Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vinden jullie van dit?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Debora
Zeer actief
Contacteer:

Wat vinden jullie van dit?

Ongelezen bericht door Debora »

Op een ander forum vermeldde iemand dat ze haar
labradorpup van 12 weken oud gelijk had laten steriliseren.

Mijn mening: Ik vind het bizar dat een dierenarts al in een pup van die leeftijd gaat snijden en vind het risco te groot. De eigenaar van de pup gaf haar dierenarts gelijk met het vooruitzicht het verkleint de kans op kanker, hoe jonger hoe sneller ze genezen.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, jong steriliseren, daar zijn de meningen over verdeeld, ook wetenschappelijk, maar 12 weken vind ik echt te, nee dat kan niet goed zijn....denk ik, vind ik..

ik ken het verhaal ook, dat ging toen jaren terug om de labradoodle, ook in amerika, de pups die verkocht werden, werden ook direct gesteriliseerd, daar mocht absoluut geen risico zijn dat er ooit mee gefokt werd.... yuk...
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik vind het persoonlijk wel heel erg jong.
Maar het schijnt in Amerika toch wel vaak te gebeuren.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Wat vinden jullie van dit?

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Debora schreef:Op een ander forum vermeldde iemand dat ze haar
labradorpup van 12 weken oud gelijk had laten steriliseren.

Mijn mening: Ik vind het bizar dat een dierenarts al in een pup van die leeftijd gaat snijden en vind het risco te groot. De eigenaar van de pup gaf haar dierenarts gelijk met het vooruitzicht het verkleint de kans op kanker, hoe jonger hoe sneller ze genezen.
:oeps: :oeps:

Ik zeg niets :devil:

Of toch wel iets dan. Belachelijke en ongelooflijk dom. Pure dierenmishandeling!
Laatst gewijzigd door Ca Cajuina op 14 feb 2005 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Ik wist niet dat dat al mocht met 12 weken :eek:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

In Amerika is dit inderdaad heel normaal....
toran
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toran »

:devil: walglijk :devil:

Dit is gewoon een pure vorm van dierenmishandeling
De beste mensen hier op aarde, dat zijn de honden en de paarden.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

In Amerika is het inderdaad heel normaal. En naar mijn idee ook wel een goed idee gezien de enorme hoeveelheid honden die daar dagelijks in de opvang terecht komt en wordt geeuthaniseerd. Ik las laatst dat een hond waar afstand van wordt gedaan na drie (!!!!) dagen al wordt ingeslapen en nog zitten de asiels overvol.
Ik snap niet zo goed waarom het dierenmishandeling zou zijn bij een pup van 3 maanden en bij een pup van een maand of acht of ouder niet. Of is het dan ook dierenmishandeling?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

pure onzin, maar goed, ik ben toch al geen voorstander van sterilisatie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Ik ben van mening dat je in een gezond lijf niet moet snijden.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik ben niet tegen sterilisatie, maar vind dit ook wel heel erg jong, maar het gebeurd. Of dit medisch verantwoord is, ja dat zou ik niet weten. Maar goed in Amerika trekken ze ook nagels van katten??

Ik heb geen bezwaar voor de eerste loopsheid, maar goed, dat blijft altijd gokken, omdat je nooit weet wanneer je teef voor het eerst loops wordt.
Ca Cajuina
Zeer actief

Annet schreef:In Amerika is het inderdaad heel normaal. En naar mijn idee ook wel een goed idee gezien de enorme hoeveelheid honden die daar dagelijks in de opvang terecht komt en wordt geeuthaniseerd. Ik las laatst dat een hond waar afstand van wordt gedaan na drie (!!!!) dagen al wordt ingeslapen en nog zitten de asiels overvol.
Ik snap niet zo goed waarom het dierenmishandeling zou zijn bij een pup van 3 maanden en bij een pup van een maand of acht of ouder niet. Of is het dan ook dierenmishandeling?
Het is dierenmishandling omdat een pup van 8 en van 3 maanden oud, Zijn hormonen nodig heeft om een gezond beenderengestel te creeren. Dus een hond castreren voordat hij volledig volgroeid is vind ik dierenmishandeling omdat je weet dat je het dier een tekort doet. Casteren met eenmedisch achtergrond vind ik geen probleem. Dan moet je kiezen tussen twee slechten.

Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

Stelirisatie oke , maar zo jong daar ben ik op tegen.
Afbeelding
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Ik vind 12 weken VEEL te jong!
Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van het 'snijden' in een gezonde hond.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
Silvo
nieuw lid

Ongelezen bericht door Silvo »

Het is idd veel te jong1
Zoiets doe je toch niet als dat beest zo jong is :denken:
Maarja.. die dierenartsen die moeten daar maar wat van zeggen..
Tara+Silvco mis jullie ;(
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

in Amerika doen ze de gekste dingen,ze opereren ook honden zodat ze niet meer kunnen blaffen .............
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ca Cajuina schreef:Het is dierenmishandling omdat een pup van 8 en van 3 maanden oud, Zijn hormonen nodig heeft om een gezond beenderengestel te creeren. Dus een hond castreren voordat hij volledig volgroeid is vind ik dierenmishandeling omdat je weet dat je het dier een tekort doet.

Waar heb je die info vandaan? Ik heb altijd begrepen dat vroegcastratie geen echte verstrekkende gevolgen heeft voor de lichamelijke ontwikkeling.Ieder geval geen andere nadelen dan een castratie uberhaupt heeft. Over het geestelijke deel wordt nergens gerept en daar zit in mijn ogen het probleem. Infantiele kinderlijke puppehonden krijgt je door vroegcastratie..nu generaliseer ik enorm, maar ik vind dat de hond geestelijk achterblijft. Veel vroeg gecastreerde honden blijven erg achter (lees onvolwassen) in hun gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

sterelisatie ok, maar met 12 weken! :eek: Ik zie mijn DA al voor me ALS ik die vraag ooit zou stellen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Het is dierenmishandling omdat een pup van 8 en van 3 maanden oud, Zijn hormonen nodig heeft om een gezond beenderengestel te creeren. Dus een hond castreren voordat hij volledig volgroeid is vind ik dierenmishandeling omdat je weet dat je het dier een tekort doet.

Waar heb je die info vandaan? Ik heb altijd begrepen dat vroegcastratie geen echte verstrekkende gevolgen heeft voor de lichamelijke ontwikkeling.Ieder geval geen andere nadelen dan een castratie uberhaupt heeft. Over het geestelijke deel wordt nergens gerept en daar zit in mijn ogen het probleem. Infantiele kinderlijke puppehonden krijgt je door vroegcastratie..nu generaliseer ik enorm, maar ik vind dat de hond geestelijk achterblijft. Veel vroeg gecastreerde honden blijven erg achter (lees onvolwassen) in hun gedrag.
Mijn studieboeken. We weten dat geslachtshormonen een belangrijke functie vervullen bij de botstofwisseling. Daarnaast is overgewicht een van de vele factoren die invloed hebben op de gewrichten. Over het algemeen zijn de honden in Nederland te dik. Dit in combinatie met een slechte botstofwisseling zal voor veel zwakke honden zorgen ben ik bang.

En inderdaad geestelijk doet het ook nogal wat schade. Maar zijn het niet puppen waar iedereen zo dol op is. Dus wat is er beter dan een hond die zijn hele leven pup blijft.

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

In Amerika verzinnen ze allemaal rare dingen.
Ik vind dat als je een pup al vroeg laat castreren of stelleriseren dat je verkeerd bezig bent.
Net als bij mensen hebben ook dieren de tijd nodig om volwassen te worden dus moet je nog helemaal niet zo vroeg in de hormoonhuishouding gaan rommelen.
Ik vind dat je het pas moet laten doen als de hond volwassen is.
Als je het zo vroeg laat doen is het alleen voor jezelf en niet ten goede van de hond, en als je niet wilt dat je hond loops word haal je toch uit het asiel eentje die al gestilleriseerd is?

Jacqueline
Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Het is echt heel dom om je hond op de leeftijd te laten steriliseren.
De hond groeit nl langer door omdat de groeischijven later sluiten!!!!
De hond zal qua gedrag ook nooit volwassen worden.

