Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hondenschool met ketting
Moderator: moderatorteam
-
pollunder
- Zeer actief
hondenschool met ketting
We zijn vorige week voor het eerst naar de hondenschool geweest. Ik ben er best tevreden over. Ze werken vooral belonend. Het enige waar ik mij vragen bij stel is het gebruik van zo'n slipketting/wurgketting (is toch hetzelfde hè). Ik lees niet zo een positieve dingen over zo een ketting, maar het lijkt mij niet per se slecht. Toch niet als ze goed gebruikt wordt. Ben ik nu op een slechte hondenschool terecht gekomen, of moet ik mij geen zorgen maken?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik vind dat een pup geen slipketting om mag.
probeer eerst maar eens of je het zonder kan. als je hard genoeg werkt kunnen de meeste honden het perfect zonder extra hulpmiddelen.
ik ben op een gegeven moment met sam wel met de slip gaan werken omdat ik pas heel laat ben gaan trainen met hem en ik niet mee kon komen met de lessen en het examen haalden we wel.
maar mijn trainster heeft mij daar ook bij gezegd dat het een hulpmiddel is en na een paar maanden ben ik ook weer teruggegaan naar de halsband omdat hij het gewoon goed kon.
probeer eerst maar eens of je het zonder kan. als je hard genoeg werkt kunnen de meeste honden het perfect zonder extra hulpmiddelen.
ik ben op een gegeven moment met sam wel met de slip gaan werken omdat ik pas heel laat ben gaan trainen met hem en ik niet mee kon komen met de lessen en het examen haalden we wel.
maar mijn trainster heeft mij daar ook bij gezegd dat het een hulpmiddel is en na een paar maanden ben ik ook weer teruggegaan naar de halsband omdat hij het gewoon goed kon.

-
Bernadette
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
-
Bernadette
- Zeer actief
-
Bernadette
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
Waarom zocht je zo'n school?Bernadette schreef:Echt waar? Wat gek joh, ik wilde een hondencursus zoeken die niet op de positieve manier werkte, dus de drill methode zeg maar waar iedereen zo over valt en ik heb echt veel gebeld en gezocht, maar kon hier niets meer vinden die niet met de klikker of een daarop gebaseerde methode hanteerde!
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
Bernadette
- Zeer actief
Ik weet de algemene opvatting hierover op dit forum, maar ik vind die manier van trainen prettiger en ik krijg de kriebels van het positief gedrag belonen en negatieve negeren.
Iedere hond is anders, iedere hond is uniek. Ik heb verschillende methoden gehad nu en ik merk dat bij mijn hond die training het beste werkt. Ik train niet met slipketting, nooit gedaan. Maar als hij de fout ingaat dan corrigeer ik hem wel.
Het ligt er helemaal aan wat de situatie is hoor...
De positieve trainingen die ik heb gezien die ergerden mij mateloos. Ik train met honden sinds dat ik kon lopen, dus het gaat voor het grootste deel ook automatisch, maar ik sta open voor nieuwe invloeden en het positieve klikker methode systeem is gewoon niets voor mij en mijn de hond die ik op dit moment train
Iedere hond is anders, iedere hond is uniek. Ik heb verschillende methoden gehad nu en ik merk dat bij mijn hond die training het beste werkt. Ik train niet met slipketting, nooit gedaan. Maar als hij de fout ingaat dan corrigeer ik hem wel.
De positieve trainingen die ik heb gezien die ergerden mij mateloos. Ik train met honden sinds dat ik kon lopen, dus het gaat voor het grootste deel ook automatisch, maar ik sta open voor nieuwe invloeden en het positieve klikker methode systeem is gewoon niets voor mij en mijn de hond die ik op dit moment train
- ~Tine~
- Zeer actief
Mijn honden worden ook gecorrigeerd hoor. Alleen bij het aanleren van een oefening corrigeer ik niet omdat je een hond toch niet kan straffen voor iets wat hij niet kent.
Ik ben vooral tegen; zo veel mogelijk met die ketting rukken aan je hond, zoveel mogelijk schreeuwen tegen je hond, zo weinig mogelijk belonen, zo veel mogelijk duwen en trekken aan dat beest om een houding aan te leren enz.
Ik ben vooral tegen; zo veel mogelijk met die ketting rukken aan je hond, zoveel mogelijk schreeuwen tegen je hond, zo weinig mogelijk belonen, zo veel mogelijk duwen en trekken aan dat beest om een houding aan te leren enz.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
-
EvitaP
- Zeer actief
- Contacteer:
Tot nu train ik altijd bij een hondenschool of training waar ze met de klicker werken, maar ook ik straf ze wel eens net als jij. Als ik ze echter nieuwe commando's aanleer straf ik ze niet, zolang ze een beetje hun best doen en proberen.Bernadette schreef:Ik weet de algemene opvatting hierover op dit forum, maar ik vind die manier van trainen prettiger en ik krijg de kriebels van het positief gedrag belonen en negatieve negeren.
Dus je kan best bij een hondenschool met klicker trainen hoor! Daar leer je ze meestal nieuwe dingen aan, dus hoef je ze ook niet te straffen.
Of straf je wel als je je hond iets nieuws aanleert?
-
pollunder
- Zeer actief
We gaan naar hondenschool "de schuur", die zal je waarcshijnlijk wel kennen.Inge O schreef:het is absoluut onnodig, en zeker bij een pup. maar als ze er bij jou op de hondenschool niet op de verkeerde (trek-ruk-snok) manier mee omgaan, kan het op zich weinig kwaad.
alleen, dan kan je ook net zo goed een gewoon bandje omdoen.
naar welke school ga je trouwens?
Ik ken wel het verschil niet tussen een half check en het andere. Elke pup heeft zo een metalen kettinkje rond de nek.
Ik weet nu wel niet goed of ik dat nu altijd moet gebruiken. Nu heeft hij gewoon een leren bandje. Moet ik dan ook met dat kettinkje gaan wandelen? Of enkel trainen?
-
Bernadette
- Zeer actief
Nee, in de aanleerfase straf ik niet... Dat heeft geen zin, maar het gedrag wat ik niet tolereerde in het begin toen ik hem had heb ik wel gecorrigeerd, zoals blaffen/bijten in voorbijgangers.
Ik beloon meestal met mijn stem en een spel zonder speeltje. Dus eigenlijk dan het zelfde. Met de klikker heb ik hem dingetjes aangeleerd als de deur te openen en te sluiten. Maar op het veld is hij niet te porren voor de klikker. Dan neemt hij geen voer aan of een speeltje, hij reageerd dan vooral op stem en lichaamstaal.
Ik beloon meestal met mijn stem en een spel zonder speeltje. Dus eigenlijk dan het zelfde. Met de klikker heb ik hem dingetjes aangeleerd als de deur te openen en te sluiten. Maar op het veld is hij niet te porren voor de klikker. Dan neemt hij geen voer aan of een speeltje, hij reageerd dan vooral op stem en lichaamstaal.
-
EvitaP
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is ook logisch.Bernadette schreef:Nee, in de aanleerfase straf ik niet... Dat heeft geen zin, maar het gedrag wat ik niet tolereerde in het begin toen ik hem had heb ik wel gecorrigeerd, zoals blaffen/bijten in voorbijgangers.
Ik beloon met de klicker altijd met snoepjes en als ze het heel goed gedaan hebben met een spel met of zonder speeltje.
Daar buiten inderdaad gewoon met de stem of lichaamstaal inderdaad.
Wat bedoel je trouwens met 'op het veld', het trainingsveld?
-
Bernadette
- Zeer actief
-
KwintenN
- Vaste gebruiker
de hondeschool waar ik ging werd het wel verplicht(of toch zo goed als).Ik heb er nooit echt nadeel in gezien ...Inge O schreef:nee, wat jij beschrijft is geen half-check, maar een gewone slipketting.pollunder schreef:We gaan naar hondenschool "de schuur", die zal je waarcshijnlijk wel kennen.Inge O schreef:het is absoluut onnodig, en zeker bij een pup. maar als ze er bij jou op de hondenschool niet op de verkeerde (trek-ruk-snok) manier mee omgaan, kan het op zich weinig kwaad.
alleen, dan kan je ook net zo goed een gewoon bandje omdoen.
naar welke school ga je trouwens?
Ik ken wel het verschil niet tussen een half check en het andere. Elke pup heeft zo een metalen kettinkje rond de nek.
Ik weet nu wel niet goed of ik dat nu altijd moet gebruiken. Nu heeft hij gewoon een leren bandje. Moet ik dan ook met dat kettinkje gaan wandelen? Of enkel trainen?
toch een vraagje : je schrijft dat je nu een gewoon leren bandje gebruikt - zijn jullie daar dan verplicht om met een slipketting te werken?
in dat geval zou dit voor mij wel een reden zijn om naar een andere school uit te kijken; dat ze het in die school graag gebruiken is één ding. maar als ze het verplicht stellen wordt het weer heel anders....
zou ik niét doen dus.
