Eline* schreef:
Als jij los goed intraind zal de hond geen angst hebben dat je iets afpikt als hij los moet laten. Zowel heb je iets niet goed gedaan.
Laika liet inderdaad los als ik dat vroeg, zelfs toen ze met een levende eend in haar bek stond, simpelweg omdat de gewoonte erin zat dat los los was en dat ze daarna haar buit weer mocht hebben. Los was voor haar een win-winsituatie dus dat doe je.
Ik trek overigens ook gewoon een bek open als er iets gegeten wordt waar ik schrik van heb bij een niet luisterende hond, ongeacht of er hysterisch gedaan wordt of niet. Alleen is dat uitzondering en doe ik dat alleen als er bv vlees of zo naar binnen wordt gewerkt. Als je die situatie's compenseert met gewoon trainen en positief iets aanleren om uiteindelijk zonder geweld gedaan te krijgen wat je wil is er niet iets mis mee. Maar je moet je vind ik wel realiseren dat als je alleen maar afpakt en straft, je uiteindelijk gewoon voernijd aan het kweken bent.
Ze hebben inderdaad geen van vieren baknijd hier en 3 van de 4 laten alles gewoon uit hun bek pakken. De uitzondering hierin is Snoepie, die dus inderdaad durft te grijnzen als ze eens wat van straat pakt. Bij haar hebben we het loslaten te weinig getraind, denk dat dat onbewust ook te maken heeft met haar geringe grootte

Maar bij haar is het verder ook geen probleem, uiteindelijk wordt ze gewoon bij haar kippennekje gepakt

en gaat die bek open, of ze nu gromt of niet. Neem hierbij dus bewust het risico dat ik inderdaad gebeten kan worden.
Bij de boxers en bij Marouck is het van kleins af aan ingeprent...los is los

En bij hen kan dus inderdaad alles uit de bek worden gehaald als dat nodig is.
Alleen maar afpakken en straffen is niet de juiste manier, ik vind dus inderdaad dat je ze ten eerste de kans moet geven dat ze wél op commando loslaten en áls je een handje moet helpen worden ze alsnog beloond als het verbodene afgegeven/afgepakt is.
Zowel Nika als Marouck laten vrijwel altijd direct los als ik dat zeg.
Met het eten maak ik verder geen probleem, ze eten in rust, ik pak nooit wat af en zit dus ook nooit in de voerbak behalve als er iets extra's ingegooid wordt