Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Angst bijten

Ongelezen bericht door Jeffy »

In het pension waar ik werk hadden we 10 dagen lang een border collie reu te logeren die, volgens de eigenaars, een angstbijter is.
We konden de hond niet aanlijnen, want dan beet hij. nou doen we dat ook nooit, ze gaan gewoon door de buitenkennel naar buiten gelijk de speelweide op. Met een speeltje vermaakten wij hem. Dat ging gewoon goed, hij bracht het speeltje netjes voor ons, zodat wij weer konden gooien.
Soms kwam hij naast je staan en liet zich aaien, maar dat was maar eventjes. Als hij er genoeg van had hapte hij. Door minimale signalen zagen we dat wel op tijd. Hij keek anders en zijn oren bewogen naar achter (geloof ik, het is van horen zeggen :wink: )
In de binnenkennel vertoonde hij wel "vreemd" gedrag. Als we wat op de hokkaart van de hond schreven, en dus voor zijn kennel stonden, stond hij op uit zijn mand en kwam naar ons toe en begon te grommen. Als je dan aandacht aan hem besteede door bijvoorbeeld naar hem te kijken blafte hij ook naar ons.
Ook als je met je rug naar de kennel toe stond en (bijvoorbeeld) bakken aan het afwassen was, stond hij op en begon hij te grommen.
Maar doet een angsbijter dat ook? Als je totaal geen aandacht aan hem besteed naar je toekomen en gaan grommen? Ik vond zijn houding niet bijzonder angstig. Hij vertoonde in ieder geval border collie gedrag (als je dat zo kan noemen) maar ik vond hem niet uitgesproken angstig. :denken:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als bange honden beginnen met uitvallen of happen uit angst zien ze vaak ineens dat de dreiging weggaat. Mensen stappen naar achteren of deinsen terug als de hond hapt.
De bange hond wint daardoor aan zelfvertrouwen en kan dus meer zelfverzekerd de aanval in gaan zetten.
Ik kan niets zeggen over de bordercollie en of de agressie wel of niet uit angst geboren is. Wel kan een hond, bang voor bv mensen, redelijk zelfverzekerd aanvallen als ze weten dat dat hun probleem oplost..de hond is dan in die situatie niet meer bang, omdat hij de situatie kan handelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Jeffy
Zeer actief

Eline* schreef:Als bange honden beginnen met uitvallen of happen uit angst zien ze vaak ineens dat de dreiging weggaat. Mensen stappen naar achteren of deinsen terug als de hond hapt.
De bange hond wint daardoor aan zelfvertrouwen en kan dus meer zelfverzekerd de aanval in gaan zetten.
Ik kan niets zeggen over de bordercollie en of de agressie wel of niet uit angst geboren is. Wel kan een hond, bang voor bv mensen, redelijk zelfverzekerd aanvallen als ze weten dat dat hun probleem oplost..de hond is dan in die situatie niet meer bang, omdat hij de situatie kan handelen.
Zoiets dacht ik ook.
Ik weet de preciese geschiedenis van de hond ook niet, maar ik denk dat hij (te) vaak succeservaringen heeft gehad met het uitvallen. Zo kwam het een beetje over tenminste. Ik had echt het idee dat hij ook zou bijten als hij de kans kreeg, in plaats van alleen maar happen zeg maar. Er is verder niks "uitgelokt" door het op te gaan zoeken ofzo. Bij zo'n hond neem ik het risico gewoon niet. :wink:
Ik vond het wel erg opvallend dat een collega van mij hem door de tralies kon aaien, maar dat hij opeens omdraaide wat gedrag betreft en ging grommen en uit wou halen. Zo van: ik heb er genoeg van, en nu moet je ophouden omdat ik het zeg.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

jeffy schreef: Ik vond het wel erg opvallend dat een collega van mij hem door de tralies kon aaien, maar dat hij opeens omdraaide wat gedrag betreft en ging grommen en uit wou halen. Zo van: ik heb er genoeg van, en nu moet je ophouden omdat ik het zeg.
hmm..ik herken dat van Laika. Nou liet die zich uberhaupt niet aaien, maar als ik bv even stond te praten buiten met iemand kon ze even kalm verscholen achter me staan om dan ineens toch enorm uit te vallen. Ze bouwde dan gewoon spanning op totdat ze "het" niet meer hield zeg maar en dan vloog ze door haar plafond.
Wat ik eerder opmerkelijk vind is dat de border in een vreemde omgeving toch het vertrouwen heeft zelf het conflict op te zoeken. Ik weet van Laika dat zij zich in pension uberhaupt niet liet benaderen. Ze verschanste zich achterin de kennel en als er iemand naderbij kwam viel ze uit. Haar hebben ze na 4 dagen met de vangstok uit de kennel moeten halen. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief

Zo'n hond hebben we ook een keer gehad. Als kon de eigenaar haar wel gewoon zelf uit de kennel halen. Dat heeft hij diezelfde dag ook gedaan.

Maar omdat hij in een vreemde omgeving het conflict opzoekt, kwam het dus niet echt als een angstbijter op mij over. Nou ja, wel een angstbijter, maar niet zoals je ze meestal ziet. Beetje moeilijk uit te leggen, zeker met mijn (verschrikkelijk) chaotische en onduidelijke manier van uitleggen :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

jeffy schreef:Zo'n hond hebben we ook een keer gehad. Als kon de eigenaar haar wel gewoon zelf uit de kennel halen. Dat heeft hij diezelfde dag ook gedaan.

Maar omdat hij in een vreemde omgeving het conflict opzoekt, kwam het dus niet echt als een angstbijter op mij over. Nou ja, wel een angstbijter, maar niet zoals je ze meestal ziet. Beetje moeilijk uit te leggen, zeker met mijn (verschrikkelijk) chaotische en onduidelijke manier van uitleggen :mrgreen:
Nee hoor, ik snap je. :wink:
Ik hoorde van Laika pas achteraf dat ze zoveel problemen had gegeven anders had ik haar logischerwijs ook direct opgehaald. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief

Wij willen zo'n hond niet in het pension (als het anders kan). Daar heeft niemand wat aan :19:
Wel knap dat je me snapt, dat doen maar heel weinig mensen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”