Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschillend gedrag aan de riem en los

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

verschillend gedrag aan de riem en los

Ongelezen bericht door Baily »

Vanmiddag was mijn herder kruising (reu) aan het rennen en spelen met een dobermann reu die op drie dagen na even oud is. Ze zijn nu allebei net een jaar.

We hebben samen door het bos gelopen, alles hartstikke leuk want ze kennen elkaar onderhand al goed. Dino was er ook bij.

Ik ga naar huis en lijn hem aan en echt van het ene moment op het ander doet hij een beetje lelijk tegen de andere hond. Hij gromde tegen hem.

Kan het echt zoveel uitmaken of de hond los is of aan de riem, waar komt dit gedrag dan vandaan, en wat kan ik hier aan doen?

Ik heb hem trouwens direct meegenomen iets verder bij de hond vandaan en toen was het geen probleem meer. De dobermann werd toen ook aangelijnd en daarna bekeken ze elkaar ook op korte afstand eigenlijk niet.
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Ja als ik een hond aan zie komen lopen die misschien agressief gedrag vertoont zal mijn hond dat ook eerder doen als hij aangelijnd is. Waar dit precies mee te maken heeft weet ik niet... of berschermend gedrag jegens het baasje of een soort van in een hoekje geduwd voelen omdat de hond zich erg beperkt voelt aan de lijn.

Maar ik weet wel dat los lopen beter is op zo'n moment.

Zo ook als je op bezoek gaat bij iemand met een hond... Ze gaan eerder knokken in "elkaars" territorium dan los buiten :)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij is het nog niet eens die lijn, het is die lijn die strak staat. Ik kan Jack bijna op commando laten grommen door hem kort te houden als we een vreemde 'enge' hond (of 's avonds laat een enge man :mrgreen: ) tegenkomen. Zodra hij merkt dat hij er 'niet naar toe mag' is het haren overeind, staart in de lucht en enge hond spelen. :smile:

Dus wat ik doe is los gooien als de andere hond ook los loopt, en afleiden aan de lijn, of gewoon meer lijn geven, daar wordt het meteen minder interessant van.

Los gaat het eigenlijk bijna altijd goed.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

dit was de eerste maal ???
aan de lijn reageren de meeste agressiever dan los
omdat ze geen vlugtweg hebben , omdat we ongewild
via de lijn ,telefoneren,
ik dit geval zou ik denken dat ze juist als vrienden reutjes,
net iets wouden recht zetten onderling , en je hem gewoon
op dat moment ging aanlijnen;
even kijken wat ze volgende maal doen
het zijn twee pittige rassen ze worden volwassen , de kans bestaat
50/50 dat ze geen vrienden blijven;
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Mickey en Kayleigh doen gewoon hetzelfde,Bowie doe ik juist vast,omdat hij anders meteen een hond aanvliegt als die in de buurt komt en aan de lijn,kan hij niet zo veel doen,alleen grommen.Ik doe het ook uit zelfbescherming,mocht Bowie een hond goed raken en hij loopt los,komen ze meteen met de rekening,zit hij vast dus niet.Verder doen mesnen dikwijls toch ff ook hun hond vast,als ze zien dat ik hem vastdoe.
Afbeelding
KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

Dat is inderdaad zo
Onze oudste hond is nogal agressief t.o.v. andere honden en op de hondenschool zeiden ze dat wanneer een andere hond los liep en naar ons toekwam,we de onze ook best loslieten.Het resultaat was er dan ook :ok:
Baily

Hij reageert inderdaad altijd feller aan de riem naar andere honden. Maar de situatie was nu dat hij eerst losliep.

We waren na een uurtje loslopen op een heel groot grasveld aangekomen dicht bij waar mijn auto stond. Daar laat ik ze altijd nog eventjes rennen, en dan gaan ze daarna aan de riem en mee naar de auto.

Buck was een heel eind weg, maar hij blijft altijd in het zicht dus ik laat hem daar lekker rennen en spelen met andere honden.

Ik wilde naar huis, riep 1 keer, en hij kwam heel hard aangerend met een hele blije kop. Ik vond dat zo leuk, gisteren luisterde hij echt zo goed, heb hem dus uiteraard heel erg beloond, met stem en toen hij er was kreeg hij een stukje kaas.

Maar omdat ik zo enthousiast stond te doen kwam de dobermann ook naar me toe........ :mrgreen: was wel grappig want hierkomen staat niet zo bij deze hond in zijn woordenboek en ik roep en de dobermann stond gelijk voor me............ :mrgreen: :pffff: :wink: Z'n baasje keek een beetje zuinig........ :roll:

Maar toen lijnde ik dus mijn hond aan, beetje stom van mij achteraf, ik zie het nu ook beter, maar ik was een beetje gefixeerd op het vooral goed belonen van mijn hond en hem daarna aanlijnen.

