Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waaks, maar met bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Groel
geregistreerd lid

waaks, maar met bijten

Ongelezen bericht door Groel »

Mijn tibetaanse terrier van 2 jaar (teefje) heeft de nare gewoonte om niet alleen te blaffen bij vreemden mensen die op haar terrein komen maar vervolgens ook aan hun broek te hangen als ze doorlopen.
Waaks ok, blaffen ok, hoewel het prettiger zou zijn als ze zou stoppen als ik het genoeg vind, maar dat gebijt wil ik eruit hebben.
Nu komt er maandag een gedragstherapeut. Ik heb sinds 2 weken een pup en ben bang dat die het gedrag anders gaat overnemen.
Is er iemand die dit herkent en waar het m.b.v. een gedragstherapeut minder is geworden?
Ik moet wel zeggen dat ik veel aanloop heb, ook van kinderen, en als ze ze eenmaal kent is het 2 x blaffen en dan over. Dus ze is wel wat gewend.
Ook weet ik bijna van tevoren bij welke mensen ze zo fanatiek is. Vaak zijn dat mensen die of bang zijn, of niets van honden moeten hebben.
Ik brul dan wel dat ze de hond moeten negeren, maar ja als er zo'n monster :devil: aan je voeten staat te blaffen is het moeilijk voor vreemden om niet te kijken. Je wilt toch weten waar je straks gebeten wordt toch :evil:
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

:cheer:

tibeth terrier is eigenlijk een herder , hoe het komt dat ze bij de terriers
zijn onderverdeeld , weet niemand;
ze zijn de reincarnatie van een monnik , is legende .
ze werden gebruikt om te waken en hun haren om mantels en dekens te maken , hun haren dus niet gestroopt of gedood niet hun pels
het waakse en het wantrouwige is eigen , heb er ook eentje een afdankertje.
enkel het bijten is niet normaal volgens onze normen, misschien net door te roepen naar de
gast gaat ze een stapje verder; door je bezorgdheid heb je waarschijnlijk net gedaan wat zij gezien heeft als een soort supporteren , mee blaffen
je eigen adrealine enz...
en dan natuurlijk de reactie van het slachtoffer
is vrij makkelijk op te lossen ben zelf gedragstherapeut
ben wel benieuwd wat voor profecioneel advies je zal krijgen , persoonlijk
vind ik wel dat tegenwoordig nogal vlug naar een gedragstherapeut
word gegaan , en dat het meeste toch wel met gewone tips is op te lossen
echt gestoord gedrag heb ik nog maar zelden gezien .
meestal is het gewoon honds gedrag dat wij niet op prijs stellen
en met een beetje ervaring en inzicht te verhelpen
succes :ok:
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Groel
geregistreerd lid

bedankt voor je reactie.
Zal je op de hoogte houden wat het advies is.
Het is zelfs zo erg geweest dat als de bel ging, ze me tegenhield om naar de deur te gaan. Op advies van hondenschool haar toen niet meer op de bank gelaten en op bed, en dat heeft geholpen. Nu blijft ze blaffend in de kamer staan en ik kan naar de deur lopen.
Het nadeel bij ons is dat mensen vaak achterom komen, ze staan dan meteen in de kamer.
In de zomer stond een keer de deur open en ik was aan het stofzuigen. Toen kwam de glazenwasser de poort binnen met ladder en al, ja had ie beter niet kunnen doen...
Hij zette zijn ladder tegen de garage en klom er snel op. Eigenlijk een komisch gezicht en bij funniest home videos had ik zeker de prijs gewonnen, maar leuk is het niet. In dit geval kon ik het de hond niet kwalijk nemen, vreemde man met vreemd voorwerp zo maar op haar terrein.
We wachten af......
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Wel jammer dat je gewacht hebt tot je pup er is.
weg gehaald zit een virus in
Groel
geregistreerd lid

