Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagtorsie en soort brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ca Cajuina
Zeer actief

Maagtorsie en soort brok

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Hallo,

Ik zit met een vraag. Ik weet dat je een geperste brok hebt en een geexpandeerde brok. ik weet dat de geperste brok uit elkaar valt en de geexpandeerde brok opzwelt. Nu is mijn vraag de volgende:

Heb je met een geexpandeerde brok meer kans op een maagtorsie of juist met een geperste brok. Of heeft de brok helemaal geen invloed hierop. Ik heb mij namelijk een hele tijd geleden laten vertellen dat een geexpandeerde brok de kans op een maagorie zou vergroten. Hierbij heb ik verder geen argumentatie ontvangen noch gevraagd omdat ik toen net aan het verdiepen was in honden. Maar nu zat ik hier laatst over na te denken en vroeg ik mij af waarom dit zo zou zijn?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Mmmh ik weet wel dat versvleesvoer de kans op een maagtorsie verkleint. Het lijkt mij dat het wel waar kan zijn, dat een geexpandeerde brok meer kans geeft op een maagtorsie. Maar er zijn er vast bij die hier met zekerheid een antwoord op kunnen geven.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).
AfbeeldingAfbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Er wordt van een hoop dingen gezegd dat ze maagtorsies kunnen veroorzaken. Er is van geen van die dingen bewezen dat ze dat ook doen.
weg gehaald zit een virus in
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

bram en thijs schreef:Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).
een brokje in een bakje met azijn is wat anders als een brokje in een maag.
Niet lopen met je hond na een maaltijd zou ook het risico verkleinen, evenals meerdere malen voeren op 1 dag.
Verkleinen misschien.
Voorkomen kun je niks.
Ook niet met versvlees.
Een test onder leiding van Martijn, met een bakje azijn? :smile:
Ca Cajuina
Zeer actief

bram en thijs schreef:Er is, onder leiding van Martijn, eens een soort test geweest die je zelf kon doen. Kwam volgens mij ook azijn in voor. Hebben we nog een archief? Dan staat daar vast wat ik bedoel. Als ik het me goed herinner dan werd de geëxpandeerde brok een soort sponsje en was daardoor gevaarlijker (maar dat weet ik absoluut niet zeker meer!).
Geexpandeerd wordt inderdaad een sponsje. Zover was ik inderdaad al. Maar in vraag mij dus af waarom een sponsje meer kans op een maagtorsie zou kunnen geven ipv de perste brok die uit elkaar valt en op de bodem van de maag gaan liggen.

Het verschil snap ik. Ik snap niet waarom het een meer zou zorgen voor de kanteling van de maag als het ander.

Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Ik denk dat het geen verschil maakt. Wat je kunt doen om het te voorkomen is je hond laten eten uit een bak die goed op hoogte staat(standaard) en niet te veel in een keer, dus 's morgens en 's avonds eten geven. En na het eten laten rusten. Niet te veel sneeuw laten eten.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Nanc schreef: Wat je kunt doen om het te voorkomen is je hond laten eten uit een bak die goed op hoogte staat(standaard) en niet te veel in een keer, dus 's morgens en 's avonds eten geven. En na het eten laten rusten. Niet te veel sneeuw laten eten.
En ook dit is zeker geen garantie :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

In de folder van Carnibest staat dat zetmeel ervan wordt verdacht gistingen in het maag/darmstelsel te veroorzaken en dat de ontstane gassen een factor zijn voor maagtorsies. Zetmeel bevind zich voornamelijk in granen. Dit is iets wat ik vaker ben tegengekomen op internet. Verder heb ik ooit gelezen dat de hoeveelheid water die honden na een brok maaltijd opdrinken ook een maagtorsie kan veroorzaken. Dit zou weer te maken hebben met het feit dat geexpandeerde brokken dit water op zuigen. Misschien dat daarom geperste brokken een kleiner risico vormen voor het ontstaan van een maagtorsie. Een groot risico blijft natuurlijk altijd aanwezig en dat is de hoeveelheid zetmeel in brokken, of deze nu worden geepandeerd of geperst.
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

