Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe baknijd afleren?
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Hoe baknijd afleren?
Sinds een weekje hebben we onze duitse doggenpup Jinx. Heel lief beest.
Van de week was ze aan het eten en toen heb ik terloops even mijn hand in haar bak gedaan, verder niks. Was helemaal geen probleem.
Nu was ze net weer aan het eten, en ik dacht: ik laat even zien dat ik gerust aan haar bak mag komen want dat dat fijn is. Ik had een paar brokjes, en die deed ik bij haar in haar bak. Resultaat: ze heeft mijn hand tot bloedens toe kapot gebeten. Moet ik gewoon blijven trainen met extra brokjes in de bak doen, en maar voor lief nemen dat ik kapot gebeten wordt, of is er een andere methode?
Van de week was ze aan het eten en toen heb ik terloops even mijn hand in haar bak gedaan, verder niks. Was helemaal geen probleem.
Nu was ze net weer aan het eten, en ik dacht: ik laat even zien dat ik gerust aan haar bak mag komen want dat dat fijn is. Ik had een paar brokjes, en die deed ik bij haar in haar bak. Resultaat: ze heeft mijn hand tot bloedens toe kapot gebeten. Moet ik gewoon blijven trainen met extra brokjes in de bak doen, en maar voor lief nemen dat ik kapot gebeten wordt, of is er een andere methode?
-
chrico
- Zeer actief
- Mit
- Zeer actief
Omdat ik dacht dat dat een stukje van de opvoeding was. Misschien mijn fout. Maar we krijgen nog wel eens kleine kids over de vloer, en we willen zelf over een poosje ook kids, dus ik dacht: als ik haar nu leer dat het niet erg is als iemand aan de bak zit, dan is later de kans op ongelukjes op dat vlak kleiner.
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Misschien niet persé nodig, maar ik dacht toch ook dat dit de goede manier was... brokjes of ander lekkers bij in de voerbak gooien..
Maar misschien minder plots doen, iets erbij zeggen, of laten zien dat je wat lekkers erbij gaat leggen, zodat ze niet schrikt en denkt dat je haar voerbak wel gaat afpakken?
Maar misschien minder plots doen, iets erbij zeggen, of laten zien dat je wat lekkers erbij gaat leggen, zodat ze niet schrikt en denkt dat je haar voerbak wel gaat afpakken?

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Sandracula
- Zeer actief
Je kunt kinderen toch ook leren dat ze niet aan de bak mogen komen?Jinx schreef:Omdat ik dacht dat dat een stukje van de opvoeding was. Misschien mijn fout. Maar we krijgen nog wel eens kleine kids over de vloer, en we willen zelf over een poosje ook kids, dus ik dacht: als ik haar nu leer dat het niet erg is als iemand aan de bak zit, dan is later de kans op ongelukjes op dat vlak kleiner.
Hier zijn er vaste regels: de hond met rust laten als ze eet, slaapt of ligt te kauwen op een bot..
Zijn de kinderen zo klein dat ze het niet begrijpen pak ik ze op en zet ik ze ergens anders waar het wel mag weer neer...
Ook al heeft Nessa geen baknijd/voernijd: het blijft een hond

- Mit
- Zeer actief
-
chrico
- Zeer actief
Misschien denk ik wel anders dan de rest maar ik heb zoiets van, de pup is een week bij je, vertrouwen is er nog niet. De basis begint misschien net wat te komen.
In het nest heerste het recht van de sterkste en dat is er met een week niet uit.
Ik word ook boos als een vreemde mijn bord onder mijn neus vandaan trekt.
In het nest heerste het recht van de sterkste en dat is er met een week niet uit.
Ik word ook boos als een vreemde mijn bord onder mijn neus vandaan trekt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Mit
- Zeer actief
Ja daar heb je gelijk in. Ik was misschien wat te overhaast. Tis ook allemaal redelijk nieuw voor me, zo'n pup. Nu zal ik het in elk geval niet snel meer doen! Maar omdat ze al overal haar zin in wil hebben en behoorlijk dominant overkomt, probeerde ik gewoon iets nieuws. Zit sowieso nu al met mn handen in het haar.
-
chrico
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nou, een dog met baknijd vind ik niet okee en ik zou er dus ook hard mee gaan trainen om dat eruit te krijgen. Lege bak voor haar neus zetten en dan doe je er een paar brokken in en je wacht totdat ze die opheeft. Dan doe je er dus weer wat in. Wacht dus met iets in de bak doen totdat je pup de bak leeg heeft. Dat doe je dus gewoon elke dag en elke keer als ze eten krijgt en dan bij voorkeur nog door allerlei verschillende mensen. Ik mag aannemen dat ze een lege bak niet verdedigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
- Maureen en de meiden
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Beau heeft ook baknijd gehad als kleine pup. Niet dat ik haar geen rust gun tijdens het eten maar van mij wilde ik niet dat ze het idee had, dat ik het van haar af zou pakken.
Ben gaan oefenen. Lege bak. Paar lekkere brokjes erin, had ze het op, trok ik haar aandacht door "Beau " te zeggen, keek ze op, deed ik weer wat lekkers in de bak. Ik bleef ook altijd even bij haar staan als ze at, praatte ik wat en liep weg. Tot ze in de gaten kreeg, als ik eten krijg en vrouwtje/baasje zegt mn naam, krijg ik nog meer lekkers in mn bak.
Het heeft maar even geduurd voor het kwartje viel maar geen baknijd meer vanaf die tijd.
De kinderen sowieso altijd geleerd om de hond met rust te laten tijden het eten maar dat geldt ook voor een slapende hond, als een hond met een bot/ speeltje bezig is.
Ben gaan oefenen. Lege bak. Paar lekkere brokjes erin, had ze het op, trok ik haar aandacht door "Beau " te zeggen, keek ze op, deed ik weer wat lekkers in de bak. Ik bleef ook altijd even bij haar staan als ze at, praatte ik wat en liep weg. Tot ze in de gaten kreeg, als ik eten krijg en vrouwtje/baasje zegt mn naam, krijg ik nog meer lekkers in mn bak.
Het heeft maar even geduurd voor het kwartje viel maar geen baknijd meer vanaf die tijd.
De kinderen sowieso altijd geleerd om de hond met rust te laten tijden het eten maar dat geldt ook voor een slapende hond, als een hond met een bot/ speeltje bezig is.
Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
- Mit
- Zeer actief
Haar speeltjes interesseren haar niet, dus mbt bijten kan ik haar daar niet mee afleiden, mijn handen daarentegen, mijn haar, mijn gezicht, en alles behalve haar speeltjes daar bijt ze in. Dus ik krijg dat bijten niet goed afgeleerd (ze doet ons echt pijn).
Ze wil continu onze aandacht, kan zichzelf niet bezig houden. Piept en jankt als we gewoon even aandacht aan elkaar willen besteden, en als ze dan stil is en ik aai haar dan gaat ze weer piepen.
Als ze weer eens iets doet wat niet mag en ik leg haar op haar rug dan gaat ze bijten en rust niet voordat ze los is, daar staat dan weer tegenover dat ze af en toe wel uit zichzelf op haar rug gaat liggen om op haar buik geaaid te worden.
Als mijn arm of hand bovenop haar koppie ligt accepteert ze dat niet, haar kop moet altijd bovenop liggen. Ik kan niet leuk met haar spelen, of haar zelfs maar even knuffelen of aaien zonder dat ze me op alle plekken bijt etc...
Ik ben vast een grote zeikerd, en ben ook geen puppy gewend, en misschien wel geen puppy waard, maar zelfs mijn relatie en gezondheid leiden er nu onder. In de relatie hebben we geen aandacht voor elkaar omdat Jinx alle aandacht opeist. Als ze eventjes geen aandacht krijgt omdat wij elkaar aandacht geven dan gaat ze maar iets doen wat niet mag, zodat wij haar moeten afleiden en ze toch aandacht krijgt. En ik ben zelf psychisch ziek, waardoor ik toch af en toe moet rusten, daar krijg ik de kans niet voor.
