Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje over fokbeleid.
Moderator: moderatorteam
-
miekmiek
vraagje over fokbeleid.
In hoeverre keur je het goed als fokkers bewust een kenmerk van de rasstandaard uit een ras proberen te fokken?
Om zo een gezonder ras te krijgen? (dus niet om een ras nog verder om het zeep te helpen?)
Om zo een gezonder ras te krijgen? (dus niet om een ras nog verder om het zeep te helpen?)
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik vind dat je als fokker je aan de rasstandaard moet houden, het "probleem"is dat de rasstandaard vrij relatief op te vatten is en daardoor vallen sommige fokkers in extremiteiten. als er bv staat dat de hond een ondervoorbeet moet hebben, dan kan je een ondervoorbeet fokken waarbij de onderste snijtanden de bovenste nog raken, uhm ik bedoel zeg maar een omgekeerd schaargebit maar je kan ook een ondervoorbeet fokken waarbij er 2 cm. ruimte zit tussen de onderste snijtanden en de bovensten tja en dat lijkt me niet best en het valt in dat geval nog in de rasstandaard.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Mol
- Zeer actief
Podenji schreef:ik vind dat je als fokker je aan de rasstandaard moet houden, het "probleem"is dat de rasstandaard vrij relatief op te vatten is en daardoor vallen sommige fokkers in extremiteiten. als er bv staat dat de hond een ondervoorbeet moet hebben, dan kan je een ondervoorbeet fokken waarbij de onderste snijtanden de bovenste nog raken, uhm ik bedoel zeg maar een omgekeerd schaargebit maar je kan ook een ondervoorbeet fokken waarbij er 2 cm. ruimte zit tussen de onderste snijtanden en de bovensten tja en dat lijkt me niet best en het valt in dat geval nog in de rasstandaard.
mol
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat zal wel zo zijn maar in dat geval vind ik 2 cm zoizo behoorlijk veel, als er een maximum bij staat kan je dus nog alle kanten op behalveverder dan 2 cm, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel , hoop ikMol schreef:Podenji schreef:ik vind dat je als fokker je aan de rasstandaard moet houden, het "probleem"is dat de rasstandaard vrij relatief op te vatten is en daardoor vallen sommige fokkers in extremiteiten. als er bv staat dat de hond een ondervoorbeet moet hebben, dan kan je een ondervoorbeet fokken waarbij de onderste snijtanden de bovenste nog raken, uhm ik bedoel zeg maar een omgekeerd schaargebit maar je kan ook een ondervoorbeet fokken waarbij er 2 cm. ruimte zit tussen de onderste snijtanden en de bovensten tja en dat lijkt me niet best en het valt in dat geval nog in de rasstandaard.maar daar wordt toch altijd een max aangegeven zoals bij de bulldog max 2 cm is
mol
als ik me het goed kan herinneren (maar ben er dus niet zeker van )staan er bij de bull terrier geen maten in de rasstandaard zolang de hond maar in verhouding is, dan kan ej toch ook een mega grote bullterrier fokken als je dat mooi zou vinden en nog in de rasstandaard passen
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wil je een rashond hebben dan moet je de standaard aan houden.
Maar ja het is betrekkelijk, de ras standaard lag in 1975 vast voor de SWH.
Maar toen de RV een soort eiland creeerde, niks meer er in of naar buiten, ontstond door inteelt en lijnteelt een uniform type die anders was al de beschrijving van 1975.
Dus wordt hahahaha de standaard aan gepast .
Wat voor de helft bewust fokken is geweest en voor de helft gewoon spontaan ontstond moesten ze de standaard wel aanpassen, ja ze moesten wel.
Gr Bertus.
Maar ja het is betrekkelijk, de ras standaard lag in 1975 vast voor de SWH.
Maar toen de RV een soort eiland creeerde, niks meer er in of naar buiten, ontstond door inteelt en lijnteelt een uniform type die anders was al de beschrijving van 1975.