cloris schreef:
Nanc schreef: Wat je kunt doen om het te voorkomen is je hond laten eten uit een bak die goed op hoogte staat(standaard) en niet te veel in een keer, dus 's morgens en 's avonds eten geven. En na het eten laten rusten. Niet te veel sneeuw laten eten.
En ook dit is zeker geen garantie :wink:
Dat is het zeker niet, was het maar waar.
Maar als je je aan het bovenstaande houdt heb je er zelf alles aan gedaan om het te voorkomen. :ok:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij zijn een keer langzaam overgegaan van geperst naar geexpandeerde brokken , 3 weken later kreeg onze teef een maagtorsie. Ze kregen er hier meer gasvorming van (winden laten) dus hier krijgen ze nooit meer geexpandeerde brokken.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Nanc
Zeer actief

Jip,

Is dit goed afgelopen of is de hond er aan overleden?

Ik geef de honden wel altijd lauwwarm water over de brokken en laat het even staan zodat het al een beetje uit zet.
jip007
Erelid

Nanc schreef:Jip,

Is dit goed afgelopen of is de hond er aan overleden?

Ik geef de honden wel altijd lauwwarm water over de brokken en laat het even staan zodat het al een beetje uit zet.
na 2 maagtorsie operaties kreeg ze er helaas weer 1 en hebben we haar in laten slapen :jank:
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Wat erg joh!!!

Hebben ze bij die operatie de maagwand vastgezet?
Ik dacht dat ze dan nooit meer een maagtorsie konden krijgen, omdat hij dan toch niet meer kAn kantelen.
Sjiel
Zeer actief

Nanc schreef:Hebben ze bij die operatie de maagwand vastgezet?
Ik dacht dat ze dan nooit meer een maagtorsie konden krijgen, omdat hij dan toch niet meer kAn kantelen.
Ligt eraan welke methode gebruikt is.
Sjiel
Zeer actief

Ik heb ergens van een onderzoek gelezen waarbij bij de DD een verband is gevonden met de deeltjesgrootte van het voedsel en de kans op maagtorsie. Als de voedseldeeltjes groter dan 3 cm waren was de kans kleiner dan bij deeltjes kleiner dan 3 cm.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

dit is een stukje uit een artikel over maagtorsie
Het hele artikel kan je lezen op

http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... maagtorsie

Maagzwelling, epilepsie, tandplak … zijn wij, Noord Amerikanen zelf de oorzaak dat het zo vaak voorkomt bij onze honden?
Door Jean M. Lyle – Wycliffe Kennels, reg’d.
Vertaling: Ignit Bekken, 28 mei 2003, voor BARF-natuurlijk!

Het grootste probleem dat omstreeks 1962 begon, was bloat, maagzwelling. In de 10 tot 12 jaren dat ik actief was binnen het ras van de Standaardpoedel had ik nog nooit van bloat gehoord. En wat belangrijker is, ik had er ook nog over gehoord bij andere rassen. Maar opeens begon dit monster steeds meer honden dood te maken, meestal van de grotere rassen. Erfelijk? Ik kon niet accepteren dat dit het geval was. Mijn eigen inteelt had dit nog nooit voortgebracht en dat zou echt wel gebeurd zijn wanneer het erfelijk zou zijn – en hoe kon het mogelijk zijn dat dezelfde afwijking op hetzelfde moment ook zijn kop opstak bij talrijke grotere rassen. Zeer onmogelijk …

Afbeelding
jip007
Erelid

Nanc schreef:Wat erg joh!!!

Hebben ze bij die operatie de maagwand vastgezet?
ja ze hebben de maagwand vast gezet maar hij is gewoon weer gaan draaien, toen ze open is gemaakt zaten de hechtingen er nog netjes in :roll: De 2e keer is ze heel erg gaan braken vlak na de operatie , ondanks de injekties tegen het braken , we denken dat toen de hechtingen los gegaan zijn.
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Oke bedankt in ieder geval! :ok:

Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »