Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jaloers kreng!
Moderator: moderatorteam
- Enzo
- geregistreerd lid
Jaloers kreng!
Mijn hond Enzo (nu 10 maanden) is dol op andere honden, altijd spelen en gek doen, dat gaat harstikke goed.
Alleen, als een andere hond naar mij toe komt (reu of teef maakt niet uit) dan gaat ie er heel bezitterig op af..
En 5 minuten later spelen ze weer alsof er niets gebeurt is. Ik vind dit erg vervelend en heb al diverse aanpakken geprobeerd, zoals negeren en m op zijn donder geven. Echter, niets helpt en hij blijft het doen.
Heeft iemand nog tips?
Alleen, als een andere hond naar mij toe komt (reu of teef maakt niet uit) dan gaat ie er heel bezitterig op af..
En 5 minuten later spelen ze weer alsof er niets gebeurt is. Ik vind dit erg vervelend en heb al diverse aanpakken geprobeerd, zoals negeren en m op zijn donder geven. Echter, niets helpt en hij blijft het doen.
Heeft iemand nog tips?
-
tineke
Denk niet dat dit iets met jaloezie te maken heeft dat is zoiezo een mensenemotie
Je zou kunnen proberen je hond op jou te fixeren op het moment dat er een vreemde hond aankomt en haar even afleiden zodat ze niet iedere keer een winnaarservaring opdoet.
Als ze na vijf minuten wel met de hond kunt opschieten kun je haar weer vrij geven zogezegd.
Als je dit patroon doorbreekt moet het lukken volgens mij.
Je zou kunnen proberen je hond op jou te fixeren op het moment dat er een vreemde hond aankomt en haar even afleiden zodat ze niet iedere keer een winnaarservaring opdoet.
Als ze na vijf minuten wel met de hond kunt opschieten kun je haar weer vrij geven zogezegd.
Als je dit patroon doorbreekt moet het lukken volgens mij.
- Zoie
- Zeer actief
Re: Jaloers kreng!
Luna is niet zo speels, maar wel net zo "jaloers". Zelf negeer ik daarom elke hond die op me af komt, draai hem of haar mijn rug toe, loop weg en roep Luna, of leidt haar af met een balletje.Enzo schreef:Mijn hond Enzo (nu 10 maanden) is dol op andere honden, altijd spelen en gek doen, dat gaat harstikke goed.
Heeft iemand nog tips?
Liever zou ik zien dat ze dit gedrag niet vertoont, maar ik denk niet dat ik het haar afleren kan, dus zo los ik het op.

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
een hond kan wel jaloers zijn hoor , echt wel
zoie haar tip is heel bruikbaar , maar het is anderzijds toch
wel een beetje rangorde ook , jij bent roedelleider jij beslist
niet je hond , beter conflickt vermeden , maar toch wel wat aan
je positie als leider werken hoor , nooit boos zijn of straffen maar
even letten op de kleine puntjes in het dagelijks leven waar je
je hond dan toch wel gemengde signalen geeft
groetjes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Zoie
- Zeer actief
ja, wat het precies met rangorde te maken heeft, weet ik niet. Luna is mijn uitlaathond en in het dagelijkse leven kan ik dus niet echt aan rangorde werken. Of dat zou helpen, denk het eigenlijk niet. Ik denk dat ik haar heel flink moet gaan corrigeren om dit eruit te krijgen, en aangezien ik haar al genoeg moet corrigeren, probeer ik het verder zo veel mogelijk te voorkomen.

- Enzo
- geregistreerd lid
- Zoie
- Zeer actief
Mijn persoonlijke mening: je moet sommige minder aangename eigenschappen van je hond gewoon accepteren , en er mee leren omgaan, in dit geval, geen overwinnaarservaringen laten opdoen, het gedrag niet verder laten ontwikkelen. Kan je evengoed nog aan rangorde edd gaan werken als dat nodig mocht zijn en op een later tijdstip het nog eens proberen. Dat lijkt me beter dan in een spiraal van steeds gefrustreerder corrigeren te geraken. Maar dat is mijn ( ondeskundige ) mening, misschien heeft iemand een betere tip hoe hier mee om te gaan.Enzo schreef:Wat ik weer van iemand anders hoorde is dat Enzo mij als zijn teef ziet en mij dus moet beschermen...tja ik weet het ook niet meer. Hoe je het ook went of keert, gedrag is gewoon niet gewenst!

- Zoie
- Zeer actief
Ja, kan best dat gelijk hebt hoor, dat het rangorde gerelateerd is. Het is bij mij zo'n gewoonte geworden dat ik er eigenlijk al lang niet meer bij nadenk.Inge O schreef:toch voor een deel wel een rangordeverhaal vind ik. geen van mijn honden hoeft mij hier te vertellen wanneer ik aan wie aandacht geef. niet door zichzelf op te dringen, en al helemaal niet door de hond aan wie ik aandacht geef uit mijn zone weg te snauwen.Zoie schreef:ja, wat het precies met rangorde te maken heeft, weet ik niet. Luna is mijn uitlaathond en in het dagelijkse leven kan ik dus niet echt aan rangorde werken. Of dat zou helpen, denk het eigenlijk niet. Ik denk dat ik haar heel flink moet gaan corrigeren om dit eruit te krijgen, en aangezien ik haar al genoeg moet corrigeren, probeer ik het verder zo veel mogelijk te voorkomen.
ik zie het niet zo snel gebeuren dat er bevoorbeeld een lager roedellid op de alfa-teef toeloopt om haar te hinderen in het contact met een andere hond/wolf.
met een hond die hier moeite mee heeft zou ik nu niet onmiddellijk beginnen om dit verhaal buÃten de roedel te gaan toepassen. hoewel ik het principe hetzelfde vind (ik beslis wat ik met mijn aandacht doe, al gaat die naar een paard, een olifant of een kanariepietje), is het voor een hond misschien wel extra moeilijk om het in zo'n situatie te moeten aanleren.
Met Zoë erbij was het anders, en dat pikte ze ook. Maar dat was dan weer een soort gelegenheidsroedel, en dan accepteerde ik wederzijds klieren trouwens uberhaupt niet. En dat wisten ze ook.
Misschien zou ik het weer eens kunnen proberen met buitenroedel honden, maar ik heb iets van hoe minder conclictsituaties met andere honden hoe beter. Als elke ontmoeting met andere honden op correcties uitloopt, is dat ook niet erg bevorderend voor haar sociale gedrag denk ik, maar misschien zie ik het verkeerd.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
De hond ziet in veel gevallen de baas als bezit in de hierboven beschreven situatie's. Hij gaat ieder geval met een concurent de competitie aan over je..alsof je een balletje bent!
Weglopen bij jouw eigen hond vandaan..dan heeft ie namelijk niets te verdedigen of je hond straffen mag ook. Ook kan je de hond gewoon afleiden door hem iets lekkers aan de bieden en hem min of meer te trainen opdat je andere honden aandacht mag geven, maar let op, je kan hiermee je hond natuurlijk ook feller maken omdat er nu ook nog eten te verdedigen is.
Weglopen bij jouw eigen hond vandaan..dan heeft ie namelijk niets te verdedigen of je hond straffen mag ook. Ook kan je de hond gewoon afleiden door hem iets lekkers aan de bieden en hem min of meer te trainen opdat je andere honden aandacht mag geven, maar let op, je kan hiermee je hond natuurlijk ook feller maken omdat er nu ook nog eten te verdedigen is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
linlin
Re: Jaloers kreng!
omdraaien en weglopen. niks zeggen. moet je 'ns zien hoe vlot dat gedram afgelopen is.Enzo schreef:Mijn hond Enzo (nu 10 maanden) is dol op andere honden, altijd spelen en gek doen, dat gaat harstikke goed.
Heeft iemand nog tips?
- Zoie
- Zeer actief
Maar als je wegloopt bij je eigen hond vandaan, dan loop je toch ook weg van de hond die je aandacht wil kunnen geven ?Eline* schreef:De hond ziet in veel gevallen de baas als bezit in de hierboven beschreven situatie's. Hij gaat ieder geval met een concurent de competitie aan over je..alsof je een balletje bent!![]()
Corrigeren, soms ontkom je er niet aan. Van de week stond ik nadat Luna al behoorlijk opgefokt was geraakt met de bal in mijn hand en Luna en een erg opdringerige labrador om me heen, allebei om de bal vragend. In zo'n situatie gaat Luna snauwen en die hond wegjagen, en dat kap ik dan wel af en probeer haar uit die situatie weg te halen door haar mee te lokken en maar te hopen dat die labrador afhaakt.
Idealiter zou ik zeggen, ik ben de baas, ik bepaal wie die bal krijgt, aandacht krijgt, een koekie krijgt enz. en er wordt niet over geknokt. Zoë kon ik aandacht, koekie, bal enz. geven, maar met een vreemde hond, knappe baas die het voor elkaar krijgt zonder heel fors corrigeren. Ik denk dat Luna daar te gefrustreerd van zou raken en elke volgende hond als een potentiele bedreiging gaat benaderen. Maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd hoor( ze krijgt zo wel haar zin, en dat is natuurlijk ook belonend ) , of ben ik gewoon niet dominant genoeg - haha - dat kan ook.

- Zoie
- Zeer actief
Ben ik me je eens hoor. Zoë en Luna vormden natuurlijk geen echte roedel ( en waren bovendien geen grote vriendinnen ), maar het was wel als het ware wel een vaste situatie zodat ik ze ook kon leren wat ik wel en niet zou pikken. En ik pikte dus niets .Inge O schreef:hier doet zich dat natuurlijk wel voor binnen het roedelverband, en is het juist het feit dat Ãk beslis dat maakt dat er conflicten vermeden worden!
Maar een vreemde hond die de roedel binnen komt lopen, het is voor mijn gevoel toch een heel andere situatie, en de ene hond is daar nu eenmaal toleranter in de andere.

- Enzo
- geregistreerd lid
Gister waren we op visite, vrienden van ons hebben ook een hond, schat van een beest, maar het is nu al zover dat die hond niet bij ons in de buurt durft te komen. :N:
Ik heb Enzo gister aan de riem gedaan en vastgemaakt, toen ben ik die andere hond uitgebreid gaan knuffelen, Enzo genegeerd en dat ging heel goed. Hij was er wel even van onder de indruk maar 10 minuten later weer hetzelfde liedje....zucht..
Ik heb begrepen dat als ik m wil corrigeren ik m eigenlijk op zijn rug moet leggen, want andere methodes hebben tot nu toe geen effect..
Ik heb Enzo gister aan de riem gedaan en vastgemaakt, toen ben ik die andere hond uitgebreid gaan knuffelen, Enzo genegeerd en dat ging heel goed. Hij was er wel even van onder de indruk maar 10 minuten later weer hetzelfde liedje....zucht..
Ik heb begrepen dat als ik m wil corrigeren ik m eigenlijk op zijn rug moet leggen, want andere methodes hebben tot nu toe geen effect..
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja en? Wat is je doel? Vechten voorkomen of heb je een missie om vreemde honden te aaien?Zoie schreef:Maar als je wegloopt bij je eigen hond vandaan, dan loop je toch ook weg van de hond die je aandacht wil kunnen geven ?
Hier had je je dus resoluut kunnen omdraaien, bal in je zak en weglopen. Dag hoor, als jij je zo gedraagt bemoei ik me nergens meer mee!Corrigeren, soms ontkom je er niet aan. Van de week stond ik nadat Luna al behoorlijk opgefokt was geraakt met de bal in mijn hand en Luna en een erg opdringerige labrador om me heen, allebei om de bal vragend. In zo'n situatie gaat Luna snauwen en die hond wegjagen, en dat kap ik dan wel af en probeer haar uit die situatie weg te halen door haar mee te lokken en maar te hopen dat die labrador afhaakt.
Luna reageert heel normaal in mijn ogen en corrigeren vind ik dan dus niet normaal. Dan moet je dus weglopen.
Achterhaald Jan. Het is echt ouderwets te denken dat jij alles kan bepalen omdat je de baas bent. Dan had je 25 jaar geleden moeten gaan trainen met je hedder bij Gaus. Een hond is gewoon een dier met zijn behoeftes en gevoelens die reageert op situatie's. Als ik de spullen van mijn kleine neefje ga weggeven gaat hij ook andere kindjes op hun gezichtjes beuken omdat hij zijn auto terugwil. En ik hoef je niet te vertellen dat ik wel "baas" ben over dat manneke.Idealiter zou ik zeggen, ik ben de baas, ik bepaal wie die bal krijgt, aandacht krijgt, een koekie krijgt enz. en er wordt niet over geknokt. Zoë kon ik aandacht, koekie, bal enz. geven, maar met een vreemde hond, knappe baas die het voor elkaar krijgt zonder heel fors corrigeren. Ik denk dat Luna daar te gefrustreerd van zou raken en elke volgende hond als een potentiele bedreiging gaat benaderen. Maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd hoor( ze krijgt zo wel haar zin, en dat is natuurlijk ook belonend ) , of ben ik gewoon niet dominant genoeg - haha - dat kan ook.
Ik zou zelf ook niet snel kiezen voor straffen. Kijk, een hond als Nelson zou ik kunnen straffen omdat ik daarvoor eén wenkbrauw iets hoef op te trekken en hij knikt al verontschuldigend en kijkt naar zijn tenen.
Hij zal dan ook gelijk ander gedrag laten zien.
Als je een hond echt heel fors moet gaan corrigeren, zoals ik dat lees van de topicposter, moet je dat dus niet doen. Dat kan je 1 keer doen, maar herhaalt het gdrag zich moet je kappen, want dan is het zinloos. Corrigeren is in mijn ogen sowieso iets wat je bij bepaald gedrag maar 2 keer probeert en als het gedrag gewoon getoond blijft worden moet je het anders doen.
Blijven straffen heeft dan dus geen zin.
Voor dit soort problemen is clickertraining dus wel weer leuk.
Verder kan je oefenen door je hond naast je af te leggen en met een hand voer voor zijn snuf andere honden te laten naderen. Aandacht geef je enkel en alleen aan je eigen hond en je beloont aandacht voor jou en niet voor de andere honden die om jou heen darren.
Ik heb Laika zo getraind. Die kon uiteindelijk af blijven liggen terwijl andere honden aan haar snuffelden.( is met de tijd ook wel weer verwatert doordat ik toen een half jaar niet heb kunnen trainen, maar vooruit..)
De hond leert dan dat andere honden bij de baas of bij zichzelf lekkers oplevert en dus geeft dat een goed gevoel en geen rotgevoel.
Kost tijd, maar werkt absoluut.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is heel dom wat je doet. Je geeft je hond redenen om de andere hond te willen aanvallen. Als je je eigen hond vastbindt om vervolgens een vreemde hond te gaan aaien kweek je alleen maar onvrede.Enzo schreef:Gister waren we op visite, vrienden van ons hebben ook een hond, schat van een beest, maar het is nu al zover dat die hond niet bij ons in de buurt durft te komen. :N:
Gewoon negeren.
In dat soort situatie's leg je je hond ergens neer daar waar jij niet bent en dan is er dus niets aan de hand. Ik snap niet dat je de boel zo op de spits drijft.
Niet meer doen zo..
Dan corrigeer je niet en ga je ander gedrag intrainen. Dat betekent dat je hond krijgt wat hij graag wil als er andere honden in jouw buurt zijn. Volle aandacht en voer als hij zich (ontspannen) gedraagt, doet hij dat niet tover je jezelf weg. Zoals jij het namelijk beschrijft stopt zijn agressie dus acuut als jij weg bent want hij verdedigt jou.Ik heb begrepen dat als ik m wil corrigeren ik m eigenlijk op zijn rug moet leggen, want andere methodes hebben tot nu toe geen effect..
Zodra je dus zijn houding ziet spannen peer je hem met je aandacht en je lekkers.
Je streven moet niet zijn het geven van aandacht aan vreemde honden. Je streven moet zijn dat jouw hond andere honden accepteert in zijn omgeving/jouw omgeving.
ALs je persé vreemde honden wil aaien ga je maar alleen wandelen of op visite!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Als ik met mijn honden buiten ben bemoei ik me helemaal niet met andere honden. Vreemde honden negeer ik gewoon, ook als ze aandacht komen zoeken. Als ze van mij geen reactie krijgen zoeken ze wel weer een ander slachtoffer.