-
KwintenN
- Vaste gebruiker
ik beweer niet dat ik gelijk heb maar ik vertel gw hoe het er bij onze hondenschool aan te gingInge O schreef:ik vind het sowieso al héél bedenkelijk als een hondenschool dingen gaat 'verplichten'KwintenN schreef:de hondeschool waar ik ging werd het wel verplicht(of toch zo goed als).Ik heb er nooit echt nadeel in gezien ...Inge O schreef:nee, wat jij beschrijft is geen half-check, maar een gewone slipketting.pollunder schreef: We gaan naar hondenschool "de schuur", die zal je waarcshijnlijk wel kennen.
toch een vraagje : je schrijft dat je nu een gewoon leren bandje gebruikt - zijn jullie daar dan verplicht om met een slipketting te werken?
in dat geval zou dit voor mij wel een reden zijn om naar een andere school uit te kijken; dat ze het in die school graag gebruiken is één ding. maar als ze het verplicht stellen wordt het weer heel anders....
zou ik niét doen dus.
. de ene hond is de andere niet, hetzelfde geldt voor de baas en dus al helemaal voor de combinatie.
als het dan nog een keer om een verplichting gaat over een hulpmiddel die ontworpen is om de hond fysiek te corrigeren, dan zegt mij dat al genoeg over de instelling van zo'n school.
ik corrigeer mijn honden ook hoor, maar eerst en vooral niet door aan een slipketting te lopen rukken, en al helemaal niet op aanwijzing van welke instructeur dan ook.
zo, dat was even de tegenargumentatie![]()
.
-
pollunder
- Zeer actief
Verplicht is het niet. Het werd toch niet als voorwaarde gegeven. Iedereen gebruikt het daar gewoon En ik zie ook wel het verschil tussen hoe mensen omgaan met hun hond. Sommige geven kleine rukjes ter correctie (en dat lijkt mij dan wel beter dan trekken aan een halsband), andere lopen te sleuren aan die ketting (en worden dan wel terecht gewezen). Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ga kijken wat het beste werkt voor mijn hond.Inge O schreef:
zou ik niét doen dus.
- ~Tine~
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Een slipketting goed gebruiken is een kunst, evenals welke manier van trainen dan ook, of goed met je hond omgaan in het algemeen.pollunder schreef:Verplicht is het niet. Het werd toch niet als voorwaarde gegeven. Iedereen gebruikt het daar gewoon. En ik zie ook wel het verschil tussen hoe mensen omgaan met hun hond. Sommige geven kleine rukjes ter correctie (en dat lijkt mij dan wel beter dan trekken aan een halsband), andere lopen te sleuren aan die ketting (en worden dan wel terecht gewezen). Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ga kijken wat het beste werkt voor mijn hond.
Belangrijk is dat je deze kunst goed leert beheersen. Om dit te bereiken heb je "feeling" nodig, maar bovenal een toegewijd leraar. Hoe wordt de benodigde kennis overgebracht, met interesse, gedrevenheid, of juist het tegendeel?
Let ook eens op de andere, en belangrijkste helft van het gebruik van de slipketting, het belonen, wordt daar goed mee omgegaan op de plek waar jij overweegt te gaan trainen?
Krijgt iedereen voldoende individuele aandacht, m.a.w. zijn de groepen niet te groot?
Dit lijken mij belangrijke punten om op te letten.
-
pollunder
- Zeer actief
De leraar is de voorzitter van de club en mi heel toegewijd. Er wordt ook constant met beloningen gewerkt. De groep is niet zo groot. We gaan 2 maal in de week en het schommelt tussen de vier en de acht. En toen we de laatste keer met acht waren, werd er toch van gesproken de groep op te delen. Op het einde mogen de pups los en spelen met elkaar. Prachtig om te zien.
Er is ook toestelgewenning voor agility en daar willen we ook wel aan meedoen. Ik zal wel eens wat meer uitleg vragen over het goed gebruik van de ketting. En misschien laten we ze wel helemaal achterwege. Bedankt alleszins voor jullie reacties!
Er is ook toestelgewenning voor agility en daar willen we ook wel aan meedoen. Ik zal wel eens wat meer uitleg vragen over het goed gebruik van de ketting. En misschien laten we ze wel helemaal achterwege. Bedankt alleszins voor jullie reacties!
-
miekmiek
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
een slipketting is voor geen enkele hond NODIG
scholen die beweren belingsgerict te werken maar toch
een slip gebruiken liegen; ondertussen is het GEVEN van beloningen
inderdaad al bijna overal ingeburgerd , maar het is niet nodig je hond FYSIEK te straffen , dus dwang , slip en andere correcties;
wij werken met positeive en negatieve bekrachtiging
het woordje neen , of foutje word de hond aangeleerd en ja yes juist
als positieve bekrachtiging (een klicker woord dus) makkelijker dan de clicker omdat niet iedereen even handig is en hun timing zo goed is
op de traditionele methode de slip al meer dan honderd jaar een must
en nog steeds in veel scholen vooral Belgie is gebazeerd op fysiek
overwicht , jij doet dat OF ;;;;; je hond gaat dan net genoeg luisteren
om Niet gestraft te worden , vermijdingsgedrag !!!!
bewijs zie maar eens naar sterke felle rassen waar meestal Mr
zelfs wedstrijden mee kan lopen , maar waar Mm of de kinderen zelfs
niet fatsoendelijk over straat mee kunnen lopen
op een volledig possitieve methode leert de hond te luisteren
omdat het prettig is en hij het graag doet , je kunt niet alleen
meer en beter vragen maar zelfs zwakke mensen kunnen
een grote streke hond doen gehoorzamen
in het begin NOOIT bevelen , gedrag uitlokken bekrachtigen benoemen
belonen zo werkt het
succes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Wat versta jij onder negatieve bekrachtiging?martine schreef:![]()
een slipketting is voor geen enkele hond NODIG
scholen die beweren belingsgerict te werken maar toch
een slip gebruiken liegen; ondertussen is het GEVEN van beloningen
inderdaad al bijna overal ingeburgerd , maar het is niet nodig je hond FYSIEK te straffen , dus dwang , slip en andere correcties;
wij werken met positeive en negatieve bekrachtiging
het woordje neen , of foutje word de hond aangeleerd en ja yes juist
als positieve bekrachtiging (een klicker woord dus) makkelijker dan de clicker omdat niet iedereen even handig is en hun timing zo goed is
op de traditionele methode de slip al meer dan honderd jaar een must
en nog steeds in veel scholen vooral Belgie is gebazeerd op fysiek
overwicht , jij doet dat OF ;;;;; je hond gaat dan net genoeg luisteren
om Niet gestraft te worden , vermijdingsgedrag !!!!
bewijs zie maar eens naar sterke felle rassen waar meestal Mr
zelfs wedstrijden mee kan lopen , maar waar Mm of de kinderen zelfs
niet fatsoendelijk over straat mee kunnen lopen
op een volledig possitieve methode leert de hond te luisteren
omdat het prettig is en hij het graag doet , je kunt niet alleen
meer en beter vragen maar zelfs zwakke mensen kunnen
een grote streke hond doen gehoorzamen
in het begin NOOIT bevelen , gedrag uitlokken bekrachtigen benoemen
belonen zo werkt het
succes
Martine
Ik vind qua training een negatieve bekrachtiging juist meer een worsteling dan een positieve straf op een goed moment. Gevolg natuurlijk door een positieve bekrachtiging bij goed gedrag. Het is natuurlijk nooit het een of het ander. Ik werk liever met een positieve bekrachtiging en een positieve straf. In dit geval laat ik duidelijk merken wat ik wel en niet wil. Er is geen moment van twijfel. Dat vind ik een nadeel aan een negatieve bekrachtiging.
Laat het even duidleijk zijn dat ik dus niet mijn hond afransel en ze hebben bij mij ook geen slip om, om de simpele reden dat ik niet kan corrigeren met een slip zoals het overgrote merendeel van mensen die met een hond trainen. Er zijn gewoon ontzettend weinig mensen die met de slip kunnen corrigeren, zo weinig dat ze eigenlijk niet in elke dierenzaak verkocht zouden moeten worden.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Klopt ik vind dat je geen enkele straf moet gebruiken op het moment dat het voor de hond niet duidelijk is wat er verwacht wordt. Het kan ook niet want ander is het geen correctie. En inderdaad hier is een uh of potverdikkie al een correctie. Tenzij ze het erg bont maken natuurlijk. Ze hebben van mij best een een tik gekregen of een beet.Inge O schreef:helemaal mee eens. met die bemerking dat ik een positieve straf (pff, het woord alleen alCa Cajuina schreef:Ik vind qua training een negatieve bekrachtiging juist meer een worsteling dan een positieve straf op een goed moment. Gevolg natuurlijk door een positieve bekrachtiging bij goed gedrag. Het is natuurlijk nooit het een of het ander. Ik werk liever met een positieve bekrachtiging en een positieve straf. In dit geval laat ik duidelijk merken wat ik wel en niet wil. Er is geen moment van twijfel. Dat vind ik een nadeel aan een negatieve bekrachtiging.
) nooit gebruik vóór de hond weet wat de bedoeling is. en dan nog héél erg mondjesmaat, anders heeft het binnen de kortste keren geen effect meer.
eigenlijk zie ik zelfs een 'uhh' als een correctie, waar een hond idd op een ontspannen manier veel info kan uit halen.
Dat vind ik eigenlijk een nadeel van het idee dat correctie gelijk fysiek straffen moet inhouden. Daar krijg je van die verhalen van dat je niet mag straffen. Een positieve straf of correctie is niets anders dan een onaangename prikkel aan een bepaald gedrag verbinden. En die prikkel kan ook een teleurstellende toon in vrouwtjes stem zijn.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera