Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mergpijp

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mergpijp

Ongelezen bericht door Nellalisa »

Hallo alle maal,
Ik heb een paar vraagjes :mrgreen:

Mag een pup van acht weken een mergpijpje hebben???
Gekookt of ongekookt??

En is lauwe melk in de pap wel goed voor de pup (moet dat geen puppie melk zijn??).

Nellalisa.
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik zou zelf mijn pup wel een mergpjipje geven , rauw, maar hem er niet mee alleen laten. En het niet te lang geven, elke keer een beetje langer. Misschien moet je het merg eruit halen om diarree te voorkomen.

Melk in de pap kan nu koemelk zijn. Als ie dat al gewend is bij de fokker moet ie daar tegen kunnen.
Honden stoppen met het maken van het enzym (lactase) dat nodig is om melksuiker (lactose) te verteren als ze na het spenen geen melk meer krijgen. Een pup van 8 weken maakt nog lactase en kan dus nog melk drinken zonder daar diarree van te krijgen.
Als je een hond na het spenen regelmatig melk blijft geven, blijft hij lactase maken en krijgt dan geen diarree van melk.
weg gehaald zit een virus in
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Waarom nog pap voor een pup van 8 weken?
Brokjes of vers kan ie al gewoon eten normaal gesproken :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik zou de melk ook weglaten en gewoon de normale pupvoeding geven.
Een rauwe mergpijp is beter voor je pup en dan het liefst nog van kalf. De zuurtegraad van het maag/darmkanaal blijft zo optimaal, zeker in combi met rauw vlees voeding. Een gekookte mergpijp gaat splinteren.
Sjiel
Zeer actief

Waarom de melk weglaten?
Golden Stanley

Sjiel schreef:Waarom de melk weglaten?
Omdat dat wordt omgezet in verkeerde vetten waardoor de darmflora van slag raakt met verkeerde bacterien. (Corrigeer me als ik dit fout heb...). In combinatie met brok zou ik dat denk ik al helemaal niet doen, omdat de calcium/fosfor-verhouding dan helemaal uit balans raakt. Als je je hond niet op rauw vlees hebt, zou ik dat weglaten. Hier krijgen ze alleen zure melkprodukten als turkse yoghurt, cottage cheese/huttenkase en karnemelk. Zure melkprodukten zoals die cottage cheese/huttenkase bv. geven de darmflora extra bescherming.
Sjiel
Zeer actief

in zure melkprodukten als turkse yoghurt, cottage cheese/huttenkase en karnemelk zitten precies diezelfde vetten?

Honden stoppen met het maken van het enzym (lactase) dat nodig is om melksuiker (lactose) te verteren als ze na het spenen geen melk meer krijgen. Een pup van 8 weken maakt nog lactase en kan dus nog melk drinken zonder daar diarree van te krijgen.
Als je een hond na het spenen regelmatig melk blijft geven, blijft hij lactase maken en krijgt dan geen diarree van melk.
Ik kan me voorstellen dat door teveel lactose in de dikke darm de balans van de darmflora verstoord kan raken.
Golden Stanley

Sjiel schreef:in zure melkprodukten als turkse yoghurt, cottage cheese/huttenkase en karnemelk zitten precies diezelfde vetten?

Ja, maar door de zuurtegraad in het melkprodukt wordt dit in de darmflora anders omgezet. Gezonde enzymen in de darmflora worden niet aangetast en krijgen nog 's een extra 'boost'. Althans, dat is wat ik ervan begrepen heb en mijn honden doen het er prima op.
Uiteraard niet teveel, zo'n 3x per week een half bakje van iets.

Ik kan me voorstellen dat door teveel lactose in de dikke darm de balans van de darmflora verstoord kan raken.
Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Mergpijp

Ongelezen bericht door Nellalisa »

Nellalisa schreef:Hallo alle maal,
Ik heb een paar vraagjes :mrgreen:

Mag een pup van acht weken een mergpijpje hebben???
Gekookt of ongekookt??

En is lauwe melk in de pap wel goed voor de pup (moet dat geen puppie melk zijn??).

Nellalisa.
Dank jullie wel voor de reacties :mrgreen:
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
Sjiel
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Ja, maar door de zuurtegraad in het melkprodukt wordt dit in de darmflora anders omgezet. Gezonde enzymen in de darmflora worden niet aangetast en krijgen nog 's een extra 'boost'. Althans, dat is wat ik ervan begrepen heb en mijn honden doen het er prima op.
Uiteraard niet teveel, zo'n 3x per week een half bakje van iets.
Eerst worden die vetten in de maag flink aangezuurd en vervolgens wordt dat zuur geneutraliseerd in de dunne darm, tegen de tijd dat het in de dikke darm aankomt heeft het een heel andere pH.

Wel bevatten de zure melkproducten geen of veel minder lactose.

Ik heb mijn honden altijd melk en melk producten gegeven (tijdje geen werkende koelkast gehad) ook zure melk en vrij grote hoeveelheden.Van een halve liter melk gingen ze niet aan de diarree. Nou hadden ze wel stalen darmen allebei.
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Sjiel schreef:Misschien moet je het merg eruit halen om diarree te voorkomen.
Volgens mij gaat er geen enkele hond van merg aan de race. Merg stopt juist.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

BessieTurf schreef:
Sjiel schreef:Misschien moet je het merg eruit halen om diarree te voorkomen.
Volgens mij gaat er geen enkele hond van merg aan de race. Merg stopt juist.
merg stopt niet dat is bot, en daarom is het zo goed geregeld in de natuur :wink:
dat merg altijd in een bot zit dus het word gecompenseerd
Sjiel
Zeer actief

lupa schreef:
BessieTurf schreef:Volgens mij gaat er geen enkele hond van merg aan de race. Merg stopt juist.
merg stopt niet dat is bot, en daarom is het zo goed geregeld in de natuur :wink:
dat merg altijd in een bot zit dus het word gecompenseerd
Ik heb ook een paar dagen hard lopen denken waarom een klont vetweefsel stoppend zou werken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”