Mensen die ik ken via de kindjes op school hebben vorig jaar een Labradoodle gekocht. Ze menen dat het om een echt ras gaat (gewoon een kruising tussen een labrador en een poedel) Zit ook geen stamboom van de Raad bij natuurlijk. Die man fokt en verkoopt die hondjes omdat ze zgn geen haren verliezen en zo geschikt zijn voor mensen met een allergie. (de enige hond die geen haren verliest is volgens mij nog altijd de naakthond, maar dat terzijde)
Toen ze de pup met 8 a 9 weken kregen (voor de prijs van €1200) was ie al gesteriliseerd. Hij wil ook de enige fokker van dit "ras" in Nederland blijven. :denken:
De mensen die daar een pup kopen zijn mensen die nooit eerder een hond hebben gehad, ze waren immers allergisch. En deze mensen kun je makkelijk wijs maken dat het beter is voor de hond om hem/haar zo vroeg mogelijk te sterileren. Dat werd hun in ieder geval verteld.

Gewoon triest....
Afbeelding
Rasja_loves
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Rasja_loves »

Ik vind dit in 1 woord: Walgelijk

Dat mensen dat hun hond aandoen. :devil: :devil: :devil:
groetjes van Mirjam & Rasja

Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik ben er ontzettend tegen, maar heb niets wetenschappelijks in te brengen. Het schijnt dat de honden normaal uitgroeien en normaal gedrag hebben als je het vergelijkt met later castreren.

Mijn dierenarts zou er overigens beslist niet aan meewerken, maar dat is een ouderwetse.Zelf heb ik mijn konijnen en kat laten uitgroeien en daarna laten castreren.

De hond laat ik intact zolang er geen medische noodzaak is. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat honden in dezen zo heel anders zijn dan mensen. Laat je een jongetje op 6 jarige leeftijd castreren, zal dat toch anders uitpakken dan een castratie op 20 jarige leeftijd. Oh er komt beslist in beide gevallen een mens uit, maar toch wel heel anders.

Anne(gruwelt van het idee)
Rebel
Actief

Ongelezen bericht door Rebel »

Nanc schreef:Het is echt heel dom om je hond op de leeftijd te laten steriliseren.
De hond groeit nl langer door omdat de groeischijven later sluiten!!!!
De hond zal qua gedrag ook nooit volwassen worden.

Mensen die ik ken via de kindjes op school hebben vorig jaar een Labradoodle gekocht. Ze menen dat het om een echt ras gaat (gewoon een kruising tussen een labrador en een poedel) Zit ook geen stamboom van de Raad bij natuurlijk. Die man fokt en verkoopt die hondjes omdat ze zgn geen haren verliezen en zo geschikt zijn voor mensen met een allergie. (de enige hond die geen haren verliest is volgens mij nog altijd de naakthond, maar dat terzijde)
Toen ze de pup met 8 a 9 weken kregen (voor de prijs van €1200) was ie al gesteriliseerd. Hij wil ook de enige fokker van dit "ras" in Nederland blijven. :denken:
De mensen die daar een pup kopen zijn mensen die nooit eerder een hond hebben gehad, ze waren immers allergisch. En deze mensen kun je makkelijk wijs maken dat het beter is voor de hond om hem/haar zo vroeg mogelijk te sterileren. Dat werd hun in ieder geval verteld.

Gewoon triest....
:kotz: sick :kotz:

En ik weet dat je katten pas met 8 maanden mag laten behandelen, met honden weet ik het niet maar 12 weken lijkt me erg jong :denken:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zou het zelf nooit doen, maar ik kan mijn mening niet goed onderbouwen. Mijn medische kennis is daar niet groot genoeg voor. Het druist tegen mijn gevoel in, dat is mijn enigste argument.
ellen en de birmanen

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Rebel schreef:
:kotz: sick :kotz:

En ik weet dat je katten pas met 8 maanden mag laten behandelen, met honden weet ik het niet maar 12 weken lijkt me erg jong :denken:
kater kittens kunnen al met 13 weken worden gecastreerd. de kans dat er later dan meer blaasgruisproblemen zouden ontstaan is niet het geval. helaas veel dierenarsten weten dit nog niet of hebben geen zin om priegelwerk uit te voeren. castreer je met 8 maanden ben je al te laat. katers kunnen namelijk met 4 maanden geslachtsrijp zijn. en een kater die niet gecastreerd is heeft een grotere kans op katten aids en leukemie.
bij honden zie ik niet de noodzaak in om zo vroeg te castreren/steriliseren. of het dierenbeulerij is weet ik niet. ik weet wel dat de groeihormonen niet alleen in de ballen zit.
ellen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ca Cajuina schreef:We weten dat geslachtshormonen een belangrijke functie vervullen bij de botstofwisseling. Daarnaast is overgewicht een van de vele factoren die invloed hebben op de gewrichten. Over het algemeen zijn de honden in Nederland te dik. Dit in combinatie met een slechte botstofwisseling zal voor veel zwakke honden zorgen ben ik bang.
Daar zijn we het over eens en dat geldt sowieso als je een hond laat castreren. Dat is niet iets wat gelinkt is aan vroegcastratie en daar ging het over.
Dus als ik het goed begrijp maakt dat dus voor het tijdstip van castratie niets uit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Vlgs mij is t humaan zo dat vrouwen meer kans hebben op osteoporose als ze gesteriliseerd zijn (of in de overgang), maar of je die link zo bij honden door kan voeren daar lopen de meningen over uiteen. Qua narcose loop je met een pup wel meer risico, de bloed-hersenbarriere is nog sub-optimaal, en de leverfunctie ook nog verre van perfect. Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn om dit nog niet te doen. Echter gezien het grote honden-overschot in Amerika, kan ik me hun redenatie ook goed voorstellen eigenlijk.
Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:We weten dat geslachtshormonen een belangrijke functie vervullen bij de botstofwisseling. Daarnaast is overgewicht een van de vele factoren die invloed hebben op de gewrichten. Over het algemeen zijn de honden in Nederland te dik. Dit in combinatie met een slechte botstofwisseling zal voor veel zwakke honden zorgen ben ik bang.
Daar zijn we het over eens en dat geldt sowieso als je een hond laat castreren. Dat is niet iets wat gelinkt is aan vroegcastratie en daar ging het over.
Dus als ik het goed begrijp maakt dat dus voor het tijdstip van castratie niets uit.
Nee dat begrjip je niet goed. De geslachthormonen zijn erg belangrijk in de botstofwisseling van de hond. Zoizo bij mensen ook kijk maar naar een ziekte als osteoporose. Daardoor lijkt het mij zeer logisch dat wanneer je deze ingreep op een jonge hond laat plaatsvinden, met een nog te ontwikelen skelet je veel schade kan aanrichten. Je geeft het lichaam namelijk een tekort aan een hormoon dat zij juist in de grei nodig hebben. Ik persoonlijk vind het dus geen juiste keuze

Afbeelding
Yooki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Yooki »

Ik vindt het ook belachelijk en oerdom om zo vroeg al te castreren/steriliseren, inderdaad met het oog op niet goed uit kunnen goeien zowel lichamelijk als (niet onbelangrijk) geestelijk. Dieren hebben net als mensen hormonen niet voor niets gekregen en als je daar vroegtijdig ingrijpt vraag je mijns inziens om problemen, zeker op latere leeftijd. Als je je huisdier wilt laten 'helpen' doe dat dan in ieder geval als ze volledig uitgegroeid zijn zo rond hun derde/vierde jaar, maar sommige dierenartsen 'adviseren' het inderdaad om op een leeftijd van plm. 8 maanden te doen, ik denk dan altijd :zo die heeft weer een makkelijke buit binnen.Maar ja, voor de bazen is het dan een stuk makkelijker want je hebt die vervelende, maar broodnodige, puberteit niet.

Ik heb mij toen Prince 9 maanden oud was ook laten adviseren om te laten doen en daar heb ik nu vreselijk spijt van want hij loopt stijf van de Artrose en Spondylose door botontkalking en dat was niet nodig geweest.

Groetjes Joke
Hi five van Stan, natte lebber van Rose
Afbeelding
Prince R I P
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”