Ik denk dat hij die dus bij mij vandaan wilde houden. :19:

Voordat iemand over het aanlijnen valt, ik roep hem dus vaker, lijn niet altijd direct aan, soms wel soms niet en laat hem ook wel eens weer los. Door schade en schande geleerd met mijn andere hond........... :mrgreen: :wink:
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Freya reageert aan de lijn ook meestal erg hyper, maar zodra ze los is gaat ze de andere kant op, alsof ze de veiligheid van de roedel dan ineens kwijt is.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Een hond aan de lijn voelt zich sterker, doordat hij in direct contact staat met zijn/haar baas. Los is Dingo vakk makkelijker als vast :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

dit is nou zo moeilijk om vanaf hier de situatie in te schatten

met de info die je nu geeft zou ik zeggen , voedsel
die dober kwam waarschijnlijk ook omdat jij je stem beter gebruikt?
en voor het kaasje , jouw hond zal zijn kaasje willen verdedigen;

een beetje zoals je met een groep gaat wandelen alle honden schieten
perfect met elkaar op tot iemand een balletje of een stok gaat gooien ;

misschien handig om alles uitgebreid te vertellen , elke op het eerste zicht
misschien onbelangrijk detail veranderd de zaak, anders kun je waardeloze en zelf foute maar goed bedoelde tips krijgen
de opvolger en vriend van John Ficher , John Rogerson , beweerd zelf
dat mensen die met een heuptasje met voeding werken meer
agressie uitlokken bij de honden onderling, en laat op zijn HERscholingen de mensen
die in groep werken dan , hun voedsel op de kast zetten .
kan daar inkomen omdat de hond , sommige natuurlijk, niet alleen zichzelf , het baasje maar ook hun voeding willen verdedigen. is misschien
ver gezocht maar begrijpbaar;
lijn mijn honden altijd aan als er iets of iemand komt , ook al doen ze niks
loopt een hond los , roep ik altijd dat ik heeeeel agressieve honden heb
en dan lijnen ze hun hond wel vlug aan.
te veel honden zijn al gebeten door honden DIE NIKS DOEN , en voor je het weet gaat je eigen hond in de fout door een ander .
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
dusk
Actief

Martine:

Als jou hond of die van een ander los loopt kun je er denk ik niet altijd optijd bij zijn om je hond aan te lijnen... ooit komt er ergens een hond de hoek om en zul je verrast staan... Het is toch niet erg als honden elkaar tegen het lijf lopen? Ik heb hier in amsterdam zeer weinig slechte ervaringen mee... ik laat mijn hond als het kan zoveel mogelijk los... Hij luistert heel goed dus dat verdient hij ook!

Er zit geen spatje kwaad in hem... Dat garandeert inderdaad niet dat de hond van een ander hem niks aan zal doen... maar als er dan toch wat zal gebeuren begin je ook niks als je hond aangelijnd is en jij gaat schreeuwen dat je hond "Heel agressief" is terwijl er een andere hond op je afgerend komt. Ten eerste zal de baas van die hond niks kunnen doen op dat moment omdat de hond nou eenmaal zijn zinnen op het snuffelen/spelen met jou hond heeft gezet, en als een hond gaat gaat ie gewoon en kun je hem meestal niet meer stoppen.

Schreeuwen maakt misschien zelfs de sfeer wat grimmiger en kan effect hebben op de honden? Gaan ze misschien juist knokken?

No harm meant, maar ik zou jou toch niet graag tegen komen op straat met de honden :mrgreen: Eerlijk gezegd zou ik je een beetje raar vinden als je dat zou doen terwijl je hond niks doet.

Ik bedoel dit niet als kritiek, als deze methode werkt voor jou dan is dat goed! Tis dus gewoon mijn mening :wink:

[edit] ps. Als ik mensen zie aankomen die niet gediend zijn van honden dan lijn ik mijn hond ook aan uit respect... dat wel [/edit]
Afbeelding
Baily

Dingo schreef:Een hond aan de lijn voelt zich sterker, doordat hij in direct contact staat met zijn/haar baas. Los is Dingo vakk makkelijker als vast :wink:

Vanmiddag weer hetzelfde. Ik lijn hem aan, en een terrier achtig hondje, wat trouwens heel opdringerig achter hem aan bleef lopen, werd afgesnauwd. terwijl hij hem loslopend niet bekeek.

Er was verder geen voedsel als beloning in het spel dus dat was het deze keer niet.

Als hij losloopt dan ontwijkt hij juist situaties die uit kunnen draaien op vechten. Gisteren werd hij op zijn kop gezeten door een andere hond, die naar hem toe kwam lopen. Deze hond snauwde en heeft hem in zijn wang gebeten, Hij heeft daar nu een wondje.

Hij deed niks terug, borstelde wel, en liep een beetje heen en weer, afwachtend wat de andere hond ging doen. Ik riep hem en hij stond direct naast me, of eigenlijk meer achter me. De andere hond kwam weer naar ons toe, en ik hield mijn hond vast aan zijn halsband, niet in zijn nek maar onder zijn kin zeg maar. Geen probleem. Die andere hond wilde weer lelijk doen tegen hem. Ik stond tussen de honden in omdat mijn hond half achter me stond. De andere hond probeerde om mij heen te lopen maar ik blokkeerde hem steeds door er voor te staan, en ik zorgde dat ze niet bij elkaar konden komen.Maar uiteindelijk kon zijn baas hem ook bij zijn halsband pakken.

Ik lijn hem voor de zekerheid aan en meneer gaat dus grommen en proberen op te springen naar die hond......... :19:

Zou hij zich onveilig voelen aan de riem? Omdat hij dan niet weg kan?
dusk
Actief

Ja... moeilijk uit te leggen maar ik vind het zelf wel heel logisch dat honden zich zo gedragen.

Waarom weet ik eigenlijk niet... ik vind het gewoon en ben het al heel lang gewend dus :)

Misschien stellen ze zich aan omdat ze weten dat ze toch aan de lijn zitten. Dus ze zullen toch niet hoeven te vechten. Laat de volgende keer es voor de gein de riem los en kijk of ie aan gaat vallen of toch maar terug komt :mrgreen: hahahaha nee geintje doe maar niet voor het geval dat ie wel in de aanval gaat!
Afbeelding
Baily

dusk schreef:Ja... moeilijk uit te leggen maar ik vind het zelf wel heel logisch dat honden zich zo gedragen.

Waarom weet ik eigenlijk niet... ik vind het gewoon en ben het al heel lang gewend dus :)

Misschien stellen ze zich aan omdat ze weten dat ze toch aan de lijn zitten. Dus ze zullen toch niet hoeven te vechten. Laat de volgende keer es voor de gein de riem los en kijk of ie aan gaat vallen of toch maar terug komt :mrgreen: hahahaha nee geintje doe maar niet voor het geval dat ie wel in de aanval gaat!
Ik heb het vermoeden dat ik er ook gewoon maar aan moet wennen......... :denken: :wink:
dusk
Actief

Ja... zo erg hoeft het helemaal niet te zijn hoor! :) alleen affentoe rekening ermee houden... hond kort houden enz.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoe meer je 2 even oude reuen van rassen die fel kunnen zijn laat spelen hoe meer kans je krijgt dat ze gaan vechten. Ze wonen niet samen en het spelen van 2 reuen die puberen ziet er een stuk meer ontspannen uit dan het is in werkelijkheid. 75% kans dat ze elkaars krachten aan het testen zijn, een beetje rennen, beetje schouderduwen, beetje blaffen en bekken, wat gestoei, maar dat is eigenlijk al de voorbode dat er een escalatie komt.

Echt spelen, als in versieren tussen reu en teef, of gewoon enorm veel lol hebben doen weinig honden van hetzelfde geslacht. Tuurlijk kunnen 2 labradorteven heerlijk samen met 1 stok in de mond rondrennen en lekker zwemmen om maar wat te noemen. Maar zodra we over werklustige baasgerichte honden gaan praten zal er altijd een vorm van rivaliteit ontstaan. Uiteindelijk ploft het meestal.

Het aanlijnen van jouw hond kan hem net die extra zekerheid gegeven hebben dat hij het waagde een grom te geven en te zien of en hoe daar op gereageerd wordt. Jij staat erbij dus er kan hem weinig gebeuren.

Of het kan zorgen dat hij net een tikje onzeker is door de berperking in beweging en dus een angstsnauw geeft, hoewel dat laatste heel onlogisch is in dit geval denk ik :wink:

Wuilus heeft maanden elke dag met een rotweilerteef "gespeeld" toen ze 8 maanden tot een jaar was. Enorm lachen want ze rolden en vlogen door de velden samen, grommend, elkaar bijtend, stokken afpakkend, elkaar blokkerend bij de bazen etc. tot de grote dag.
PATS! en het werd me een gevecht. Op leven en dood en we lieten het eerst nog even gaan om onzelf te beschermen en de honden de kans te geven het uit te vechten (wist ik veel :19: ) Na een paar minuten moesten we ze aan de achterpoten langzaam uit elkaar trekken. Dat soort gevechten zijn er iedere ontmoeting gekomen en na een week hebben we het opgegeven. Achteraf gezien heeft al dat gegrom en gestoei (wat ik wild spelen vond :mrgreen: ) alleen maar geleid tot deze superescalatie waarbij de honden elkaar bij de strot hadden en op een gegeven moment wel 30 gaatjes in hun gezichten, tongen en oren. Ze gingen dus echt niet los. :boos:

In mijn ogen is de kans op vriendschap bij deze twee honden dus minimaal en is het wachten op een fiks gevecht zo als ze 1,5-2 zijn :wink:
Afbeelding
Baily

Bedankt voor je uitleg Marc, het spelen gaat er inderdaad anders aan toe als het spelen met de reuen uit de eigen roedel. Dan gaan ze inderdaad samen met een stok spelen.

Dit is meer rennen en blokkeren. Ik zal de Dobermann wat meer ontwijken want anders gaat mijn hond dit gedrag misschien weer als gewoonte zien en dat wil ik voorkomen.

Het was gisteren trouwens ook niet erg prettig met deze hond bij mijn roedel. Hij zorgt voor onrust, Balou durft niet meer achter haar bal aan, die pakt de dobermann steeds, terwijl ze een echte feeks is tegen andere honden betreffende haar bal.

Beer wordt iedere keer op zijn rug gegooid door allemaal terwijl dat gedrag in de eigen roedel nu juist weer een beetje over was. Het is ook al een beetje anders als een paar maanden geleden. het was ook een heel onzeker Dobertje, maar hij word nu wat zelfverzekerder. Maar mijn hond ook tegenover andere honden. Dus zoals je al zei geen goede combinatie op den duur.

Ik ga er rekening mee houden, :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Baily schreef:Bedankt voor je uitleg Marc, het spelen gaat er inderdaad anders aan toe als het spelen met de reuen uit de eigen roedel. Dan gaan ze inderdaad samen met een stok spelen.
Dan weten ze dus wat ze aan elkaar hebben en dus zijn ze vrij in hun gedrag naar elkaar. Honden die zoals de twee pubers wel met stokken zouden spelen zullen meer wedijveren om wie de stok als eerste heeft, achter elkaar aanrennen en grommend in de nek hangen als de ander met de stok rondrent etc. Vooral rennen en blokkeren is een teken van een nu waarschijnlijk nog redelijk onschuldige krachtmeting met een serieuzere achtergrond.
Dit is meer rennen en blokkeren. Ik zal de Dobermann wat meer ontwijken want anders gaat mijn hond dit gedrag misschien weer als gewoonte zien en dat wil ik voorkomen.
Je hoeft nu niet heel erg bang te zijn dat je hond er iets verkeerds van leert. Juist het langzaam opbouwen en specifiek met 1 hond deze competitie aangaan zal hooguit zorgen voor een fixatie op deze hond ontstaat. Als jij kan zorgen dat ze gecontrolleerd met elkaar omgaan en goed terug te roepen zijn als er spanningen ontstaan kan het best goed gaan.

Maargoed, wat is het nut dan nog? :wink:
Het was gisteren trouwens ook niet erg prettig met deze hond bij mijn roedel. Hij zorgt voor onrust, Balou durft niet meer achter haar bal aan, die pakt de dobermann steeds, terwijl ze een echte feeks is tegen andere honden betreffende haar bal.

Beer wordt iedere keer op zijn rug gegooid door allemaal terwijl dat gedrag in de eigen roedel nu juist weer een beetje over was. Het is ook al een beetje anders als een paar maanden geleden. het was ook een heel onzeker Dobertje, maar hij word nu wat zelfverzekerder. Maar mijn hond ook tegenover andere honden. Dus zoals je al zei geen goede combinatie op den duur.

Ik ga er rekening mee houden, :wink:
Als het zowiezo niet zo lekker loopt als die hond met je meeloopt zou ik het inderdaad niet meer doen. Je andere honden voelen de intentie van de dober al beter aan waarschijnlijk (die zijn volwassen) en die dober loopt als een koning door jouw roedel. Hij weet dat ze allemaal op hem letten en respect voor hem hebben, hij groeit en groeit. Alleen jouw reu is hij nog niet de baas, vandaar dat die twee zich ook zo op mekaar richten. Jouw reu ziet hem je roedel regelen en dat bouwt ook zijn spanningen op. Ik denk dat als hij 2 jaar was geweest hij het al helemaal niet meer getolereerd had dat de dober de stokken van je teef afpakt en de andere hond op zijn rug dwingt. Ken weinig reuen die het goed vinden dat een andere reu in de eigen roedel komt zieken.

Ik geef ze dus nog maximaal een half jaar en dan zijn ze te serieus en zelfverzekerd om nog samen te kunnen lopen. Beter stoppen voor de bom valt dus :ok:
Afbeelding
dusk
Actief

Nah Zo jij kunt echt goed in anderhonds schoenen staan zeg :) Dat lijkt me inderdaad de beste redenering van wat er aan de hand kan zijn!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”