Het is een hele klaagzang, en ik ben ook niet bang voor ongezouten, negatieve meningen, maar we willen dit zo graag doorzetten zodat ze onze lekkere lieve lobbes wordt. Ik kan het alleen af en toe niet aan..
Ze wil continu onze aandacht, kan zichzelf niet bezig houden. Piept en jankt als we gewoon even aandacht aan elkaar willen besteden, en als ze dan stil is en ik aai haar dan gaat ze weer piepen.
Als ze weer eens iets doet wat niet mag en ik leg haar op haar rug dan gaat ze bijten en rust niet voordat ze los is, daar staat dan weer tegenover dat ze af en toe wel uit zichzelf op haar rug gaat liggen om op haar buik geaaid te worden.
Als mijn arm of hand bovenop haar koppie ligt accepteert ze dat niet, haar kop moet altijd bovenop liggen. Ik kan niet leuk met haar spelen, of haar zelfs maar even knuffelen of aaien zonder dat ze me op alle plekken bijt etc...
Ik ben vast een grote zeikerd, en ben ook geen puppy gewend, en misschien wel geen puppy waard, maar zelfs mijn relatie en gezondheid leiden er nu onder. In de relatie hebben we geen aandacht voor elkaar omdat Jinx alle aandacht opeist. Als ze eventjes geen aandacht krijgt omdat wij elkaar aandacht geven dan gaat ze maar iets doen wat niet mag, zodat wij haar moeten afleiden en ze toch aandacht krijgt. En ik ben zelf psychisch ziek, waardoor ik toch af en toe moet rusten, daar krijg ik de kans niet voor.
Het is een hele klaagzang, en ik ben ook niet bang voor ongezouten, negatieve meningen, maar we willen dit zo graag doorzetten zodat ze onze lekkere lieve lobbes wordt. Ik kan het alleen af en toe niet aan..
- Zoie
- Zeer actief
ja, en het blijft oppassen. Luna is in principe erg lief tegen mensen, ook vreemden, maar laatst wilde iemand haar bal uit haar bek trekken. Ik weerhield hem daarvan, en ik weet niet wat haar reactie geweest zou zijn, maar het heeft me weer eens doen realiseren dat leken en kinderen in hondenogen rare dingen kunnen doen, en dat je daar als baas altijd voor op moet passen. Een snap of grom is snel gemaakt, en dan heb je weer een valse hond.Maureen en de meiden schreef: De kinderen sowieso altijd geleerd om de hond met rust te laten tijden het eten maar dat geldt ook voor een slapende hond, als een hond met een bot/ speeltje bezig is.

- Zoie
- Zeer actief
op haar rug leggen is denk ik geen geschikte correctiemethode. Vraag me trouwens toch al af hoe oud je pup is dat je het in corrigeren zoekt.Jinx schreef:Als ze weer eens iets doet wat niet mag en ik leg haar op haar rug dan gaat ze bijten en rust niet voordat ze los is, daar staat dan weer tegenover dat ze af en toe wel uit zichzelf op haar rug gaat liggen om op haar buik geaaid te worden.
Daar had ik met mijn moeder nu ook altijd ruzie over. Negeren, dat kon niet want .....Als ze eventjes geen aandacht krijgt omdat wij elkaar aandacht geven dan gaat ze maar iets doen wat niet mag, zodat wij haar moeten afleiden en ze toch aandacht krijgt.
En je hond heeft dat prima door

- Mit
- Zeer actief
Jan, ik ben waarschijnlijk verkeerd bezig met het corrigeren, maar ik zou ECHT niet weten wat ik anders moet. Mijn pup is pas 10 weken, en ik weet dat corrigeren dan weinig zin heeft omdat ze niet weet hoe het wel moet. Maar we kunnen haar aan blijven sporen tot gewenst gedrag tot we een ons wegen, het dringt niet tot haar door.
Ik weet het dus niet meer, hoe het nou wel moet en waar ik goed aan doe.
Ik schaf sowieso van de week de toepoels puppywijzer aan, met de hoop dat ik daar info uit kan halen, want zoals ik nu bezig ben snapt Jinx het niet, ik snap het niet, met als gevolg dat ik waarschijnlijk mijn hond aan het verpesten ben, en mezelf gek maak.
Ik schaf sowieso van de week de toepoels puppywijzer aan, met de hoop dat ik daar info uit kan halen, want zoals ik nu bezig ben snapt Jinx het niet, ik snap het niet, met als gevolg dat ik waarschijnlijk mijn hond aan het verpesten ben, en mezelf gek maak.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Even kalm adem halen en even ontspannen...waarschijnlijk knapt je pup daar alleen al van op. Rust is stap 1 om een pup rustig te krijgen. Een pup is erg gevoelig voor stemming, dus hoe opgefokter jij doet, hoe opgefokter ook je puppy doet. Dat geldt dus ook voor je correctie's. Hoe straffer jij je pup aanpakt, hoe feller ze op jou zal reageren. Daarbij hoor je je handjes af te houden van een pup van 10 weken. Dat ze bijterig wordt naar handen is niet gek, want die handen zijn onbetrouwbaar.
Waar komt je pup vandaan? Hoe oud is ze weggegaan bij haar moeder/nestgenoten?
Hoeveel slaapt de pup dagelijks?
Waar komt je pup vandaan? Hoe oud is ze weggegaan bij haar moeder/nestgenoten?
Hoeveel slaapt de pup dagelijks?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
ik ben zelf ook niet meer dan een leek die het maar al te vaak ook niet weet, dus wanhoop niet, er komen hier vast goede tips, en die puppywijzer zal je vast ook meer inzicht verschaffen.Jinx schreef:Jan, ik ben waarschijnlijk verkeerd bezig met het corrigeren, maar ik zou ECHT niet weten wat ik anders moet. Mijn pup is pas 10 weken, en ik weet dat corrigeren dan weinig zin heeft omdat ze niet weet hoe het wel moet. Maar we kunnen haar aan blijven sporen tot gewenst gedrag tot we een ons wegen, het dringt niet tot haar door.
Ik weet wel dat ik met mijn uitlaathond Luna als pup ook aan het corrgireren ben geslagen, en dat het compleet averechts werkte. Dat was voor mij de aanleiding me eens wat meer in hondengedrag te verdiepen, en nogmaals ik weet het ook allemaal niet, maar ik denk dat ik toch wel onderweg ben het steeds een beetje beter te doen.
Je hebt tenminste door dat er iets niet goed gaat, en dat is echt al een heel goed teken dat hoop biedt voor de toekomst

-
tineke
Als ik jou was zou ik niet beginnen met corrigeren met lijfelijke straffen dat werkt meestal averechts.
Als je hondje zo bijterig dan kun je misschien op het moment dat ze dat doet een time out nemen en stoppen met spelen.
Als je dit consequent volhoud dan zal het bijten tijdens het spel misschien afnemen,bijten is dan einde pret.
Ook de correctie door middel van op de rug leggen zou ik niet doen,zoiezo als dit een volwassen dog word is het gezien de grote ook niet zo verstandig,want als je de overgave signalen niet herkent is bijten het enige wat rest.
Probeer inderdaad lekker te ontspannen en te genieten van je pupje.
Als je hondje zo bijterig dan kun je misschien op het moment dat ze dat doet een time out nemen en stoppen met spelen.
Als je dit consequent volhoud dan zal het bijten tijdens het spel misschien afnemen,bijten is dan einde pret.
Ook de correctie door middel van op de rug leggen zou ik niet doen,zoiezo als dit een volwassen dog word is het gezien de grote ook niet zo verstandig,want als je de overgave signalen niet herkent is bijten het enige wat rest.
Probeer inderdaad lekker te ontspannen en te genieten van je pupje.
- Mit
- Zeer actief
Okee, ik zal als stap 1 me gaan proberen te ontspannen. Met bijvoorbeeld een wandelingetje, die ik net heb gemaakt, lukt dat me wel. Ze vindt dan alles prachtig, en met het naast lopen gaat het ook goed, zitten bij oversteken idem dito. Dus ontspannen is het sleutelwoord?
Eline, mijn pup is met 9 weken uit het nest weggegaan, ze komt bij een erkende NDDC fokker vandaan. Ze sliep de eerste dagen echt vreselijk veel, nu wordt het wat minder. Ze slaapt nu denk ik zo'n 14 á 15 uur per dag. ('s nachts weet ik het niet zeker, ze slaapt dan wel, maar is ook wel eens een poosje wakker).
Dus ik moet zachter gaan doen met mijn handen, en haar niet te fel aanpakken als ze iets doet wat niet mag? Gewoon rustig maar streng NEE zeggen, en zachtjes en rustig tegen haar praten?
Eline, mijn pup is met 9 weken uit het nest weggegaan, ze komt bij een erkende NDDC fokker vandaan. Ze sliep de eerste dagen echt vreselijk veel, nu wordt het wat minder. Ze slaapt nu denk ik zo'n 14 á 15 uur per dag. ('s nachts weet ik het niet zeker, ze slaapt dan wel, maar is ook wel eens een poosje wakker).
Dus ik moet zachter gaan doen met mijn handen, en haar niet te fel aanpakken als ze iets doet wat niet mag? Gewoon rustig maar streng NEE zeggen, en zachtjes en rustig tegen haar praten?
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Okee, je hebt dus een doodnormale pup, die niet hyper is of dat soort grappen. Je moet je inderdaad eerst maar eens zelf tot de orde roepen en je normaal gedragen,. Niks om wanhopig over te zijn, gewoon kalm en met beleid je puppy bemoederen.Jinx schreef:Okee, ik zal als stap 1 me gaan proberen te ontspannen. Met bijvoorbeeld een wandelingetje, die ik net heb gemaakt, lukt dat me wel. Ze vindt dan alles prachtig, en met het naast lopen gaat het ook goed, zitten bij oversteken idem dito. Dus ontspannen is het sleutelwoord?
Je stopt het spel als ze je te wild wordt en vermijdt uberhaupt maar gewoon even knokspelletjes. Biedt haar speelgoed aan om mee te spelen en leidt haar af als ze dingen doet die je niet wil.
Corrigeren doe je gewoon maar even niet, leer eerst maar eens je creatieve vermogen te gebruiken en breng er eerst maar eens rust in.
Piepen om aandacht negeer je en van mijn part stop je gewoon maar even je vingers in je oren.
Jij bent hier de volwassen mens en je bent gewoon verplicht aan je pup je emotie's gewoon normaal onder controle te houden en dus ook kalm en met respect om te gaan met dit nieuwe leven. Geen geschreeuw of getier tegen hondenbaby's.
Als eerste dus rust...leuke ontspannen dingen doen en rust.
Pas als jij genieten kan van je pup moet je je druk gaan maken om de rest. Bekommer je eerst maar even om je "moedergevoelens".
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
nvbk
- geregistreerd lid
- Contacteer:
- Mit
- Zeer actief
Okee Eline, bedankt!
Het kwam even wat bot op me over, maar je hebt me wel tot de orde geroepen, je hebt ook helemaal gelijk.
Ik ga het nu dus anders proberen, met orde en rust aanpakken (het klinkt gek, maar voor mij is orde en rust al een opgave met mijn ziekte) en als ik mijn beheersing verlies dan ga ik wel even de kamer uit.
Ik zal meer met belonen gaan werken ipv correcties.
Kortom: ik ga er weer helemaal voor, met ups en downs.
Dankjewel!
Het kwam even wat bot op me over, maar je hebt me wel tot de orde geroepen, je hebt ook helemaal gelijk.
Ik ga het nu dus anders proberen, met orde en rust aanpakken (het klinkt gek, maar voor mij is orde en rust al een opgave met mijn ziekte) en als ik mijn beheersing verlies dan ga ik wel even de kamer uit.
Dankjewel!
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Kop op hoor!!!Jinx schreef:Okee Eline, bedankt!
Dankjewel!
Puppies zijn soms een heleboel werk en het kunnen vreselijke doerakken zijn!!! grrrrr
Rust inderdaad, wees zelf kalm en zeer consequent! Bijt ze te hard, spel afkappen en totaal negeren (desnoods de kamer uitlopen). Is ze te wild? ook weer afkappen en weglopen totdat ze gekalmeerd is.
Negeren vinden ze vreselijk, en zo kan je ze dingen leren zonder ze lijfelijk aan te pakken.
Afijn, Eline heeft het net allemaal verteld
-
Baily
Dat pups kunnen bijten is heel normaal, alle pups doen dat en het doet inderdaad erg zeer want ze hebben scherpe tandjes. Maar om het af te leren moet je niet gaan straffen. Gewoon negeren, geen aandacht aan schenken. Als het erg hard gaat zeg je nee en loopt weg.
Verder is het een heel erg goed advies om rustig te blijven. Hoe rustiger je bent hoe eerder de pup jou als roedelleider ziet want roedelleiders zijn niet paniekerig en onrustig.
Ik heb het idee dat je erg bezig bent met rangorde omdat je over de kop wilt aaien. Doe dat niet, alleen als de hond je vertrouwt. Bouw eerst een goede band op en doe leuke dingen. Van alleen maar corrigeren wordt de band niet beter. En je mag de pup ook best eens negeren hoor als hij heeft geplast en gegeten en aandacht heeft gehad is het eventjes tijd voor jezelf. Wees daar voor jezelf van overtuigd, dan kom je ook zekerder over met negeren. Maar wel natuurlijk pas als de pup alles heeft gehad wat hij nodig heeft.
Verder is het een heel erg goed advies om rustig te blijven. Hoe rustiger je bent hoe eerder de pup jou als roedelleider ziet want roedelleiders zijn niet paniekerig en onrustig.
Ik heb het idee dat je erg bezig bent met rangorde omdat je over de kop wilt aaien. Doe dat niet, alleen als de hond je vertrouwt. Bouw eerst een goede band op en doe leuke dingen. Van alleen maar corrigeren wordt de band niet beter. En je mag de pup ook best eens negeren hoor als hij heeft geplast en gegeten en aandacht heeft gehad is het eventjes tijd voor jezelf. Wees daar voor jezelf van overtuigd, dan kom je ook zekerder over met negeren. Maar wel natuurlijk pas als de pup alles heeft gehad wat hij nodig heeft.
-
Rob*
- Zeer actief
Ik snap het nooit he die theorietjes?
Er wordt dan gezegt...in het nest geldt het recht van de sterkste???En die kunnen ook flink tekeer gaan, ook de oudere dieren, maar als mensen moeten er hele trainingen aan te pas komen die onhonds zijn, om je hondje wat te leren.
Mijn reu heeft is 1 keertje gebromt, ik heb hem in zijn nekvel gepakt en de bak weggehaalt, heb hem weer teruggezet en gezegt dat ie moest blijven...toen ik het goed vond mocht hij eten, en ik kon mijn hand erbij houden, heb nooit meer last gehad verder.
Als het in de natuur veel harder eraantoe gaat dan ben ik nog mild geweest.
Er wordt dan gezegt...in het nest geldt het recht van de sterkste???En die kunnen ook flink tekeer gaan, ook de oudere dieren, maar als mensen moeten er hele trainingen aan te pas komen die onhonds zijn, om je hondje wat te leren.
Mijn reu heeft is 1 keertje gebromt, ik heb hem in zijn nekvel gepakt en de bak weggehaalt, heb hem weer teruggezet en gezegt dat ie moest blijven...toen ik het goed vond mocht hij eten, en ik kon mijn hand erbij houden, heb nooit meer last gehad verder.
Als het in de natuur veel harder eraantoe gaat dan ben ik nog mild geweest.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
Daarom snap ik nooit waarom mensen hun honden dikwijls zo hard corrigeren.
Dat mensen dingen dikwijls anders moeten aanpakken is gewoon omdat wij geen honden zijn en hun gedrag ook niet perfect kunnen nadoen.
Dat een hond zijn eten verdedigt is heel normaal. Je kan een hond straffen omdat hij gromt, mss gromt dan wel niet meer, maar als je een eens keer echt te ver gaat in zijn ogen, hapt hij gewoon. Zonder waarschuwing, want grommen mocht niet.
Dat mensen dingen dikwijls anders moeten aanpakken is gewoon omdat wij geen honden zijn en hun gedrag ook niet perfect kunnen nadoen.
Dat een hond zijn eten verdedigt is heel normaal. Je kan een hond straffen omdat hij gromt, mss gromt dan wel niet meer, maar als je een eens keer echt te ver gaat in zijn ogen, hapt hij gewoon. Zonder waarschuwing, want grommen mocht niet.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
Rob*
- Zeer actief
Ja hoor, je denkt teveel na vanuit menselijk oogpunt.~Tine~ schreef:Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
En in de natuur gaat het in onze mensenogen hard aantoe, denk jij dat een pup mag grommen naar een roedelleider die zijn eten wilt??Ja dat doet die een keer en krijgt er heel goed van langs.
Een pup hoort niks zijn eten te verdedigen naar een hogere, ik ben zijn leider en hij heeft gewoon te accepteren dat ik baas ben.
Als ik het had moeten doen volgens de boeken had ik maanden vbbezig geweest en nu effe 1 minuutje.Gewoon even duidelijk maken wie de baas is en dan wel volgens mijn regels.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Ik denk net niet na vanuit menselijk oogpunt. Jij bent diegene die dat doet. In de natuur wordt er geen gegeven eten terug afgepakt, die kans is net onbestaande. Wanneer de roedelleider wel terug in de buurt van gegeven eten komt zal er idd wel eens gegromd worden.Angel-eyes schreef:Ja hoor, je denkt teveel na vanuit menselijk oogpunt.~Tine~ schreef:Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
En in de natuur gaat het in onze mensenogen hard aantoe, denk jij dat een pup mag grommen naar een roedelleider die zijn eten wilt??Ja dat doet die een keer en krijgt er heel goed van langs.
Een pup hoort niks zijn eten te verdedigen naar een hogere, ik ben zijn leider en hij heeft gewoon te accepteren dat ik baas ben.
Als ik het had moeten doen volgens de boeken had ik maanden vbbezig geweest en nu effe 1 minuutje.Gewoon even duidelijk maken wie de baas is en dan wel volgens mijn regels.
Volgens de nieuwe onderzoeken zijn er achter gekomen dat het er in de natuur net wel heel rustig aan toegaat en dat pups heel veel mogen en er van hen zeker heel veel wordt toegestaan.
De onderzoeken die zeggen dat het in de natuur net heel hard aan toegaat zouden vooral komen van wolven die in gevangenschap leefden en die daardoor vrij gestresd waren en anders reageerden.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
-
Rob*
- Zeer actief
~Tine~ schreef:Ik denk net niet na vanuit menselijk oogpunt. Jij bent diegene die dat doet. In de natuur wordt er geen gegeven eten terug afgepakt, die kans is net onbestaande. Wanneer de roedelleider wel terug in de buurt van gegeven eten komt zal er idd wel eens gegromd worden.Angel-eyes schreef:Ja hoor, je denkt teveel na vanuit menselijk oogpunt.~Tine~ schreef:Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
Volgens de nieuwe onderzoeken zijn er achter gekomen dat het er in de natuur net wel heel rustig aan toegaat en dat pups heel veel mogen en er van hen zeker heel veel wordt toegestaan.
De onderzoeken die zeggen dat het in de natuur net heel hard aan toegaat zouden vooral komen van wolven die in gevangenschap leefden en die daardoor vrij gestresd waren en anders reageerden.
Maar helaas we wonen in een mensenwereld met honden en geen wolven.
Ik doe het altijd zo en heb geen ellende met honden die baknijd krijgen.
Ik wil er best naar kijken hoe het in de natuur gaat, maar niet teveel aangezien onze hond er geen bal nog van over heeft, maar als ik toch naar een natuurserie kijk dan is dat niet in gevangenschap hoor?

DeBBer