Dus wordt hahahaha de standaard aan gepast .
Wat voor de helft bewust fokken is geweest en voor de helft gewoon spontaan ontstond moesten ze de standaard wel aanpassen, ja ze moesten wel.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
nee dat klopt maar zo heb je ook rassen die gen maximum hebben in hun standaard zoals de mastiff of de boerboel of de tosaPodenji schreef:ja dat zal wel zo zijn maar in dat geval vind ik 2 cm zoizo behoorlijk veel, als er een maximum bij staat kan je dus nog alle kanten op behalveverder dan 2 cm, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel , hoop ikMol schreef:Podenji schreef:ik vind dat je als fokker je aan de rasstandaard moet houden, het "probleem"is dat de rasstandaard vrij relatief op te vatten is en daardoor vallen sommige fokkers in extremiteiten. als er bv staat dat de hond een ondervoorbeet moet hebben, dan kan je een ondervoorbeet fokken waarbij de onderste snijtanden de bovenste nog raken, uhm ik bedoel zeg maar een omgekeerd schaargebit maar je kan ook een ondervoorbeet fokken waarbij er 2 cm. ruimte zit tussen de onderste snijtanden en de bovensten tja en dat lijkt me niet best en het valt in dat geval nog in de rasstandaard.maar daar wordt toch altijd een max aangegeven zoals bij de bulldog max 2 cm is
mol
als ik me het goed kan herinneren (maar ben er dus niet zeker van )staan er bij de bull terrier geen maten in de rasstandaard zolang de hond maar in verhouding is, dan kan ej toch ook een mega grote bullterrier fokken als je dat mooi zou vinden en nog in de rasstandaard passen
mol
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
-
miekmiek
De rede dat ik het vraag heeft op zich niets met honden te maken. Zelf heb ik drie perzen thuis en zoals jullie waarschijnlijk wel weten is dit ras de laatste jaren behoorlijk verkloot, met alle medische problemen als gevolg.
Ik vind dat zelf ontzettend jammer, omdat de pers een fantastische kat is met een uniek karakter.
Ik speel met de gedachten een cattery op te zetten, maar ik weiger om mee te werken met het verzieken van dit ras.
Dus rest mij de keuze; geen cattery opzetten of proberen een gezonde pers te creeeren. Wat is wijsheid...
Ik vind dat zelf ontzettend jammer, omdat de pers een fantastische kat is met een uniek karakter.
Ik speel met de gedachten een cattery op te zetten, maar ik weiger om mee te werken met het verzieken van dit ras.
Dus rest mij de keuze; geen cattery opzetten of proberen een gezonde pers te creeeren. Wat is wijsheid...
- Mol
- Zeer actief
hoe zie je dat voor je dan, ik bedoel wat is je doel stelling dan en wat wil je er uit fokken en wat niet?miekmiek schreef:De rede dat ik het vraag heeft op zich niets met honden te maken. Zelf heb ik drie perzen thuis en zoals jullie waarschijnlijk wel weten is dit ras de laatste jaren behoorlijk verkloot, met alle medische problemen als gevolg.
heb je eenig iedee hoe je dat wil gaan doen en heb je een streven in hoe lang je dat wil gaan doen en de manier op je dat wil gaan doen
?
mol
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Miekmiek, ik heb hier ook 3 perzen rondlopen, met een duidelijk verschil erin.
Ik heb 2 zusjes, en een nichtje van die 2 meiden. De 2 zusjes zijn duidelijk te ver doorgefokt, ze zijn erg klein gebleven, de ene heeft altijd een ontzettend bolle rug, en ze heeft het vaak benauwd. De 2 zusjes hebben dus een veel te platte neus, en je merkt toch vaak dat ze er last van hebben. Het nichtje daarentegen is even groot als die 2 andere bij elkaar, en heeft ook wel een platte neus, maar stukken minder dan de ander, en zij heeft dus nergens last van.
