Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Te snel eten
Moderator: moderatorteam
- peet
- Actief
- Aantal honden: 1
Te snel eten
Mijn hond is zo verschrikkelijk gek op eten dat iedere keer als ze haar vlees eet, ze daarna buikpijn heeft. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ze niet tegen te vet eten kon. Maar ze heeft het direkt na het eten en volgens mij kan dat dan niet komen door wat ze eet, maar meer hoe ze het eet. Ze schrokt het echt naar binnen. Ik geef haar al kleine beetjes verdeeld over de dag maar ze heeft nog steeds last, voor als ze daarvoor lang niets heeft gegegeten, dus als haar maag leeg is. Ze gaat zodra ze heeft gegeten gelijk in bid-houding liggen. Ze is ooit als eens nagekeken van binnen en de arts zag dat haar darmen ontstoken waren en dus heel gevoelig zijn. Kortom hebben jullie een tip hoe ik haar minder snel haar eten naar binnen kan laten werken. Ik probeer het al door de bak te verdelen, heb de bak al wat hoger gezet, maar niets helpt. Een heel verhaal maar ik weet het echt niet meer. Misschien dat er ook mensen zijn die dit probleem herkennen, ik hoor het graag.
Gr. Petra
Gr. Petra
- *Linda*
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Een flinke steen zou ik ook proberen.
Dit doet me trouwens wel denken aan Casper toen hij nog pup was, ook gek op eten, schrokken...enfin op een gegeven moment piepen na het eten en en over de grond kruipen. In een opwelling ben ik hem op zijn rug gaan kloppen
. Het resultaat was een mega boer
, puppie opgelucht en ging weer vrolijk spelen
Sindsdien komt hij na het eten even een paar kloppen bij mij halen als hem iets dwars zit
.
dus.... heb je dit ook al eens geprobeerd?
Dit doet me trouwens wel denken aan Casper toen hij nog pup was, ook gek op eten, schrokken...enfin op een gegeven moment piepen na het eten en en over de grond kruipen. In een opwelling ben ik hem op zijn rug gaan kloppen

Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt me beter om te zoeken naar de oorzaak van de maagpijn... een darmonststeking kan niet de oorzaak zijn wanneer de pijn meteen na het eten optreedt. Misschien is er iets aan de hand met de slijmlaag die de maagwand bedekt en beschermt...
Honden schrokken - ze hebben geen enzymen in hun speeksel om de vertering op te starten. De spijsvertering begint pas in de maag en hun hele gebit is gebouwd op trekken, scheuren, in stukken knippen en naar binnen gooien.
Ze KUNNEN niet eens kauwen, want de spieren in hun kaken staan alleen op-en-neer bewegingen van de kaken toe.
Tot slot is de maag van een hond geen zakje zoals de onze, waar je om de zoveel uur wat eten in stopt. Het is een uitvouwbaar lichaamsdeel dat tot 8% van het lichaamsgewicht aan voeding kan opslaan en dan pas optimaal functioneert. Als je wat meer wilt weten over de spijsvertering van je hond, volg dan de links op http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=425
Groetjes,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Honden schrokken - ze hebben geen enzymen in hun speeksel om de vertering op te starten. De spijsvertering begint pas in de maag en hun hele gebit is gebouwd op trekken, scheuren, in stukken knippen en naar binnen gooien.
Ze KUNNEN niet eens kauwen, want de spieren in hun kaken staan alleen op-en-neer bewegingen van de kaken toe.
Tot slot is de maag van een hond geen zakje zoals de onze, waar je om de zoveel uur wat eten in stopt. Het is een uitvouwbaar lichaamsdeel dat tot 8% van het lichaamsgewicht aan voeding kan opslaan en dan pas optimaal functioneert. Als je wat meer wilt weten over de spijsvertering van je hond, volg dan de links op http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=425
Groetjes,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
- peet
- Actief
Het lijkt mij ook inderdaad niet van haar darmen af te komen (ik denk dat we ons hebben laten misleiden door die ontstekingen). Ze heeft het alleen bij haar maaltijden en niet bij tussendoortjes. Ik zal de site van Barf eens goed doornemen.
Ik heb haar net eten gegeven met een grote steen erin. Ze eet inderdaad langzamer (kan ook niet anders met zo'n raar ding in je eten) maar gelijk daarna toch weer pijn. Het duurt ook maar heel kort, na een minuutje is het over en heeft ze nergens meer last van. Ik moet denk ik maar weer eens naar de dierenarts, maar ik zit (en Luna helemaal niet) niet te wachten op nog meer van die vreselijke onderzoeken. Ik had gehoopt het eerst zelf op te lossen. Misschien zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en met een oplossing komen. Ze gaat ook helemaal uit haar dak als ze eten krijgt (janken, zenuwachtig, nog net geen tranen!). Wellicht heeft het iets te maken met nervositeit?
Gr. Petra
Ik heb haar net eten gegeven met een grote steen erin. Ze eet inderdaad langzamer (kan ook niet anders met zo'n raar ding in je eten) maar gelijk daarna toch weer pijn. Het duurt ook maar heel kort, na een minuutje is het over en heeft ze nergens meer last van. Ik moet denk ik maar weer eens naar de dierenarts, maar ik zit (en Luna helemaal niet) niet te wachten op nog meer van die vreselijke onderzoeken. Ik had gehoopt het eerst zelf op te lossen. Misschien zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en met een oplossing komen. Ze gaat ook helemaal uit haar dak als ze eten krijgt (janken, zenuwachtig, nog net geen tranen!). Wellicht heeft het iets te maken met nervositeit?
Gr. Petra
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mensen kunnen een maagzweer krijgen door nervositeit en stress, maar of dat bij honden ook zo is, weet ik niet.
Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden, want het is niet leuk als je hond steeds maagpijn heeft na het eten.
Fijne Feestdagen,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl

Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden, want het is niet leuk als je hond steeds maagpijn heeft na het eten.
Fijne Feestdagen,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
-
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat het wel kan. Een combinatie van een zwakke maag/darmstelsel en nervositeit leidt ook bij honden tot klachten. Ik heb dat jarenlang bij Beertje gehad. Pas toen hij ouder werd en minder nerveus en ander voer kreeg waardoor de darmen sterker werden, gingen ook pas de regelmatige ontstekingen over. En nu al jaren weinig of geen last meer.ignit schreef:Mensen kunnen een maagzweer krijgen door nervositeit en stress, maar of dat bij honden ook zo is, weet ik niet.![]()
Fijne Feestdagen,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Maar ja, ik geloof ook dat een goede voeding, passend bij je hond er mede voor kan zorgen dat ie wat minder nerveus is. Meer de fytotherapeutische kant dus.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- peet
- Actief
- peet
- Actief
Maaike, ik geloof waarachtig dat dit het probleem is. Ik kan bijna niet geloven dat het zo simpel is. Ik klop nu iedere keer als ze heeft gegeten op haar rug en dan komt er een flinke boer en dan is ze het kwijtMaaike schreef: Dit doet me trouwens wel denken aan Casper toen hij nog pup was, ook gek op eten, schrokken...enfin op een gegeven moment piepen na het eten en en over de grond kruipen. In een opwelling ben ik hem op zijn rug gaan kloppen. Het resultaat was een mega boer
Sindsdien komt hij na het eten even een paar kloppen bij mij halen als hem iets dwars zit
.

Gr. Petra
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Tesselaar
- Vaste gebruiker
- peet
- Actief
Ik leg nu een harde bal in haar etensbak tegen het snelle eten en klop op haar rug als ze heeft gegeten, ik moet zeggen dat het stukken beter gaat, alleen kijkt ze me zo dom aan als ik op haar rug klop met zo'n blik van wat moet ik hiermee?????
Ik vind het nog steeds vreemd dat zo'n dwarszittende boer zo'n pijn kan geven, want Luna is absoluut niet kinderachtig, piept ook niet als je op haar voetje gaat staan. Daarom moet die boer dan wel heel erg dwarszitten
.
Ik vind het nog steeds vreemd dat zo'n dwarszittende boer zo'n pijn kan geven, want Luna is absoluut niet kinderachtig, piept ook niet als je op haar voetje gaat staan. Daarom moet die boer dan wel heel erg dwarszitten

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hallo Peet,peet schreef:Ik leg nu een harde bal in haar etensbak tegen het snelle eten en klop op haar rug als ze heeft gegeten, ik moet zeggen dat het stukken beter gaat, alleen kijkt ze me zo dom aan als ik op haar rug klop met zo'n blik van wat moet ik hiermee?????
Ik vind het nog steeds vreemd dat zo'n dwarszittende boer zo'n pijn kan geven, want Luna is absoluut niet kinderachtig, piept ook niet als je op haar voetje gaat staan. Daarom moet die boer dan wel heel erg dwarszitten.
Ik heb ook zeer goede ervaring met een stuk ketting (met grote schakels) in de bak. Ze moeten dan vanzelf voorzichtig eten en komt er geen lucht meer in de maag. Ook het proberen waard?
Succes
Gerrit de Weerd.
-
- Zeer actief
peet schreef:Maaike, ik geloof waarachtig dat dit het probleem is. Ik kan bijna niet geloven dat het zo simpel is. Ik klop nu iedere keer als ze heeft gegeten op haar rug en dan komt er een flinke boer en dan is ze het kwijtMaaike schreef: Dit doet me trouwens wel denken aan Casper toen hij nog pup was, ook gek op eten, schrokken...enfin op een gegeven moment piepen na het eten en en over de grond kruipen. In een opwelling ben ik hem op zijn rug gaan kloppen. Het resultaat was een mega boer
.
dus.... heb je dit ook al eens geprobeerd?Zou dit echt het probleem zijn en hoe komt het dat ze het dan zo benauwd heeft door die boeren en hoe komt het dat ze zoveel boert????!!!
Gr. Petra
Ik ben zelf niet zo weg van Royal Canin, maar ze hebben hun "labrador-brok" aangepast op dit probleem. Er van uitgaande dat veel labjes enorm gulzig zijn hebben ze hun brok qua formaat vergroot en extra hard gemaakt. Hierdoor móeten de honden wel kauwen (brokjes breken, om Ignit haar verhaal terug te komen

Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- peet
- Actief
Kan ik inderdaad ook eens proberen, zo'n bal rolt misschien teveel en dan kan ze er nog makkelijk bij komen, bedankt voor de tip.Gerrit de Weerd schreef: Hallo Peet,
Ik heb ook zeer goede ervaring met een stuk ketting (met grote schakels) in de bak. Ze moeten dan vanzelf voorzichtig eten en komt er geen lucht meer in de maag. Ook het proberen waard?
Succes
Gerrit de Weerd.
- peet
- Actief
Ik geef Luna vers vlees, dus dat zal moeilijk worden om iets te vinden waardoor ze minder gulzig is. Wat betreft het drinken: Luna drinkt sowieso bijna niets (ik heb een beetje vreemde hond), daarom geef ik haar elke dag biogarde met een flinke scheut water er door heen (krijgt ze toch haar vocht binnen) en dit drinkt ze ook als een debiel op, maar na het drinken heeft ze geen last van pijn, ze laat daarna altijd wel een paar ontzettende grote boeren uit zichzelf. Het is gewoon een ontzettende grote vreetzak, want een brokje, stukje kaas etc. gaan er ook allemaal hap, slik, weg in. Ze eet zelfs vogelvoer en konijnenvoer, als ze daar de kans voor krijgt.Maaike schreef:Ik lees dit nu pas, top dat het beter gaat met haar op deze manier. Ik denk dat als een hond zo enorm gulzig is en dus bij iedere hap brokjes ook een flinke hap lucht mee naar binnen gooit, kan dat in mijn ogen idd voor behoorlijk wat irritatie zorgen voor de maagwand. (ik denk dan aan de baby's die beginnen te krijsen als ze niet geboerd hebben na het eten...net zoiets). En trouwens, kijk ook eens hoe ze drinkt...daar kan ze ook behoorlijk lucht mee naar binnen happen.
Ik ben zelf niet zo weg van Royal Canin, maar ze hebben hun "labrador-brok" aangepast op dit probleem. Er van uitgaande dat veel labjes enorm gulzig zijn hebben ze hun brok qua formaat vergroot en extra hard gemaakt. Hierdoor móeten de honden wel kauwen (brokjes breken, om Ignit haar verhaal terug te komen) waardoor het eten minder gulzig verloopt. Vond ik best wel slim gevonden van ze. Niet dat je nu moet overstappen op een andere brok, vers of barf, maar misschien is het op termijn wel interresant om naar te kijken of je iets kan vinden waarmee je haar gulzigheid kan inperken (haar gretigheid zal blijven
).
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
- peet
- Actief
Ja zo iets had ik al begrepen, maar ik geef haar toch maar wat extra vocht, want ze drinkt naast die biogarde/water eigenlijk niets. Ik haal haar waterbak elke dag onaangeroerd weg, om er vers water in te doen, heeft eigenlijk geen nut. Maar ze plast wel gewoon genoeg, dus ik weet zeker dat ze wel genoeg binnen krijgt.binno schreef:hier drinken zo ook errug weinig, komt door het versvlees, daar zit al veel vleesvocht in.
- starfleet
- Erelid
Re: Te snel eten
Niet meer voeren in de bak. Maak lekker een spelletje van het voeren hond bezig, baasje bezig en geen geschrok meer.. De ene maaltijd gooi je kleine stukjes op de grond en moet de hond zoeken, de andere maaltijd voer je uit de hand terwijl je de hond van alles laat doen ( zitten liggen enz), een andere maaltijd geef je in een Kong etc. etc.peet schreef:. Ik probeer het al door de bak te verdelen, heb de bak al wat hoger gezet, maar niets helpt. Een heel verhaal maar ik weet het echt niet meer. Misschien dat er ook mensen zijn die dit probleem herkennen, ik hoor het graag.
Gr. Petra
Anne
- speurneus
- Vaste gebruiker
shendo onze mechelaar dukt op de bak dat haar voortanden op de bak stuiteren. toen kreeg ik een tip van iemand gooi 3 jeu de boel ballen bij de brokken. dat is een wereld van verschil, hoe dat ze nu eet. ze moet nu met haas neus de ballen eerst wegduwen om bij de brokken te kunnen,dus ze eet nu ook een stuk rustiger en hapt nu geen lucht meer bij het eten. probeer het eens werkt het niet, dan zou ik toch maar eens naar de dierenarts gaan.Maaike"]Een flinke steen zou ik ook proberen.