Molli kan heel bezitterig doen als andere honden contact met mij zoeken. Aan de ene kant heeft Molli natuurlijk niets te zeggen over met welke honden ik knuffelen wil, aan de andere kant is het ook vragen om problemen als ik elke vreemde hond aan ga halen die ik tegen kom. Bekende honden wil ik nog wel eens aaien, maar als ik dat doe vergeet ik Molli niet. Meestal staat Molli dan aan 1 kant en de andere hond aan de andere kant. Als ik dan klaar ben krijgen ze allebei een snoepje en dan huppelt Molli weer verder. Molli krijgt van mij in ieder geval geen kans om te beslissen dat een hond mij niet aan mag halen, ik neem die beslissing zelf of dat nou door een andere hond te negeren is of door mijn aandacht te verdelen over Molli en de andere hond.
Molli kan heel bezitterig doen als andere honden contact met mij zoeken. Aan de ene kant heeft Molli natuurlijk niets te zeggen over met welke honden ik knuffelen wil, aan de andere kant is het ook vragen om problemen als ik elke vreemde hond aan ga halen die ik tegen kom. Bekende honden wil ik nog wel eens aaien, maar als ik dat doe vergeet ik Molli niet. Meestal staat Molli dan aan 1 kant en de andere hond aan de andere kant. Als ik dan klaar ben krijgen ze allebei een snoepje en dan huppelt Molli weer verder. Molli krijgt van mij in ieder geval geen kans om te beslissen dat een hond mij niet aan mag halen, ik neem die beslissing zelf of dat nou door een andere hond te negeren is of door mijn aandacht te verdelen over Molli en de andere hond.
- Zoie
- Zeer actief
Haha, nee hoor, zoals gezegd ik heb er al lang een gewoonte van gemaakt andere honden te negeren. Alleen als ik hier dan weer lees dat het mede een rangorde gerelateerd probleem is, gaat het weer in mijn hoofd spoken: ben ik wel dominant genoeg ??? Mag ik zelf niet bepalen welke hond ik aaien wil ??? - nee dus.Eline* schreef:Ja en? Wat is je doel? Vechten voorkomen of heb je een missie om vreemde honden te aaien?Zoie schreef:Maar als je wegloopt bij je eigen hond vandaan, dan loop je toch ook weg van de hond die je aandacht wil kunnen geven ?![]()
Ja, dat is een goeie, was ik uit mezelf niet op gekomen.Hier had je je dus resoluut kunnen omdraaien, bal in je zak en weglopen. Dag hoor, als jij je zo gedraagt bemoei ik me nergens meer mee!Corrigeren, soms ontkom je er niet aan. Van de week stond ik nadat Luna al behoorlijk opgefokt was geraakt met de bal in mijn hand en Luna en een erg opdringerige labrador om me heen, allebei om de bal vragend. In zo'n situatie gaat Luna snauwen en die hond wegjagen, en dat kap ik dan wel af en probeer haar uit die situatie weg te halen door haar mee te lokken en maar te hopen dat die labrador afhaakt.
Luna reageert heel normaal in mijn ogen en corrigeren vind ik dan dus niet normaal. Dan moet je dus weglopen.
Ja die Gauss, het enige wat ik me ervan kan herinneren is dat geruk aan die slipketting ! Ik heb het een beetje overdreven gezegd. Ik zou het wel prettig vinden als ik een andere hond even een aai over de bol kon geven, maar aangezien het alleen maar gezeur geeft, waarschijnlijk dan, heb het al lang niet meer gedaan.Achterhaald Jan. Het is echt ouderwets te denken dat jij alles kan bepalen omdat je de baas bent. Dan had je 25 jaar geleden moeten gaan trainen met je hedder bij Gaus.Idealiter zou ik zeggen, ik ben de baas, ik bepaal wie die bal krijgt, aandacht krijgt, een koekie krijgt enz. en er wordt niet over geknokt. Zoë kon ik aandacht, koekie, bal enz. geven, maar met een vreemde hond, knappe baas die het voor elkaar krijgt zonder heel fors corrigeren. Ik denk dat Luna daar te gefrustreerd van zou raken en elke volgende hond als een potentiele bedreiging gaat benaderen. Maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd hoor( ze krijgt zo wel haar zin, en dat is natuurlijk ook belonend ) , of ben ik gewoon niet dominant genoeg - haha - dat kan ook.