Nee, een jaar geleden heb ik er ook al een deskundige bijgehaald.
Kreeg een heel pak papier over rangorde en Alpha e.d. en raadde aan om bijvoorbeeld het bezoek koekjes te laten geven, zodat het bezoek "goed volk" is. Dat werkt dus ook niet. Pakt snoepje aan en begint opnieuw (als men al snoepjes durft te geven).
Ook afzonderen werkt niet, want als ze binnenkomt als iedereen zit, is het net zo erg. Als ze dan eenmaal bedaart is en er staat iemand op om naar de wc te gaan, hup begint ze weer.
We gaan dus niet over één nacht ijs.
Als iemand nog tips of trucs heeft, hou ik me aanbevolen hoor. De deskundige die nu komt schijnt veel ervaring te hebben. Doggie mag dan ook pas na een voorgesprek de kamer inkomen en niet eerder. Moet weg zijn als hij komt.
Volgens hun is er nog iets aan te doen hoewel het natuurlijk een gedrag is dat er al aardig inzit.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Groel schreef: en raadde aan om bijvoorbeeld het bezoek koekjes te laten geven, zodat het bezoek "goed volk" is. Dat werkt dus ook niet. Pakt snoepje aan en begint opnieuw (als men al snoepjes durft te geven).
:denken: Het bezoek mag de koekjes niet aan de hond geven omdat dan de kans groot is dat je het foute gedrag dan juist gaat belonen. De hond blaft naar het bezoek en krijgt er nog koekjes voor ook.
Beter is dat het bezoek de hond volledig negeert, brokjes op de grond gooit en gewoon doorloopt. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Groel
geregistreerd lid

Ja, mee eens, het werkte dus ook niet.
Zoals ik al schreef is negeren voor mensen die er al niet zo van gediend zijn, erg moeilijk.
Kijk, als er zo'n deskundige binnenkomt, die weet hoe ze er mee moet omgaan, is het lang zo erg niet. Ben ik zelf natuurlijk ook anders, omdat ik weet dat ze voor het probleem komt.
Komt er visite, dan zit ik toch te bedenken hoe het dit keer allemaal zal gaan en dat voelt zo'n beessie natuurlijk.
Ze is toch heel gevoelig voor karakters van mensen. Kom tijdens de wandeling 10 trimmers tegen, niets aan de hand en degene waar ze dan wel achteraan gaat die reageert dan ook heel spastisch (lees angstig).
Schreeuwen, schelden. Ze voelt het gewoon. :boos:

Wel leuk dat er zo gereageerd wordt op het onderwerp.
groetjes
Irene
martine
Zeer actief
Contacteer:

nooit snoepjes op de grond gooien , de timing van belonen is ook heel belangrijk , we werken gelukkig niet meer met fysieke straffen maar
zo maar belonen is ook niet ok hoor
de gadragsdeskundige zal aan haar gdrag ook kunnen zien waarom ze het doet is ook heel belangrijk
de tips die je in de hondeschool kreeg hebben met rangorde te maken
weeral :blah: in principe is het zo dat jij de roedelleider bent
en dus moet beslissen wie je binnelaat en wie niet
als je hond je dus tegenspreekt zal ik maar zeggen , gaan we inderdaad eerst is naar je huisregels kijken
heeft je hond privileges waardoor ze denkt hoger in rang te staan
dan ze mag
heb geen bezwaar tegen hond in zetel op bed enz maar als er een gedragsprobleem is gaan we daar eerst kijken en de puntjes
op de i zetten
help al veel
zou ook met koekjes werken bij bezoek , maar pas geven als de hond niet blaft , het commando zit geven als ze niet te opgewonden is
een hond die te opgewonden is en onder stress reageert niet ,heeft niks met ongehoorzaam zijn te maken
en de reacties van de bezoekers hebben haar nog versterkt in het gedrag
niet panikeren is op te lossen
als het ook iets met angst te maken heeft zou ik ook bach bloesems
voorschrijven
ben benieuwd
succes :ok:
Martine
www.dogs-dream.com
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

martine schreef::cheer:
:roll:
nooit snoepjes op de grond gooien , de timing van belonen is ook heel belangrijk
De timing is heel belangrijk en daarom mislukt het waarschijnlijk ook wanneer mensen de snoepjes aan de hond geven bij het binnenkomen, omdat ze het op het verkeerde tijdstip aan de hond geven, als hij aan het blaffen is en daarmee het gedrag alleen maar belonen en versterken.
Maar je kan niet van alle bezoekers verlangen dat ze genoeg inzicht hebben om ook nog te weten wanneer ze de brokjes wel en wanneer ze die niet aan de hond mogen geven.
Nog beter zou zijn dat de hond niet rechtstreeks tot bij het bezoek kan geraken en dat iemand anders de hond kan belonen als de hond niet blaft. Anders is de kans te groot dat de hond te dikwijls in de fout blijft gaan en je het gedrag er steeds moeilijker kan uit krijgen.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

beter geven dan op de grond ,op de grond is altijd fout
omdat de hond dan zelf beslist wanneer hij het neemt
dus zichzelf twee maal beloond , de bezoeker doen schrikken
mischien zijn baasje dat ook nog mee supporterd en een snoepje

een andere reden om nooit snoepjes op de grond te gooien
is gewoon een basis regel van de gehoorzaamheid
die je hond zijn leven kan redden , nooit iets van de grond
opeten

het negeren wat jij beschreef eerder help ook maar niet
in combinatie met snoepjes op de grond

de hond van bezoek wegzetten is een noodoplossing
waaruit de hond niks leert en alleen om veiligheidsredenen
toe te passen bij een hond die niet meer te helpen is

dit is nog geen ERG geval er is nog niet gebeten met een beet
3 de graat zoals we dat noemen , maar als er niet word ingegrepen
kan dat nog komen
ben wel benieuwd naar het advies van de andere therapeut :ok:
Martine
www.dogs-dream.com
Groel
geregistreerd lid

Ben ook benieuwd na al de informatie wat ik NIET moet doen.
Ik blijf hopen.
Die Bach Bloesem, wel eens van gehoord maar wat is het precies?
Homeopatische druppels die de hond rustig maken?

gr. Irene
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

martine schreef:de hond van bezoek wegzetten is een noodoplossing waaruit de hond niks leert en alleen om veiligheidsredenen toe te passen bij een hond die niet meer te helpen is
Dat heb ik ook zo niet gezegd he, je moet goed lezen... :wink:

Als je de mogelijkheid hebt zou je kunnen zorgen dat er steeds iemand bij de hond kan zijn telkens er bezoek komt, zodat je er meer controle over hebt en het gedrag kan bijsturen en op het juiste moment belonen voor het niet blaffen.
Eventueel dmv een omheiningsdraad ofzo zorgen dat de hond niet rechtstreeks meer bij het bezoek kan, maar de mensen nog wel kan zien en horen. Dan komt het bezoek niet meer als bedreigend over op de hond (als dat de oorzaak is) en ongewenst gedrag kan je negeren omdat er geen gevaar of hinder meer bestaat voor het bezoek. Maar je hebt dan wel nog de mogelijkheid om de hond in bijzijn van de prikkel (het bezoek dus) te gaan trainen. Eventueel afleiden met iets leuks, hem laten zitten en belonen voor het niet blaffen.
Enkel indien je deze mogelijkheden niet hebt zou ik de hond volledig uit het zicht van het bezoek houden (en omgekeerd), zeker in de periode dat je aan het oefenen bent, omdat hij anders telkens weer in zijn oude gedrag kan hervallen.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

bach bloesems zijn plantenextracten die op een onevewicht
in het gedrag werken ;niet zoals homeopatie dat een ziekte
kan genezen ,griep enz;;;
bach bloesems werken meer op het karakter
angst ,stress , nerveus die dingen
er bestaan er 38 verschillende de meest gekende is de rescue
een mengeling van 6
verschillende en te gebruiken bij noodsituaties
na ongeval , voor bezoek dierenarts
de andere werken op langere termijn
ze zijn effectief bij het neutralizeren van negatieve emoties
voor een hond geeft men het dubbel aantal druppeltjes als voor mensen
:ok:
Martine
www.dogs-dream.com
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

martine schreef::cheer:
bach bloesems zijn plantenextracten die op een onevewicht
in het gedrag werken ;niet zoals homeopatie dat een ziekte
kan genezen ,griep enz;;;
bach bloesems werken meer op het karakter
angst ,stress , nerveus die dingen
er bestaan er 38 verschillende de meest gekende is de rescue
een mengeling van 6
verschillende en te gebruiken bij noodsituaties
na ongeval , voor bezoek dierenarts
de andere werken op langere termijn
ze zijn effectief bij het neutralizeren van negatieve emoties
voor een hond geeft men het dubbel aantal druppeltjes als voor mensen
:ok:
Martine
Bestaat er ook een Bach bloesem voor mensen die nogal neurotisch gebruik maken van een bepaalde emoticon?
martine
Zeer actief
Contacteer:

:cheer: :cheer: :cheer:

weet niet wat je bedoeld :ok:
Martine
www.dogs-dream.com
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

stefanie schreef:Bestaat er ook een Bach bloesem voor mensen die nogal neurotisch gebruik maken van een bepaalde emoticon?
Met een beetje mazzel helpt die ook tegen leesteken- en interpuntiedeficientie :U:
weg gehaald zit een virus in
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Sjiel schreef:
stefanie schreef:Bestaat er ook een Bach bloesem voor mensen die nogal neurotisch gebruik maken van een bepaalde emoticon?
Met een beetje mazzel helpt die ook tegen leesteken- en interpuntiedeficientie :U:
Wat zou dat héérlijk zijn!
martine
Zeer actief
Contacteer:

:cheer: :cheer:

dacht dat we op een hondeforum zaten;
en niet bij een nederlandse dictee wedstrijd :denken:
als je je ergert niet lezen dan he ,
groetjes
:cheer: Martine
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

:mrgreen:
Ja, er is een bachremedie voor obessief gedrag en voor het je blijven hangen in je ontwikkeling. Hoewel puberaal niveau natuurlijk wel aansluit bij cheerleadertjes. :denken:
Ik lees inderdaad de berichtjes niet omdat het mij ook ergert en het verbaast me dat iemand die zich gedragstherapeut noemt zich zo neerzet.
Je vraagt erom niet serieus genomen te worden en dat is jammer als je denkt iets zinnigs te melden te hebben.

Dat het geven van snoep een beloning is bij het ontvangen van bezoek is helemaal niet altijd waar. Als je te maken hebt met een hond, die vanwege een angstmotivatie blaft en agressie laat zien kan koek fungeren als middel om de hond bezoek een prettige associatie aan te leren met bezoek. Als je koek dan gebruikt als beloning streef je je doel voorbij, want je was niks aan het belonen. Je was lekkers aan het geven bij iets engs, waardoor het enge leuk moet worden.
Ik vraag me dus ook af wat het verhaal was van de eerste peut omtrent bezoek. Waar komt je hond vandaan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Groel
geregistreerd lid

Heb de brief van de 1e gedragsdeskundige er maar even bijgepakt en de volgende punten raadde ze aan met onze hond:
- consequent de rangorde regels te handhaven (uiteraard, komt ook niet meer op bank/bed)
- bezoek niet meer via tuindeur maar via voordeur laten komen.
- niet meteen opendoen als bel gaat, Doeska eerst naar haar plaats sturen. (moet je met z'n tweeen zijn, want hondje blijft echt niet liggen en moet je met "geweld" op haar plaats houden als de bel gaat.
- bezoek meteen in de gang hondenkoekje in de hand duwen. Als de kamerdeur opengaat en Doeska komt op hun af, bezoek hond niet aankijken en dan snoepje geven. Als mensen bang zijn, mogen ze het op de grond gooien.
- als we zover waren dat Doeska in mand blijft, dan als bezoek zit, mag doeska erbij, bezoek moet Doeska laten zitten en wat lekkers geven.
- Als het niet lukt in de mand te blijven, eventueel vastleggen met Kong o.i.d.

Ze vond toen dat het even zijn tijd nodig had, maar vond het een leuke hond en de problemen wel meevallen.

Het probleem is ook natuurlijk dat dagelijks oefenen niet lukt. Je krijgt tenslotte niet de elke dag vreemd bezoek. En je bent ook niet altijd met z'n tweeen.

Ben benieuwd wat de nieuwe therapeut zegt en aanraadt.
KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

Mss is het een dom gedacht,maar is het niet normaal dat een waakhond een vreemde aanvalt wanneer hij zijn gebied betreed?Anders is het toch zinloos een waakhond te hebben?(is geen aanval ,maar gewoon een mening :ok: )
Groel
geregistreerd lid

Misschien logisch, maar als hondje wel een keer goed doorbijt zijn de gevolgen voor zowel slachtoffer als hond niet te overzien. Geloof niet dat het een goede instelling is om te zeggen, waakhond, dus bijten mag, toch?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Groel schreef:Heb de brief van de 1e gedragsdeskundige er maar even bijgepakt en de volgende punten raadde ze aan met onze hond:
- consequent de rangorde regels te handhaven (uiteraard, komt ook niet meer op bank/bed)
- bezoek niet meer via tuindeur maar via voordeur laten komen.
- niet meteen opendoen als bel gaat, Doeska eerst naar haar plaats sturen. (moet je met z'n tweeen zijn, want hondje blijft echt niet liggen en moet je met "geweld" op haar plaats houden als de bel gaat.
- bezoek meteen in de gang hondenkoekje in de hand duwen. Als de kamerdeur opengaat en Doeska komt op hun af, bezoek hond niet aankijken en dan snoepje geven. Als mensen bang zijn, mogen ze het op de grond gooien.
- als we zover waren dat Doeska in mand blijft, dan als bezoek zit, mag doeska erbij, bezoek moet Doeska laten zitten en wat lekkers geven.
- Als het niet lukt in de mand te blijven, eventueel vastleggen met Kong o.i.d.

Ze vond toen dat het even zijn tijd nodig had, maar vond het een leuke hond en de problemen wel meevallen.

Het probleem is ook natuurlijk dat dagelijks oefenen niet lukt. Je krijgt tenslotte niet de elke dag vreemd bezoek. En je bent ook niet altijd met z'n tweeen.

Ben benieuwd wat de nieuwe therapeut zegt en aanraadt.
Wat heb je gedaan de afgelopen tijd aan dit trainigsidee? Wat verwacht je zelf van de andere therapeut? Dit soort problemen gaan niet vanzelf over en vragen echt veel van een eigenaar om op te lossen. Het proces waar de hond inzit gaat almaar verder en als je niets doet gaat het dus een keer mis, maar daar ben je denk ik zelf ook al achter. :wink:
Ik snap overigens niet goed dat er met een bijtgrage hond nog zomaar mensen kunnen binnenlopen bij je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Groel
geregistreerd lid

Wat ik al zei, is dat ik veel aanloop heb en dat gaat goed omdat ze de mensen / kinderen kent. 2x blaffen en het is over.
Dat is ook het probleem, zoveel vreemden komen er niet over de vloer, dus dagelijkse training lukt ook niet.
Als er mensen via de voordeur komen blijft ze wel in de kamer zonder dat ik haar tegen moet houden of zo.
Misschien is het probleem minder dan dat ik vind.
Denk dat ik het beste het op kantoor kan oefenen, als ik daar 2x/week ben komen er toch wel postpodes en koeriers langs.
Ik wacht wel even af.
Ik zie Does niet als een echte bijtgrage hond, alleen in sommige gevallen, bij bepaalde mensen en meestal mannen.
KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

Inge O schreef:
KwintenN schreef:Mss is het een dom gedacht,maar is het niet normaal dat een waakhond een vreemde aanvalt wanneer hij zijn gebied betreed?Anders is het toch zinloos een waakhond te hebben?(is geen aanval ,maar gewoon een mening :ok: )
is op zich niet zo dom gedacht, want vanuit de hond bekeken ís dit gedrag ook perfect normaal. alleen zijn de baasjes er niet altijd zo blij mee :19: .
Maar dit is toch eigelijk de bedoeling van een waakhond? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”