Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Faken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Faken?

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck zet me soms voor raadsels.

Zoals iedereen wel zal weten is ze van pup af aan een nogal zeker typetje, die nergens van onder de indruk is. Tock zou je dat soms niet denken als je haar ziet. Met name als ik boos op haar word gedraagt ze zich soms als een hele andere hond, ze loopt gedrukt, gooit haar oren naar achteren en maakt likbewegingen naar mijn gezicht. Je zou dit kunnen interpreteren als onzekerheid/onderdanigheid, maar iets wat mijn trainer zei bracht me aan het twijfelen.

Hij kent Marouck nu een jaar en krijgt steeds meer het idee dat ik haar dat gedrag onbewust aangeleerd heb, in die zin dat ze het gebruikt om ergens onderuit te komen. :wink: In eerste instantie zagen ze haar als een "zachte" hond maar men komt er steeds meer achter dat ze helemaal niet zo zacht is als ze zich soms voordoet. Van een fysieke correctie is ze absoluut niet onder de indruk, haar staart blijft hoog, haar oren naar voren, ze wordt enkel alerter.
Fysieke correcties gebruik ik zelden (ook omdat ik dat niet zo goed kan, mijn timing is niet optimaal), ik werk met name door negeren, veel spel en af en toe een verbale correctie.

Ik heb een behoorlijk zwak voor haar en kan niet echt boos op haar zijn, haar acties laten me altijd in de lach schieten. Vandaar dat ik de indruk heb dat de trainer weleens gelijk kan hebben en dat ze inderdaad dat gedrag laat zien omdat ze "weet" dat ik dan niet doorzet en de eisen verlaag. :wink: Hij heeft haar laatst een minuutje overgenomen en ik zag direct een zeer netjes volgende, zeer alerte Marouck....hij heeft van nature een hele kalme en dominate uitstraling tov honden, iets wat ik dus niet heb. :wink:
Wat denken jullie? Kunnen honden bepaald gedrag "gebruiken" om ergens onderuit te komen, om iets voor elkaar te krijgen?
Volgens mijn trainer moet ik veel strenger zijn, maar dat valt niet mee....ik ben helemaal niet zo streng van nature :19:

Ik betrap mezelf er trouwens nog steeds op dat ik erin trap, met name thuis. Bv. als ze aandacht wil afdwingen en ik daar geen zin in heb...ze wringt zich gewoon op schoot en als ik haar wegduw oid laat ze hetzelfde gedrag zien, ze doet hetzelfde ook bij mijn ouders. Negeren helpt dan wel maar heel soms trap ik erin en ligt ze dus binnen 2 minuten op haar rug op mijn schoot :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
starfleet
Erelid

Re: Faken?

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge schreef: Wat denken jullie? Kunnen honden bepaald gedrag "gebruiken" om ergens onderuit te komen, om iets voor elkaar te krijgen?
Ja hoor, dat is ook bewezen. Mank pootje, veel aandacht, hond weer beter en blij springen uit zicht, weer mank lopen bij het geluid van de sleutel in de deur.

Je zou om te beginnen al eens absoluut geen aandacht kunnen geven als ze er om vraagt. Ik ben ook zo'n softie en er werd duidelijk misbruik van gemaakt. Nu is het gespeeld, gekroeld en uitgelaten en miep jij maar even.

Wel niet vergeten dan om haar wel gedurende de dag genoeg aandacht te geven, anders gaat ze vragen, voel je je schuldig en ga je overstag.

Ons vorige hondje wist ons een tijdje prima te manipuleren door een hele zieke asielkop te trekken. Ze was nogal ziek geweest en had dat zo geleerd. Ik trek een zielige kop en ik mag wel vul maar in..

Anne
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik denk wel dat als een hond met bepaald gedrag succes heeft dat vaker doet, of dat faken is weet ik niet , dat is aangeleerd volgens mij.
En dat een trainer haar overneemt en Marouck perfect volgt dat is mooi om te zien, maar vreemde ogen dwingen.
Waarin zou je strenger willen zijn Inge.
Groetjes Els
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Ik denk wel dat als een hond met bepaald gedrag succes heeft dat vaker doet, of dat faken is weet ik niet , dat is aangeleerd volgens mij.
En dat een trainer haar overneemt en Marouck perfect volgt dat is mooi om te zien, maar vreemde ogen dwingen.
Waarin zou je strenger willen zijn Inge.
Groetjes Els
Vreemde ogen dwingen, dat zou natuurlijk kunnen. Toch reageert ze anders op hem als andere honden op het veld. Een aantal honden reageert heel gedrukt op hem, Marouck dus niet. Ze wordt juist heel rustig bij hem, wat vanuit haar hyperactieve achtergrond ook wel te verklaren is, rust is bij haar superbelangrijk en hij straalt dat gewoon uit.

Ik zou graag op die momenten dat ze dat gedrag vertoont consequenter willen zijn, beter willen kunnen inschatten of het gedrag "oprecht" is of een manier om ergens onderuit te komen of iets voor elkaar te krijgen. Maar ik blijf dat heel moeilijk vinden. Ik merk wel aan haar dat als ik aandacht eis en niet inga op dit gedrag dat ze veel beter op gaat letten en heel erg haar best gaat doen om het goed te doen. Toch windt ze me nog om haar pootje :wink: op bepaalde momenten. Op het veld gaat het steeds beter hoor, juist omdat ik er nu heel alert op ben, maar thuis is het een ander verhaal. Misschien hou ik op die manier dus wel dat hyperactieve gedrag zelf in stand :wink:
Soms denk ik weleens dat ik haar misschien meer privileges geef als goed voor haar is, aan de andere kant levert het ook geen problemen op en voel ik me er prettig bij.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

vreemde ogen dwingen inderdaad
en kennelijk heb je een goede band met haar , als ze zich niet misdraagt
ze niet agressief is wat geeft het dan ???
dat is nou net zo tof aan een hond ,je kunt je niet anders voordoen dan je bent , negatief of positief je hond heeft je door
strenger zijn tegen je aard werkt niet en ja daar maakt ze waarschijnlijk
wel wat misbruik van
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Inge
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:vreemde ogen dwingen inderdaad
en kennelijk heb je een goede band met haar , als ze zich niet misdraagt
ze niet agressief is wat geeft het dan ???
dat is nou net zo tof aan een hond ,je kunt je niet anders voordoen dan je bent , negatief of positief je hond heeft je door
strenger zijn tegen je aard werkt niet en ja daar maakt ze waarschijnlijk
wel wat misbruik van
Martine
Die band is zeker prima in orde, het is een hondje dat het liefst de hele dag bij me is en heel graag het goed doet.
Agressief is ze inderdaad totaal niet, ze is juist heel vriendelijk tegen mens en dier (behalve tegen katten dan :mrgreen: ). Ook "vreemden" bespeelt ze zo dat ze als een blok voor haar vallen. Ondanks dat ze een "herder" is, wat mensen vaak toch wat eng schijnen te vinden, kom ik zelden mensen tegen die bang van haar zijn. :wink:
Ach ja....ik probeer er gewoon alert op te zijn, zeker tijdens de training :wink:
Misschien is het ook wel te verklaren vanuit haar puppietijd, toen ze kwam heeft ze me uit een diep dal getrokken, ze heeft daardoor een heel speciaal plekje veroverd en weet waarschijnlijk precies hoe me te bespelen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

dierenfreek
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door dierenfreek »

Hoi Inge

consequent zijn is moeilijk maar consequent blijven is nog moeilijker weet er alles van Duco kan nl ook heel zielig kijken als ik hem boos aankijk en ik bezwijk dan ook heel vaak hoor onze kamaraad die de vader van Duco had herkent dit en heefd me ervoor gewaarschuwd Arco was nl bijna precies hetzelfde en onze Tessa is bij een ander ook veel rustiger en Tessa is ook zo'n stress-hond zodra ze dan weer bij mijn man is zie je gedrag weer veranderen en dan krijgt hij weer te horen consequent zijn en rustiger worden.

Succes
Dierenfreek en Duco
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Inge schreef:Marouck zet me soms voor raadsels.

Zoals iedereen wel zal weten is ze van pup af aan een nogal zeker typetje, die nergens van onder de indruk is. Tock zou je dat soms niet denken als je haar ziet. Met name als ik boos op haar word gedraagt ze zich soms als een hele andere hond, ze loopt gedrukt, gooit haar oren naar achteren en maakt likbewegingen naar mijn gezicht. Je zou dit kunnen interpreteren als onzekerheid/onderdanigheid, maar iets wat mijn trainer zei bracht me aan het twijfelen.

Hij kent Marouck nu een jaar en krijgt steeds meer het idee dat ik haar dat gedrag onbewust aangeleerd heb, in die zin dat ze het gebruikt om ergens onderuit te komen. :wink: In eerste instantie zagen ze haar als een "zachte" hond maar men komt er steeds meer achter dat ze helemaal niet zo zacht is als ze zich soms voordoet. Van een fysieke correctie is ze absoluut niet onder de indruk, haar staart blijft hoog, haar oren naar voren, ze wordt enkel alerter.
Fysieke correcties gebruik ik zelden (ook omdat ik dat niet zo goed kan, mijn timing is niet optimaal), ik werk met name door negeren, veel spel en af en toe een verbale correctie.

Ik heb een behoorlijk zwak voor haar en kan niet echt boos op haar zijn, haar acties laten me altijd in de lach schieten. Vandaar dat ik de indruk heb dat de trainer weleens gelijk kan hebben en dat ze inderdaad dat gedrag laat zien omdat ze "weet" dat ik dan niet doorzet en de eisen verlaag. :wink: Hij heeft haar laatst een minuutje overgenomen en ik zag direct een zeer netjes volgende, zeer alerte Marouck....hij heeft van nature een hele kalme en dominate uitstraling tov honden, iets wat ik dus niet heb. :wink:
Wat denken jullie? Kunnen honden bepaald gedrag "gebruiken" om ergens onderuit te komen, om iets voor elkaar te krijgen?
Volgens mijn trainer moet ik veel strenger zijn, maar dat valt niet mee....ik ben helemaal niet zo streng van nature :19:

Ik betrap mezelf er trouwens nog steeds op dat ik erin trap, met name thuis. Bv. als ze aandacht wil afdwingen en ik daar geen zin in heb...ze wringt zich gewoon op schoot en als ik haar wegduw oid laat ze hetzelfde gedrag zien, ze doet hetzelfde ook bij mijn ouders. Negeren helpt dan wel maar heel soms trap ik erin en ligt ze dus binnen 2 minuten op haar rug op mijn schoot :denken:
Weet je zeker dat je het over Marouck hebt en niet over Shita :mrgreen: ? Shita laat precies datzelfde gedrag zien en dat komt door mijzelf, dat weet ik ook wel. Iedereen dacht ook dat het een heel "zacht" hondje was maar het is gewoon een trut als je haar zin niet geeft. Ze neemt echt iedereen in de maling, en doet alsof ze heel zielig is.. oren plat, op de rug liggen, likbewegingen naar je gezicht maken, strak aan de voet zitten etc.etc. maar ik weet nu wel beter en nu heeft ze dus een slechte aan mij, ik trap er niet meer in :mrgreen:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nee, een hond kan deemoed niet faken. Deemoedig en onderdanig gedrag laat de hond alleen zien als ze dat zo ervaart. Een hond denkt niet "Ik ben je vreselijk de baas domme muts, maar ik manipuleer je even door te tongelen en me klein te maken".
Wat je beschrijft zijn namelijk ook conflictsignalen, dat is nooit gespeeld omdat een hond zich daar helemaal niet bewust van is.
Een hond denkt niet na over reactie's, maar die reageert primair met de beste optie. Als de hond conflictvermijdend is ingesteld en je wil duidelijk maken dat ze er niet opuit is om jouw gezag te ondermijnen zal ze zich dus deemoedig tonen.
Wat anders is dat jij je latje lager legt..ik snap dat verband dus niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Als de hond conflictvermijdend is ingesteld en je wil duidelijk maken dat ze er niet opuit is om jouw gezag te ondermijnen zal ze zich dus deemoedig tonen.
Wat anders is dat jij je latje lager legt..ik snap dat verband dus niet.
Hmmm....bedoel je nu dat je niet begrijpt waarom ik op zo'n moment mijn eisen verlaag? Dat zou jij niet doen?
Ze laat het inderdaad met name zien als ik haar verbaal corrigeer, als ze merkt dat ik "boos" word. Krijgt ze incidenteel een fysieke correctie, dan reageert ze dus totaal niet op die manier, daar is ze absoluut niet van onder de indruk...ook een reden dat ik het dus bijna nooit gebruik :denken:
Marouck is wel heel gevoelig voor mijn stemmingen. Dat ik mijn "eisen" verlaag heeft te maken met het idee dat ik had dat ik op zo'n moment de lat te hoog legde voor haar, dat ik even een stapje terug moest om het leuk te houden zeg maar.

Het is dus voor haar echt een manier om te laten zien dat ze niet aan mijn status tornt?
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Hmmm....bedoel je nu dat je niet begrijpt waarom ik op zo'n moment mijn eisen verlaag? Dat zou jij niet doen?
Geef me dan eens een voorbeeld? Ik corrigeer niet als ik iets aan het aanleren ben. Ik zet zelf pas druk als ik weet dat een hond iets kan, eerder zet ik sowieso geen druk. Ik leg dus idd niet mijn lat lager. Als ik corrigeer doe ik dat weloverwogen en alleen als ik dus het gevoel heb gepiepeld te worden.
Het is dus voor haar echt een manier om te laten zien dat ze niet aan mijn status tornt?
Ja. Ik ken Marouck niet, maar ik heb de indruk dat het een wat hyper en fanatiek tantetje is. Haar bevlogenheid zal maken dat ze vaak grenzen opzoekt, ook naar jou toe en ik denk dat ze dat niet eens doelbewust doet om jou te tarten, maar eerder omdat ze gewoon een bonk energie is.
Op het moment dat ze merkt dat jij boos op haar wordt geeft ze met haar gedrag aan dat ze er niet opuit is jou te ondermijnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Inge schreef:Hmmm....bedoel je nu dat je niet begrijpt waarom ik op zo'n moment mijn eisen verlaag? Dat zou jij niet doen?
Geef me dan eens een voorbeeld? Ik corrigeer niet als ik iets aan het aanleren ben. Ik zet zelf pas druk als ik weet dat een hond iets kan, eerder zet ik sowieso geen druk. Ik leg dus idd niet mijn lat lager. Als ik corrigeer doe ik dat weloverwogen en alleen als ik dus het gevoel heb gepiepeld te worden.
Tijdens het aanleren van een oefening corrigeer ik zowiezo niet, ik stuur hoogstens wat bij. Correcties geef ik alleen bij oefeningen waarvan ik weet dat ze die beheerst.

OK.....voorbeeldje. Tijdens het VZH-programma moet ze tijdens het volgen op een enkel zit-commando direct gaan zitten en blijven zitten tot ik haar weer ophaal.
Dit is een commando dat ze prima beheerst, het is één van haar beste oefeningen.
Toch komt het voor dat ze ipv te zitten gaat liggen. Doet ze dat de eerste keer dan loop ik terug, neem de lijn op en begin de oefening gewoon opnieuw.
Doet ze het vervolgens weer dan zeg ik "Rouck...nee ZIT!" waarbij ze dus vaak dat deemoedige gedrag laat zien. Poging 3 gaat dan vervolgens prima, net zo snel als "normaal" en een hele stabiele zit. Voorheen zette ik een stap terug door haar na dat deemoedige gedrag tijdens het commando een lichte lijnhulp te geven (klein rukje) of door mijn tempo in te houden, nu blijkt echter dat de verbale correctie voldoende is en dat ze vervolgens de oefening weer prima uitvoert. Het lijkt erop alsof ze dat deemoedige gedrag inderdaad vertoonde om mijn eis (een goede zit-oefening) te verlagen. :denken:

Een ander voorbeeld in huis....als Marouck bij mijn ouders is en mijn moeder geeft haar een commando (bv. zit) reageert Marouck ook zo...ze gaat soms een halve tel zitten, gaat weer staan en begint dan die likbewegingen te maken, oren naar achteren. Rustig zitten is er niet bij...met als gevolg dat mijn moeder het al snel opgeeft en zegt "die hond is veel te druk en luistert niet :wink: "....Marouck gaat dan een speeltje pakken en begint uit te dagen. Zeg ik echter zit tegen haar bij mijn ouders thuis, dan blijft ze wel rustig zitten. Ik krijg soms de indruk dat Marouck inderdaad daar dat gedrag laat zien om onder het commando van mijn moeder uit te komen. Is ze daar zonder dat ik erbij ben reageert ze dus heel anders, dan laat ze dat veel minder zien. Wellicht dus inderdaad omdat ik erbij ben dat ze dat gedrag vertoont, het levert haar iets op :denken: ... het commando hoeft ze niet uit te voeren en ze krijgt aandacht.

Ik weet niet of dit duidelijke voorbeelden zijn, maar het is ook moeilijk uit te leggen, ik zal wel eens kijken of ik een filmpje kan maken. :wink:

Eline* schreef:
Inge schreef: Het is dus voor haar echt een manier om te laten zien dat ze niet aan mijn status tornt?
Ja. Ik ken Marouck niet, maar ik heb de indruk dat het een wat hyper en fanatiek tantetje is. Haar bevlogenheid zal maken dat ze vaak grenzen opzoekt, ook naar jou toe en ik denk dat ze dat niet eens doelbewust doet om jou te tarten, maar eerder omdat ze gewoon een bonk energie is.
Op het moment dat ze merkt dat jij boos op haar wordt geeft ze met haar gedrag aan dat ze er niet opuit is jou te ondermijnen.
Hyper en fanatiek is ze, ik heb ook nooit de indruk dat ze echt mijn gezag ondermijnt. Het is wel een typetje dat inderdaad grenzen zoekt, behoefte heeft aan duidelijkheid. Vanuit mijn vroegere werk ben ik wel bekend met hyperactiviteit (bij kinderen) en ik heb ondervonden dat rust, regelmaat en duidelijkheid werkt. Binnen in huis is ze daardoor ook goed te hanteren sinds ik dat ben gaan toepassen bij haar, buiten is het moeilijker om haar aandacht bij mij te houden vanwege alle prikkels. Ze vindt alles leuk, wil overal op af en vindt het soms heel moeilijk om de prikkels om haar heen te negeren en de commando's die ze krijgt op te volgen.
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik raak toch een beetje in de war nu. Je zegt haar nauwelijks correcties te geven maar Marouck reageert wel met gedragingen die zeggen " doe mij niks, ik respecteer je als meerdere". Dat betekend dat ze op dat moment hoe dan ook straf verwacht. Anders doet ze dat nooit.

Wuilus doet dat nooit als ik goed in mijn vel zit en haar vanalles vraag en laat doen. Ze doet het alleen op momenten dat ik sjaggie ben en ze weet dat ik ineens kan brullen of haar bij haar kladden kan grijpen. Ik heb haar nu een jaar of wat nooit meer gestraft in de fysieke zin en deemoed toont ze alleen nog maar als ik bij haar ga liggen, over haar heen ga hangen en me dus zwaar dominant opstel.

Verder zeg je dat ze oefeningen erg goed beheerst maar soms ineens gaat liggen ipv zitten. Als je hond geconcentreerd en fanatiek gemotiveerd bezig is zal ze nooit maar dan ook NOOIT gaan liggen ipv zitten. Liggen is de minst geliefde oefening van een drukke of zelfverzekerde hond. Onzekere honden gaan wel snel liggen omdat liggen een deemoedsgebaar is en een hond onder druk kan al snel vervallen in liggen. Ik denk dat je de druk moet laten afnemen en Marouck wat meer zou moeten motiveren het te doen voor hetgeen ze krijgt. Ik bespeur ondanks dat ik prima weet dat je goed voor haar bent toch vermijdend gedrag in wat je beschrijft. Ergens weet ze dus dat jij toch boos kan worden dan :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Verder wil ik nog even zeggen dat je in ieder geval eens moet proberen het als pure signalen te zien en niet als faken of jou bedriegen. De pure taal van je hond is de enige clou die je zal krijgen van haar over hoe ze in de dingen staat. Als je dat als bedrog en faken gaat zien kan je per ongeluk heeel erg ver van huis raken in jullie relatie, hoe goed je het ook wil doen :ok:

Als je haar signalen gaat negeren loop je behoorlijke risico's wat betreft onvoorspelbaarheid en gedrag wat je niet meer begrijpt omdat ze niks meer zal aangeven. Dat aangezien haar deemoed en onderwerping niet beantwoord wordt op een manier die ze begrijpt en waar ze mee om kan gaan.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik raak toch een beetje in de war nu. Je zegt haar nauwelijks correcties te geven maar Marouck reageert wel met gedragingen die zeggen " doe mij niks, ik respecteer je als meerdere". Dat betekend dat ze op dat moment hoe dan ook straf verwacht. Anders doet ze dat nooit.
Blijkbaar ervaart ze dan een boze blik of enige stemverheffing als straf. Daarna vertoont ze dus dat gedrag. Zoals ik al in mijn eerste berichtje schreef reageerde ik daarop regelmatig door in de lach te schieten, dat zou dan de drukverlaging zijn? Dan is het namelijk direct weer over. :wink:
Wuilus doet dat nooit als ik goed in mijn vel zit en haar vanalles vraag en laat doen. Ze doet het alleen op momenten dat ik sjaggie ben en ze weet dat ik ineens kan brullen of haar bij haar kladden kan grijpen. Ik heb haar nu een jaar of wat nooit meer gestraft in de fysieke zin en deemoed toont ze alleen nog maar als ik bij haar ga liggen, over haar heen ga hangen en me dus zwaar dominant opstel.
Fysieke straf gebruik ik zelden...corrigeren met de slipketting doe ik niet omdat mijn timing niet optimaal is en mijn techniek niet goed...de weinige keren dat ze een slipcorrectie heeft gehad was dat door een derde die achter me liep met een lange lijn aan haar slip. Het enige wat ik af en toe doe is een greep in haar nekvel als ze echt de kantjes ervanaf loopt, dat is ook voldoende. Ze reageert gevoeliger op een verbale correctie.
Verder zeg je dat ze oefeningen erg goed beheerst maar soms ineens gaat liggen ipv zitten. Als je hond geconcentreerd en fanatiek gemotiveerd bezig is zal ze nooit maar dan ook NOOIT gaan liggen ipv zitten. Liggen is de minst geliefde oefening van een drukke of zelfverzekerde hond. Onzekere honden gaan wel snel liggen omdat liggen een deemoedsgebaar is en een hond onder druk kan al snel vervallen in liggen. Ik denk dat je de druk moet laten afnemen en Marouck wat meer zou moeten motiveren het te doen voor hetgeen ze krijgt. Ik bespeur ondanks dat ik prima weet dat je goed voor haar bent toch vermijdend gedrag in wat je beschrijft. Ergens weet ze dus dat jij toch boos kan worden dan :wink:
Misschien verwart ze de oefeningen dan? Na de zit-oefening tijdens het volgen bestaat dezelfde oefening ook met het afgaan tijdens het volgen.
Bij de zit is een zacht en hoog uitgesproken "zit" over het algemeen genoeg om haar direct te laten reageren, bij de af-oefening moet ik wat meer druk gebruiken door wat barser het "af" uit te spreken.
Het afliggen aan de rand van het veld terwijl een andere hond het programma volgt vindt ze de moeilijkste oefening, ze blijft wel liggen maar is wat onrustig. Oefeningen die niet statisch zijn, zoals het springen, apporteren en het vooruitsturen doet ze het liefst, als het maar actie is.

De laatste 1,5 week is ze zowiezo niet helemaal erbij tijdens het volgen, ik heb op het moment behoorlijk wat moeite om haar aandacht vast te houden. Ik vermoed dat ze ieder moment loops wordt. Door tussendoor veel spel te gebruiken als motivatie lukt het wel, maar ze is eerder afgeleid dan normaal. Het viel vanmiddag mijn clubgenoten ook op dat ze zich anders toont dan normaal.
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Verder wil ik nog even zeggen dat je in ieder geval eens moet proberen het als pure signalen te zien en niet als faken of jou bedriegen. De pure taal van je hond is de enige clou die je zal krijgen van haar over hoe ze in de dingen staat. Als je dat als bedrog en faken gaat zien kan je per ongeluk heeel erg ver van huis raken in jullie relatie, hoe goed je het ook wil doen :ok:

Als je haar signalen gaat negeren loop je behoorlijke risico's wat betreft onvoorspelbaarheid en gedrag wat je niet meer begrijpt omdat ze niks meer zal aangeven. Dat aangezien haar deemoed en onderwerping niet beantwoord wordt op een manier die ze begrijpt en waar ze mee om kan gaan.
Ik let altijd wel op die signalen, maar begon eraan te twijfelen naar aanleiding van wat mijn trainer me zei. Vandaar ook dat ik hier vroeg of het faken is of toch gewoon onderdanigheid.
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik weet het niet, maar ik herken het gedrag wel een beetje in Kaya.
Het uit zich niet exact in dezelde gedragingen, maar het lijkt er toch wel op.

Het is moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen: Zitten is 1 van de eenvoudigste commando's en kent zij natuurlijk ook feilloos. Toch doet ze soms of haar neus bloedt, word ik boos vertoont Kaya onderdanig gedrag, maar soms dusdanig dat het er ook op lijkt van 'ik hoef het toch niet alsnog te doen he?'.

En ik denk dat wij alletwee daar ergens de 'fout' ingaan......... we vinden het schattig, we vinden het zielig, en ach ze is toch zo'n droppie :roll: :mrgreen:
en zo reageren we dan ook. Tuurlijk proberen we streng te blijven, maar die fractie van een seconde dat je twijfelt, dat je het toch een beetje zielig vindt, die begrijpen ze volgens mij haarfijn.
Zo krijg je gedrag wat zichzelf beloond: het 'onderdanige slijmballengedrag' heeft effect, al is het nog maar zo kort.

(ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik weet het niet, maar ik herken het gedrag wel een beetje in Kaya.
Het uit zich niet exact in dezelde gedragingen, maar het lijkt er toch wel op.

Het is moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen: Zitten is 1 van de eenvoudigste commando's en kent zij natuurlijk ook feilloos. Toch doet ze soms of haar neus bloedt, word ik boos vertoont Kaya onderdanig gedrag, maar soms dusdanig dat het er ook op lijkt van 'ik hoef het toch niet alsnog te doen he?'.

En ik denk dat wij alletwee daar ergens de 'fout' ingaan......... we vinden het schattig, we vinden het zielig, en ach ze is toch zo'n droppie :roll: :mrgreen:
en zo reageren we dan ook. Tuurlijk proberen we streng te blijven, maar die fractie van een seconde dat je twijfelt, dat je het toch een beetje zielig vindt, die begrijpen ze volgens mij haarfijn.
Zo krijg je gedrag wat zichzelf beloond: het 'onderdanige slijmballengedrag' heeft effect, al is het nog maar zo kort.

(ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Ik snap inderdaad wat je bedoelt en dat is dus inderdaad ook waarom ik soms twijfel. Want als ik me dus niet laat "inpakken" en gewoon eis dat ze het commando opvolgt (al moeten we 20x dezelfde oefening doen, vandaag stoppen we niet voor je het goed doet) dan doet ze het wel. Voorheen was ik geneigd het voor die dag maar te laten en het een volgende training opnieuw te proberen.
Het lijkt ook wel een beetje op het zoeken naar grenzen, tot hoever kan ik gaan.

Het lijkt ook inderdaad heel erg op het puppiegedrag wat Inge beschrijft. Onderdanig doen, tongelen en zodra je dan in de lach schiet of denkt "laat maar" een idioot kwispelende en springende drukke Marouck.
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Verder zeg je dat ze oefeningen erg goed beheerst maar soms ineens gaat liggen ipv zitten. Als je hond geconcentreerd en fanatiek gemotiveerd bezig is zal ze nooit maar dan ook NOOIT gaan liggen ipv zitten.
Ik quote dit even, want dit is denk ik wel waar het om draait. Als ze weet wat ze moet doen en supergemotiveerd is maakt ze geen fouten. Ze doet dus iets fout omdat ze het niet weet of omdat ze niet gemotiveerd is.

Blijkbaar ervaart ze dan een boze blik of enige stemverheffing als straf. Daarna vertoont ze dus dat gedrag. Zoals ik al in mijn eerste berichtje schreef reageerde ik daarop regelmatig door in de lach te schieten, dat zou dan de drukverlaging zijn? Dan is het namelijk direct weer over.
Een hond toont deemoed en stopt daarmee als de dreiging wegvalt. Als jij je spanning ontlaadt is voor haar de dreiging op straf weg en ontspant ze dus. Haar hypere reactie geeft toch blijk van opluchting dat je verder niet meer boos bent op haar.

Ik denk dat Marouck gewoon ondanks haar stevige dominante karakter een heel gevoelige hond is. Gevoelig voor stemming en ze wil het graag goed doen voor je.
Doet ze het vervolgens weer dan zeg ik "Rouck...nee ZIT!" waarbij ze dus vaak dat deemoedige gedrag laat zien. Poging 3 gaat dan vervolgens prima, net zo snel als "normaal" en een hele stabiele zit. Voorheen zette ik een stap terug door haar na dat deemoedige gedrag tijdens het commando een lichte lijnhulp te geven (klein rukje) of door mijn tempo in te houden, nu blijkt echter dat de verbale correctie voldoende is en dat ze vervolgens de oefening weer prima uitvoert. Het lijkt erop alsof ze dat deemoedige gedrag inderdaad vertoonde om mijn eis (een goede zit-oefening) te verlagen
Hier snap ik overigens niets van. Ze doet iets fout, jij straft en ze toont zich deemoedig. Zo hoort dat. Ze is niet uit op het verlagen van je eisen, ze is uit op het ontwijken van een conflict. Na je correctie is ze weer even bij de les en doet ze haar best.

Als ik je hele verhaal zo lees mist ze de echte motivatie keihard haar best te willen doen soms. Misschien wat Marc aangeeft de druk wat verlagen..ik zou dat inderdaad ook proberen door bv iets meer spel in je training te brengen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ze is vanavond loops geworden...dat verklaart in ieder geval haar minder gemotiveerde gedrag van de afgelopen week. :wink: en verklaart voor mij ook wel dat ze bepaalde oefeningen die normaal foutloos gaan nu verprutst...omdat haar aandacht niet optimaal is denk ik dat ze de af en zit-oefening door elkaar is gaan gooien.

En het klopt dat Marouck heel gevoelig is voor mijn stemmingen :wink:

Wat betreft spel....dat gebruiken we continu tijdens de training. Na iedere oefening wordt ze beloond en oefeningen die ze nog niet volledig beheerst worden aangeleerd mbv spel. Haar bal wordt ook gebruikt om haar uit een dipje te halen...vorige week reageerde ze bv. weer op het schot en toonde ze zich daarna wat gedrukt. Met haar bal hebben we de spanning weer af laten vloeien, even lekker spelen en rennen. :wink:
Vandaag reageerde ze gelukkig totaal niet op het schot :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Ze is vanavond loops geworden...dat verklaart in ieder geval haar minder gemotiveerde gedrag van de afgelopen week. :wink: en verklaart voor mij ook wel dat ze bepaalde oefeningen die normaal foutloos gaan nu verprutst...omdat haar aandacht niet optimaal is denk ik dat ze de af en zit-oefening door elkaar is gaan gooien.

En het klopt dat Marouck heel gevoelig is voor mijn stemmingen :wink:
Nou, zitten we druk allerlei boompjes op te zetten, is ze gewoon hormonaal afgeleid zeg maar! :mrgreen: Nou ja, ook weer duidelijk! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hahahaha.....sorry :mrgreen:

Ik ga de komende tijd in ieder geval in de gaten houden of ze dat gedrag blijft vertonen, in welke situaties precies en wat ze precies doet. Misschien kom ik er dus nog eens op terug :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Inge schreef:Negeren helpt dan wel maar heel soms trap ik erin en ligt ze dus binnen 2 minuten op haar rug op mijn schoot :denken:
Interval beloning, heeeeel erg sterke positieve bekrachtiging :ok:
Heeel herkenbaar ook, dat je ineens denkt, wat doet die hond nou toch hier?????
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”