Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom trekt een hond aan de lijn ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Trekken aan de lijn is gewoon een gebrek aan opvoeding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Martin schreef:Trekken aan de lijn is gewoon een gebrek aan opvoeding
:ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ja dat kan het gevolg zijn maar dat was de vraag niet..... :roll:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

AnneMarie schreef:Ja dat kan het gevolg zijn maar dat was de vraag niet..... :roll:
Nee hoor, de vraag is waarom trekt een hond aan de lijn....antwoord: gebrek in de opvoeding. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
AnneMarie
Zeer actief

een hond doet iets, jij reageert daarop

Het gegeven dat een hond *zonder participatie van zijn eigenaar/opvoeder, aan de lijn trekt, dat is de vraag.

Daarop reageer jij: je voedt hem op

Zelden zie je een pup die direct al niet trekt. Eerst trekt ie dan reageer je
Trekt ie helemaal niet dan heb je vooraf dit ingecalculeerd, en ben je vooraf aan het afleren geweest

Dus is het een consequentie

Opvoeden maakt dat ie niet meer trekt
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Dingo schreef:
AnneMarie schreef:Ja dat kan het gevolg zijn maar dat was de vraag niet..... :roll:
Nee hoor, de vraag is waarom trekt een hond aan de lijn....antwoord: gebrek in de opvoeding. :wink:
Ik vind het wel een goede vraag hoor.

En het antwoord van Martin is slechts ten dele een antwoord.

De aanleiding van het trekken aan de lijn is de gebrekkige opvoeding in deze, maar de oorzaak zit dieper.

Wat is de motivatie van de hond om aan de riem te trekken? Als het antwoord hierop slechts is "de opvoeding" dan schiet dat antwoord te kort.

Ik weet het antwoord ook niet hoor, hoewel ik er veel voor vind te zeggen dat een hond van nature sneller loopt als een mens.

Een andere leuke vraag in dit verband kan zijn: "Waarom trekt een hond niet aan de lijn?"
AnneMarie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Een andere leuke vraag in dit verband kan zijn: "Waarom trekt een hond niet aan de lijn?"[/quote]

:wink: :wink: :wink:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ehm misschien het eerste stuk antwoord.
Een lijn is iets tegennatuurlijkst en het is een heel natuurlijke reactie om te ontsnappen aan iets dat je tegen probeert te houden.
Door opvoeding kan je je hond leren dat de lijn erbij hoort en dat de belemering niet op te heffen is. Het gaat een gewoonte worden, riem om, naast lopen (of zo)
Als dat niet geleerd word dan blijft hij druk uitoefenen op de riem om eraan te ontkomen.

Zoiets dan??? :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
AnneMarie
Zeer actief

Dit lijkt me in de buurt komen
in combinatie met het gegeven dat een hond sneller loopt dan wij :wink:
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

JA hallo , dat werd er toch allemaal niet bij gezegt die mieren neukerij, ik ga uit van een volwassen hond die aan de lijn trekt, en daar heb ik een antwoord op gegeven.Misschien heb ik een rare hond , maar het liefst loopt hij naast mij , met of zonder riem.
het ligt ook nog aan het ras , mijn hond is een beschermer , die gaat niet bij mij weg , wat er ook gebeurd........zo goed?????
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wil de hond schreef:Een andere leuke vraag in dit verband kan zijn: "Waarom trekt een hond niet aan de lijn?"
In het geval van mijn jongste weet ik daar wel een antwoord op :mrgreen:

Omdat die liever lui dan moe is. Ok, ze sjouwt wel mee hoor, maar van haar mogen de rondjes ook best de helft korter.
Saar loopt voorop, ik een pas erachter, en Mieppie daar weer een pas achteraan. Wel allemaal in hetzelfde tempo trouwens, dus geen getrek voor of achter me :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Als je een hond naar rechts wilt duwen duw je hem tegen zijn linkerkant. Hij zal dan juist naar links bewegen ipv naar rechts. Hij gaat tegen de druk in. Wil je hem naar rechts duwen dan kun je hem beter tegen zijn rechterkant duwen.

Met de riem gebeurt denk ik iets soortgelijks, druk geeft tegendruk. Dit gebeurt van jongsafaan zo vaak dat het een gewoonte wordt om in de riem te gaan hangen.

Er speelt ongetwijfeld nog veel meer mee, maar dit is één van die dingen die er voor zorgen dat een hond aan de riem trekt.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Martin schreef:JA hallo , dat werd er toch allemaal niet bij gezegt die mieren neukerij, ik ga uit van een volwassen hond die aan de lijn trekt, en daar heb ik een antwoord op gegeven.Misschien heb ik een rare hond , maar het liefst loopt hij naast mij , met of zonder riem.
het ligt ook nog aan het ras , mijn hond is een beschermer , die gaat niet bij mij weg , wat er ook gebeurd........zo goed?????
Luka kan je niet echt een beschermer noemen, ik denk
soms dat het eerder uit angst is, maar misschien heb ik hem gewoon niet goed opgevoed :roll:
Daarmee vraag ik me ook af of je bij een groter ras niet strenger zou zijn
op aan de lijn trekken dan bij een kleiner ras.
Vooral als het je eerste hond is en geen ervaring hebt van grote of kleine rassen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mama Sanneke schreef:Vooral als het je eerste hond is en geen ervaring hebt van grote of kleine rassen.
Kleine hondjes die zichzelf kelen en tegen de klippen op keffen met die lijn strak om hun hals, vind ik zielig. Maar die kan ik met mijn 55 kilo nog wel aan. Maar een dog die met dezelfde felheid in de lijn hangt, kan ik niet genoeg tegengewicht meer geven vrees ik. Heeft weinig met ervaring te maken, Sanneke :wink:
AnneMarie
Zeer actief

Het klopt wel dat je geneigd bent strenger op te treden bij een grote hond is mijn ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”