Ik corrigeer toch wel regelmatig met uh, uh, als ze b.v. te wild speelt. Ik heb niet de illusie dat dit een blijvend leereffect zal hebben, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Fors corrigeren is m.i. geen optie.Een hond is gewoon een dier met zijn behoeftes en gevoelens die reageert op situatie's. Als ik de spullen van mijn kleine neefje ga weggeven gaat hij ook andere kindjes op hun gezichtjes beuken omdat hij zijn auto terugwil. En ik hoef je niet te vertellen dat ik wel "baas" ben over dat manneke.
Ik zou zelf ook niet snel kiezen voor straffen. Kijk, een hond als Nelson zou ik kunnen straffen omdat ik daarvoor eén wenkbrauw iets hoef op te trekken en hij knikt al verontschuldigend en kijkt naar zijn tenen.
Hij zal dan ook gelijk ander gedrag laten zien.
Als je een hond echt heel fors moet gaan corrigeren, zoals ik dat lees van de topicposter, moet je dat dus niet doen. Dat kan je 1 keer doen, maar herhaalt het gdrag zich moet je kappen, want dan is het zinloos. Corrigeren is in mijn ogen sowieso iets wat je bij bepaald gedrag maar 2 keer probeert en als het gedrag gewoon getoond blijft worden moet je het anders doen.
Blijven straffen heeft dan dus geen zin.
Hier ga ik eens over nadenken. Moet er idd voor oppassen dat Luna de associatie andere hond = baas boos/niet leuk niet gaat maken. Dat komt ook omdat ik een beetje te gestresst ben geraakt van dat akkevietje met die deense dog.Voor dit soort problemen is clickertraining dus wel weer leuk.
Verder kan je oefenen door je hond naast je af te leggen en met een hand voer voor zijn snuf andere honden te laten naderen. Aandacht geef je enkel en alleen aan je eigen hond en je beloont aandacht voor jou en niet voor de andere honden die om jou heen darren.
Ik heb Laika zo getraind. Die kon uiteindelijk af blijven liggen terwijl andere honden aan haar snuffelden.( is met de tijd ook wel weer verwatert doordat ik toen een half jaar niet heb kunnen trainen, maar vooruit..)
De hond leert dan dat andere honden bij de baas of bij zichzelf lekkers oplevert en dus geeft dat een goed gevoel en geen rotgevoel.
Kost tijd, maar werkt absoluut.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan je een hond niet duidelijk maken. Dat is de logica van "ik pak zijn bak af maar hij krijgt hem toch weer terug?" om hem zo te leren dat hij zijn bak niet hoeft te veredigen. Zo denkt een hond niet.Inge O schreef:maar als je datzelfde neefje erachter zou laten komen dat het betreffende speeltje maar voor eventjes weggeven wordt, en hij er daarna wel twee of drie nieuwe bovenop krijgt zou hij er ook snel anders tegenaan kijken denk ik.
Goed gedrag moet je onmiddellijk bekrachtigen, anders komt de boodschap niet door.
Hoe kom je daarbij?waarom associeer jij duidelijk zijn naar honden altijd met repressie, straf en (zwaar) corrigeren? dat snap ik dus echt niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Problemen die rangordegerelateerd zijn; daarbij is het dus zo dat je het probleem kan oplossen of deels kan oplossen door de rangorde te herstellen of duidelijker te benadrukken. Dat moet je nagaan in je hoofd als je zegt dat iets rangordegerelateerd is. In dit geval, waarbij de hond zijn roedel verdedigd tegen indringers is dat niet zo.Je lost dit probleem niet op door alleen je dominantie te benadrukken dus is dat ook niet oorzaak van het probleem.Zoie schreef:Haha, nee hoor, zoals gezegd ik heb er al lang een gewoonte van gemaakt andere honden te negeren. Alleen als ik hier dan weer lees dat het mede een rangorde gerelateerd probleem is, gaat het weer in mijn hoofd spoken: ben ik wel dominant genoeg ??? Mag ik zelf niet bepalen welke hond ik aaien wil ??? - nee dus.
Hij voelt zich bedreigt.