Ik kan je niet helpen met je vraagstuk, maar persoonlijk vind ik dat er, indien mogelijk, iets gedaan moet worden aan die neuzen. Het is gewoon ongezond en eigenlijk dierenleed dat die neuzen maar steeds platter gefokt worden.
Ik heb 2 zusjes, en een nichtje van die 2 meiden. De 2 zusjes zijn duidelijk te ver doorgefokt, ze zijn erg klein gebleven, de ene heeft altijd een ontzettend bolle rug, en ze heeft het vaak benauwd. De 2 zusjes hebben dus een veel te platte neus, en je merkt toch vaak dat ze er last van hebben. Het nichtje daarentegen is even groot als die 2 andere bij elkaar, en heeft ook wel een platte neus, maar stukken minder dan de ander, en zij heeft dus nergens last van.
Ik kan je niet helpen met je vraagstuk, maar persoonlijk vind ik dat er, indien mogelijk, iets gedaan moet worden aan die neuzen. Het is gewoon ongezond en eigenlijk dierenleed dat die neuzen maar steeds platter gefokt worden.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet of het een erfelijke kwestie was, half jaren 70 kochten mijn schoonmoeder en Coby uit een zelfde nest twee pers poesjes.
Die van mijn schoonmoeder werd groot en uiterlijk normaal, die van Coby werd niet groter dan een rat, ze was zo gek als een deur had een plukkige vacht en had een smoeltje als van een aapje, het geheel had ook meer weg van een aapje als van een pers.
Komt dat meer voor bij de pers?
Gr Bertus.
Die van mijn schoonmoeder werd groot en uiterlijk normaal, die van Coby werd niet groter dan een rat, ze was zo gek als een deur had een plukkige vacht en had een smoeltje als van een aapje, het geheel had ook meer weg van een aapje als van een pers.
Komt dat meer voor bij de pers?
Gr Bertus.
- Mit
- Zeer actief
Bertus, de kat van Coby die je beschrijft, dat zou zo mijn kleinste kunnen zijn. Ze heeft een apenkop inderdaad, kijkt ontzettend hersenloos, is echt piepklein en een vreselijke vacht. Haar zusje is wel een redelijk normaal formaat, heeft ook een normale kop, maar wel een even vreselijke vacht als de kleinste.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Dit lijkt haast op het dweggen dat bijvoorbeeld bij Duitse herdershonden voorkomt. Komt dit ook bij katten voor?Jinx schreef:Bertus, de kat van Coby die je beschrijft, dat zou zo mijn kleinste kunnen zijn. Ze heeft een apenkop inderdaad, kijkt ontzettend hersenloos, is echt piepklein en een vreselijke vacht. Haar zusje is wel een redelijk normaal formaat, heeft ook een normale kop, maar wel een even vreselijke vacht als de kleinste.
Wat betreft fokken tegen de standaard in: ik heb begrepen dat toen de Siamees heel extreem gefokt ging worden, er mensen zijn geweest die weer naar het oude type terug wilden fokken. Nu heten ze geloof ik Thai-katten. Ik weet niet of hierbij gebruik gemaakt is van kruisingen, of dat geselecteerd is op het "ouderwetse" type. Dit zou op internet opgezocht kunnen worden. Hier bijvoorbeeld: http://www.traditionelesiamezen.nl/Werkgroep.htm
Is er bij de Perzen geen stroming van fokkers die niet aan de mode mee wil doen?
-
Daan
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn moeder heeft zulke siamezen gefokt, was niet bij deze groep aangesloten maar bij de Felikat, haar katten wonnen ook regelmatig op shows, het lag eraan wie er keurde, zoals ook zo vaak het geval is bij hondenshows,,,,,,,,,,,Elmar schreef:Wat betreft fokken tegen de standaard in: ik heb begrepen dat toen de Siamees heel extreem gefokt ging worden, er mensen zijn geweest die weer naar het oude type terug wilden fokken. Nu heten ze geloof ik Thai-katten. Ik weet niet of hierbij gebruik gemaakt is van kruisingen, of dat geselecteerd is op het "ouderwetse" type. Dit zou op internet opgezocht kunnen worden. Hier bijvoorbeeld: http://www.traditionelesiamezen.nl/Werkgroep.htm
Is er bij de Perzen geen stroming van fokkers die niet aan de mode mee wil doen?
-
miekmiek
Bij perzen zijn er ook al wel verschillende stromingen ontstaan. Een extreme vorm hiervan zijn de perzen die ook wel peek faces genoemd worden. Hierbij staat de neus in een gelijke lijn met de ogen. De neus is ingedeukt en de ogen bol en uitpuilend. Gelukkig zie je deze vorm vrij weinig, er valt ook weinig moois aan te zien.
Mijn voorbeeld zouden de perzen van zo'n dertig jaar geleden zijn. Nog voordat het 'platte neuzen' beleid begon.
Natuurlijk hebben deze perzen ook een wat plattere kop, maar er wordt erg gelet op grote neusgaten en een goede afstand tussen de ogen en de neus.
Maar goed, mijn eigenlijke vraag was of je juist blij bent met een fokker die niet bang is om af te wijken van de rasstandaard, of dat je daar bezwaar tegen zou hebben omdat je juist een hond/kat wilt die aan de rasstandaard voldoet.
Mijn voorbeeld zouden de perzen van zo'n dertig jaar geleden zijn. Nog voordat het 'platte neuzen' beleid begon.
Natuurlijk hebben deze perzen ook een wat plattere kop, maar er wordt erg gelet op grote neusgaten en een goede afstand tussen de ogen en de neus.
Maar goed, mijn eigenlijke vraag was of je juist blij bent met een fokker die niet bang is om af te wijken van de rasstandaard, of dat je daar bezwaar tegen zou hebben omdat je juist een hond/kat wilt die aan de rasstandaard voldoet.
- Mit
- Zeer actief
Miekmiek, in dit geval zou ik blij zijn dat er een fokker zou zijn die af zou wijken van de rasstandaard, gewoon omdat ik bij mijn eigen poezenbeesten zie dat ze het moeilijk hebben met die platte neuzen. Dus als ik nu nog een pers zou willen, en ik had de keus tussen een fokker met jarenlange ervaring, perfecte katten, maar wel volgens de huidige rasstandaard, of jou, als je net je cattery hebt opgezet, dan zou ik voor jou kiezen.
Komt dat meer overeen met je vraag?
Komt dat meer overeen met je vraag?
- Mit
- Zeer actief
En voor mij is dit ook wel interessant trouwens. Ik zou geen pers meer willen, maar wel een exotic, wat in feite een kortharige pers is, met dezelfde neuzen. En daarbij zou ik ook liever een poes hebben met wat meer neus, dan een poes met een kop als Michael Jackson 's nachts (wanneer dat stukje klei dat voor neus moet doorgaan op zijn nachtkastje pronkt)
-
miekmiek
Zelf ben ik meer gecharmeerd van de langharige pers. Persoonlijk vind ik dat de lange haren een pers maken wat hij is, in combinatie met het unieke karakter. Ik speur ondertussen heel internet af, mail iedereen die er ook maar een beetje verstand van kan hebben, enz enz.Jinx schreef:En voor mij is dit ook wel interessant trouwens. Ik zou geen pers meer willen, maar wel een exotic, wat in feite een kortharige pers is, met dezelfde neuzen. En daarbij zou ik ook liever een poes hebben met wat meer neus, dan een poes met een kop als Michael Jackson 's nachts (wanneer dat stukje klei dat voor neus moet doorgaan op zijn nachtkastje pronkt)
Of het eventueel tot fokken komt, dat weet ik niet eens. Dat moeten we nog maar zien.
- Mit
- Zeer actief
De vachtverzorging van een pers is gewoon totaal niet aan mij besteed. En overigens had mijn vriend deze 3 dames al rondlopen voordat ik aan de horizon verscheen, anders was er geen pers gekomen. Ik ben gek op ze hoor, daar niet van, maar de haren vind ik gewoon niks. Zeker niet van onze 2 kleinste dames, die, zoals eerder vermeld, echt een verschrikkelijk slechte vacht hebben, plukkerig, lelijk, het zijn dan ook 2 verstotelingetjes.
-
miekmiek
Je moet er inderdaad van houden, en zelfs meer dan dat; je moet het ook goed doen.
Wat dat betreft wil ik ook voorzichtig zijn met fokken, het is niet voor niets dat marktplaats al een heel nieuw topic heeft speciaal voor 'perzen.
Teveel van die beestjes zijn ondoordacht gekocht of gekregen.
Knap van je dat je ondanks dat je niet voor jou perzen gekozen hebt, er toch goed voor zorgt. Ik weet dat het aardig wat van je tijd vraagt.
Wat dat betreft wil ik ook voorzichtig zijn met fokken, het is niet voor niets dat marktplaats al een heel nieuw topic heeft speciaal voor 'perzen.
Knap van je dat je ondanks dat je niet voor jou perzen gekozen hebt, er toch goed voor zorgt. Ik weet dat het aardig wat van je tijd vraagt.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
En hoe was het gedrag van die kleine van jullie.Jinx schreef:Bertus, de kat van Coby die je beschrijft, dat zou zo mijn kleinste kunnen zijn. Ze heeft een apenkop inderdaad, kijkt ontzettend hersenloos, is echt piepklein en een vreselijke vacht. Haar zusje is wel een redelijk normaal formaat, heeft ook een normale kop, maar wel een even vreselijke vacht als de kleinste.
Beertje van ons zat vliegen te vangen die er niet waren, ze kon uit paniek letterlijk tegen een stenen muur op klimmen.
Als ze perongeluk op land kwam waar hoog gras of koren stond, dan kon ze eer niet meer uitkomen ze had geen richtings gevoel, ik moest dan maar hopen dat ze op het veld zat als we haar kwijt waren, want dan riep ik wandelend langs het veld haar naam , dan liep ze mee met mijn stem en dan kon ze er uit komen.
Gr Bertus.
- Fardau
- Vaste gebruiker
- Mit
- Zeer actief
Die kleine van ons leeft nog steeds hoor. Ze is heel rustig, je kunt echt alles met haar doen. Het is een echte schootkat, soms is ze zelfs te rustig. Als ik ga spelen (heb een visje aan een touwtje) dan gaan die andere 2 er achteraan, zij is er bang voor. Ze laat zich keihard grijpen door de hond en doet dan niks terug, ze zou zich onderhand dood laten bijten. En toch is ze de dapperste. Sinds de hond er is wonen de katten vooral boven, maar zij is de enige die zich regelmatig beneden laat zien.
-
miekmiek
Ik zit momenteel op een goed kattenforum waar ik contact heb met verschillende fokkers. En ik krijg inderdaad veel hulp van ze. Zo hebben ze voor mij de stamboom van jasmine bekeken en me fokadvies geven. Blijkt dat Jasmine mooie namen op haar stamboom heeft staan, ook al was het dan in de vijfde generatie. Was wel heel leuk dat sommige fokkers deze katten persoonlijk gekent hebben.
In september ga ik naar een show om eens rond te kijken en Jasmine zal binnenkort getest worden op verschillende ziektes. Voor hetzelfde geld blijkt ze dan alsnog ongeschikt voor de fok. Alles maar even afwachten dus.
In september ga ik naar een show om eens rond te kijken en Jasmine zal binnenkort getest worden op verschillende ziektes. Voor hetzelfde geld blijkt ze dan alsnog ongeschikt voor de fok. Alles maar even afwachten dus.