Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maagtorsie en soort brok
Moderator: moderatorteam
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Maagtorsie en soort brok
Hallo,
Ik zit met een vraag. Ik weet dat je een geperste brok hebt en een geexpandeerde brok. ik weet dat de geperste brok uit elkaar valt en de geexpandeerde brok opzwelt. Nu is mijn vraag de volgende:
Heb je met een geexpandeerde brok meer kans op een maagtorsie of juist met een geperste brok. Of heeft de brok helemaal geen invloed hierop. Ik heb mij namelijk een hele tijd geleden laten vertellen dat een geexpandeerde brok de kans op een maagorie zou vergroten. Hierbij heb ik verder geen argumentatie ontvangen noch gevraagd omdat ik toen net aan het verdiepen was in honden. Maar nu zat ik hier laatst over na te denken en vroeg ik mij af waarom dit zo zou zijn?
Ik zit met een vraag. Ik weet dat je een geperste brok hebt en een geexpandeerde brok. ik weet dat de geperste brok uit elkaar valt en de geexpandeerde brok opzwelt. Nu is mijn vraag de volgende:
Heb je met een geexpandeerde brok meer kans op een maagtorsie of juist met een geperste brok. Of heeft de brok helemaal geen invloed hierop. Ik heb mij namelijk een hele tijd geleden laten vertellen dat een geexpandeerde brok de kans op een maagorie zou vergroten. Hierbij heb ik verder geen argumentatie ontvangen noch gevraagd omdat ik toen net aan het verdiepen was in honden. Maar nu zat ik hier laatst over na te denken en vroeg ik mij af waarom dit zo zou zijn?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).

-
- Zeer actief
een brokje in een bakje met azijn is wat anders als een brokje in een maag.bram en thijs schreef:Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).
Niet lopen met je hond na een maaltijd zou ook het risico verkleinen, evenals meerdere malen voeren op 1 dag.
Verkleinen misschien.
Voorkomen kun je niks.
Ook niet met versvlees.
Een test onder leiding van Martijn, met een bakje azijn?
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Geexpandeerd wordt inderdaad een sponsje. Zover was ik inderdaad al. Maar in vraag mij dus af waarom een sponsje meer kans op een maagtorsie zou kunnen geven ipv de perste brok die uit elkaar valt en op de bodem van de maag gaan liggen.bram en thijs schreef:Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).
Het verschil snap ik. Ik snap niet waarom het een meer zou zorgen voor de kanteling van de maag als het ander.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Nanc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
En ook dit is zeker geen garantieNanc schreef: Wat je kunt doen om het te voorkomen is je hond laten eten uit een bak die goed op hoogte staat(standaard) en niet te veel in een keer, dus 's morgens en 's avonds eten geven. En na het eten laten rusten. Niet te veel sneeuw laten eten.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
In de folder van Carnibest staat dat zetmeel ervan wordt verdacht gistingen in het maag/darmstelsel te veroorzaken en dat de ontstane gassen een factor zijn voor maagtorsies. Zetmeel bevind zich voornamelijk in granen. Dit is iets wat ik vaker ben tegengekomen op internet. Verder heb ik ooit gelezen dat de hoeveelheid water die honden na een brok maaltijd opdrinken ook een maagtorsie kan veroorzaken. Dit zou weer te maken hebben met het feit dat geexpandeerde brokken dit water op zuigen. Misschien dat daarom geperste brokken een kleiner risico vormen voor het ontstaan van een maagtorsie. Een groot risico blijft natuurlijk altijd aanwezig en dat is de hoeveelheid zetmeel in brokken, of deze nu worden geepandeerd of geperst.
Our greatest moments are... when not much happened

- Nanc
- Zeer actief
Dat is het zeker niet, was het maar waar.cloris schreef:En ook dit is zeker geen garantieNanc schreef: Wat je kunt doen om het te voorkomen is je hond laten eten uit een bak die goed op hoogte staat(standaard) en niet te veel in een keer, dus 's morgens en 's avonds eten geven. En na het eten laten rusten. Niet te veel sneeuw laten eten.
Maar als je je aan het bovenstaande houdt heb je er zelf alles aan gedaan om het te voorkomen.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Nanc
- Zeer actief
- jip007
- Erelid
na 2 maagtorsie operaties kreeg ze er helaas weer 1 en hebben we haar in laten slapenNanc schreef:Jip,
Is dit goed afgelopen of is de hond er aan overleden?
Ik geef de honden wel altijd lauwwarm water over de brokken en laat het even staan zodat het al een beetje uit zet.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Nanc
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
dit is een stukje uit een artikel over maagtorsie
Het hele artikel kan je lezen op
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... maagtorsie
Maagzwelling, epilepsie, tandplak … zijn wij, Noord Amerikanen zelf de oorzaak dat het zo vaak voorkomt bij onze honden?
Door Jean M. Lyle – Wycliffe Kennels, reg’d.
Vertaling: Ignit Bekken, 28 mei 2003, voor BARF-natuurlijk!
Het grootste probleem dat omstreeks 1962 begon, was bloat, maagzwelling. In de 10 tot 12 jaren dat ik actief was binnen het ras van de Standaardpoedel had ik nog nooit van bloat gehoord. En wat belangrijker is, ik had er ook nog over gehoord bij andere rassen. Maar opeens begon dit monster steeds meer honden dood te maken, meestal van de grotere rassen. Erfelijk? Ik kon niet accepteren dat dit het geval was. Mijn eigen inteelt had dit nog nooit voortgebracht en dat zou echt wel gebeurd zijn wanneer het erfelijk zou zijn – en hoe kon het mogelijk zijn dat dezelfde afwijking op hetzelfde moment ook zijn kop opstak bij talrijke grotere rassen. Zeer onmogelijk …
Het hele artikel kan je lezen op
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... maagtorsie
Maagzwelling, epilepsie, tandplak … zijn wij, Noord Amerikanen zelf de oorzaak dat het zo vaak voorkomt bij onze honden?
Door Jean M. Lyle – Wycliffe Kennels, reg’d.
Vertaling: Ignit Bekken, 28 mei 2003, voor BARF-natuurlijk!
Het grootste probleem dat omstreeks 1962 begon, was bloat, maagzwelling. In de 10 tot 12 jaren dat ik actief was binnen het ras van de Standaardpoedel had ik nog nooit van bloat gehoord. En wat belangrijker is, ik had er ook nog over gehoord bij andere rassen. Maar opeens begon dit monster steeds meer honden dood te maken, meestal van de grotere rassen. Erfelijk? Ik kon niet accepteren dat dit het geval was. Mijn eigen inteelt had dit nog nooit voortgebracht en dat zou echt wel gebeurd zijn wanneer het erfelijk zou zijn – en hoe kon het mogelijk zijn dat dezelfde afwijking op hetzelfde moment ook zijn kop opstak bij talrijke grotere rassen. Zeer onmogelijk …

- jip007
- Erelid
ja ze hebben de maagwand vast gezet maar hij is gewoon weer gaan draaien, toen ze open is gemaakt zaten de hechtingen er nog netjes inNanc schreef:Wat erg joh!!!
Hebben ze bij die operatie de maagwand vastgezet?
Ik dacht dat ze dan nooit meer een maagtorsie konden krijgen, omdat hij dan toch niet meer kAn kantelen.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier staat een stukje over de relatie voeding-maagtorsie :
http://www.jaaha.org/cgi/content/full/40/3/192
http://www.jaaha.org/cgi/content/full/40/3/192