Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mechelaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Mechelaar

Ongelezen bericht door starfleet »

Vraag niet voor mezelf, maar iemand anders.

Pup (Mechelaar) hangt in riem, hangt in voeten baas. Bij het volgen (met brokje) springt het beestje steeds naar de arm en hapt en hangt in de mouw. De eigenaar loopt met laarzen, een oude inmiddels totaal kapotte jas en een schakelriem i.p.v. een leren.

Hoe moet baas nou leren om gewoon met de hond te gaan lopen? Het is een pup van een week of vijftien nu. Er zit geen spat verbetering in. Met een ander trainen iterwijl baas aanwezig is, is geen optie, want hij wil dan alleen maar naar de baas.

Anne
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Dit is dus gedrag wat ik absoluut niet accepteer van een hond. Als de hond zo tekeer gaat dan zou ik een GL of Halti gebruiken. De hond eerst leren normaal te volgen met alle 4 de pootjes op de grond dus, en als dat goed gaat opbouwen naar volgen met een gewone riem.

Hoe reageert het baasje van deze mechelaar nu op dit gedrag als ik vragen mag??
balouh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door balouh »

Zo te lezen heeft de eigenaar niet veel ervaring met de opvoeding van een pup,anders zou hij dit gedrag niet accepteren.

Laat hem of haar een puppycursus volgen,dan krijgen ze ook wel advies hierin!
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Goede hondenschool zoeken is mijn advies!
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

voor een zo jonge hond zeker nog geen gentle leader
en dit gedrag zien we wel meer bij over actieve pups
de schakelriem , niet halsband he is ok raad ik ook soms aan voor een
pup die naar de riem hapt , ijzer vinden ze niet prettig dus laten ze meestal
de riem met rust, kennelijk verveelt de hond zich bij het baasje
loopt hij met een speeltje regelmatig spelen als de hond zich gedraagt
snoepje , waarschijnlijk doet die elke keer de hand naar boven als de hond hapt
leer je ze spingen hand stilhouden of net omlaag , en de hond leren
voedselcontrole , pas belonen alle voetjes op de grond
in benen bijten , dadelijk stilstaan volledig negeren en pas verder gaan
als hij zich gedraagt , ook het woordje neen of foutje aanleren
conditioneren , dus niet gebruiken vanuit boosheid of ergenis
klinkt gek maar zulke honden als je ze juist aanpakt zijn meestal de betere werkers
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Geen ijzeren riem, want de pup moet zijn driften kwijt en als dat niet in de riem kan pakt hij wel wat anders..benen, armen..nou ja, bedenk maar wat. Mijn advies is dus gewoon weer een leren riem.
Is het een pup uit africhtingslijnen? Hoe oud was de pup toen hij net nest heeft verlaten?
De baas moet dit soort drift in goede banen leiden en hem ieder geval niet straffen voor dit gedrag, omdat dat de stress verhoogt en de onrust zal doen toenemen. Geef de hond een flostouw of wat anders waar hij mee mag rossen en laat hem daarin bijten. Dan kan hij daarop zijn gas kwijt.
Verder inderdaad naar de hondenschool.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
martine
Zeer actief
Contacteer:

hij pakt naar armen en benen doet hij al

als je ijzeren riem hebt , even maar , doorbreek je dat gedrag
zonder moeite en kun je je op de rest concentreren
en aan de rest werken zoals ik al schreef
ze spreken van andere trainer dus ze trainen toch ergens ???
www.dogs-dream.com
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

martine schreef: klinkt gek maar zulke honden als je ze juist aanpakt zijn meestal de betere werkers
Martine
Dat idee had ik zelf ook. Zo jij voorstelt lijkt me wel wat. Boos "nee" begrijpt hij niet goed als ik het bekijk wordt hij daar onzeker van. Dus ik zat te piekeren of je nou zou moeten gaan corrigeren, of gewoon opnieuw min of meer beginnen met veel belonen en negeren. De hond zit op cursus, maar omdat baas onervaren is en er te weinig op gelet is in het begin (onervaren trainster) zit het gedrag er al in.

Ik zat ook te denken dat man met hond beter even privélessen zou kunnen nemen, want het lijkt me verder echt geen kwade hond, een echt werkertje en ontzettend op zijn baas geconcentreerd. Aleen, ja, dan moet baasje leren.

Bedankt voor de antwoorden.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:hij pakt naar armen en benen doet hij al
Ja, omdat ie ook al een ijzeren ketting heeft. Als je dus de hond weer gewoon een leren riem geeft zal hij je niet meer in je armen en benen hangen.
als je ijzeren riem hebt , even maar , doorbreek je dat gedrag
zonder moeite en kun je je op de rest concentreren
en aan de rest werken zoals ik al schreef
ze spreken van andere trainer dus ze trainen toch ergens ???
Je doorbreekt dus niks , want hij hangt in je lijf. Negeren is leuk, maar een pup die je in je lijf bijt om zich af te reageren negeer je niet.
Die begeleidt je naar gewenst gedrag door hem iets te bieden waar hij wel in mag bijten.
Als de pup spanning afreageert door bijten moet je kijken waar die spanning vandaan komt en een weg vinden om die te reguleren. Niet alleen symtomen aanpakken, schiet je niets mee op.

Waarom heeft die man deze pup genomen? Het klinkt als een compleet verkeerde combi. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Misschien eens een gedragsdeskundige raadplegen. Denk dat er echt individuele aandacht nodig is om dit in goede banen te leiden.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:Misschien eens een gedragsdeskundige raadplegen. Denk dat er echt individuele aandacht nodig is om dit in goede banen te leiden.
De pup heeft geen gedragsprobleem, de baas heeft een opvoedingsprobleem en dus is de hondenschool daar de aangewezen plek voor. :wink: Het is wel erg jammer dat de school de boel blijkbaar niet voldoende kan stutten. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

niks mis met geen een van beide
ann ga eens rustig samen prive trainen met het baasje van de mechelaar
en let mee op de juiste timing van negeren en belonen
als waarnemer zie je die dingen duidelijker
en die hond bijt NIET in de armen en benen omdat hij een ijzeren ketting heeft
ze hebben dat aangedaan OMDAT hij overal in beet dus daar zijn ze al vanaf nu de rest nog
de hond heeft ook niet echt een gedragsprobleem WEL ongewenst
gedrag
een beetje raskennis bij de raadgevingen en kommentaar zou wel welkom zijn
Martine
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:niks mis met geen een van beide
Nee, dat klopt..alleen de combi is dus niet geweldig, anders waren er nu geen problemen. :wink:
en die hond bijt NIET in de armen en benen omdat hij een ijzeren ketting heeft
ze hebben dat aangedaan OMDAT hij overal in beet dus daar zijn ze al vanaf nu de rest nog
Jij als gedragsdeskundige moet toch ook weten dat je bijten in de lijn niet op behoort te lossen door een stalen ketting. Waarom bijt die pup?
Als het stress is los je dat niet op door een stalen riem..als het uitingen zijn van hyper gedrag ook niet..het enige wat je doet is een enigszins aanvaarbare manier om stress en drift te uiten weg te nemen en de pup dus welhaast te dwingen iets anders te grijpen.
Juist die leren riem is van belang omdat je gebijt daarin kan negeren. Zo kan de hond zijn spanning wat kwijt en dat kan je insteek geven om verder te gaan. Dit gedrag moet je ombuigen tot bijten in iets wat aanvaardbaar is zodat de pup zijn energie kwijt kan. En dan dus liever de leren riem dan armen of benen. Armen of benen kan je pas afstraffen als hij de mogelijkheid heeft zijn spanning ergens anders op te richten. Laat hem lekker pup zijn en geef hem de mogelijkheid zijn energie kwijt te raken. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

ha ha aan mij geven die pup ,is het probleem ook opgelost voor die mensen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

teorie en praktijk zijn soms wel verschillend
wat je zegt heeft wel een goede fundering maar alles is niet zwart wit
een mechelaar die hangt overal in dat is geen frustratie bij dit ras
dat moet onder controle gebracht worden
als hij nog uit een werlijn komt is de buitdrift extra hoog
de hond moet leren waar hij in mag hangen en controle krijgen
is helemaal anders dan een hond die uit stress of frustratie overal in
hangt DAN ben je blij dat hij alleen maar in de lijn hangt
je verkoopt meestal geen onzin dus als je even doordenkt begrijp je
wel wat ik wil zeggen
als ze in een kringgroep trainen word dit gedrag waarschijnlijk als positief
beschouwd bij sommige toch
maar voor een huishondmechelaar zal ik maar zeggen te trainen
maakt deze eigenschap het niet makkelijker maar het is niks abnormaal
en geen uiting van stress of frustratie een onervaren baasje dat het ras niet kent maakt het wel erger maar niks abnormaal en vrij makkelijk
op te lossen zoals ik al aangaf
Martine
www.dogs-dream.com
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Afleiden en alternatief aanbieden...niet gaan werken met ijzeren kettingen of correcties. Lekker sjorren aan een lap of bijtrolletje, en een goede hondenschool zoeken. Als het een mechel uit werklijnen is is ie überhaupt vaak niet geschikt als "gewoon" huishondje, die moet geestelijk gestimuleerd worden, werken dus :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:een mechelaar die hangt overal in dat is geen frustratie bij dit ras
dat moet onder controle gebracht worden
als hij nog uit een werlijn komt is de buitdrift extra hoog
de hond moet leren waar hij in mag hangen en controle krijgen
is helemaal anders dan een hond die uit stress of frustratie overal in
hangt DAN ben je blij dat hij alleen maar in de lijn hangt
je verkoopt meestal geen onzin dus als je even doordenkt begrijp je
wel wat ik wil zeggen
als ze in een kringgroep trainen word dit gedrag waarschijnlijk als positief
beschouwd bij sommige toch
maar voor een huishondmechelaar zal ik maar zeggen te trainen
maakt deze eigenschap het niet makkelijker maar het is niks abnormaal
en geen uiting van stress of frustratie een onervaren baasje dat het ras niet kent maakt het wel erger maar niks abnormaal en vrij makkelijk
op te lossen zoals ik al aangaf
Martine
Nou, we zijn het dus niet helemaal eens. :wink: Een werkhond is niet met de juiste opvoeding van zijn driften te beroven om zo een brave huishond te worden. Je zal hem gewoon een uitlaatklep moeten geven.
Geef je die niet dan zal de hond die zelf zoeken. Ik noem het bijten inderdaad frustratie omdat ik het zie als opgekropte energie. je kan het niet afleren of wegtrainen, je moet het ombuigen. De pup moet zijn energie kwijt kunnen en zijn driften kunnen botvieren.
Ik ben met je eens dat de hond moet leren zich meer gecontroleerd te gedragen, maar een pup van 15 weken kan dat gewoon nog niet.
Je kan het bijten in bijtrolletjes trouwens prima als beloning voor een net uitgevoerde zit gebruiken. Reken maar dat hij daarvoor zijn enorme best wel wil doen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Mechelaar

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

starfleet schreef:Vraag niet voor mezelf, maar iemand anders.

Pup (Mechelaar) hangt in riem, hangt in voeten baas. Bij het volgen (met brokje) springt het beestje steeds naar de arm en hapt en hangt in de mouw. De eigenaar loopt met laarzen, een oude inmiddels totaal kapotte jas en een schakelriem i.p.v. een leren.

Hoe moet baas nou leren om gewoon met de hond te gaan lopen? Het is een pup van een week of vijftien nu. Er zit geen spat verbetering in. Met een ander trainen iterwijl baas aanwezig is, is geen optie, want hij wil dan alleen maar naar de baas.

Anne
Een leuke KNPV vereniging zoeken of een IPO en daar met de mensen gaan praten wat je verder kan doen met deze hond.

Met deze hond moet je gaan trainen of hem in ieder geval een uitlaatklep voor zijn driften geven. Doe je dit niet dan creer je een gefrustreerd hondje. Ga niet lopen kloten met ijzeren riemen en het gedrag proberen te onderdrukken. Koop een bijtrol en laat hem spelenderwijs bijten. Hiermee kan je hem tijdens het trainen dan weer meer belonen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Tja.........goede hondenschool of ipo/knpv club vinden voor goede begeleiding. Ergens in laten bijten waar het wel mag (riem/flostouw/lekke leren voetbal/(tennis)balletje/kong whatever).
Rust, duidelijkheid en consequent gedrag van de eigenaar.

Maar als ik heel eerlijk ben, lijkt de combi op papier heel verkeerd en is dit een potentieel asielhondje...waarbij ik heel hartelijk hoop dat ik het verkeerd heb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:19: Waar beginnen mensen aan als ze niet weten wat een bepaald ras nodig heeft?!?!? :boos:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Ca Cajuina
Zeer actief

Selena schreef:Tja.........goede hondenschool of ipo/knpv club vinden voor goede begeleiding. Ergens in laten bijten waar het wel mag (riem/flostouw/lekke leren voetbal/(tennis)balletje/kong whatever).

Maar als ik heel eerlijk ben, lijkt de combi op papier heel verkeerd en is dit een potentieel asielhondje...waarbij ik heel hartelijk hoop dat ik het verkeerd heb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:19: Waar beginnen mensen aan als ze niet weten wat een bepaald ras nodig heeft?!?!? :boos:
Ik had laatst nog een gesprek met iemand. Die zag mij met Hera lopen en die wilde ook graag een mechelaar. Dus ik vragen of mn weleens een hond heeft gehad en of hij er wat vanaf weet. Nee dus. Maar waarom wilt u dan een mechelaar? Je ziet altijd dat ze zo goed luisteren dus ik neem er eentje uit een politie lijn :roll: :roll: :roll:

Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Worden Mechelaars dan niet geheel opgevoed geboren??? En als je er dan ééntje uit een politielijn neemt, doen ze met 2 weken al meteen pakwerk toch? :mrgreen:
Selena
Zeer actief

stefanie schreef:Worden Mechelaars dan niet geheel opgevoed geboren??? En als je er dan ééntje uit een politielijn neemt, doen ze met 2 weken al meteen pakwerk toch? :mrgreen:
Ohw :idea: Dan doe ik het zeker niet goed met 3-4x p.w trainen gedurende 2-2.5 jaar voordat ik op ga voor mijn certificaat en daarnaast nog elke dag wat kleins als ik een nieuwe oefening aan het leren ben :denken: :denken:

:mrgreen: onzin natuurlijk, geen enkele hond is van nature gehoorzaam.. kost veel tijd en energie, maar dat is het leuke eraan :ok:

Selena
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:
Selena schreef:Tja.........goede hondenschool of ipo/knpv club vinden voor goede begeleiding. Ergens in laten bijten waar het wel mag (riem/flostouw/lekke leren voetbal/(tennis)balletje/kong whatever).

Ik had laatst nog een gesprek met iemand. Die zag mij met Hera lopen en die wilde ook graag een mechelaar. Dus ik vragen of mn weleens een hond heeft gehad en of hij er wat vanaf weet. Nee dus. Maar waarom wilt u dan een mechelaar? Je ziet altijd dat ze zo goed luisteren dus ik neem er eentje uit een politie lijn :roll: :roll: :roll:
:boos: :boos: Ik hoop toch dat je die persoon aan het denken heb gezet

Ca Cajuina
Zeer actief

Selena schreef:
Ca Cajuina schreef:

:boos: :boos: Ik hoop toch dat je die persoon aan het denken heb gezet
Ik heb enkele voorbeelden gegeven wat "ongelukjes" :pffff: En verteld dat het toch wel een dagtaak is een jonge mechelaar in huis. :wink: (gelukkig heb ik een stafford erbij en vermaken die twee elkaar) En dat er nog veel meer herdersoorten zijn die misschien wat beter passen bij zijn leefomstandigheden. Ik heb aangeraden om eerst op een rijtje te zetten wat hij nu precies wil in een hond behalve het luisteren. Gelukkig leek deze meneer wel te luisteren. Maar ja je weet het natuurlijk nooit. Voor hetzelfe geld loopt hij weg met : Gek wijf!"

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

inderdaad niets aan toe te voegen!!!!!!!! Een mechelaarpup kan zeker een draakje zijn en helemaal als hij uit werklijnen komt...daar moet je dus EN verstand van het ras voor hebben EN iets mee gaan doen wil je het in goede banen leiden....en ik krijg hier toch echt niet het idee dat dit hier het geval is :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

stefanie schreef:Worden Mechelaars dan niet geheel opgevoed geboren??? En als je er dan ééntje uit een politielijn neemt, doen ze met 2 weken al meteen pakwerk toch? :mrgreen:
dan zijn die van mij 'kapot' die waren dat allemaal niet :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:ha ha aan mij geven die pup ,is het probleem ook opgelost voor die mensen :mrgreen: :mrgreen:
denk dat dat inderdaad een perfecte oplossing zou zijn... :ok: :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:Misschien eens een gedragsdeskundige raadplegen. Denk dat er echt individuele aandacht nodig is om dit in goede banen te leiden.
het is vrij normaal gedrag van een mechelaar... maar goed, als de baas het niet in goede banen geleid heeft en kan leiden gaat het van kwaad tot erger.
Hier hingen ze ook in m'n broek toen ik ze net ophaalde, binnen een week was dat over.. bijtrolletje mochten ze in bijten.. de rest niet!
Veel trekspelletjes en veel zoekspelletjes!
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

malinois schreef:
Heb je het bonnetje niet meer? Misschien kan je ze nog ruilen. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

stefanie schreef:
malinois schreef:
Heb je het bonnetje niet meer? Misschien kan je ze nog ruilen. :mrgreen:
:smile: is al langer dan 2 weken geleden, denk niet meer dat ik garantie heb :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”