Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer betert het?
Moderator: moderatorteam
-
wildybe
- Vaste gebruiker
Wanneer betert het?
Hoi,
mijn teefje trekt heel hard aan de leiband. Ik ben nu al een 3tal weken bezig met gewoon te stoppen als ze trekt. Ik zie echter nog geen verbetering, behalve dat als ze voelt dat de lijn strak staat, ze vlug bij mij komt, even de lijn slap laat en dan als een speer weer vooruit schiet. Het gaat dus als volgt. Ze trekt, komt bij mij en trekt weer. Zo geraken we niet vooruit en het is heel frustrerend. Moet ik volhouden of is een andere aanpak beter?
mijn teefje trekt heel hard aan de leiband. Ik ben nu al een 3tal weken bezig met gewoon te stoppen als ze trekt. Ik zie echter nog geen verbetering, behalve dat als ze voelt dat de lijn strak staat, ze vlug bij mij komt, even de lijn slap laat en dan als een speer weer vooruit schiet. Het gaat dus als volgt. Ze trekt, komt bij mij en trekt weer. Zo geraken we niet vooruit en het is heel frustrerend. Moet ik volhouden of is een andere aanpak beter?
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Daar ben ik al zolang mee bezig, maar als ik stil ga staan, blijft Beau in de teugels hangen hoor, die laat de lijn niet slap hangen.
Ik denk dat ik het maar op ga geven, hij heeft er ook wel momenten bij dat hij niet trekt, en dan prijs ik hem de hemel in, maar even later begint het getrek weer.

Ik denk dat ik het maar op ga geven, hij heeft er ook wel momenten bij dat hij niet trekt, en dan prijs ik hem de hemel in, maar even later begint het getrek weer.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
-
wildybe
- Vaste gebruiker
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Hier hetzelfde, maar manlief heeft wat gevonden.vinkje schreef:Daar ben ik al zolang mee bezig, maar als ik stil ga staan, blijft Beau in de teugels hangen hoor, die laat de lijn niet slap hangen.
Ik denk dat ik het maar op ga geven, hij heeft er ook wel momenten bij dat hij niet trekt, en dan prijs ik hem de hemel in, maar even later begint het getrek weer.![]()
Hij begint te lopen en dan stopt Luka telkens en gaat naast hem lopen,
twee keer moet hij dat doen en dan blijft ie naast hem lopen.
Ik heb gezegd : jij gaat beter elke keer wandelen
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
wildybe
- Vaste gebruiker
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Als ze terug begint te trekken direct terug omdraaien. Als ik dat hier een paar keer doe zijn ze het kotsbeu en blijven mooi naast me lopenwildybe schreef:Ja dat doe ik, ik keer gewoon om (niet altijd) en dan loopt ze prachtig mee, vol aandacht en ongeduld om weer de andere kant op te gaan. En als ik dan weer omkeer, dan zie ik het goede gedrag zo weer aftakelen. Eerst loopt ze mooi, dan minder en minder en ze is weer vertrokken. Zielig
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
wildybe
- Vaste gebruiker
Het is wel zo dat als ze los loopt, ze onmiddellijk komt als ik haar roep en ook in een straal van 10 meter rond mij blijft. Als ze verder van mij af gaat en ik roep haar, dan komt ze onmiddellijk. Daarover heb ik niet te klagen. Het is ook wel een echte bom, als ik haar loslaat (de velden laten het nu goed toe) schiet ze als een raket vooruit crost ze als een zot rond, heeft ze echt nodig zo'n dagelijkse crospartij. Soms laat ik haar dan gewoon maar los, omdat ze dan wel luistert!
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hoewel het mij ook best een lange tijd en een hoop geduld heeft gekost, heeft het stilstaan bij Belle wel gewerkt (samen met de clicker). Zodra ze trok bleef ik stilstaan en negeerde haar volkomen (dus ook geen commando, dat heb ik pas veel later toegevoegd, toen ze doorhad wat de bedoeling was). In het begin clickte ik al als ze zorgde dat de lijn weer slap was, dat heb ik vervolgens uitgebouwd met het clicken voor aandacht voor mij en uiteindelijk voor aandacht voor mij terwijl ze naast me stond. Daarna clicken voor een enkele stap netjes lopen en langzaam het aantal stappen opgevoerd.
Ik denk dat het belangrijk is dat je de oefening met kleine stapjes opbouwt. Probeer ook zoveel mogelijk te vermijden dat je hond de kans krijgt om te trekken, want als het lukt is het natuurlijk heel belonend. Ik heb dat opgelost door altijd als Belle aan de riem liep hier heel consequent mee te zijn. We kwamen dan ook niet ver. Als we naar het bos of park gingen zette ik haar in de auto, en dan in het bos meteen los. Vaak deed ik haar dan op de terugweg het laatste stukje naar de auto aan de riem, om nog even te oefenen. Ze was dan lekker haar energie kwijt en had veel minder de neiging om te trekken, zodat de oefening goed ging en ik dus kans had om veel te belonen.
Veel succes.
Ik denk dat het belangrijk is dat je de oefening met kleine stapjes opbouwt. Probeer ook zoveel mogelijk te vermijden dat je hond de kans krijgt om te trekken, want als het lukt is het natuurlijk heel belonend. Ik heb dat opgelost door altijd als Belle aan de riem liep hier heel consequent mee te zijn. We kwamen dan ook niet ver. Als we naar het bos of park gingen zette ik haar in de auto, en dan in het bos meteen los. Vaak deed ik haar dan op de terugweg het laatste stukje naar de auto aan de riem, om nog even te oefenen. Ze was dan lekker haar energie kwijt en had veel minder de neiging om te trekken, zodat de oefening goed ging en ik dus kans had om veel te belonen.
Veel succes.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
rob80
- Actief
stilstaan werkt bij ons teefje hier ook erg goed maar bij de reu werkt dat ook voor geen eene meter!
Bij hem maak ik dan dus forse vlugge wendingen dus moet hij opletten. (Ik moet bekennen dat ze hier in de buurt met grote ogen staan te kijken: die is ook niet goed snik!)Dat werkt erg goed. Het blijft wel zo dat hij het meestal pas echt goed doet na 1 of 2 wendingen voor de rest van de wandeling.
Het verschilt dus echt per hond!
Het lijkt er op dat jouw hond de connectie niet legt: trekken betekent oponthoud en dat mag niet of is vervelend
Jouw hond denkt: goh die baas van mij kan ook niet wandelen die staat de hele tijd stil en ik snap echt niet waarom
Wat ik geleerd heb is hoemeer jij jezelf belachelijk durft te maken met beloninkjes, hoge stem etc hoe prachtiger jouw hond dit vindt. De beurt is dus aan jou!
Bij hem maak ik dan dus forse vlugge wendingen dus moet hij opletten. (Ik moet bekennen dat ze hier in de buurt met grote ogen staan te kijken: die is ook niet goed snik!)Dat werkt erg goed. Het blijft wel zo dat hij het meestal pas echt goed doet na 1 of 2 wendingen voor de rest van de wandeling.
Het lijkt er op dat jouw hond de connectie niet legt: trekken betekent oponthoud en dat mag niet of is vervelend
Jouw hond denkt: goh die baas van mij kan ook niet wandelen die staat de hele tijd stil en ik snap echt niet waarom
Wat ik geleerd heb is hoemeer jij jezelf belachelijk durft te maken met beloninkjes, hoge stem etc hoe prachtiger jouw hond dit vindt. De beurt is dus aan jou!
- Belle
- Zeer actief
Zo heb ik het ook geleerd op de hondenschool (met die wendingen) of zodra de hond trekt achteruit en met een uitnodigende houding de andere kant oplopen en weer indraaien zodra de hond naast je loopt.rob80 schreef:stilstaan werkt bij ons teefje hier ook erg goed maar bij de reu werkt dat ook voor geen eene meter!![]()
Alleen wilde ik dit met Belle niet, omdat al die wendingen me niet goed leken voor haar heupen.
Alleen ben ik er nooit zo voor om van alles uit de kast te trekken om je hond te verleiden. Ik doe pas gek en leuk als Belle het gewenste gedrag vertoont. Als ik gek zou doen als ze loopt te trekken, beloon ik haar in feite voor het trekken aan de riem met aandacht. Bij Belle heeft het zo wel gewerkt, want ze begon zich na een tijdje toch steeds af te vragen waarom er maar niks gebeurde van mijn kant, dus dan keek ze me aan en op dat moment kreeg ze een click (en koekje of wat nog beter werkte, een blokje kaas).rob80 schreef: Wat ik geleerd heb is hoemeer jij jezelf belachelijk durft te maken met beloninkjes, hoge stem etc hoe prachtiger jouw hond dit vindt. De beurt is dus aan jou!
-
rob80
- Actief
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je je niet als een vrolijke malloot gaat gedragen als je hond trekt. Ik ging er van uit dat dat duidelijk was....Belle schreef:rob80 schreef: Alleen ben ik er nooit zo voor om van alles uit de kast te trekken om je hond te verleiden. Ik doe pas gek en leuk als Belle het gewenste gedrag vertoont. Als ik gek zou doen als ze loopt te trekken, beloon ik haar in feite voor het trekken aan de riem met aandacht. Bij Belle heeft het zo wel gewerkt, want ze begon zich na een tijdje toch steeds af te vragen waarom er maar niks gebeurde van mijn kant, dus dan keek ze me aan en op dat moment kreeg ze een click (en koekje of wat nog beter werkte, een blokje kaas).
- Belle
- Zeer actief
Dat is toch niet zo vanzelfsprekend als jij misschien denkt, want op de twee hondenscholen waar ik eerst ben geweest werd wel zo gewerkt (gek doen om de aandacht van je hond te trekken).rob80 schreef:Belle schreef:Het lijkt me vanzelfsprekend dat je je niet als een vrolijke malloot gaat gedragen als je hond trekt. Ik ging er van uit dat dat duidelijk was....rob80 schreef: Alleen ben ik er nooit zo voor om van alles uit de kast te trekken om je hond te verleiden. Ik doe pas gek en leuk als Belle het gewenste gedrag vertoont. Als ik gek zou doen als ze loopt te trekken, beloon ik haar in feite voor het trekken aan de riem met aandacht. Bij Belle heeft het zo wel gewerkt, want ze begon zich na een tijdje toch steeds af te vragen waarom er maar niks gebeurde van mijn kant, dus dan keek ze me aan en op dat moment kreeg ze een click (en koekje of wat nog beter werkte, een blokje kaas).
-
rob80
- Actief