Bedreiging is niet altijd iets wat gaat over dood of leven, maar kan ook gaan over het hebben of dus verliezen van bezit, aandacht, status ect.
Wil je dat veranderen haal je de reden van verdedigen weg ( je gaat dan dus zelf weg) of je verandert de associatie waardoor het gevoel van bedreigt worden verandert in een positief gevoel op de manier zoals ik al heb beschreven.
Dat is dus de reden dat ik dit probleem niet rangordegerelateerd vind.
Je lost het niet op met het aantrekken van rangorderegels.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit zijn we dus oneens. Aandacht is wel degelijk iets waar om gestreden kan worden en wat dus gevoelens van hebberigheid kan geven.Inge O schreef:ok, de vergelijking is krom, dat dat was ze naar mijn gevoel in jouw voorbeeld ook al. aandacht is geen bezit, het verdwijnt niet omdat een ander er iets van krijgt.
als ik hier de ranghoogste (van de roedel) even wegstuur omdat ik met één van de andere knuffel of speel, weet ze héél erg goed dat zij daarna aan de beurt is, en is daar ook heel relax in. ik heb dus helemaal niet het gevoel dat zij dat ervaart als iets wat haar 'afgenomen' wordt.
Het verdwijnt wel als een ander er iets van krijgt. Ga maar eens met je man naar de kroeg die aan het flirten slaat met iemand anders..jij weet dat hij weer met jou mee gaat omdat jij hersens hebt, maar een hond kan zover niet denken. Die ervaart alleen dat iets weggaat wat hij wil hebben of iets gegeven wordt aan een ander wat hij wil hebben.
Soms tik ik iets om reactie uit te lokken. Afdwingen van gedrag en vinden dat je alles kan maken omdat jij de baas bent is ouderwets. Tuurlijk ligt het iets genuancerder dan rukken aan de slip en aai hondje aai, maar ik neem aan dat je mijn gedachte daarachter wel begrijpt.ik vond dezeEline* schreef:IngeO schreef:waarom associeer jij duidelijk zijn naar honden altijd met repressie, straf en (zwaar) corrigeren? dat snap ik dus echt niet.
Hoe kom je daarbij?
nu niet meteen positief positief overkomen. tuurlijk kan je niet alles omdat je de baas bent. maar ik zie dit toch een stuk genuanceerder, zonder me daarom ouderwets te voelen.Achterhaald Jan. Het is echt ouderwets te denken dat jij alles kan bepalen omdat je de baas bent. Dan had je 25 jaar geleden moeten gaan trainen met je hedder bij Gaus
Je kan niet afdwingen dat jouw hond het okee vindt dat jij in de rondte knuffelt met andere honden, hoe baas je ook bent. Pas als je zo baas bent dat je hond bang is uberhaupt initiatief te nemen kan dat..en dan moet je dus terug in de tijd.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Aandacht is ook een levensbehoefte, geen primaire, maar een dier heeft gewoon aandacht nodig anders verpietert het.Inge O schreef:eigenlijk zijn we het er wel over eens dat er om aandacht kan gestreden worden, dat kan zeker wel. maar aandacht maakt deel uit van een sociale relatie, terwijl eten een levensnoodzaak is waar je heel eenzijdig voor jezelf moet opkomen. daar vond ik die vergelijking niet opgaan.
We hebben het in mijn ogen ook niet over aandacht afdwingen, maar over het toeeigenen van de aandacht van de baas door deze af te schermen. Dus competitie, dus in die zin vergeleek ik het met baknijd.aandacht komt van twee kanten : de één geeft het, de ander krijgt het. je kan onmogelijk alleen aan aandacht komen, maar wél aan eten. iemand moet je aandacht wÃllen geven, dat kan je niet afdwingen.
op die manier vind ik dus dat je als baas wel de beslissing bij jezelf kan houden of en aan wie je aandacht geeft.
als een hond aandacht gaat afdwingen is dat dominerend gedrag, dat vind jij toch ook?
De hond verdedigt iets waarop hij zich het alleenrecht toeeigent..en dat recht neemt hij ten opzichte van de andere hond en niet ten opzichte van jou. In die zin heeft je rangorderelatie er dus niet zoveel mee te maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki