee krijgt.
Heel kipkarkas is ook perfect om mee te beginnen. Toen ik begon met rauw vlees, kregen ze eerst kippennekken om te wennen.
Hier ook geen vleugels en drumstickgedeelte, daar zitten die scherpe rotbotjes in.
linda schreef:Hoi, even een vraagje, ik lees dat je je honden kippen vleugeltjes geeft, maar mij is altijd verteld dat je gen kippen botjes mag geven omdat die hol zijn van binnen en dus scherp. zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat dan precies zit?
Een hond moet ze eerst leren eten/verteren. en je mag alleen rauwe botten geven.